Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Mijn vraag
Ik wil eventueel het werkgeheugen van mijn laptop uitbreiden om sneller te kunnen werken in fotobewerking software.

Wat ik graag wil achterhalen is of het zin heeft om het geheugen uit te breiden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een BTO laptop van bouwjaar 2012 met een i7-3630QM processor en 8GB werkgeheugen. Verder zit er een 256 GB Samsung 830 SSD en een 512 MB HD in.

Ik gebruik Adobe Lightroom 6 en On1 Photo 10 voor het bewerken van foto's.

Wat ik merk is dat mijn laptop de RAW bestanden van mijn Pentax K5-II minder makkelijk verwerkt dan mijn oude Pentax K20D. Gevoelsmatig denk ik dat het toevoegen van werkgeheugen een oplossing kan zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat geheugen ook geld kost heb ik nog niet geprobeerd of het uitbreiden van het geheugen ook een verbetering brengt. Ik hoop dat een van de leden van de community hier een antwoord op heeft.

Alvast hartelijk dank voor alle input en ondersteuning

Beste antwoord (via MichielK71 op 04-10-2016 13:30)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou eens bij taakbeheer kijken. Daar kun je zien hoeveel geheugen er gebruikt wordt.

Ctr+shift+esc geeft je taakbeheer.

Daar kun je overigens ook zien of je processor hard aan het werk is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou eens bij taakbeheer kijken. Daar kun je zien hoeveel geheugen er gebruikt wordt.

Ctr+shift+esc geeft je taakbeheer.

Daar kun je overigens ook zien of je processor hard aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Zoals het er nu uitziet heb ik een geheugen gebruik van rond de 75% als ik beide programma's open heb staan.

De trage werking zit dus niet in een tekort aan geheugen. Hoewel mijn processor niet meer de nieuwste is zou die toch snel genoeg moeten zijn om de bewerkingen vlot uit te voeren. Of vergis ik mij hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
De i7-3630QM is nog steeds een krachtige processor. Kan je controleren of de cpu inderdaad zwaar belast wordt op de momenten dat je een trage werking ervaart?

Als dat zo is, zou je de cpu-temperatuur even moeten controleren. Misschien wordt de CPU niet goed genoeg (meer) gekoeld en komt hij daardoor niet op volle snelheid.

Als je ziet dat de cpu niet zwaar belast wordt bij een trage werking, kan je misschien even wat SSD benchmarks draaien, om te zien of het daar aan ligt.

Uitbreiden van werkgeheugen helpt vast wel iets, maar met 8GB zou het niet opvallend traag moeten werken.