Ik heb de Devolo dLAN 500 Starter kit gekocht en mijn verbinding is verslechterd. Ik heb alles opgezet en alles staat in verbinding met elkaar maar ik krijg maar 72,2 mb/s en als ik met mijn router in verbinding sta heb ik 130 mb/s. Ik weet nu niet goed wat ik kan doen om dit probleem op te lossen ik heb al een mailtje gestuurd naar Devolo maar wilde kijken of iemand al iets tussendoor wist. Ik ben overigens van 3 bars naar 5 bars gegaan wat raar is want het is langzamer, betekent dit dat het signaal wel sterker is maar de wifi langzamer?
Een Devolo dlan 500 starter kit is een power line kit en heeft niets met wifi te maken, of ben ik nu gek
. Probeer eens duidelijk (liefst met een tekening) te omschrijven wat er precies aan elkaar gekoppeld is.

[ Voor 51% gewijzigd door Detmer op 01-10-2016 21:52 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Hoeveel "bars" je hebt zegt geen donder. Daarnaast kan powerline meestal niet zo snel, 70Mbit is vrij normaal.
Euh, bij de specs staat 2 x 100 Mbit/s; da's full-duplex, dus je gaat al nooit boven de 100 Mbits/s uitkomenVerwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:38:
Ik heb de Devolo dLAN 500 Starter kit gekocht en mijn verbinding is verslechterd. Ik heb alles opgezet en alles staat in verbinding met elkaar maar ik krijg maar 72,2 mb/s en als ik met mijn router in verbinding sta heb ik 130 mb/s...
En als je er vervolgens nog wifi achter hangt mag je m.i. blij zijn met iedere bit boven de 54 Mbit/s
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Je powerline AP heeft 1 antenne (max 72 Mbit/s bruto, irl max rond de 40 Mbit/s). Je router heeft twee antennes (max 144 MBit/s bruto, irl dus zo'n 80 MBit/s max. Dit bij een kanaalbreedte van 20 mhz.
Gezien de brakke performance van homeplugs lijkt me dat een prima link rate.
Gezien de brakke performance van homeplugs lijkt me dat een prima link rate.
Sowieso, wees eens duidelijk over apparaten en eenheden.
Je hebt het over een Devolo dLAN 500. Dat klinkt mij in de oren als een Homeplug AV 1.1 "500Mbps" powerline set - wat op zichzelf niets met WiFi doet. Het apparaat waar je naar linkt heeft in ieder geval geen ingebouwde WiFi
Wat is je WiFi hardware?
- wat is de router/AP beneden?
- wat is de AP boven?
- wat voor client gebruik je om ermee te verbinden?
Verder heb je het over "mb/s". Dat is volgens SI millibit per seconde. Met 100mb/s heb je dus 10 seconden nodig om 1 bit te versturen
Ik denk dat je iets anders bedoelt. Dat kan zijn Mb/s (Megabit per seconde) of MB/s (MegaByte per seconde). Die twee schelen een factor acht. Hoofdlettergebruik maakt dus echt uit voor wat je probeert te zeggen. Geef exact aan wat je meet, incl hoofdletters/kleine letters.
En mbt dat PLC-gedoe:
- zoals gezegd 100Mbps Ethernetaansluitingen. Je gaat nooit meer dan 94Mbps erover halen, dus denken dat je beter zou doen dan 130Mbps ermee is natuurlijk onzin.
- Of je die 94Mbps haalt is nog maar de vraag, aangezien Homeplug AV 1.1 (het stuk over het stroomnet) nogal verouderd is en sterk afhankelijk is van verstoringen door andere apparaten. Die "500Mbps" ga je onder labomstandigheden zelfs nooit halen, 50Mbps is waarschijnlijker. Ik vermoed dat je met die 72Mbps dus tegen de beperkingen van je stroomnet icm Homeplug AV 1.1 oploopt. Als je per se iets over stroomnet wilt doen (IMHO afrader), neem dan tenminste Homeplug AV 2.0 met MiMo ("1200Mbps" of hoger). Dan heb je een redelijke kans - maar zeker geen garantie! - om boven de 100Mbps uit te komen.
- Voor minder dan de prijs van een set van deze adapters kun je alle materialen kopen om gewoon Cat5e of Cat6 UTP naar boven te trekken. Dan heb je zeker 1Gbps en ben je ineens klaar.
Je hebt het over een Devolo dLAN 500. Dat klinkt mij in de oren als een Homeplug AV 1.1 "500Mbps" powerline set - wat op zichzelf niets met WiFi doet. Het apparaat waar je naar linkt heeft in ieder geval geen ingebouwde WiFi
Wat is je WiFi hardware?
