Gearbest garantie problemen bij smartphone

Pagina: 1
Acties:
  • 4.570 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
Vorig jaar heb ik een Xiaomi Redmi Note 2 Prime gekocht vanuit de Gearbest EU warehouse. Ik heb voor dit laatste 25 euro extra betaald.

Nu ervaar ik problemen met een te losse micro usb poort, telkens uitvallende / herstartende telefoon en een volume knop die niet meer werkt.

Ik heb de telefoon aangemeld bij gearbest, ze schermen met 45 dagen policy en dat ik de telefoon op hun voorwaarden naar china mag sturen (met erg lange reparatietijden) of 30 USD terug mag krijgen. Ik heb aangegeven dat ik 15% van de aanschafwaarde (196 USD) een belediging vind.

"Dear ...,

We would like to extend our apologies for this inconvenience.

Kindly refer to our warranty policy here:http://www.gearbest.com/about/warranty-and-return.html
http://www.gearbest.com/about/terms-and-conditions.html

After reviewing your case, it has passed 45 days money back guarantee, but you can send it back for free repair.
First, you may check with the post office the cost to return the item before deciding.

After reviewing your case, please review our possible solutions:

1)Return the item back to us
You can return the item back to us in China as per our terms and conditions indicated in the link above.
Once we receive the item, we will offer a free repair and send back the item back to you.
However, it will take long time to repair it.

2)Keep the item and accept a partial refund on Wallet (credit)
We can offer a partial refund of your product value which is 30USD on your wallet and reward you with extra points(e.g. If your refund is 1USD = 5 points ,3USD =3*5 points => get 15 points etc).
This amount can be used for your future orders.
To know more about wallet: http://www.gearbest.com/about/gb-wallet.html
Learn more about points: http://www.gearbest.com/about/about-points.html
The refund can be completed within 1 business day.

Can you please let me know your decision?
You may check the cost of returning item back to us in China before deciding.

I am looking forward to hearing from you.
Thank you for your understanding.

Best Regards
....
Gearbest Customer Service
http://www.gearbest.com/   "

Moet ik hiermee instemmen? :
- product gekocht in EU (warehouse)
- verzending naar China
- onduidelijke reparatie tijden

[ Voor 53% gewijzigd door HeyJIJdaar op 01-10-2016 09:15 . Reden: gearbest mail toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:27
Ik vraag me af in hoeverre je van een aankoop in de EU kunt spreken: in welke EU-lidstaat zou je het product dan aangeschaft hebben? Dat Gearbest een service biedt waarmee je kunt kiezen vanaf welke geografische locatie ze verzenden maakt het niet opeens iets anders dan een aankoop in China.

Dat terugsturen naar China geld kost klopt, dat hoort nou eenmaal bij de gok van Chinees spul kopen: leuk als het goed gaat maar je moet wel hun garantieprocedure volgen.

Wat kost terugsturen?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Volgens opgave zou het uit Engeland moeten zijn gekomen.

Verzending kost 25,95 euro, ook niet echt voordelig.

In mijn gearbest account kan ik weinig details terug halen, ze maken niet eens onderscheid tussen de prime versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Waar is het besteld?

Locatie van een "warehouse" daarbij niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:27
HeyJIJdaar schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:45:
Volgens opgave zou het uit Engeland moeten zijn gekomen.
Oke, het is verscheept uit Engeland, maar je hebt het niet bij een Engelse winkel gekocht, toch?
Verzending kost 25,95 euro, ook niet echt voordelig.
Als jij daarna een goed gerepareerd toestel hebt lijkt het mij een betere optie dan die paar euro handgeld als afkoopsom. Ik zie eigenlijk geen andere keuze dan deze twee opties, of je moet hem op eigen kosten hier in Nederland laten repareren, maar dat lijkt me veel duurder en na afloop garantietechnisch erg complex.
In mijn gearbest account kan ik weinig details terug halen, ze maken niet eens onderscheid tussen de prime versie.
Deze opmerking kan ik niet volgen, sorry.

Al met al denk ik dat je het beste gewoon dat ding naar China kan opsturen, desnoods koop je een ander toestel en verpats je het gerepareerde toestel als je die gerepareerd en wel hebt teruggekregen weer op marktplaats. Ik denk dat deze strijd met Gearbest geen inspanning waard gaat zijn.

Aanvulling: na wat googlen hierover zie je meer gevallen waarbij men het naar China moest opsturen. Daarna hadden sommigen ook nog het probleem dat gearbest claimt de retourzending niet te hebben ontvangen ook al zegt de track&trace dat het is afgeleverd. Sterkte.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Heel bot.
Maar je hebt gekozen voor een chinees toestel.
Die komt van buiten de EU en dat maakt jou nu importeur.
Behalve als je duidelijke afspraken hebt met de leverancier ben je nu zelf volledig verantwoordelijk voor het toestel.

Er is een reden waarom dingen in de EU duurder zijn en dat is het stukje aansprakelijkheid en garantie.
Achteraf zeuren dat je china levering niet goed gaat is vervelend. Maar je kunt nergens op terugvallen.
China kent geen garantie verplichtingen zoals in de EU. Grof weg gezegd komt het er op neer dat je op 0 recht hebt.

