Eenvoudige geschikte videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BigBear48
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik zoek een voordelige geschikte videokaart.

Videokaart. Beter beeld op mijn monitor.

Zo voordelig mogelijk

Max. 75 euro

Nee

Ik heb geen eisen qua merk ofzo.

AMD Phenom II x2 B55 3,0 GHz. 6 GB intern geheugen. NVIDIA Geforce 7300 GT Monitor Flatron E2541.Windows 7 Home 64 Bit.

Om te beginnen ben ik maar een simpele computergebruiker en doe alleen internetten en mailen maar wil wel een scherp beeld. Verder ben ik niet bekend met het plaatsen van topics op dit forum omdat ik geen vragen heb. Maar nu dus wel.

Enige tijd terug ben ik overgestapt van een 22" naar een 25" monitor en vind het beeld niet scherp ondanks dat ik er een DVI - D kabel aangezet heb. Ik heb diverse keren aan de instellingen van de monitor zitten rommelen maar het beeld blijft wat korrelig.

Ik ben geen gamer en bewerk geen foto's of i.d. Het gewone werk dus.

De vraag is nu 'kan ik met een andere videokaart (budgetprijs) een scherper beeld krijgen?

Graag jullie reacties s.v.p.

Beste antwoord (via BigBear48 op 04-11-2016 20:59)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:18

DarkSide

theres no place like ::1

volgens mij geeft die kaart wel wat meer issues met W10.
Schijnt dat een W8 driver werkt om hem te installeren in W10.

http://www.nvidia.com/dow...rResults.aspx/82758/en-us

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

• BigBear48
Voor de volledigheid, de monitor is een LG E2541T-BN.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als het niet voor te gamen is, zo in theorie elke videokaart die geen 20 jaar oud is min of meer moeten voldoen. Ik weet nu niet voor die 7300 van je (wel heeeeel exotisch kaartje),

Maar elke videokaart die je nu bijna koopt zou normaal, de resolutie van jouw scherm aan moeten kunnen. (1920x1080).

even in prijswatch gekeken en goedkoopste kaartje ( GT210, van 30 euro) kan dit al. (Zolang je maar niet gaat gamen)

Btw op welke resolutie staat je pc? Je scherm is 1920x1080p (native), als je andere resolutie gebruikt, kan het inderdaad wat korrelig overkomen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Scherp beeld heeft zo goed als niets met de videokaart te maken. Controleer inderdaad eens of de resolutie goed staat. Die 7300 gaat geen minder goed beeld geven dan een kaart van 800 euro.

• BigBear48
Dank voor jullie reacties.

Het scherm staat op de aanbevolen resolutie van 1920 x 1080.

Toch een ander videokaartje? Tweedehands op Tweakers?

Even dit: Mijn vorige scherm was een Acer X222W en had met de huidige kaart mooi scherp beeld.

[ Voor 25% gewijzigd door BigBear48 op 01-10-2016 16:35 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BigBear48 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 16:33:
Toch een ander videokaartje? Tweedehands op Tweakers?
Nee, eerst uitzoeken waar het nu aan ligt. Zeer waarschijnlijk heeft de videokaart er niets mee te maken. Dan kan je wel een andere kopen, maar dat heeft natuurlijk geen nut als het probleem er dan nog is.

Misschien even een foto maken van het scherm of beter aangeven wat er nu precies aan de hand is. Zolang we niet weten wat de oorzaak is heeft het totaal geen nut andere dingen aan te schaffen.

Edit: Misschien bedoel je met niet scherp wel dat de resolutie van 1080p te laag is voor het formaat van het scherm en dat je pixels ziet. Daar gaat een andere videokaart niets aan veranderen. Dat het met je vorige scherm wel goed was geeft ook wel aan dat het niet aan de videokaart ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2016 16:40 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Kan je scherm eens volledig naar fabrieksinstellingen zetten? Dan zou normaal meeste dingen wel keurig lijken. (op kleurweergave maybe).

En heb je de drivers van die kaart correct geinstalleerd? Moet je eens in apparaatbeheer kijken of er effectief "GT 7300" staat en niet 'standaard VGA adapter' of iets dergelijk. Zonder die drivers gaat het beeld kan enorm wazig zijn. ( al lijkt me dit vreemd als windows op 1920*1080 al staat)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• BigBear48
Hai Tweakers,

Ik weet niet of ik dit topic nog mag vervolgen maar anders hoor ik het graag.

Bij de 'oude' situatie met Windows 7 was het beeld, zoals ik ook aangaf, prima.

Nu heb ik Windows 10 Pro op mijn desktop gezet, met dezelfde monitor, en kan ik kiezen uit maar drie resoluties n.m.l. 800 x 600, 1024 x 768 en 1280 x 1024. De aanbevolen resolutie voor mijn monitor is 1920 x 1080.

Het beeld ingesteld op 1280 x 1024, vind ik wel acceptabel maar bij foto's heb ik de indruk dat deze vertekend zijn.

Maakt het wat uit dat ik niet de gewenst resolutie heb?

Groet,

Jasper :)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:34
Dan is de juiste videokaart driver niet geïnstalleerd.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Duidelijk gevalletje van videodrivers niet geïnstalleerd

Waarschijnlijk Windows 7 ge-update naar Windows 10 zonder daarna de juiste Windows 10 drivers te installeren voor je videokaart ?

[ Voor 55% gewijzigd door Breezers op 04-11-2016 17:31 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Drivers downloaden en installeren, dan zou alles weer goed moeten zijn.

• BigBear48
Dank voor jullie snelle reacties maar het lukt niet.

De opgegeven download kan de grafische kaart niet vinden. Ook een andere download van Nivida geeft hetzelfde resultaat.

CPU-Z ziet de grafische kaart ook niet.

In apparaatbeheer vind ik deze kaart ook niet, alleen een standaardkaart maar die had ik al uitgeschakeld.

Ik ga de kaart er even uithalen om te kijken welke het precies is. Het is een 7300 ja, maar meer weet ik dus niet.

• BigBear48
Het Nvidia installatieprogramma geeft steeds de melding dat hij de grafische kaart niet kan vinden. Ook niet met auto - detect.

Vreemd, want ik heb toch echt beeld via die kaart.

De kaart is een Geforce EN 7300 GT, meer kan ik niet ontdekken.

Heeft iemand nog een suggestie?

Acties:
  • Beste antwoord

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:18

DarkSide

theres no place like ::1

volgens mij geeft die kaart wel wat meer issues met W10.
Schijnt dat een W8 driver werkt om hem te installeren in W10.

http://www.nvidia.com/dow...rResults.aspx/82758/en-us

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• BigBear48
Ja, Dark Side dit was DE oplossing! De juiste resolutie is weer aanwezig. Pffff

Had al van alles geprobeerd in apparaatbeheer en gezocht op Google, zelfs vier drivers en twee driver zoekprogramma's geinstalleerd zonder succes. Maar nu is het dus toch gelukt.

Allen die meegedacht hebben, mijn hartelijk dank! Zo, nu een warme douche. :)

Groet,

Jasper
Pagina: 1