- wat is de router/AP beneden?
- wat is de AP boven?
- wat voor client gebruik je om ermee te verbinden?
Verder heb je het over "mb/s". Dat is volgens SI millibit per seconde. Met 100mb/s heb je dus 10 seconden nodig om 1 bit te versturen

En mbt dat PLC-gedoe:
- zoals gezegd 100Mbps Ethernetaansluitingen. Je gaat nooit meer dan 94Mbps erover halen, dus denken dat je beter zou doen dan 130Mbps ermee is natuurlijk onzin.
- Of je die 94Mbps haalt is nog maar de vraag, aangezien Homeplug AV 1.1 (het stuk over het stroomnet) nogal verouderd is en sterk afhankelijk is van verstoringen door andere apparaten. Die "500Mbps" ga je onder labomstandigheden zelfs nooit halen, 50Mbps is waarschijnlijker. Ik vermoed dat je met die 72Mbps dus tegen de beperkingen van je stroomnet icm Homeplug AV 1.1 oploopt. Als je per se iets over stroomnet wilt doen (IMHO afrader), neem dan tenminste Homeplug AV 2.0 met MiMo ("1200Mbps" of hoger). Dan heb je een redelijke kans - maar zeker geen garantie! - om boven de 100Mbps uit te komen.
- Voor minder dan de prijs van een set van deze adapters kun je alle materialen kopen om gewoon Cat5e of Cat6 UTP naar boven te trekken. Dan heb je zeker 1Gbps en ben je ineens klaar.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Met homeplugs ben je gebonden aan de kwaliteit van de elektra bekabeling, stopcontacten, meterkast etc.
Daarbij staat in de specs van de Devolo Starter 500 dat je Wifi snelheid tot 150 Mbit is maar belangrijker : de Ethernet aansluiting is een 100 Mbit aansluiting.
Dat maakt dus dat de snelheid wanneer je router op de ethernet van de Devolo aangesloten is NOOIT boven de 100 Mbit uit zal kunnen komen, laat staan de 130 Mbit die je via de router haalt.
De 72,2 Mbit die je haalt is, rekening houdend met Wifi overhead etc. nog best acceptabel als er maximaal 100 Mbit over de fysieke lijn kan.
Een netwerk is zo sterk als de zwakste schakel, de zwakste schakel in jouw netwerk is de Devolo Starter 500.
Daarbij staat in de specs van de Devolo Starter 500 dat je Wifi snelheid tot 150 Mbit is maar belangrijker : de Ethernet aansluiting is een 100 Mbit aansluiting.
Dat maakt dus dat de snelheid wanneer je router op de ethernet van de Devolo aangesloten is NOOIT boven de 100 Mbit uit zal kunnen komen, laat staan de 130 Mbit die je via de router haalt.
De 72,2 Mbit die je haalt is, rekening houdend met Wifi overhead etc. nog best acceptabel als er maximaal 100 Mbit over de fysieke lijn kan.
Een netwerk is zo sterk als de zwakste schakel, de zwakste schakel in jouw netwerk is de Devolo Starter 500.
Wacht even. TS heeft gelinked naar het Devolo-product wat hij heeft en dat ding heeft geen WiFi, dus hij gebruikt blijkbaar iets anders voor de WiFi. We kunnen niets zeggen over de performance van de WiFi. Maar goed, is hier toch niet de bottleneck.Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:04:
Met homeplugs ben je gebonden aan de kwaliteit van de elektra bekabeling, stopcontacten, meterkast etc.
Daarbij staat in de specs van de Devolo Starter 500 dat je Wifi snelheid tot 150 Mbit is
Klopt, maar je gaat hier niet correct om met de overhead. De WiFi-overhead van ongeveer 30% is relevant op de WiFi-verbinding en is het verschil tussen de bruto link rate en wat je netto aan throughput draadloos haalt. Dat hoef je dus niet nog een keer af te trekken van de Ethernet-throughput. Het is prima mogelijk om met 100Mbps Ethernet 94Mbps te halen over WiFi (mits de verbinding goed genoeg is).maar belangrijker : de Ethernet aansluiting is een 100 Mbit aansluiting
Om toch maar een gok te doen over de WiFi specs: het is in ieder geval niet een 1x1 SiSo geval, want dan kun je effectief max 50Mbps halen (van een link rate van 74Mbps). Eerstvolgende stap omhoog is die max link rate van 150Mbps. Daarmee kun je net de 100Mbps aantikken - en dus de Ethernet in dit geval plattrekken, waardoor je 94Mbps zou overhouden.
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1