Dus feitelijk is de 30 usd al een tegemoetkoming die ze niet verplicht zijn.
Retoursturen voor reparatie is volledig eigen risico en ook dan zijn ze niet eens verplicht om je telefoon gratis te repareren.Spullen naar china versturen is een erg lastige opgave. Er raakt daar meer zoek dan velen lief is. Tenzij je een prive koerier in dienst wil nemen.

Dus grote kans dat je het beter als leergeld kunt zien.
Maar dit is wel het risico dat je loopt met spullen importeren buiten de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:20:
Heel bot.
Maar je hebt gekozen voor een chinees toestel.
Die komt van buiten de EU en dat maakt jou nu importeur.
Behalve als je duidelijke afspraken hebt met de leverancier ben je nu zelf volledig verantwoordelijk voor het toestel.

Er is een reden waarom dingen in de EU duurder zijn en dat is het stukje aansprakelijkheid en garantie.
Achteraf zeuren dat je china levering niet goed gaat is vervelend. Maar je kunt nergens op terugvallen.
China kent geen garantie verplichtingen zoals in de EU. Grof weg gezegd komt het er op neer dat je op 0 recht hebt.

Dus feitelijk is de 30 usd al een tegemoetkoming die ze niet verplicht zijn.
Retoursturen voor reparatie is volledig eigen risico en ook dan zijn ze niet eens verplicht om je telefoon gratis te repareren.Spullen naar china versturen is een erg lastige opgave. Er raakt daar meer zoek dan velen lief is. Tenzij je een prive koerier in dienst wil nemen.

Dus grote kans dat je het beter als leergeld kunt zien.
Maar dit is wel het risico dat je loopt met spullen importeren buiten de EU.
Dit.

Mischien was je er zelf niet van bewust maar dat is wel het risico van bestellen uit China. In ruil voor de belachelijk lage prijzen, loop je wel wat meer risico als je aanspraak moet doen op garantie.

Maar wat is nu precies het probleem met terug sturen? De hoge verzendkosten?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je koopt iets in een webshop in China en deze heeft toevallig een magazijn/depot in Europa waarvandaan de goederen worden verstuurd. Het feit dat iets vanuit een andere locatie/land/werelddeel wordt verstuurd dan de (al dan niet virtuele) winkel waar de transactie heeft plaatsgevonden maakt niet in 1 keer dat de verkopende partij automatisch onder de Europese wetgeving valt. (geen Nederlands/Europees verkoopkantoor, geen Nederlandse taal, geen Kamer van Koophandel etc)

Moet ik hiermee instemmen? :
- product gekocht in EU (warehouse)
- verzending naar China
- onduidelijke reparatie tijden

Dus je eerste punt: (product gekocht in EU (warehouse)) gaat niet echt op.
Je tweede punt: (verzending naar China),aangezien de verkopende partij het ook zelf verstuurd vanuit China, en wellicht geen service adres in Europa heeft, is het ook logisch dat het artikel dan retour moet naar China. Over de kosten is lastig iets te zeggen, aangezien je dus te maken hebt met de Chinese wetgeving/voorwaarden die kunnen afwijken tov de Europese.
Je derde punt is eveneens lastig, aangezien op afstand het moeilijk bepalen is wat het defect is en welke voorwaarden hiervoor gelden in China naast de lange duur van verzending.

Je zult voor jezelf een afweging moeten maken hoeveel geld/tijd/energie hier in wilt steken tov de economische restwaarde van het apparaat.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Volgens mij is het juridisch juist zo dat als je opereert op een bepaalde markt (land) je dan ook moet voldoen aan de aldaar geldende wetgeving. Sommige Chineze websites hebben zelfs gelokaliseerde varianten van de website. Het punt is alleen, ga maar eens als consument dat gevecht aan. Denk dat je dus beter het geld kan accepteren en er van kan leren, je gelijk ga je toch niet halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als gearbest zich richt op de Nederlandse markt ja. In dit geval is verkoop vanuit China en levering vanaf een magazijn in Engeland.

Als Chineze leverancier een winkel in Amsterdam openen en roepen we zijn Chinees gaat dan weer niet op.

En helaas wordt er heel veel in de mazen van de wet geopereerd Door Chinezen.

Maar ze vallen onder geen enkele eu wet. Binnen de EU is het wel als je meer dan X bedrag verkoopt in een ander land je hun btw moet gaan voeren Etc Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Dat is echt niet zo duidelijk als je het nu stelt hoor. Neem Aliexpress dat iDeal ondersteunt en Nederlandstalige interface en productteksten aanbied. Zie ook dit: https://webwinkelrecht.nl...derlandse-rechter-slepen/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Neem inderdaad AliExpress. Laten we even stellen dat het door zich zo te richten op NL consumenten gewoon in NL gedagvaard kan worden. Stel je haalt een vonnis.

En dan? Hoe dacht je dat ooit ten uitvoer te leggen in China?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is inderdaad of de website je de indruk geeft dat je met een EU-bedrijf zaken doet, of er concreet aandacht is besteed om te richten op de EU markt. Een website in EU talen is daarvoor een grote clue, maar Engels is dat weer niet.

Echter, een magazijn in Europa is niet anders uit te leggen dan je richten op de EU markt. Je doet dat niet om zoveel makkelijker te kunnen verschepen naar de US of Japan. Je kan ook betalen in Euro.

