Nieuwe receiver Ultima 40MK2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:34
Ik zoek een?
Opvolger voor mijn Onkyo TX-NR609

Wat is je budget?
+- €500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Beter geluid dan standaard TV speakers. En voor muziek te luisteren in Stereo. Heb 2x ultima 40MK2 front, en een bijbehorende center. Heb verder twee surround speakers van Jamo. Ik heb geen SUB, vind de bass van de Teufels voldoende.

Ik heb een vrij klein kastje waar de receiver in moet, met de pootjes onder de Onkyo uitgeschroefd was e ruimte boven de onkyo nog maar ongeveer 1 centimeter. Hij werd best warm, dus het zou goed kunnen dat hij daardoor defect is geraakt.
Nu zat ik in eerste instantie te kijken naar een Denon X1200W, leek me een zeer goede versterker voor die prijs, echter zal ik dan echt iets aan moeten gaan passen aan mijn meubel...
Nu ben ik even gaan zoeken naar wat kleinere receivers en kwam ik de Marantz NR1606 tegen.
Hij spreekt me erg aan omdat Marantz toch altijd wel als premium merk bekend staat, is dit nog steeds zo? en verder heeft hij alle functies die ik zoek. Alleen geven ze aan 50 Watt vermogen per kanaal. Zou dit voldoende zijn voor de Teufels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Wat is premium? Marantz is één van de merken die je veelal tegen komt in het vaste lijstje van merken waar men veelal op uit komt. Ze maken geen verkeerde apparaten. Premium is vooral wat je er zelf van maakt. Voor de één is Marantz dat wel, voor een ander mogelijk niet.

Een te krappe ruimte is voor geen één receiver goed. Door het verwijderen van de pootjes heb je de natuurlijke stroming van koele lucht van onder en dan het afvoeren van warme lucht naar boven teniet gedaan. Ook al was er aanvoer van onder of een andere kant dan is één centimeter behoorlijk weinig om die lucht ook weer af te voeren. Wetende dat Onkyo al niet de beste HDMI-boards maakte in die series kan het inderdaad zo zijn dat je de receiver op die manier om zeep hebt geholpen.

Naast Marantz heb je nog wat slim-line receivers. Pioneer heeft de VSX-S520 (nieuwe model, mogelijk kan de de VSX-S510 nog vinden). Onkyo heeft Pioneer Audio overgenomen wat resulteerde in de Onkyo TX-L50. Met als Pioneer heeft de Onkyo ook Klasse D versterker aan boord. En anders heb je nog de Yamaha RX-S601 om het lijstje compleet te maken.

Vermogen is al zo vaak aan bod gekomen, dat moet wel terug te vinden zijn via de search. De samenvatting kan ik je wel geven: vergeet vermogen. In een gewone huiskamer heb je aan een paar Watt voldoende. Veelal zelfs (veel) minder. Vergeet ook niet dat het verschil tussen 1 en 2 Watt groter is dan bijvoorbeeld de stap van 50 naar 80 Watt. Tevens moet je de 50 Watt van Marantz ook niet tegen de 160 Watt van Onkyo zetten. Die laatste is op een geheel andere (niet representatieve) manier gemeten waardoor je ze niet tegenover elkaar kan zetten.

Verder valt er weinig over de keuze te zeggen aangezien de enige eis die genoemd wordt de hoogte van het apparaat is. Zet je eisen eens tegenover de ander genoemde merken voor een compleet beeld. Vooral het voordeel van Klasse D in compacte ruimtes is wel aanwezig. Al heb je met de keuze van een slim-line receiver natuurlijk al wat meer headroom.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 01-10-2016 21:43 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb inderdaad zitten kijken naar klasse D. Ik lees dat klasse AB zoals de Marantz over het algemeen wat warmer geluid heeft? En wat muzikaler is... Dan zou dit toch mijn voorkeur zijn.

Op dit moment heb ik niet heel speciale eisen, maar het zou wel fijn zijn dat er wat dingen inzitten waarmee hij "Toekomst proof" is zoals Dolby Atmos en HDMI 2.
Daar voldoet de Marantz dus prima aan.

Als ik zo rond lees hoef ik met de Marantz dus niet bang te zijn dat hij de speakers niet aan zou kunnen of iets dergelijks? Ik zet ze uiteraard niet super hard in mijn woonkamer, echter af en toe zou ik graag wel eens muziek op een wat hoger volume kunnen draaien. Maar dit is dan denk ik geen probleem?

In de Onkyo TX-NR609 had ik diverse functies zoals Dynamic EQ en volume en audessy etc.
Ik heb nu tijdelijk een Onkyo TX-NR414, hier mis ik deze functies, ik merk dat bij het TV kijken het geluid veel vlakker is en veel meer vergelijkbaar met de TV speakers, met de eerste Onkyo was het echt om je heen en was het diep.
Nu heb ik bij de TX-NR414 het volume van de achterste speakers met 3DB opgehoogd en nu klinkt dit al wel een stuk beter, echter is het geluid wat minder "Spetterend".

Bij de Marantz heb ik wel een inregel microfoon etc. dus ik mag aannemen dat hier het surround effect wat beter zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Die Marantz heeft ook Dynamic EQ en volume en audyssey multeq
De denon x1200 heeft audyssey multeq xt wat net een stapje beter zou moeten zijn qua roomcorrectie.

http://www.audyssey.com/technologies/multeq/flavors

Inregelmic is voor afstanden en volumes van de speakers en werkt erg makkelijk idd.
Ik denk dat je geen miskoop doet met die marantz :)

[ Voor 12% gewijzigd door Goofy1978 op 02-10-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Verder ben ik na even zoeken ook nog de Harman Kardon AVR 171S tegengekomen.
Hoe zou deze zich verhouden t.o.v. de Marantz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
De Marantz is bijna 3.5 kg zwaarder en ze stoppen er geen lood in.
Het versterker gedeelte is dus veel beter bij de Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvveen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:21
Zelf heb ik deze combinatie van teufel en Marantz thuis staan, echter alleen de volledige Ultima 40mk2 set. Kwa volume kan dit zeker hard zat. Heb het zelf meestal op ong 35% van het maximale volume staan en is zeker genoeg voor de woonkamer.
Pagina: 1