Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 17:59
Net ben ik jarig geweest en zit me heel sterk af te vragen welke richting ik nu op wil. Met journalistiek wordt het lastig allemaal om fulltime werk te vinden. Ik doe nu wat losse pogingen met eigen bedrijfje, maar dat duurt nog even voordat dat gaat lopen. Ik vraag mij nu af wat ik kan doen in de tussentijd om wel mijn passie te volgen maar ook geld te verdienen.

Nu heb ik op mijn school een minor Hoezo armoede gevolgd en de schuldhulpverlening interesseert me flink, het is mateloos interessant. Ik houd ervan om mensen te helpen, sta op dat punt redelijk sterk in mijn schoenen. Mijn vraag is alleen: waar te beginnen? Wat heb je nodig om in te stappen als budgetcoach of schuldhulpmaatje / schuldhulpverlener? Ik wil er graag natuurlijk wel iets aan overhouden en tegelijk mijn passie combineren met werk. Ben namelijk erg snel geneigd mentaal af te haken bij repetitief gedrag zoals artikeltjes schrijven met SEO, hele dagen wegtikken voor telefoons is dramatisch en afwisseling is belangrijk voor me.

Het aanbod is echter zo verschrikkelijk groot met cursussen die allemaal beloven dat je een solide basis hebt, dat ik niet weet welke ik zou moeten kiezen en in hoeverre er verschil tussen zit? En met welke ik het meeste kans heb op een baan en werkervaring opdoen? De cursussen lopen van 99 tot 2500+ euro, flink verschil! Het zou echter jammer zijn als ik precies degene pak waardoor ik straks weer aan moet modderen in de marge omdat ik 'werkervaring tekort kom ' tov de rest die al 9812703 jaar aan het werk is. Liever niet, ik ben bereid om te investeren maar het moet zich dan ook wel terug gaan betalen :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 23:50

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Ik zou gewoon eens contact met de gemeente opnemen, en vragen wat die als criteria hebben. Schuldhulp wordt vaak door de gemeente uitgevoerd, en als werkgever zullen ze prima in beeld hebben wat voor eisen ze stellen.
Veel gemeentes hebben wachtlijsten voor schuldhulpverlening, dus ze zullen best bereid zijn wat tijd te steken in een enthousiaste mogelijke schuldhulpverlener.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Misschien de moeite om ardana op dit forum even aan te spreken. Ik geloof dat zij dit beroepsmatig doet. Ik denk dat ze wel wat richting zal kunnen geven.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Lijkt me niet zo'n handige richting. De banen in deze richting worden typisch gefinancierd door gemeenten en dat is precies de hoek waar de trend naar minder en goedkoper is.

Mijn tip: zoek iets in vergelijkbare richting waar je interesse ligt maar waar ook serieuzer knaken te verdienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Veel van dat soort werk is vrijwillig, maar je kunt voldoende informatie vinden, start bij o.a. Het Nibud.
(Ede valt trouwens hieronder)

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 01-10-2016 15:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:35
Probeer eens te solliciteren in die richting, kom je gelijk tegen wat er gevraagd wordt, wat een eventueel salaris is en hoe vaak dit soort mensen gevraagd wordt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 08:26

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Er zijn ook stichtingen die schuldhulpverlening aanbieden en diverse detacheringsbureaus die in de zorg en SoZaWe actief zijn bemiddelen ook schuldhulpverleners.

Misschien is dat ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 16:58
Zoals eerder al aangehaald is veel budgetbeheer vrijwilligerswerk. Daarnaast hebben de mensen die dit nodig hebben meestal ook geen middelen om dit te betalen en is elke vorm van hulp die je levert zonder problemen in de wind te gooien.

Een betere optie voor je is om te kijken naar bewindvoering. Dit gaat via de rechter en wanneer er eenmaal een beschikking is moeten de personen die je helpt naar je luisteren. De kosten voor bewindvoering worden bij lage inkomens betaald uit de bijzondere bijstand, waardoor het voor jou ook een stuk stabieler is wat inkomen betreft.