Ik zou dan ook aangeven:

You openly advertise shipping from a location in the EU, which cannot be interpreted otherwise than a focus on the EU market. Thereby you are held to abide by European laws that nullify your conditions of 45 days.

I expect a proper and speedy resolve of this issue as may be expected. Failure to do so will lead to a case made with EU market guard organizations as you fail on a spectrum of obligations under EU law.

Het klinkt aantrekkelijk, maar uiteindelijk is het gewoon concurrentievervalsing. Hard aanpakken dus. Chinezen weten over het algemeen heel, heel goed onder de radar te werken. Het nadeel is dus dat ze met dit bericht de zaak waarschijnlijk zullen oplossen, om de rest van Europa nog steeds wijs te maken dat er geen rechten zijn.

Niet anders dan het marktlandschap hier in Nederland trouwens, maar dan met minder heftige uitzonderingen op papier ten aanzien van rechten - in praktijk kan je ook hier voor allerlei uitvluchten komen te staan.

Als je hun mail leest zie je de scheuren ook. Ze wijzen niet hard af iets te willen doen. Duwen je naar een deel credit met points in de vorm van korting. Geen gedoe met lang moeten wachten.

Ze exploiteren de frustraties die veel mensen met garantie hebben. Terwijl in praktijk door de focus op EU market, zaken zoals een tegoedbon of lang moten wachten voor de wet helemaal niet mogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:28:
Thereby you are held to abide by European laws that nullify your conditions of 45 days.
Maar wat is er precies mis met die 45 dagen? De '45 dagen niet goed, geld terug' garantie is toch juist een extratje?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Lees hier: LINK
Koop je iets in een land buiten Europa? Dan gelden de regels van dat land. Het is belangrijk om jezelf vooraf te informeren en uit te zoeken welke regels dit zijn.
Of: LINK
Voor webwinkels die buiten de EU gevestigd zijn, kan het wat lastiger zijn om te bepalen welke regels er gelden. Dan gelden in principe de regels van het land waar de winkelier zijn bedrijf heeft ingeschreven, tenzij deze partij nadrukkelijk actief is op de Nederlandse markt. In dat geval kunnen alsnog de (Europese) regels gelden die ook in Nederland gelden. Het is in ieder geval altijd verstandig om de algemene voorwaarden van de webwinkel te lezen vóórdat u er iets koopt.
Dus dat het warehouse in EU staat, heeft hier niets mee te maken, je bestelt bij een winkel in China. Het gata om het land waar de winkel is ingeschreven.

[ Voor 45% gewijzigd door Gadgeteer op 03-10-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Maar wat is er precies mis met die 45 dagen? De '45 dagen niet goed, geld terug' garantie is toch juist een extratje?
Als dat een soort van koop op afstand is, prima. Als ze daarmee iedere garantieverplichting afwijzen, niet prima ;)
Overigens brengt het wel naar voren dat ze ook niet correct informeren over retourrecht terwijl ze wel concreet op de EU markt richten. Daarmee is de zichttermijn dan ook een jaar.
Gadgeteer schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:24:
Of: LINK

[...]

Dus dat het warehouse in EU staat, heeft hier niets mee te maken, je bestelt bij een winkel in China. Het gata om het land waar de winkel is ingeschreven.
In geen van de informatie die je geeft gaat het in op de vraag of een bedrijf zich op die markt richt, anders dan de interpretatie die jij blijkbaar hebt bij "actief zijn op". Het hebben van een warehouse is meer dan relevant voor die vraag.

https://books.google.nl/books?id=px9CCwAAQBAJ
Pagina 242 en verder legt ook uit hoe het bijvoorbeeld theoretisch zou kunnen werken met 2 verschillende prijzen met duidelijke informatie door leveranciers, maar dat de consument dan alsnog te weinig kennis zou hebben.

Zodra je de EU markt actief probeert te voorzien, dien je te voldoen aan de wetgeving. Ik ben benieuwd hoe je zou onderbouwen dat een warehouse in de EU anders is te bezien. Het is niet goedkoper. Het is niet ideaal voor andere markten. Dus wat blijft over?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Als dat een soort van koop op afstand is, prima. Als ze daarmee iedere garantieverplichting afwijzen, niet prima ;)
Overigens brengt het wel naar voren dat ze ook niet correct informeren over retourrecht terwijl ze wel concreet op de EU markt richten. Daarmee is de zichttermijn dan ook een jaar.

[...]

In geen van de informatie die je geeft gaat het in op de vraag of een bedrijf zich op die markt richt, anders dan de interpretatie die jij blijkbaar hebt bij "actief zijn op". Het hebben van een warehouse is meer dan relevant voor die vraag.

https://books.google.nl/books?id=px9CCwAAQBAJ
Pagina 242 en verder legt ook uit hoe het bijvoorbeeld theoretisch zou kunnen werken met 2 verschillende prijzen met duidelijke informatie door leveranciers, maar dat de consument dan alsnog te weinig kennis zou hebben.

Zodra je de EU markt actief probeert te voorzien, dien je te voldoen aan de wetgeving. Ik ben benieuwd hoe je zou onderbouwen dat een warehouse in de EU anders is te bezien. Het is niet goedkoper. Het is niet ideaal voor andere markten. Dus wat blijft over?
Ik denk dat mijn link best duidelijk aangeeft dat het gaat om wara de winkel als zodanig is geregistreerd. Ondanks het warenhuis in EU, staat Gearbest als winkel geregistreerd in China.

