• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 13:19
Hey,

Ik heb gister mijn nieuwe computer inelkaar gezet. Tijdens het stress testen en meten van de CPU temperaturen ben ik het volgende tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tiV2d0r.png
CPUID-HWMonitor

Zoals te zien is in bovenstaand afbeelding, is TMPIN1 negatief. Zover ik heb kunnen vinden is dit de CPU sensor. Ik vraag mij nu af; is dit normaal? Zo niet, waar kan dit aan liggen?

Ik maak gebruik van de Gigabyte b150-hd3p moederbord en de Intel i7 6700k in combinatie met de Mugen 4 CPU-koeler. De core temperaturen zijn maximaal 60 graden celcius bij een 100% CPU load.

Dank!

Edit:
-Iedere core temperatuur wordt keurig weergegeven in zowel CPUID als Real Temp GT.
-De laatste BIOS versie staat er ook op.

[ Voor 13% gewijzigd door Y451N op 02-10-2016 12:16 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Niet alle sensors zijn altijd aangesloten. Dezelfde printplaat van het moederbord kan ook gebruikt worden voor andere modellen (met meer of minder features). Soms 'denkt' software als HWMonitor een sensor uit te lezen, terwijl daar niks op is aangesloten, en dan krijg je soms van die rare waardes. Word ook wel een spooksensor genoemd soms.

Heb in de loop van de jaren zat moederborden gezien met zulke niet-aangesloten sensors en rare waardes, maar is verder geen defect.

Ik denk ook (weet haast wel zeker), dat wanneer je in de BIOS/UEFI zelf kijkt, die temperatuur nergens te vinden is.