Mocht je vragen hebben hierover hoor ik het wel. Ik ben werkzaam bij een bewindvoerderskantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij moet je het dan in de sociaal -juridische hoek zoeken, bijvoorbeeld Hbo SJD. Maar er zijn nog meer maatschappelijke functies, denk aan WMO consultants, daar is heel veel vraag naar. Daarbij liggen de marges wat hoger, dus zijn er veel commerciële partijen (detacheerders) die je kunnen bijscholen, mocht je achtergrond enigszins overeenkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2016 22:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

HBO SJD is vaak wel het minimale dat gevraagd wordt. Je moet aantoonbaar op HBO niveau kunnen functioneren, en zowel verstand hebben van veel rechtsgebieden, als op sociaal vlak (gesprekstechnieken) erg sterk zijn.

Ik ben er nu een paar jaar uit, maar de cursussen die het LOI aanbiedt, stonden niet goed aangeschreven: de gemiddelde huisvrouw die de afgelopen 10 jaar niet verder gekomen was dan haar plaatselijke supermarkt kon zonder probleem slagen met een 10. Zo'n cursus is misschien handig als je werkt als maatschappelijk werker en wat meer wil weten van schuldhulpverlening, maar als je echt als schuldhulpverlener aan de slag wil, biedt (bood?) het zeker niet genoeg.

Er zijn wel een aantal bedrijven die schuldhulpverleners wegzetten (detachering en aanbesteding). Deze bedrijven nemen net afgestudeerde HBO SJD'ers, MW'ers of Rechten-studenten in dienst, geven ze een extra cursus en daarna zijn ze (eerst onder begeleiding) klaar om als schuldhulpverlener te werken.

Basis-vraag is dus: wat is je vooropleiding?

Ik heb ook even voor je naar een paar cursussen gekeken. Vanuit het werkveld wordt regelmatig gewerkt met LearnCare, die staat (maar wellicht stond) dus iig goed aangeschreven.

Bij de NTI geven ze erg weinig informatie, maar laten ze ook essentiële zaken weg (NVVK/VSSB, verzoekschriften WSNP), dat doen ze wel bij de cursus van InHolland. NCOI lijkt ook goede curssussen aan te bieden, maar die heeft het erg versnipperd zo te zien.

Je kennis-gat blijft wel zitten in het sociale zekerheids- en overeenkomstenrecht verhaal. Met als gevolg dat als jij een financiëel plaatje ziet, je niet direct kunt zien of dat correct is, of dat er bijv. te weinig uitkering ontvangen wordt, of dat de huurtoeslag niet correct is, of dat de huur te hoog is, of dat de salarisspecificatie niet correct is, of dat de schuldeisers helemaal geen 20% rente mag vragen, of dat die schuld al lang en breed verjaard is. Op het laatste na leer je dat trouwens tijdens geen enkele schuldhulpverleningscursus, want dat is onderdeel van je opleiding juridische dienstverlening: algemene rechtskennis.

Mijn advies zou dus zijn om eens te gaan praten met bedrijven als Maandag of Plangroep, als ze dat nog doen.

Nog een paar tips ter realisatie:
Schuldhulpverlening mag nooit door de schuldenaar of de schuldeiser bekostigd worden (wettelijk verbod). Dat betekent dat een onafhankelijke derde de kosten van jouw salaris moet dragen. In de praktijk is dat vrijwel altijd de overheid/gemeente, in een enkel geval een vrijwilligersorganisatie als Humanitas. Dat betekent dat het beroep erg afhankelijk is van de politieke wind die er waait, en ook dat de werkdruk hier erg van afhankelijk is.

Verder is schuldhulpverlener een vrij doodlopend beroep. Je kan, zonder intensieve scholing, niet echt doorgroeien naar een ander (beter betaalde/uitdagender) functie, hooguit dat je leidinggevende wordt aan andere schuldhulpverleners, maar dat moet je ook maar net liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 04-10-2016 19:26 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Rukapul schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:23:
Lijkt me niet zo'n handige richting. De banen in deze richting worden typisch gefinancierd door gemeenten en dat is precies de hoek waar de trend naar minder en goedkoper is.

