Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een KvK inschrijving als ZZP-er maar doe er niet zo veel mee. Nu heb ik voor eind dit jaar een klusje, voor een opdrachtgever in Duitsland. Deze geeft aan dat ik bij het factureren de BTW kan verleggen. Ik breng dan geen BTW in rekening, vermeldt dit ook niet op mijn BTW aangifte, maar doe hiervan apart melding via een ICP (intercommunautaire prestatie) formulier.

Vraag 1: Moet ik vanaf nu elk kwartaal ICP aangifte doen, ook al heb ik in dat volgende kwartaal helemaal geen klusje in het buitenland gehad?

Vraag 2: Nu kom ik dit jaar natuurlijk ruim onder de BTW vrijstelling van €1345 uit, wat dus betekent dat ik die BTW niet hoef te betalen, maar in plaats daarvan het uitgespaarde bedrag bij het bedrijfsresultaat (de inkomstenbelasting) moet optellen als winst.

Maar ik heb die BTW sowieso al nooit ontvangen/betaald, dus dat zal hier niet opgaan? Wordt mij door deze constructie een BTW-voordeeltje door de neus geboord? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:35
1 Nee, alleen in het kwartaal dat je een buitenlands klusje heb gehad. Je geeft echter je intercommunautaire prestatie wel aan op je btw aangifte. Uit mijn hoofd categorie 3b (maar dat zie je zelf staan).
Dit bedrag op je aangifte moet gelijk zijn aan jou ICP aangifte.
Check hier het btw nummer van de klant http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl want die geef je aan. Let daarnaast op de factuurvereisten bij buitenlandse facturen (jou btw nummer moet er bijvoorbeeld op staan.

2. Die vrijstelling is als je maar bijv. 1300 euro btw hoef te betalen over het hele jaar dat je die bij je resultaat optelt en dus geen btw betaald. Die ICP heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
LeVortex schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:01:
1 Nee, alleen in het kwartaal dat je een buitenlands klusje heb gehad. Je geeft echter je intercommunautaire prestatie wel aan op je btw aangifte. Uit mijn hoofd categorie 3b (maar dat zie je zelf staan).
Dit bedrag op je aangifte moet gelijk zijn aan jou ICP aangifte.
Check hier het btw nummer van de klant http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl want die geef je aan. Let daarnaast op de factuurvereisten bij buitenlandse facturen (jou btw nummer moet er bijvoorbeeld op staan.
Dank je wel, is me nu duidelijk!
2. Die vrijstelling is als je maar bijv. 1300 euro btw hoef te betalen over het hele jaar dat je die bij je resultaat optelt en dus geen btw betaald. Die ICP heeft daar geen invloed op.
Maar dan word mij hier dus een voordeeltje door de neus geboord, want als het een NL klant was geweest, had ik aan het eind van het jaar de BTW weer terug kunnen krijgen en dat als extra winst gehad (en ja, daar betaal ik dan nog wel inkomstenbelasting over, maar dan nog).

Rekenvoorbeeld NL klant:
Klusje €1000, BTW €210
BTW draag ik af in Q4, maar kan ik weer terugvorderen omdat ik onder de vrijstellingsgrens ben gebleven
Ik tel €210 bij mijn inkomen op en betaal hier 52% IB over. Netto voordeel 100 euro.

Rekenvoorbeeld DE klant:
Klusje €1000, BTW verlegd €0
Ik draag geen BTW af in Q4, en kan niks terugvorderen omdat ik onder de vrijstellingsgrens ben gebleven
Ik tel €0 bij mijn inkomen op en betaal hier 52% IB over. Netto voordeel 0 euro.

Dus door het verleggen van BTW kan ik geen gebruik maken van de BTW vrijstelling :( . Aan de andere kant, als ik NL klanten heb tot ongeveer het vrijstellingsbedrag, kan ik daarna nog verleggen tot ik een ons weeg, die €1345 krijg ik terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Klopt, het werkt alleen op btw die je ontvangen hebt. Je kan ook genoeg omzet maken dat het er allemaal niet meer toe doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
pirke schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:44:
Klopt, het werkt alleen op btw die je ontvangen hebt. Je kan ook genoeg omzet maken dat het er allemaal niet meer toe doet ;)
Dat is het uiteindelijke doel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kan ik naar een buitenlands bedrijf incl BTW factureren? Anders gezegd, kan een Duits bedrijf deze terugvragen, of moet je internationaal altijd exclusief BTW factureren? Anders kan ik ze nog wel vragen of ik de eerste paar opdrachten incl BTW mag factureren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
Daar zullen ze wellicht niet al te happig op zijn, want dan moeten zij bij de Nederlandse fiscus die BTW terugvorderen. Vrij omslachtig voor hen als jij de enige bent die Nederlandse BTW factureert.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 05-10-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SeatRider schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:17:
Kan ik naar een buitenlands bedrijf incl BTW factureren? Anders gezegd, kan een Duits bedrijf deze terugvragen, of moet je internationaal altijd exclusief BTW factureren? Anders kan ik ze nog wel vragen of ik de eerste paar opdrachten incl BTW mag factureren :).
B2C of B2B? Diensten of goederen? En als diensten: welke precies? Is relevant: http://www.belastingdiens...ere_eu_landen/factureren/ -> http://www.belastingdiens...ij_uitgezonderde_diensten

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De conventie binnen de EU is inderdaad zonder btw factureren, om de andere partij een hele hoop gedoe te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
B2B, en het gaat om IT consultancy, zo te zien valt dat daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je meer opdrachten van ze wil hebben dan zou ik daar niet om vragen...

