Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe verwarming per zone regelen via domotica?

Pagina: 1
Acties:

• HiTjTe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-03 17:59
Graag maak ik gebruik van jullie kennis en advies!

In december verhuizen wij naar een nieuwe woning waar het een en ander aan moet/gaat gebeuren, waaronder installatie van een nieuwe CV-ketel en vloerverwarming in keuken, de radiatoren en leidingen laten we zitten. Het gaat om een vrijstaande woning met drie verdiepingen uit 1980 met dikke betonnen wanden en vloeren, muren en dak geïsoleerd bij bouw. Omdat de verbouwing/verhuizing een goed moment is om dingen van het begin af goed en zuinig te doen wilde ik graag de basis leggen voor een domotica systeem waarmee o.a. verlichting (philips hue) en temperatuur en op later moment eventueel beveiliging te regelen is. Omdat de keuze wat betreft standaarden, merken, protocollen etc. redelijk groot is ben ik er nog niet helemaal uit.

Omdat de woning uit drie verdiepingen bestaat en verschillende ruimtes heeft die we apart gaan gebruiken zou ik graag het volgende kunnen doen:

- zoneregeling, aparte temperatuurinstellingen in woonkamer, slaapkamers en studeerkamer
- schema's en scripts per zone inregelen

Qua specificaties voor de systemen heb ik het volgende geïnventariseerd, maar sta open voor suggesties:

- domoticz op synology nas als controller
- z-wave als protocol voor domotica
- intergas hreco 36/30 (CW5) als cv (op aanraden van cv monteur) met rf functionaliteit en opentherm
- thermostaat ? zou mooi zijn als via z-wave instructies aan thermostaat gegeven kunnen worden zodat geen aparte schakelaar voor ketel nodig is
- z-wave thermostaatkranen ?
- thermostaat en aansluiting voor cv voor vloerverwarming keuken, bij voorkeur ook op te nemen in systeem

Alle kant en klaar oplossingen, zoals van https://www.smarthomesupply.nl of honeywell evo, vragen ook de aanschaf van een extra controller specifiek voor verwarming. Omdat volgens mij de aantrekkelijkheid van domotica groter wordt als alles vanaf één centraal punt in te regelen valt, en ik wat flexibiliteit en ondersteuning wel van opensource houd, heeft dat niet mijn voorkeur.

Omdat ik alles tegelijk moet kiezen zie ik momenteel door het bomen het bos niet meer. Iedere hulp wordt zeer op prijs gesteld!

[ Voor 0% gewijzigd door HiTjTe op 02-10-2016 11:37 . Reden: details toegevoegd ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Post afgesplitst naar dit nieuwe topic, vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II
De vraag is dermate groot dat hij beter in een eigen topic past :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
eerste wat je wil weten is hoeveel W geeft de ketel af als hij in zijn laagste stand staat?
(ik vul hier een vrij standaard getal in, met de meeste moderne ketels is dat rond de 5000W of 5kW)

wil je de CV ketel zuinig door laten draaien, dan heb je 5kW aan radiator vermogen nodig.
dan kan het water wat je rond pompt goed afkoelen voordat het weer de ketel in gaat.
(het liefst heb je dat het water minimaal 15 gaden afkoelt voor dat het weer terug komt in de ketel.)

radiator vermogen bepalen?
makkelijkste is de radiator type en grote opzoeken bij warmteservice.
maar letop! de meeste radiatoren geven de warmte die ze af kunnen staan op bij een hoge temperatuur. (+/-70 graden en eigenlijk is een lagere temperatuur nog zuiniger, maar de W van de radiatoren neemt snel af als de temperatuur van het water nog lager is.)

in veel standaard moderne huizen zul je zien dat de CV ketel een 5kW kan leveren en je 6kW aan radiator vermogen in heel het huis hebt. (maar dit kan veel afwijken per huis.)
het is gewoon niet verstandig om alle radiatoren dicht te hebben staan in huis en alleen maar een kleine radiator open te hebben in b.v. de slaapkamer van maar een 200W.
je gas ketel kan dan zijn warmte niet afgeven en gaat dan pendelen met extra veel gas gebruik.
dus let daar op. ;)

om dit te voorkomen kun je het slimste de huiskamer dan beter altijd open hebben, en de kamers die je extra wil verwarmen alleen maar aan te sturen.
(soms moet je dan op die kamer juist een grotere radiator daarvoor ophangen, zodat je daar over vermogen hebt die je kunt knijpen.)
maar dat hangt erg van je huis af. ;)

