Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtaix
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 16:05
Ik ben recent afgestudeerd en zoek nu werk. Ik heb meerdere sollicitaties lopen waaronder een van BI-consultant Qlik en ERP consultant.

Nu vraag ik mij het volgende af hoe belangrijk is het technisch component.

Met mijn studie is er vooral gericht op de business kant van IT. De schakel tussen de ICT en het management, waarbij goede advies/presentatievaardig (instrueren) belangrijk waren. Bovendien ken ik de basis van web programmeren - html/css. En weet ik de basis van databases (Access), (relaties/primaire sleutels), maar ken ik verder geen programmeertaal als bijvoorbeeld SQL.

Kan iemand misschien zijn ervaring deel als consultant BI met Qlik software of ERP consultant? Hoe belangrijk is het kunnen programmeren? Hoe ziet je werkdag er bijvoorbeeld uit? Wat voor taken/werkzaamheden verricht precies?

Het doel van mijn topic is om duidelijk krijgen wat het beste bij mij past

[ Voor 7% gewijzigd door xtaix op 01-10-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14

page404

Website says no

xtaix schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:51:
Ik ben recent afgestudeerd en zoek nu werk. Ik heb meerdere sollicitaties lopen waaronder een van BI-consultant Qlik en ERP consultant.

Nu vraag ik mij het volgende af hoe belangrijk is het technisch component.

Met mijn studie is er vooral gericht op de business kant van IT. De schakel tussen de ICT en het management, waarbij goede advies/presentatievaardig (instrueren) belangrijk waren. Bovendien ken ik de basis van web programmeren - html/css. En weet ik de basis van databases (Access), (relaties/primaire sleutels), maar ken ik verder geen programmeertaal als bijvoorbeeld SQL.

Kan iemand misschien zijn ervaring deel als consultant BI met Qlik software of ERP consultant? Hoe belangrijk is het kunnen programmeren? Hoe ziet je werkdag er bijvoorbeeld uit? Wat voor taken/werkzaamheden verricht precies?

Het doel van mijn topic is om duidelijk krijgen wat het beste bij mij past
BI en ERP zijn wel 2 heel verschillende takken van sport. Volgens mij kom je er bij beiden niet mee weg om geen technische kennis op te doen. Het klinkt een beetje dat je dat nu nog niet hebt (Access is gewoon niks in Enterprise IT land). Volgens mij zijn veel van je taken om business requirements (ofwel: de bedrijfsprocessen) te vertalen naar een technische oplossing, dus in geval van ERP veel configuratie van software en maatwerk bouwen met de beschikbare tools (die verschillen enorm per ERP pakket). BI is gewoon een shitload aan queries over het algemeen. Een deel kan je bij 'elkaar klikken' maar dat is niet hetgeen waarmee jij jezelf relevant maakt op een dergelijk project. Ik neem aan dat als die bedrijven jou aannemen als junior dat ze je ook intern op gaan leiden. Lijkt me ook de goeie plek om er achter te komen of je het ook leuk vindt.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
xtaix schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:51:

Voor Qlik moet je wel met SQL kunnen werken (tenminste, van wat ik zelf van Qlik heb gezien). Dat je de principes van relationale databases kent is dan wel weer een pre, maar zonder SQL kan je volgens mij niet zo veel op dit vlak. Wellicht dat ze je daar een paar cursussen in aanbieden en als je de principes onder de knie hebt, is dit mijn inziens prima te doen. Voor de rest weet ik niet zo heel veel over de dagelijkse werkzaamheden van de BI consultant (aangezien ik alleen Excel klikkertjes heb gezien en Qlikkertjes die SQL inkopten oh ja, en wat kekke presentaties van PowerBI).

ERP consultants - even variërend van pakket tot pakket, maar over het algemeen zijn dit configureerbare pakketten die voor een groot deel in te richten zijn zonder maatwerk (programmeerwerk). Het meeste werk zit 'm daar in het enerzijds overleggen met de klant wat hun wensen zijn (business proces) en dit in het pakket inrichten (niet programmeren, inrichten). Wat wel geprogrammeerd moet worden, wordt meestal door een developer gedaan met specifieke kennis van het pakket. Bij sommige pakketten kan je in de frontend wat programmeerwerk 'light' te doen hebben (jScripts voor veldvalidaties bij invoer ofzo).

Bij beide functies heb je redelijk wat overleg met de Business. Bij BI wat meer in de operatie, bij ERP wat meer op proces niveau binnen een project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtaix
Bedankt voor de reacties. Ik ben uiterraad bereid te leren. En zal ook worden aangenomen als junior. Mijn opleiding is inderdaad gericht op de business/proceskant, waardoor ik op technisch vlak nog minder kennis heb.

Ik heb een poosje geleden eens gekeken in Qlik (trial versie) om te kijken wat het precies is en hoe het werkt.