Mijn tip: zoek iets in vergelijkbare richting waar je interesse ligt maar waar ook serieuzer knaken te verdienen zijn.
Klopt,
de bedragen staan daarbij ook nog eens vast.

http://www.bpbi.nl/files/files/Tarieven%202016.pdf
Budget is beperkt, tijd die je er aan kunt besteden dus ook.
Wil je een beetje omzet draaien dan zul je minstens dertig 'clienten' moeten hebben en dat ga je dus nooit redden met complexe zaken. Iedereen een keer per week spreken wordt al een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een keer per week?

Ik ken schuldhulpverleners die hun clienten aan de start 2x spreken, en daarna alles schriftelijk doen. Komt in al die jaren (3+) geen vervolggesprek aan te pas...

Oprecht: je mag blij zijn als je je cliënten 1x per half jaar kan spreken...

Het document dat jij geeft, zijn trouwens de wettelijk maximum-bruto-tarieven voor bewindvoering, geen schuldhulpverlening. Daarvan moet je dus álles doen als zelfstandig bewindvoerder: huur pand, reiskosten, kosten administratie (voor iedere cliënt 1 of meerdere bankrekeningen), bijdrage beroepsorganisatie (verplicht), permanente scholing (verplicht), beroepsverzekeringen, salaris assistent etc. etc. En zelfstandig bewindvoerder heeft wéér andere eisen waar hij aan moet voldoen.

Schuldhulpverleners verdienen, full time, tussen de € 1.500 en € 2.500 netto. Nee, het is geen vetpot.

[ Voor 52% gewijzigd door Ardana op 04-10-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tegenwoordig is de hulpverlening vanuit gemeentes meer samengesteld uit wijkteams, van verschillende expertises samen.Hierdoor is de (schuld) hulpverlening wellicht wat intressanter dan het vroeger was.

Dat gezegd hebbend, ik denk dat er weinig eer te behalen valt in die hoek veel van die mensen zitten wegens verkeerde prioriteit stelling in de schulden, en een kleine marge is daadwerkelijk in staat en belangrijker gewillig om er uit te komen.
* vso heeft de lid-tekens en t-shirt om het te bewijzen.. :( helaas.
Zie veel mensen die nu nog lastig hebben..

Net zoals medicisch (eerste hulp post bv) moet je accepteren dat er soms geen redden aan is en er overheen kunnen zetten. (denk ik zo maar)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49

BoGu5

hmmmz

Ik werk bij een grote welzijnsorganisatie in het midden van het land, en zit derhalve redelijk dicht tegen het vuur van de schuldhulpverlening aan.
jlrensen schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:43:
Ik zou gewoon eens contact met de gemeente opnemen, en vragen wat die als criteria hebben. Schuldhulp wordt vaak door de gemeente uitgevoerd, en als werkgever zullen ze prima in beeld hebben wat voor eisen ze stellen.
Dit vind ik een goed idee.
jlrensen schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:43:Veel gemeentes hebben wachtlijsten voor schuldhulpverlening, dus ze zullen best bereid zijn wat tijd te steken in een enthousiaste mogelijke schuldhulpverlener.
Dit is niet zo'n goede redenatie. Ja, het is druk bij schulddienstverleners. Dit gaat echter (zoals zoveel gesubsidieerd werk) niet opgelost worden door er maar extra FTE aan te plakken.

Ik ben het heel erg eens met de reply van ardana: Ardana in "Beste route richting schuldhulpverlening". Dat het een al dan niet doodlopend beroep is valt over te twisten. Het klopt dat een gemiddelde afdeling schuldhulpverlening bestaat uit contactpersonen voor klanten (trajectbegeleiders), schuldenregelaars en WSNP bewindvoerders. De doorgroeimogelijkheden zitten hem er vooral in richting senioriteit/leidinggevende positie/andere afdeling binnen de gemeente.