Let wel!! Ik roep alleen maar wat ik heb gelezen, of het klopt blijft natuurlijk de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 21:07
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Ze wijzen toch de garantieverplichting niet af? Ze willen het best doen maar dan moet het naar hen opgestuurd worden.
Weet alleen niet hoe het zit met de kosten van terugzending. In NL moeten ze die wel op zich nemen maar weet niet hoe het zit in/ naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Wil het niet lastiger maken dan de materie al is maar veel van dit soort webwinkels schermen met de term "warehouse" maar vaak is dat niets meer dan een dropshipper of een derde persoon waar ze mee samenwerken. Geen idee of dit invloed heeft op de wettelijke verantwoordelijkheid.

(overigens staan veel winkels via wazige constructies geregistreerd in HongKong en niet mainland China vanwaar uit ze opereren, wat het nog complexer maakt dit soort winkels tot verantwoording te roepen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
frankyboy707 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:50:
[...]

Ze wijzen toch de garantieverplichting niet af? Ze willen het best doen maar dan moet het naar hen opgestuurd worden.
Weet alleen niet hoe het zit met de kosten van terugzending. In NL moeten ze die wel op zich nemen maar weet niet hoe het zit in/ naar het buitenland.
Zo lees ik het ook:

After reviewing your case, it has passed 45 days money back guarantee, but you can send it back for free repair.
First, you may check with the post office the cost to return the item before deciding.

Waar de TS nu vooral tegen aan loopt zijn de hoge verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenzi schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
[...]

Wil het niet lastiger maken dan de materie al is maar veel van dit soort webwinkels schermen met de term "warehouse" maar vaak is dat niets meer dan een dropshipper of een derde persoon waar ze mee samenwerken. Geen idee of dit invloed heeft op de wettelijke verantwoordelijkheid.

(overigens staan veel winkels via wazige constructies geregistreerd in HongKong en niet mainland China vanwaar uit ze opereren, wat het nog complexer maakt dit soort winkels tot verantwoording te roepen.)
Verandert dat het feit dat ze zich actief op de EU markt richten als het een dropshipper is? Naar mijn idee niet.

Kwa garantie is het inderdaad zo dat de 45 dagen niet daarmee verband houdt - maar in dezelfde lijn is het wel zo dat het binnen een redelijke termijn zonder ernstige overlast moet, en dat ook verzendkosten niet voor TS zijn.

Maar alles begint bij de stelling dat de leverancier zich actief op de EU markt richt. Naar mijn idee is dat duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Ik heb de kwestie even geparkeerd omdat ik niet helemaal lekker voelde.

Voor mijn gevoel valt er bij Gearbest geen goede oplossing te verwachten, Het vergoeden en afkopen van 15% van de aanschafprijs viel mij eigenlijk verkeerd.

Zal dat hun marge zijn geweest? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:28:
[...]

Verandert dat het feit dat ze zich actief op de EU markt richten als het een dropshipper is? Naar mijn idee niet.

Kwa garantie is het inderdaad zo dat de 45 dagen niet daarmee verband houdt - maar in dezelfde lijn is het wel zo dat het binnen een redelijke termijn zonder ernstige overlast moet, en dat ook verzendkosten niet voor TS zijn.

Maar alles begint bij de stelling dat de leverancier zich actief op de EU markt richt. Naar mijn idee is dat duidelijk.
Dropshipping is iets totaal anders, dat heeft helemaal niets met deze situatie te maken omdat TS het rechtstreeks bij Gearbest heeft gekocht.

Zoals ik het zie: je koopt iets in het buitenland en neemt daarmee het risico op (hoge) verzendkosten wanneer je garantie moet claimen.
Ik zie ook geen sterke zaak voor de mensen die aangeven dat het bedrijf zich richt op de Europese markt en daarom denken dat het versturen
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:28:
De vraag is inderdaad of de website je de indruk geeft dat je met een EU-bedrijf zaken doet, of er concreet aandacht is besteed om te richten op de EU markt. Een website in EU talen is daarvoor een grote clue, maar Engels is dat weer niet.
Ik heb de site van gearbest erg vaak bezocht en nergens geven ze aanleiding om te denken dat ze ergens anders zijn gevestigd dan in China,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Gadgeteer schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:39:
Ik heb de site van gearbest erg vaak bezocht en nergens geven ze aanleiding om te denken dat ze ergens anders zijn gevestigd dan in China,
Dat is de vraag niet. De vraag is of ze zich richten op de Europese markt. Daarvoor hoef je niet in Europa gevestigd te zijn. Ze bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid in Euro's te betalen, iets wat je niet zou doen als het niet je bedoeling is Europese klanten aan te trekken. Je moet je dan (volgens Europa) aan de Europese regels houden, waaronder die over (verzend-)kostenloze garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
Tom-Z schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:18:
[...]
Dat is de vraag niet. De vraag is of ze zich richten op de Europese markt. Daarvoor hoef je niet in Europa gevestigd te zijn. Ze bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid in Euro's te betalen, iets wat je niet zou doen als het niet je bedoeling is Europese klanten aan te trekken. Je moet je dan (volgens Europa) aan de Europese regels houden, waaronder die over (verzend-)kostenloze garantie.
Blijft een interessant onderwerp. Alles wat ik tegenkom online over de regels is dat "in principe (staat er vaak bij)" de regels gelden van het land waar het bedrijf is ingeschreven, behalve als het bedrijf zich specifiek richt op de Nederlandse markt. (bron: DAS rechtsbijstand)
Ik interpreteer dat als niet aan de orde in deze situatie.
Ook is het zo dat Gearbest zich niet "specifiek" richt op de Europese markt, ze richten zich op wereldwijde verkopen.