Uit de reacties kan ik opmaken dat kennis van SQL dus wel essentieel is, is dit een moeilijke programmeertaal?

Klopt het dat BI consultant gericht is op managementinformatie (dashboards/rapportages) en ERP consultant daarentegen op compleet informatiesysteem voor één of meerdere afdelingen (gehele organisatie)

[ Voor 23% gewijzigd door xtaix op 03-10-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 15:25

Jan20

CMJJKFE

xtaix schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:41:
Bedankt voor de reacties. Ik ben uiterraad bereid te leren. En zal ook worden aangenomen als junior. Mijn opleiding is inderdaad gericht op de business/proceskant, waardoor ik op technisch vlak nog minder kennis heb.

Ik heb een poosje geleden eens gekeken in Qlik (trial versie) om te kijken wat het precies is en hoe het werkt.

Uit de reacties kan ik opmaken dat kennis van SQL dus wel essentieel is, is dit een moeilijke programmeertaal?

Klopt het dat BI consultant gericht is op managementinformatie (dashboards/rapportages) en ERP consultant daarentegen op compleet informatiesysteem voor één of meerdere afdelingen (gehele organisatie)
Lijkt mij dat je ook eens kan kijken hiervoor voorbeelden genoeg op het internet. Het leuke van programmeren is dat je het zelf kan leren zonder een "lab" bijv.

Als je wiskundig inzicht hebt is SQL best te leren, maar als je nog nooit een code hebt geschreven en je moet als BI developer gaan werken zul je het best zwaar krijgen...

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14

page404

Website says no

xtaix schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:41:

SQL is niet echt een programmeertaal, het is een querytaal. Voordeel is dat de basics relatief eenvoudig zijn, en dat je de complexiteit stapje voor stapje onder de knie kan krijgen. begin anders eens met :
https://www.codecademy.com/learn/learn-sql
http://www.w3schools.com/sql/
http://www.tutorialspoint.com/sql/
YouTube: SQL for Beginners. Learn basics of SQL in 1 Hour

Begin eens met een mysql database of zo, als je wil oefenen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:15
SQL is geen programmeren, scripting kan eventueel met PL/SQL op database niveau. De basics van SQL zijn echt heel gemakkelijk onder de knie te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 04-10-2016 15:34 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Als we toch linkjes aan het strooien zijn, wellicht is het volgende interessant voor je: https://www.edx.org/micro...m-certficate-data-science

Hier ben ik zelf in augustus mee begonnen en ik denk dat dit ook relevant is voor jou. Het volgen van de cursus is kosteloos, het certificeren kost wel geld maar is optioneel.

Mocht je er wat praktijkervaring mee op willen doen (en dat leer je ook wel in bovenstaande cursus - hoewel ze Azure wel meer promoten), de developer versie van SQL Server 2016 mag je zonder betaling op je PC hebben draaien zolang er geen productiedatabase aan gekoppeld is. In combinatie met een demodatabase (bijv. AdventureWorks) en Power BI (gratis) heb je wat mogelijkheden om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Misschien goed om de basis begrippen ook wat helder te krijgen HTML/CSS/SQL is geen programmeren.
HTML/CSS is website knutselen als je er dan javascript bij pakt kan je het hebben over programmeren.

Programmeer talen zijn er om applicaties/websites mee te ontwikkelen C++/C#/Java/Javascript/Python/PHP zijn er maar een paar om zo op te noemen. Meer info Wikipedia: Programming language Er zijn er enorm veel. Ik beheers er op dit moment een slordige 6 die ik regelmatig gebruik en nog een paar die ik soms gebruik. Maar dit is omdat ik het dagelijks doe en is niet echt iets voor om er naast te doen. Maar je moet wel weten van het verschil en wat het inhoud. Je kan wel voor eigen oefening een taal er uit pakken en misschien in Javascript dan wel handig omdat je al wat HTML/CSS heb gedaan.

SQL gebruik je op SQL servers zoals PostgreSQL, Oracle gegevens uit te vragen op basis van een Query (SQL). Dit is geen taal maar meer een uitvraag standaard waardoor je makkelijker de gegevens kan koppelen en verwerken naar een rapport (daar heb je dan wel weer een rapportage tool voor nodig) of naar excel (CSV) of output op het scherm. SQL is relatief makkelijk om in te stappen simpele query's zijn zo gemaakt alleen je kan er erg ver mee gaan.