Dat HBO SJD gevraagd wordt: ja, heel graag (is mijn eigen achtergrond). Helaas wordt deze opleidinghier niet van de trajectbegeleiders hier gevraagd. Ik denk dat dit heel erg per gemeente verschilt. Sommige gemeenten hebben deze kennis in sociale wijkteams zitten, waardoor de trajectbegeleider zich hier niet mee bezig hoeft te houden (behalve signaleren), in andere gemeenten doet de schuldhulpverlener dit hele stuk inkomsten/uitgaven op orde.

Voordat je je in het diepe werpt door het volgen van een opleiding, zou je ook een tijdje als vrijwilliger mee kunnen lopen bij een maatschappelijke instelling die zich hiermee bezighoudt. Bij onze instelling geven we alle vrijwilligers een basistraining op het gebied van financien en kun je volgens mij een leuk kijkje in de keuken krijgen van hoe de gemeente en de welzijnsorganisaties samenwerkt voor deze doelgroep. Ik denk dat je op die manier ook een goede indruk kan krijgen of het echt wat voor je is.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vso schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:13:
Tegenwoordig is de hulpverlening vanuit gemeentes meer samengesteld uit wijkteams, van verschillende expertises samen.Hierdoor is de (schuld) hulpverlening wellicht wat intressanter dan het vroeger was.

Dat gezegd hebbend, ik denk dat er weinig eer te behalen valt in die hoek veel van die mensen zitten wegens verkeerde prioriteit stelling in de schulden, en een kleine marge is daadwerkelijk in staat en belangrijker gewillig om er uit te komen.
* vso heeft de lid-tekens en t-shirt om het te bewijzen.. :( helaas.
Zie veel mensen die nu nog lastig hebben..

Net zoals medicisch (eerste hulp post bv) moet je accepteren dat er soms geen redden aan is en er overheen kunnen zetten. (denk ik zo maar)
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Misschien komt het doordat ik als gedetacheerde heb gewerkt, maar ik heb weinig terugval meegemaakt: de meeste mensen zijn wél gemotiveerd - of kun je gemotiveerd krijgen. Maar dan moet je er wel tijd in steken: uitleggen welke opties ze hebben, en welke consequenties welke acties hebben. En daar wordt geen tijd voor genomen, meestal vanwege bezuinigingen.

Kijk, voor jou en voor mij is het logisch dat je een euro maar 1x kan uitgeven, maar er zijn er ook genoeg die er nog nooit bij stil hebben gestaan (of gewoon het vermogen niet hebben om het te begrijpen) dat als ze iedere maand nieuwe Nike's kopen voor hun 3 jarige zoontje, dat ze dan geen geld meer hebben voor die vakantie, of zelfs voor de huur. Als je daar als schuldhulpverlener niet mee kan omgaan, moet je het werk niet doen. Ik heb ook vaak zat slecht nieuws moeten brengen, maar vrijwel altijd kon ik begrip kweken bij de client - en ze uitzicht bieden op een verbetering, al was het maar over 5 of 10 jaar.

Iedereen is te "redden", op voorwaarde dat ze willen, ongeacht of ze beperkt begaafd of zelfs verslaafd zijn. Daar hebben ze bijv. beschermingsbewind voor uitgevonden. Maar ze moeten wél zelf een minimale medewerking verlenen. En je moet er tegen kunnen dat mensen ervoor "kiezen" om dakloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik ken iemand die een paar jaar geleden bij een klein schuldhulpbedrijfje is begonnen. Zij is daar begonnen via een stage zonder specifiek bijpassende vooropleiding, daarvoor had ze wel jarenlang in de boekhouding gewerkt. De opleiding was - vziw - onderdeel van de stage en werd (wederom vziw) door de werkgever betaald.

