Toon posts:

Samsung SSD 850 PRO 256GB ATA Wachtwoord Bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben er vandaag achter gekomen dat er de mogelijkheid bestaat om de SSD met een wachtwoord te versleutelen middels het instellen van een zogenaamde ata wachtwoord in de bios.
Nu ben ik niet zo technisch op dit gebied maar ik kan helaas nergens in de bios deze mogelijkheid vinden.
mijn moederbord is een Gigabyte h81m-h en de ssd is een samsung 850 Pro ik gebruik windows 7 ultimate 64bit.

Weet iemand waar deze optie zich bevind in de bios van Gigabyte of als de optie er uberhaupt is ik kan hier namelijk niks van op internet vinden.

Alvast bedankt!

Zoquduan :)

Verwijderd

Ik kan het niet vinden in de manual van jouw moederbord (revisie 1.0, er is ook 2.0). Alleen een BIOS password wat je kunt instellen. Wellicht dat jouw moederbord deze feature dus niet heeft.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een ATA Wachtwoord in de BIOS komt niet zo heel veel voor. Dan kan je beter gewoon met iets als Bitlocker aan de slag gaan.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Volgens mij is dat de TPM chip die je moet hebben. In elk geval op zakelijke modellen pc's en laptops heb je die optie vaak wel.

Mocht je Bitlocker willen gebruiken, wat iemand anders hier aanhaalt, dan heb je zonder TPM chip een USB key of ander medium nodig om je encrypted volume te openen.

• PilatuS
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:19:
Volgens mij is dat de TPM chip die je moet hebben. In elk geval op zakelijke modellen pc's en laptops heb je die optie vaak wel.

Mocht je Bitlocker willen gebruiken, wat iemand anders hier aanhaalt, dan heb je zonder TPM chip een USB key of ander medium nodig om je encrypted volume te openen.
Een TPM en ATA wachtwoord zijn 2 verschillende dingen om ongeveer hetzelfde te doen. Verder kan je ook prima zonder TPM Bitlocker instellen zonder iets extra's als een USB key nodig te hebben.

Ik heb nu mijn 2 SSD's draaien op hardware encryptie met Bitlocker en TPM. Dit draait nu al een aardige tijd zo. Heb dingen als een ATA wachtwoord en andere opties uitgezocht, maar vrijwel geen enkele BIOS ondersteunt dat. Uiteindelijk is de beste optie toch gewoon Bitlocker, met of zonder TPM. Met een TPM is je bootloader beschermt tegen virussen, maar Bitlocker werkt zonder net zo goed.

Aangezien de TS een 850 PRO SSD heeft kan ie prima hardware encryptie met Bitlocker draaien.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
PilatuS schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:50:
[...]

Verder kan je ook prima zonder TPM Bitlocker instellen zonder iets extra's als een USB key nodig te hebben.
Dan heb je een wachtwoord nodig, dat kan ook. Alleen is een lang wachtwoord (=veiliger) weer vervelend intypen bij elke (her)start, dus wordt het een USB key.

• PilatuS
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:28:
[...]

Dan heb je een wachtwoord nodig, dat kan ook. Alleen is een lang wachtwoord (=veiliger) weer vervelend intypen bij elke (her)start, dus wordt het een USB key.
Ik zou niet weten waarom je iets anders dan een wachtwoord zou willen gebruiken. Vrijwel iedereen die Bitlocker gebruikt doet dit met een wachtwoord.

Mijn eigen wachtwoord is meer dan 12 tekens en dit intypen gaat in minder dan 3 seconden. Sowieso is een sterk wachtwoord het meest veilig zoals je zelf ook al aangeeft, zie niet waarom je dat niet zou gebruiken. Zelfs met een reboot vind ik het geen enkel probleem, ik zie het niet als een nadeel.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 02-10-2016 22:48 ]

Pagina: 1