(als de ketel een 5000W kan leveren hoef je geen 5000W aan radiator te hebben.
soms lukt het ook wel met een 3000W aan radiatoren open.
maar ga je te extreem naar een b.v een 300W aan radiator, dan weet je zeker dat je een probleem aan het maken bent.
dus lees mijn verhaal wel een beetje relatief en meer als richt lijn dan een 100% waarheid. ;)

in mijn eigen huis is het door extra isoleren al zo dat ik eigenlijk beter alles gewoon 24x7 alles warm kan houden, dan dat ik ga openen en sluiten van radiatoren. :-(
ik heb dan ook maar een 4,3kW aan radiatoren open op een 5,5kW ketel.
het ingewikkeld regelen van mijn huis is eigenlijk niet zuiniger als gewoon verwarmen.
is voor mij gewoon de zuinigste weg. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
migjes schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:58:
[...]
om dit te voorkomen kun je het slimste de huiskamer dan beter altijd open hebben, en de kamers die je extra wil verwarmen alleen maar aan te sturen.
[...]
Bij een 'traditionele' installatie (één thermostaat in de huiskamer) moet je dit sowieso al doen. Je wilt in je huiskamer geen thermostaatknoppen op de radiatoren, je hebt dan immers kans dat die eerder dichtregelen en daardoor de thermostaat denkt dat het nog niet warm is in de huiskamer. Je thermostaat blijft dan onnodig warmte vragen van je CV-ketel.

In een situatie met zoneregeling moet je sowieso een bypass hebben zodat de ketel z'n warmte kwijt kan. Vaak is dit een speciale bypass-leiding, maar misschien kan het ook wel met een radiator die altijd open staat (al zou je dan al haast de draaiknop eraf moeten halen om te voorkomen dat iemand hem dichtdraait).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:44:
[...]

Bij een 'traditionele' installatie (één thermostaat in de huiskamer) moet je dit sowieso al doen. Je wilt in je huiskamer geen thermostaatknoppen op de radiatoren, je hebt dan immers kans dat die eerder dichtregelen en daardoor de thermostaat denkt dat het nog niet warm is in de huiskamer. Je thermostaat blijft dan onnodig warmte vragen van je CV-ketel.
jep, zoizo bij een traditioneel systeem.
maar de topic starter geeft 2 voorbeelden die geheel breken met het traditionele systeem. (meerdere termosstaten)
en dan moet je jouw verhaal met mijn verhaal er nog achter aan plakken om volledig te zijn. ;)
het word al lekker ingewikkeld. >:)
In een situatie met zoneregeling moet je sowieso een bypass hebben zodat de ketel z'n warmte kwijt kan. Vaak is dit een speciale bypass-leiding, maar misschien kan het ook wel met een radiator die altijd open staat (al zou je dan al haast de draaiknop eraf moeten halen om te voorkomen dat iemand hem dichtdraait).
misschien is het beter om niet te spreken van de warmte kwijt raken, dat is eigenlijk niet de functie van een bypass.
de bedoeling is eigenlijk dat de pomp kan blijven draaien zodra alle radiatoren per ongeluk dicht raken en het water niet meer rond kan stromen.
(je hebt wel gelijk dat het ook met de warmte te maken heeft, het duurt een paar seconde voordat de temperatuur beveiliging van de ketel reageert en dan helpt de bypass wel natuurlijk, maar het is eigenlijk voor de pomp die moet kunnen na draaien ;) )

ik heb zelf een bypass maar gebruik ook de radiator van de badkamer(zonder kranen) als bypass.
het is gewoon niet verstandig een beveiliging in het systeem te gebruiken als functie.
en zo weet ik altijd zeker dat het rond kan stromen.
(ik moet zelf oppassen dat de vloer verwarming niet dicht gaat bij een te hoge temperatuur.
doorstroming word dan wel heel laag in mijn huis.)

maar zoizo, dit soort systemen aanleggen is erg ingewikkeld als je het nog nooit gedaan hebt.
heb je het eenmaal 1x gedaan dan is het eigenlijk een eitje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)