Monitor (en GPU) voor mijn recentelijk geüpgrade pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nap0
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-03-2025
Ik ben op zoek naar advies voor een nieuwe monitor, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik op de pricewatch door de bomen het bos niet kan zien. Ik wil graag een 27" monitor omdat mijn 24" Syncmaster op het moment toch net wat klein is als ik van wat verder films kijk e.d. Ik heb verder geen tv, dus alle tv die ik kijk, kijk ik via mijn computer, meestal in mijn uppie. Het grootste gedeelte van de tijd ben ik echter aan het gamen. Dit zijn (volgens mij) grafisch niet heel erg belastende games: Ik speel voornamelijk strategie spellen, MOBA's en misschien een enkele RPG of Race game, maar die laatste 2 doe ik niet genoeg om daar de kwaliteit van mijn beeldscherm heel erg voor op te schroeven.

Budget: zo'n 400 euro, dit kan eventueel nog wel 100-200 euro opgerekt worden als daarmee ook echt een goede kwaliteitssprong wordt bewerkstelligd, aangezien de monitor wel een redelijke tijd mee moet gaan (zeg 5-8 jaar, mijn SyncMaster is er nu 7).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik moet mijn videokaart nog upgraden en dat wordt waarschijnlijk een RX480. Ik heb al een nieuwe cpu, een i5-6500.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik begrijp dat er niet al te veel reden is om een TN-paneel te nemen, gezien waar ik mijn scherm voor gebruik. Ik wil graag een 16:9 beeldverhouding.

Mijn vragen:
Is een RX480 voldoende om op een 27" monitor te gamen?

Ik zat te kijken naar de volgende monitor:

pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart

Deze lijkt echter redelijk aan de onderkant van pricerange van 27" monitoren te zitten. Stel dat ik voor

pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart of
pricewatch: LG 27UD68-W Wit

kies, levert dit dan merkbaar verschil op? Is dit het moment om niet te krenterig te zijn? :P

Alle reacties

Verwijderd

Icm een AMD gpu zou ik iig kijken naar een monitor met Freesync ondersteuning https://tweakers.net/cate...yHtqZiS5ndMN7KHYM1SkIp5Qs

Qua videokaart zou je nog kunnen kijken naar een pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) die een betere prijs/prestatie heeft dan een RX 480.

Welk merk en type voeding heb je?

• Nap0
Be-Quiet Pure Power 350W voeding

Is een RX480 niet toekomstbestendiger dan R9?

Verwijderd

Met die voeding valt de Fury iig af en voor een RX 480 houdt het ook niet over.

De R9 is sneller en heeft ook goede DX12 ondersteuning. Voor die prijs de beste keuze, maar ja, de voeding.

Welke Pure Power is het eigenlijk? L7, L8, 9?

• Nap0
Nee, voeding heeft niet over, maar verder hangt er niet zo heel veel aan, dus ik denk dat het ongeveer zou moeten lukken. Ik heb wel van die power supply calculators ingevuld en dan kwam ik op zo'n 320W-340W aanbevolen power supply.

Het is overigens een L7

Verwijderd

Hoe oud is die? Werd verkocht vanaf 2009 en gezien de kwaliteit zou ik die in een nieuw systeem na 7 jaar niet meer gebruiken. De kans op falen of slechte kwaliteit stroom is te groot.
De L7 kan 300w op 12v leveren. Die gaat dan behoorlijk belast worden met een RX 480. Daarnaast heeft de voeding geen ondersteuning voor powerstates C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 33 zodat uitschakelen van die optie in het bios van het moederbord is aan te raden om issues te voorkomen.

• Nap0
Ik zal het eens lezen, bedankt voor de tip!

Edit: Oh, hij is 6 jaar oud nu volgens mij.

[ Voor 36% gewijzigd door Nap0 op 01-10-2016 01:16 ]

Verwijderd

Dan kan je deze beter vervangen. Beter nu dan te laat met mogelijk een defecte videokaart, moederbord, ram.
Pagina: 1