Hopelijk is er binnenkort eens iemand die hier serieus werk van maakt zodat er een uitspraak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Gadgeteer schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:45:
[...]

Blijft een interessant onderwerp. Alles wat ik tegenkom online over de regels is dat "in principe (staat er vaak bij)" de regels gelden van het land waar het bedrijf is ingeschreven, behalve als het bedrijf zich specifiek richt op de Nederlandse markt. (bron: DAS rechtsbijstand)
Ik interpreteer dat als niet aan de orde in deze situatie.
Ook is het zo dat Gearbest zich niet "specifiek" richt op de Europese markt, ze richten zich op wereldwijde verkopen.

Hopelijk is er binnenkort eens iemand die hier serieus werk van maakt zodat er een uitspraak komt.
Het is een combinatie van factoren. Alléén een warehouse in de EU is misschien niet voldoende om te stellen dat ze zich op de EU richten maar het feit dat ze de prijzen weergeven in € en dat de site in het Spaans, Frans, Portugees, Italiaans en Duits is geeft toch wel aan dat ze zich op de EU richten en daarom zullen ze dus inderdaad moeten voldoen aan de EU-regels. Dat ze zich óók op de rest van de wereld richten is niet van belang.

Maar goed, je kan dat best allemaal beargumenteerd in een e-mail sturen maar het daadwerkelijk afdwingen gaat je veel meer tijd en geld kosten dan het oplevert en dát is nu net het probleem bij dit soort constructies. Pas als de EU zelf stappen onderneemt kan er iets veranderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gadgeteer schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:39:
[...]
Je hebt vrij consequent de neiging jezelf als template te gebruiken voor wat iedereen zou moeten snappen. Zo werkt het niet, zie ook de reacties van Tom-Z en Emnich. Dat *jij* het duidelijk vindt, dat *jij* meent te weten dat er andere rechten gelden in verschillende situaties, maakt niet dat het duidelijk is voor het grote publiek. En daar gaat het om.

Niet voor niets zijn deze wetten er ter bescherming van de consument: die weet gemiddeld namelijk niet beter. De site is in een bekende taal, er wordt afgerekend in Euro's, ze leveren gewoon aan huis - en ze adverteren zelfs dat het vanuit de UK komt!

Er ligt hier een héél sterke zaak dat ze zich op de EU markt richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Gadgeteer schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:45:
[...]
Het hoeft helemaal niet "specifiek" te zijn:
[op een consumentenkoop is van toepassing] het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat [...] [de verkoper] dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op dat land of op verscheidene landen, met inbegrip van dat land.
Bij wereldwijde verkoop ("verscheidene landen") richt je je onder meer op Nederland, dus moet je je bij verkoop aan een Nederlandse consument aan Nederlandse regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:37:
[...]

Je hebt vrij consequent de neiging jezelf als template te gebruiken voor wat iedereen zou moeten snappen. Zo werkt het niet, zie ook de reacties van Tom-Z en Emnich. Dat *jij* het duidelijk vindt, dat *jij* meent te weten dat er andere rechten gelden in verschillende situaties, maakt niet dat het duidelijk is voor het grote publiek. En daar gaat het om.

Niet voor niets zijn deze wetten er ter bescherming van de consument: die weet gemiddeld namelijk niet beter. De site is in een bekende taal, er wordt afgerekend in Euro's, ze leveren gewoon aan huis - en ze adverteren zelfs dat het vanuit de UK komt!

Er ligt hier een héél sterke zaak dat ze zich op de EU markt richten.
Als die zaak zo sterk lijkt, waarom bestaat dit topic dan?
Tom-Z schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:08:
[...]
Het hoeft helemaal niet "specifiek" te zijn:

[...]

Bij wereldwijde verkoop ("verscheidene landen") richt je je onder meer op Nederland, dus moet je je bij verkoop aan een Nederlandse consument aan Nederlandse regels houden.
Vreemd dat ik alleen informatie tegenkom die anders is als wat hier geschreven wordt.
Maar als het inderdaad zo is, dan zie ik een dezer dagen wel hoe dit voor TS is opgelost zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gadgeteer schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:54:
[...]

Als die zaak zo sterk lijkt, waarom bestaat dit topic dan?
Als bv de Wet Koop op Afstand zo duidelijk is, waarom hebben we er dan zoveel topics over 8)7
[...]

Vreemd dat ik alleen informatie tegenkom die anders is als wat hier geschreven wordt.
Maar als het inderdaad zo is, dan zie ik een dezer dagen wel hoe dit voor TS is opgelost zonder kosten.
Het probleem met die bronnen is dat ze met name ingaan op heel andere situaties, en dit terloops noemen. Geen van die bronnen gaat er op in wanneer het duidelijk is dat iemand zich richt op een bepaalde markt.

