Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 822849

Topicstarter
Geachte lezers,

zoals velen hier heeft OP grote interesse in IT. Ben momenteel rechtenstudent, die opleiding is echter gebouwd rond het stampen van feiten waar veelal weinig logica achter zit dus overweeg me in te schrijven voor een andere opleiding, Informatiekunde.

Het ding is echter dat anders dan bij informatica het voor mij niet helemaal duidelijk is wat de concrete vaardigheden zijn die je tijdens de opleiding opdoet en naar wat voor bedrijven en banen alumni zoal toegaan.

Op zou het waarderen indien iemand hier wat informatie over zou willen delen.

Greetz,
Oz.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:27
OP kan simpelweg even met de genoemde opleiding bellen?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Opleiding zelf is uiteraard geen objectieve bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:56
In de masterfase had ik onderwerpen als:

- enterprise architecture
- business intelligence
- knowledge management
- entrepreneurship
- supply chain

Je insteek moet zijn om tijdens je masterfase
je lekker te orienteren welke richting je op de arbeidsmarkt op zou willen. De opleidingen zijn breed genoeg om veel kanten op te kunnen. Als je een technische kant op zou willen kun je misschien beter een technischere studie doen. Maar eigenlijk is mijn advies, zie je studie niet als limiterend maar als enabler. Naar mijn mening maak je je echte carriere pas na je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Als oud AI-student heb ik zowel vakken bij Informatica als Informatiekunde gevolgd. Het verschil, ten minste bij de Rijksuniversiteit Groningen, is grofweg als volgt aan te duiden:

* Informatica is meer de beta-opleidng dat veel raakvlakken heeft met wiskunde en formele logica.
* Informatiekunde richt zeer meer op de "zachte", praktische zaken van Informatica met sterkere link naar het bedrijfsleven.

Waar je bij Informatica bijv. de complexiteit van een algoritme moet bewijzen, zal je bij Informatiekunde eerder moeten nadenken welke informatie voor een gebruiker relevant is en hoe je deze gebruiksvriendelijk kan weergeven.

Ik werk zelf binnen de IT consulting en heb met diverse mensen gewerkt die van beide studies komen. Informatici belanden veel eerder in de software engineering, terwijl informatiekundigen meer aan de proces- en informatie-analyse zitten (uitzonderingen daar gelaten uiteraard).

Hopelijk heb je hier wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_vision schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:32:
Als oud AI-student heb ik zowel vakken bij Informatica als Informatiekunde gevolgd. Het verschil, ten minste bij de Rijksuniversiteit Groningen, is grofweg als volgt aan te duiden:

* Informatica is meer de beta-opleidng dat veel raakvlakken heeft met wiskunde en formele logica.
* Informatiekunde richt zeer meer op de "zachte", praktische zaken van Informatica met sterkere link naar het bedrijfsleven.

Waar je bij Informatica bijv. de complexiteit van een algoritme moet bewijzen, zal je bij Informatiekunde eerder moeten nadenken welke informatie voor een gebruiker relevant is en hoe je deze gebruiksvriendelijk kan weergeven.

Ik werk zelf binnen de IT consulting en heb met diverse mensen gewerkt die van beide studies komen. Informatici belanden veel eerder in de software engineering, terwijl informatiekundigen meer aan de proces- en informatie-analyse zitten (uitzonderingen daar gelaten uiteraard).

Hopelijk heb je hier wat aan!
Thanx, heb hier echt iets aan.

