Coax aansluiting TV oorzaak slechte digitale ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 22:55
Beste Tweakers,

Sinds kort is in mijn flat de Centrale Antenne-Inrichting geschikt gemaakt voor digitale TV. Op mijn TV (een Samsung UE46B7020 uit 2009) werken een aantal digitale zenders goed, maar helaas werkt de meerderheid van de zenders slecht of helemaal niet.

Om te beginnen heb ik mijn bekabeling vervangen. (Er lag Hirschmann KOKA 799 kabel met KOKWI/KOSWI 3 connectoren en dit heb ik vervangen door Hirschmann KOKA 9 TS kabel met KOKWI/KOSWI 4 connectoren.) Maar dit heeft niet tot enige verbetering geleid.

Om het één en ander te testen heb ik van een andere bewoner van de flat even zijn digitale TV geleend, en op deze TV werkte alle zenders via mijn aansluiting met allebei mijn kabels gewoon prima. Dit heeft mij doen concluderen dat het probleem jammer genoeg in mijn TV zelf moet zitten.

Hierna heb ik de connector van mijn coax kabel gehaald, en heb ik de blanke ader op verschillende manieren in de coax aansluiting van mijn TV gestoken. Door de coax kabel op bepaalde “sweet spots” te houden kon ik digitale zenders ontvangen die eerst helemaal niet werkte. Ik denk dus dat er ergens in mijn TV een los contactje zit.

De TV voldoet grotendeels nog aan mijn wensen want ik gebruik het scherm eigenlijk voornamelijk via HDMI, en daarnaast werken alle analoge zender ook nog gewoon. Maar digitaal is toch een hele vooruitgang, extra zender om doorheen te zappen is nooit verkeerd en op zondag formule 1 kijken via de TV in plaats van een crappy stream zal ook wel een flinke verbetering zijn.

Dus nu mijn vraag: is dit een bekend probleem en is het iets wat ik zelf op zou kunnen lossen (met een simpele soldeerbout)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Als op bepaalde sweet spots wel lukt is het een idee om andere connectoren te gebruiken?
Een analoge aansluiting is een heel simpel ding. Het zou ook nog kunnen liggen aan hoe je connector aan de kabel hebt bevestigd.
Maak de connectie nog eens met een connector wiebel eens met de connector in de coax aansluiting en kijk of je dan ook een sweet spot vind, dan zou het de connectie kunnen zien van coax aansluiting naar pcb.

Hoe kijk je trouwens digitaal? Met een CAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 22:55
Wat je voorstelt is inmiddels al de revue gepasseerd, verschillende connectoren zijn al een paar keer opnieuw aan de kabel gezet (zelfs door een monteur). Door de beperkte bewegingsvrijheid die je met zo'n connector hebt levert het wiebelen met de connector geen verschil op.

Als ik zonder connector met de blanke ader van de coax kabel een zogenaamd "sweet spot" vind betekent dit trouwens niet dat nu alle zenders goed werken, alleen dat ik een paar extra zenders aan de praat heb kunnen krijgen die het eerst helemaal niet deden.

Voor het ontvangen van een digitaal signaal is in onze flat het hebben van een DVB-C tuner voldoende, er hoeft geen insteekkaart in de TV te zitten.

Ik denk inderdaad dat het probleem ergens zit waar de coax aansluiting van de TV naar het pcb gaat. Maar ik zoek dus een beetje ondersteuning om dit zelf te kunnen repareren. Wat ze bij een reparatieservice kunnen moet mij met wat hulp doorgaans zelf ook wel lukken.