Er is één heel simpele gedachtegang die vaak gevolgd wordt, is of het misbruik of oneerlijke concurrentie tot gevolg heeft. Kan ik als NL toko simpelweg een inschrijving op de Bahama's regelen, een distributiecentrum in de UK zetten, in meerdere EU talen aanbieden, stellen dat ik wereldwijd verscheep, en me dan onttrekken aan alle verplichtingen zodat ik de concurrentie op prijs sowieso win terwijl de consument gedupeerd wordt?

Nee, daar gaan ze niet in trappen.

Dat is niet anders voor een Chinese toko die blijkbaar heel graag aan de EU verkoopt: dan moet je dus ook met dezelfde regels werken om het concurrentieveld gelijk te houden.
Zie nogmaals pagina 242 van mijn eerdere bron - dat gaat echt over wetgeving en mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:04:
Dat is niet anders voor een Chinese toko die blijkbaar heel graag aan de EU verkoopt: dan moet je dus ook met dezelfde regels werken om het concurrentieveld gelijk te houden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen, daar zit nog steeds een wereld van verschil tussen.

Andersom (als je doelt op non-confirmiteit) lees je ook nog te vaak en te veel hoe 'dit gelezen moet worden', met een rechtspraak als onderbouwen. Maar (en zeker niet als je de EU richtlijn erbij pakt) is er ooit 100% vastgelegd welke zaken wel/niet vergoed dienen te worden in expliciete zaken. Zoals er gesproken wordt over de 'kosten dragen van de uitvoering', hoe vanzelfsprekend verzending hierbij hoort, maar benzine/OV/parkeren bij fysieke winkel wordt toch veelal als 'eigen kosten' gezien.

En dan ben ik heel simpel, op papier mag je helemaal gelijk hebben en bergen toko's 'niet conform de wet' te handelen, veel plezier met je gelijk te halen. Net zoals ze bij marktplaats en consorten zeggen 'vertrouw je het niet, haal het dan gewoon op', ben ik bij buitenlandse aankopen net zo simpel 'vertrouw je het niet, koop dan gewoon in Nederland'. Want hoe hard je nu ook kan maken dat Gearbest hier fout is, zo'n Gearbest (en consorten) lachen op zulke acties, 1 klant minder zal ze ook niet boeien.

Maar dan zijn we er nog helemaal niet, zelfs als je door deze molen bent gegaan en je krijgt je verzendkosten vergoed, komt meteen 'topic generator #2' om de hoek kijken, stel dat ze de verzendkosten nu vergoeden, wie zegt dat ze überhaupt gaan herstellen? Onze bekende vochtindicators of 'gebogen pinnetjes', en dat zijn zelfs NL webshops, ditzelfde kan een Gearbest (of Xiaomi).

En dat alles om je gelijk te halen, principekwestie van 25 euro. Stukje risico, stukje leergeld, dat alles om iets eerder of veelal goedkoper te kunnen hebben dan dat iets 'legitiem' in Nederland zou kosten en je de helft van dit gezeik kan voorkomen, maar dan wel voor de helft hogere prijs.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
Kan het niet laten om te zoeken:

Buitenlandse webshops

Echter, bij een niet-Europese webshop is het extra opletten geblazen. De regels die in Europa zijn opgesteld gelden voor hen niet. Omdat deze webshops niet onder de Europese regels vallen, kan de consument voor meer verrassingen komen te staan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan invoerrechten. In Nederland controleert de douane de webshop-aankopen. Allereerst wordt gecontroleerd of de aankopen Nederland binnen mogen. Consumenten doen er goed aan om na te gaan of de goederen die ze willen aanschaffen zijn toegestaan. Op de website van de douane kan worden nagegaan welke aankopen niet mogen worden ingevoerd. Daarbij kan worden gedacht aan namaakproducten, wapens, geneesmiddelen en vuurwerk. Pas wanneer de aankoop de Europese Unie in mag wordt vervolgens beoordeeld of, en zo ja hoeveel, belasting betaald moet worden. Soms wordt alleen BTW geheven, maar soms ook invoerrechten. Dit levert dan onverwacht extra kosten op.

bron: JPR advocatencollectief

Rijst wel de vraag wanneer is iets een Europese webshop.
Bij Gearbest betaal je ook invoerrechten als je pakketje eruit gepakt wordt..

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 14-10-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SynergyX
Nee, dat is een héél goed punt - gezien de winkel hier niet over rept, moet je bedacht zijn op mogelijke problemen. Helaas is het ook hier uiteindelijk vaak een teleurstelling achteraf.

Uiteindelijk is het wel zo dat het van belang is dat mensen dan problemen aankaarten, maar ook dan weten ze vaak de weg niet. Daardoor kan het lang duren voordat er verduidelijking komt vanuit overheid.

@Gadgeteer: Dat stuk gaat niet direct over garantie en dergelijke ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
HeyJIJdaar schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:43:
Ik heb de kwestie even geparkeerd omdat ik niet helemaal lekker voelde.

Voor mijn gevoel valt er bij Gearbest geen goede oplossing te verwachten, Het vergoeden en afkopen van 15% van de aanschafprijs viel mij eigenlijk verkeerd.

Zal dat hun marge zijn geweest? :)
Ik gok eerder dat het 6 keer de marge is geweest. 15% marge is echt echt echt heel veel. De marge is vaak maar 2 tot 3% bij dit soort webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Heb na wat zeuren, dit bericht gekregen:

"Dear...,

Thank you for your message.