Het is - iig bij haar - niet zo dat er alleen maar mensen met minimale inkomens terechtkomen. Er zijn ook mensen met 2x modaal die niet in staat zijn uit de schulden te blijven en bij dat bedrijfje aankloppen, al dan niet vrijwillig. Of mensen die in de schulden terechtkwamen en er ondertussen uit zijn, maar toch klant blijven omdat ze het wel handig vinden en/of zichzelf niet helemaal (meer) vertrouwen. Vziw worden zij volledig (of voornamelijk?) gefinanceerd uit geld dat ingehouden wordt uit de inkomens van hun clienten. En - uiteraard - zitten er grenzen aan hoeveel ze daarvan kunnen en mogen inhouden, maar het komt dus niet per se uit een steeds kleiner wordend potje subsidie van een gemeente.

Er zijn (blijkbaar) gradaties in het vak waarbij je niet per se alleen maar de doemverhalen van hier tegen hoeft te komen.

Zo'n stagevariant om te beginnen kan ook voor jou (de TS) interessant zijn. Dan hoef je niet (helemaal) alleen je opleiding uit te zoeken en kan je gelijk beginnen met werkervaring op doen, met een beetje mazzel wordt die opleiding dan zelfs (deels) vergoed door je stageplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 01:54
Ik werk bij een zorgorganisatie die ook aan schuldhulpverlening doet. Onze begeleiders/coaches doen dit als onderdeel van het pakket waarbij we een integrale zorg leveren aan mensen met een meervoudig complexe problematiek en sinds kort doen we dit ook trajectmatig.

Er zijn overigens verschillende budgetten beschikbaar voor het realiseren van zoiets, mocht je meer willen weten stuur me een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ACM schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:03:
Ik ken iemand die een paar jaar geleden bij een klein schuldhulpbedrijfje is begonnen. Vziw worden zij volledig (of voornamelijk?) gefinanceerd uit geld dat ingehouden wordt uit de inkomens van hun clienten. En - uiteraard - zitten er grenzen aan hoeveel ze daarvan kunnen en mogen inhouden, maar het komt dus niet per se uit een steeds kleiner wordend potje subsidie van een gemeente.
Ik hoop, voor haar, dat dit niet klopt, anders kon zij nog wel eens zéér grote problemen krijgen met de AFM. Zoals gezegd: er ligt een wettelijk verbod om je voor schuldhulp te laten betalen door schuldenaar of schuldeiser en de boetes en straffen zijn niet mals. Ook als ze indirect geld vraagt, kan ze gestraft worden, bijv. als ze budgetcoachimg en schuldhulpverlening geeft, ze alleen geld vraagt voor de budgetcoaching, wordt toch aangenomen dat dat geld ook bedoeld is als vergoeding voor de schuldhulp die ze biedt.

De NVVK heeft ontheffing gekregen van dit verbod, die mogen 9% van de afloscapaciteit (wat vaak slechts € 50 per maand is) + € 6 pm inhouden van de afloscapaciteit. Absoluut niet voldoende overigens om de kosten te dekken, en de meeste uitvoerders zien hier dan ook van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 21:47

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Er zit hier natuurlijk wat ruimte in het begrip schuldhulpverlening. Bewindvoerders- of Budgetbeheerkosten worden gewoon bekostigd door de 'cliënten'. Dit is echter geen vergoeding voor het treffen van een schuldregeling/schuldsanering/schuldhulpverlening.

Wat betreft opleidingseisen kijk hiervoor ook eens bij de Rechtspraak:

Aanbevelingen vorig jaar:

https://www.rechtspraak.n...nd-Concept-08-11-2015.pdf

Wat mij betreft het advies: een relevante HBO-opleiding (Juridisch,economisch,sociaal) en tussentijds proberen ervaring op te doen dmv stages of een bijbaan in deze sector.

[ Voor 9% gewijzigd door tuinïnen op 05-10-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
100% off-topic: je topictitel kun je ook anders lezen. Er blijkt niet heel goed uit dat je werk zoekt...

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Pagina: 1