Zou zelf eveneens de IT-consulting in willen, heb echter het idee dat die banen alleen voor de top van de studentenpopulatie is en dat de rest van de banen worden opgevuld door personen met een technischere opleiding zoals informatica, in hoeverre is dat waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:56
Ik heb zelf HBO gevolgd door een master gedaan en ben in de consultancy (wo-only) tak van een van de groteren terechtgekomen. Voor strategyconsulting of een Mckinsey moet je goed je best doen en het liefst ook iets in het buitenland of interessante extracurriculaire activiteiten. Voor de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
feelthepower schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:51:
Ik heb zelf HBO gevolgd door een master gedaan en ben in de consultancy (wo-only) tak van een van de groteren terechtgekomen. Voor strategyconsulting of een Mckinsey moet je goed je best doen en het liefst ook iets in het buitenland of interessante extracurriculaire activiteiten. Voor de
Big fout of Capgemini zijn dus realistische opties indien je een beetje redelijke resultaten haalt? Wel moet er bij vermeld worden dat ik al eenentwintig ben, is dat van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 822849 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:48:
[...]
Zou zelf eveneens de IT-consulting in willen, heb echter het idee dat die banen alleen voor de top van de studentenpopulatie is en dat de rest van de banen worden opgevuld door personen met een technischere opleiding zoals informatica, in hoeverre is dat waar?
In de "IT-consultancy" nemen ze iedereen aan die ze kunnen krijgen, te beginnen met de top, maar aangezien die 'op' zijn voordat ze de vacature hebben opgesteld gaan ze daarna al snel door naar whoever ze kunnen krijgen.

Ik zou gewoon even beginnen met voor jezelf te definiëren wat je nu eigenlijk wilt, later. Waar je namelijk terecht komt hangt 100% af van hoe jij er zelf in staat. Als je zelf heel technisch aangelegd bent, dan kun je makkelijk als starter in een technische functie instromen. Of je nu informatica hebt gestudeerd, natuurkunde of informatiekunde. Als je iets minder aanleg hebt voor die technische kant, dan zul je zelfs als cum-laude afgestudeerde informatiekundige niet in die functie doorstromen. Het is juist vaker andersom: De mensen met een bepaalde aanleg / voorkeur, gaan ook een studie volgen die bij die voorkeur past.

Oftewel: Zoek even wat info bij die opleiding die je als niet-partijdig beschouwd en maak voor jezelf uit of zij jouw de dingen leren die je leuk lijken. Waar je daarna terecht komt hangt 100% van jezelf af.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Anoniem: 822849 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Big fout of Capgemini zijn dus realistische opties indien je een beetje redelijke resultaten haalt? Wel moet er bij vermeld worden dat ik al eenentwintig ben, is dat van belang?
Big Four, Capgemini Consulting en Accenture Consulting zijn zeker opties. Deze partijen zoeken over het algemeen mensen die analytisch en ondernemend zijn met een prima cv (WO studie met bovengemiddelde cijfers en fraaie nevenactiviteiten). Leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Ik heb genoeg mensen zien beginnen die voorbij de mid 20 waren.

McKinsey, BCG en Bain zijn strategy consultants en daar ligt de lat een stuk hoger. Die nemen de slimste baasjes aan die ook nog eens sterke sociale vaardigheden hebben. De sollicitatieprocedure is ook stukken zwaarder. Stapelaars (mensen die eerst hbo, dan wo hebben gedaan) komen zo goed als niet in aanmerking, terwijl je bij die eerste genoemde groep nog kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vanwaar eigenlijk de keuze om daar te willen komen van TS?

Kan prima natuurlijk echter de achterliggende Drive kan een goede indicatie zijn voor wat de beste keuze is.

ou me verder niet blindstaren op het wel of niet zijn van een grote naam. Dat is uit eindelijk best wel relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 12:17
Er is toch redelijk snel en makkelijk een studieprogramma op te vragen bij de betreffende instelling?

Wat je wel kan vragen of er een mogelijkheid is tot een proefdag. Dan kun je een dag meelopen met een andere student en krijg je ook een beeld hoe het er aan toe gaat.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 00:19:
Vanwaar eigenlijk de keuze om daar te willen komen van TS?

Kan prima natuurlijk echter de achterliggende Drive kan een goede indicatie zijn voor wat de beste keuze is.

ou me verder niet blindstaren op het wel of niet zijn van een grote naam. Dat is uit eindelijk best wel relatief.
Als je weet wat de absolte top is in het gebied kun je een inschatting maken van waar de gemiddelde alumnus naartoe gaat :P.
Pagina: 1