Kindly refer to our warranty policy here:http://www.gearbest.com/about/warranty-and-return.html
http://www.gearbest.com/about/terms-and-conditions.html

Please note that your item had beyond warranty guarantee.
In this case, we are willing to accept your item to repair for free in China.
In this case, please check these suggestions.

1.If you want to repair, you have to return the item back in China and pay for returning shipping fee and shipping fee is not refundable.

2.Keep the item and accept a partial refund 45USD to you at most.

1)We can refund 45USD on your wallet for your future purchase.
2)We can refund 45USD on your original account.

This is the best we can do.
We wish to get your kind collaboration.
Please tell us your decision as soon as possible.
Thank you for your cooperation.

Best Regards
W....
Gearbest Customer Service
http://www.gearbest.com/  "

Ik denk er over na om maar te schikken. 45 USD voor een andere telefoon... Geen gedoe met wachten totdat de telefoon retour komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dus nu ben je 3 weken verder met precies hetzelfde resultaat.
Da's jammer, maar inderdaad waarschijnlijk het beste dat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Niet hetzelfde, refund is 45 dollar ipv 30 :-)
Waarom is naar China versturen geen optie voor je? Kans is groot dat je 'm als nieuw terugkrijgt. Of ben je helemaal klaar met dat toestel en pak je gewoon je verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan63
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 20:42
De grap is dat Gearbest 1 jaar garantie geeft op bv telefoons.
1)
Nu moet je je voorstellen dat Gearbest natuurlijk niet 10 telefoons verkoopt maar 100.
In die 100 gevallen zullen er 25 klachten hebben, al dan niet terecht.
Er zullen er ook tussen zitten die een miskoop hebben gedaan en daarvoor krijg je,met behoud van toestel, een 30 dollar refund. Die kun je accepteren of niet

2)
In mijn geval (ja... ook ik..) heb ik gekozen om het toestel aangetekend terug te sturen naar China.
De aankomst was, en heb ik met veel moeite moeten bewijzen dat het toestel daadwerkelijk in ontvangst was genomen door Gearbest, 2 maanden later.
Nu komt de grap:
Stel dat het toestel 3 maanden oud was en een defect vertoonde, jij contact opnam met Gearbest en besloten hebt op het toestel terug te sturen, dan zegt Gearbest dat het toestel 5 maanden oud/gebruikt is geweest.
De 2 maanden verzending telt dus mee in de garantieperiode.
Gearbest "stuurt" daarna het toestel naar een reparateur en die zegt dat het niet te repareren is.
Dit telt ook nog mee in de garantie termijn !
( de "reparatie duurt meestal een maand voordat men tot de conclusie is gekomen dat het toestel niet meer te repareren is.. ik twijfel of het toestel daadwerkelijk ergens heen gaat ter reparatie...)

Daarna krijg je een refund aanbieding toegestuurd, welke berekend is door aanschafprijs/12*de overgebleven maanden garantie ( dus 200/12=16,66 x 6 = 100 dollar)
Dit geldt echter alleen bij aanschaf van een ander product !
Je kan ook een store credit krijgen maar deze bedraagt dan de helft van je refund aanbieding, dus 50 dollar of misschien zelfs wel minder.

Deze handelswijze is hier vreemd en zou je niet voor elkaar krijgen met ons rechtssysteem.
Ik heb er over nagedacht om dit in een shop review te schrijven aangezien ik dit toch een gevalletje oplichting vindt en daarover de Tweakers wil informeren, tot nu toe nog niet gedaan tot mijn schande..

Misschien dat bovenstaande je helpt om de juiste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
johan63 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:50:

Deze handelswijze is hier vreemd en zou je niet voor elkaar krijgen met ons rechtssysteem.
Uhhhh... ze verkopen hier toch al? Dus ze hebben het hier ook voor elkaar gekregen. ;)

Daarnaast, doet niemand voor onderzoek op webshops? Gearbest is berucht als het gaat om leveren en garantie kwestie's. Internet staat vol met foute verhalen over Gearbest.
Dat zij verkeerd handelen staat vast. Maar je koopt toch niet zomaar bij een willekeurige China shop zonder eerst te kijken hoe de service is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

johan63 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:50:

In mijn geval (ja... ook ik..) heb ik gekozen om het toestel aangetekend terug te sturen naar China.
De aankomst was, en heb ik met veel moeite moeten bewijzen dat het toestel daadwerkelijk in ontvangst was genomen door Gearbest, 2 maanden later.
Aangetekend opsturen naar China kan niet. Tracking van TNT Post werkt maar tot de landgrens en "aangetekend" kennen ze niet in China. Gaat ook niet want in 9 van 10 gevallen zie je de koerier niet eens omdat er gewerkt wordt met drop-off boxen.

Daarbij als je Nederlandse / EU garantie voorwaarden wil moet je niet in China gaan kopen. Dan weet je dat garantie een stuk moeilijker is. Zeker ook omdat het consumentenrecht in China veel minder sterk is dan in de EU. Die toestellen worden gewoon zonder garantie ingekocht. Elke telefoon die terugkomt kost dus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan63
@ChojinZ
Misschien niet duidelijk maar ik bedoel hiermee dat hier in Europa een dergelijke garantie niet getolereerd wordt.
Daarnaast heb ik wel meerdere bestellingen bij Gearbest gedaan, zonder problemen.
Helaas heb ik, tegen beter weten in, besloten om het toestel aangetekend terug te sturen.