Als je solliciteer is het erg belangrijk dat je deze basis begrippen begrijpt. Je hoeft het niet te kunnen maar je moet wel weten waar je het over heb. Gelukkig is er nu erg veel info te vinden dus google er op los en verrijk je wereld als je namelijk wilt werken met Developer/Product owner/Klanten dan moet je toch wel een beetje kennis hebben van de basis anders zullen (zeker de developers) je niet echt serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtaix
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek als ERP-consultent. Op wat voor bruto salaris zouden jullie inzetten? (40 urige werkweek, lease auto, telefoon en laptop van de zaak)

Ik heb zowel als bi-consultant en ERP-consultant nog geen werkervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door xtaix op 13-10-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:12
xtaix schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:31:
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek als ERP-consultent. Op wat voor bruto salaris zouden jullie inzetten? (40 urige werkweek, lease auto, telefoon en laptop van de zaak)

Ik heb zowel als bi-consultant en ERP-consultant nog geen werkervaring.
Welke opleiding en welk niveau? Leeftijd? Locatie? Groot/klein kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtaix
SquareOne schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:24:
[...]

Welke opleiding en welk niveau? Leeftijd? Locatie? Groot/klein kantoor?
Ik heb een Hbo opleiding, business & information management afgerond, ben 26 jaar, werklocatie heel NL. Mijn standplaats is een kantoor in Noord-Nederland, en het betreft een middelgroot kantoor.

[ Voor 34% gewijzigd door xtaix op 13-10-2016 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik zie dit topic net voorbij komen, dus ik zal even reageren. Vanuit mijn werk heb ik ervaring met meerdere ERP pakketten (Dynamics NAV/Exact/Unit4) en meerdere BI pakketten (PowerBI, Qlik). Ik zal proberen de verschillen wat uit te lichten, maar of het bij je past kun je eigenlijk pas achter komen zodra je er zelf mee aan de slag gaat.

Om als BI consultant echt waarde toe te voegen zul je verstand moeten hebben van datamodellen en deze zelf moeten kunnen bouwen. Waar haal je de gegevens op en hoe ga deze "aan elkaar knopen". Je ziet dat je hier weinig programmeer skills voor nodig hebt gezien je dit in de nieuwste tools vrijwel 90% via visuele knoppen kunt oplossen. Vervolgens ga je met deze data aan de slag om daar dashboards / rapportages van te maken voor de eindgebruikers. De moeilijkste slag is dan ook om er achter te komen wat een eindgebruiker PRECIES wil weten (tot achter de komma) en dit vanuit de data te vertalen naar ene grafiek / tabel / etc.

Bij de standaard rapportages is dit veelal vrij simpel en speel je wat met tabellen en het toevoegen van informatie maar zodra je wat geavanceerder bezig gaat zul je ook een BI taal moeten leren. Je bouwt dan als het ware complete formules om uit te rekenen wat de gebruiker precies wil zien in een bepaalde tabel. Stel je voor dat je bijvoorbeeld de omzet van maand 1 tm 8 wil weten dan zou je die in excel naast elkaar zetten en dan met een som optellen. De losse omzetten van maand 1 tm 8 zijn echter niet relevant, de gebruiker wil alleen de totaalsom weten. Jij telt dus met je zelf gebouwde formule dit op zodat de eindgebruiker alleen de totaalsom ziet.

Pro's; erg leuk om met programmeertaal aan de slag te gaan en uiteindelijk je zelf gebouwde formule te zien werken.
Con's; soms erg lastig te achterhalen wat de gebruiker precies wil en je krijgt soms het gevoel dat je iets heel moois hebt gemaakt maar dat het helemaal niet gebruikt wordt.

Dan ERP consultant; dit is echt het continue interviewen van gebruikers over de wijze waarop zij hun werk doen (bijv. afhandeling van de inkoop) en dit inrichten binnen het ERP pakket. Je moet je verplaatsen in hun werk en de gebruiker uitleggen hoe hij of zij het gehele inkooptraject afhandeld me het pakket waarmee jij werkt. Soms moet je een stukje maatwerk beschrijven omdat wat de gebruiker wil nu eenmaal echt niet kan, maar meestal ben je work-arounds aan het verzinnen om dit toch op te lossen. Betekent heel veel verstand hebben van hoe de software werkt en continue zoeken naar oplossinge. Veel "spelen/ experimenteren" met de software.

Pro's; veel omgang met gebruikers, belangrijke processen inrichten, je werk wordt echt gewaardeerd
Con's; processen zijn vaak hetzeflde, op een gegeven moment ken je het pakket wel. Weinig ruimte voor eigen inbreng buiten de software om.

In vergelijk kun je dus als goede BI consultant veel meer je eigen inbreng laten zien dan dat een ERP consultant dat kan. Dit moet je uiteraard wel leuk vinden omdat je soms uren bezig bent met het uitzoeken van een enkel formule waarmee je een waanzinnige grafiek bouwt.

Uiteraard zijn er veel tussenvormen en andere ervaringen, maar hier even kort zoals ik het heb beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
xtaix schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:11:
[...]

Ik heb een Hbo opleiding, business & information management afgerond, ben 26 jaar, werklocatie heel NL. Mijn standplaats is een kantoor in Noord-Nederland, en het betreft een middelgroot kantoor.
Kijk hiervoor even in het "Wat verdient de ICT-er/GoT-er" topic in dit forum.
Pagina: 1