Daarbij kan het niet eens omdat het belast is in Duitsland. Als je de BTW niet wilt verleggen dan zal je de BTW moeten aangeven in Duitsland en dat kost je meer moeite en levert je helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
emnich schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:46:
[...]

Als je meer opdrachten van ze wil hebben dan zou ik daar niet om vragen...

Daarbij kan het niet eens omdat het belast is in Duitsland. Als je de BTW niet wilt verleggen dan zal je de BTW moeten aangeven in Duitsland en dat kost je meer moeite en levert je helemaal niets op.
Duidelijk.

Hij wordt nu nog complexer, ik ga daar een aantal dagen heen, en zij vergoeden mijn hotel ("stuur maar rekening met 0% BTW"). Maar bij het hotel betaal ik ter plekke de Duitse BTW, en die kan ik volgens mij niet zonder meer aftrekken/terugvragen in NL. Omdat de BTW maar 7% is gaat het om nog geen 2 tientjes, dus zal ik er niet van wakker liggen, maar hoe zou ik dit het handigste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

SeatRider schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Duidelijk.

Hij wordt nu nog complexer, ik ga daar een aantal dagen heen, en zij vergoeden mijn hotel ("stuur maar rekening met 0% BTW"). Maar bij het hotel betaal ik ter plekke de Duitse BTW, en die kan ik volgens mij niet zonder meer aftrekken/terugvragen in NL. Omdat de BTW maar 7% is gaat het om nog geen 2 tientjes, dus zal ik er niet van wakker liggen, maar hoe zou ik dit het handigste kunnen doen?
Bij het hotel kan je dan ook een rekening vragen met verlegde BTW maar nu wordt de BTW naar jou verlegd. Dan betaal je ook bij het hotel 0% BTW. Waarschijnlijk wil het hotel daar echter niet aan mee werken dan zou je gewoon de BTW moeten betalen.

Die BTW zou je evt weer terug kunnen vragen van de Duitse belastingdienst (via de NL belastingdienst) maar als het om een paar tientjes gaat, is dat misschien niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
emnich schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:04:
[...]

Bij het hotel kan je dan ook een rekening vragen met verlegde BTW maar nu wordt de BTW naar jou verlegd. Dan betaal je ook bij het hotel 0% BTW. Waarschijnlijk wil het hotel daar echter niet aan mee werken dan zou je gewoon de BTW moeten betalen.

Die BTW zou je evt weer terug kunnen vragen van de Duitse belastingdienst (via de NL belastingdienst) maar als het om een paar tientjes gaat, is dat misschien niet echt de moeite waard.
Niet echt nee. Maar eens kijken of het bedrijf het hotel niet gewoon rechtstreeks voor me kan boeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

emnich schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:04:
[...]

Waarom kan je de BTW van het hotel laten verleggen? De dienst is immers ter plekke (in het buitenland) geleverd, het is geen goed wat je naar Nederland exporteert. Dan kan de kapper, het restaurant e.d. ook, lijkt me onlogisch?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

bombadil schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:18:
[...]

Waarom kan je de BTW van het hotel laten verleggen? De dienst is immers ter plekke (in het buitenland) geleverd, het is geen goed wat je naar Nederland exporteert. Dan kan de kapper, het restaurant e.d. ook, lijkt me onlogisch?
Je hebt gelijk, de dienst is belast waar het hotel staat. Alleen het tweede deel van mijn bericht is van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
bombadil schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:18:
[...]

Restaurant en catering komt inderdaad voor op de lijst van uitzonderingen, dat zal dan ook wel voor een hotel gelden. Wat niet wegneemt dat als ik in NL een hotel zakelijk gebruik, ik de BTW ook niet betaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vandaar dat je het terug kunt vragen.
SeatRider schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:07:
Niet echt nee. Maar eens kijken of het bedrijf het hotel niet gewoon rechtstreeks voor me kan boeken :)
Ben je zoveel beter of goedkoper dan enige Duitser dat je klant per se jou wilt hebben? (Of vindt de klant het leuk om over dit soort dingen na te denken?) Anders zou ik suggereren niet te moeilijk te doen richting klant. Kost anders meer (omzet) dan het (BTW-teruggave) oplevert.

Je zou zeggen dat in de grensregio ZZP'ers wonen die hier dagelijks mee te maken hebben. Misschien zinvol om pak-em-beet KVK Venlo te bellen voor tips.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1