@Kenzi
Aangetekend wel degelijk mogelijk !
Je track&trace werkt idd maar tot de landgrens, althans voor ons.
Met hulp van PostNL heb ik het pakket tot aan de voordeur kunnen traceren in China.
En eerlijk gezegd denk ik dat Gearbest hiervan opkeek.

Maar waar het op neer komt is dat Gearbest eigenlijk een simpele klachtenafhandeling heeft en
waarbij jij de keuze hebt om het product daar of elders te kopen.
Ik heb mijn verlies geaccepteerd maar de consequentie is dat ik daar geen duur product meer bestel hoe goedkoop Gearbest het ook aanbiedt.

Ik moet wel zeggen dat de communicatie en de uiteindelijke afhandeling vlot en netjes verliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regeri77
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-03-2022
Heb hetzelfde aan de hand met de koop van een Umi super. krijg idd van hun de kans om 30 usd in mijn accont als refund of terug te sturen met de post. ik heb de aankoop gedaan met paypal! En zover ik begrijp zijn de kosten voor het versturen verzekerd. iemand ervaring hier mee?

• Gadgeteer
  • Nu online
regeri77 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:04:
Heb hetzelfde aan de hand met de koop van een Umi super. krijg idd van hun de kans om 30 usd in mijn accont als refund of terug te sturen met de post. ik heb de aankoop gedaan met paypal! En zover ik begrijp zijn de kosten voor het versturen verzekerd. iemand ervaring hier mee?
Volgens sommigen hier zou je garantie moeten krijgen op basis van de Europese regels, een aantal leest dat zelfs in de wet (tussen de regels door want ik heb het nergens kunnen vinden). Ik denk echter dat Gearbest de opties al heeft gegeven en dat dat de enige opties zijn die je zult krijgen.
Was dat niet zo geweest, dan had TS nog wel een oplossing gemeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johan63 schreef op woensdag 2 november 2016 @ 11:50:
De grap is dat Gearbest 1 jaar garantie geeft op bv telefoons.
1)
Nu moet je je voorstellen dat Gearbest natuurlijk niet 10 telefoons verkoopt maar 100.
In die 100 gevallen zullen er 25 klachten hebben, al dan niet terecht.
Er zullen er ook tussen zitten die een miskoop hebben gedaan en daarvoor krijg je,met behoud van toestel, een 30 dollar refund. Die kun je accepteren of niet

2)
Nu komt de grap:
Stel dat het toestel 3 maanden oud was en een defect vertoonde, jij contact opnam met Gearbest en besloten hebt op het toestel terug te sturen, dan zegt Gearbest dat het toestel 5 maanden oud/gebruikt is geweest.
De 2 maanden verzending telt dus mee in de garantieperiode.
Gearbest "stuurt" daarna het toestel naar een reparateur en die zegt dat het niet te repareren is.
Dit telt ook nog mee in de garantie termijn !
( de "reparatie duurt meestal een maand voordat men tot de conclusie is gekomen dat het toestel niet meer te repareren is.. ik twijfel of het toestel daadwerkelijk ergens heen gaat ter reparatie...)

Daarna krijg je een refund aanbieding toegestuurd, welke berekend is door aanschafprijs/12*de overgebleven maanden garantie ( dus 200/12=16,66 x 6 = 100 dollar)
Dit geldt echter alleen bij aanschaf van een ander product !
Je kan ook een store credit krijgen maar deze bedraagt dan de helft van je refund aanbieding, dus 50 dollar of misschien zelfs wel minder.

Ik heb er over nagedacht om dit in een shop review te schrijven aangezien ik dit toch een gevalletje oplichting vindt en daarover de Tweakers wil informeren, tot nu toe nog niet gedaan tot mijn schande..

Misschien dat bovenstaande je helpt om de juiste keuze te maken.
Ik heb nu precies dit... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Wanneer gaat de EU-waakhond eens optreden tegen dit soort praktijken?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan63
Ik heb nu precies dit... 8)7
Mocht je alles hebben teruggestuurd dan kan je met hulp van Postnl een hoop te weten komen waar je pakket is, mits aangetekend verzonden.
Dan is het zaak om Gearbest te bestoken met emails waarin je vermeld dat jouw pakket daar is afgeleverd ( raar gebouw overigens, er zitten wel 500 bedrijven daar) en van de garantie of refund regeling gebruik wil maken. Blijven volhouden totdat je bericht hebt gehad. Daarna begint het wel te lopen.
Het is overigens niet alleen bij Gearbest te doen maar bij bijna alle Chinese handeltjes alhoewel DX een prima afhandeling heeft en een kantoor in Engeland waar je je spullen heen kunt sturen. Je bent er weliswaar "duurder" uit maar de afhandeling is prima.
Succes met Gearbest !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien jouw reactie de TS (van 2 jaar geleden) niet helpt met zijn probleem en dit dus topickaping is. Gaat dit topic op slot.

Heb je nog wel ergens hulp en/of advies bij nodig, kan je zelf een fatsoenlijk topic openen met wat meer informatie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.