Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2x NAS binnen 1 LAN maar met verschillende mailservers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Vraagje: ik heb zelf een Synology NAS thuis waar mijn mail op binnenkomt via Mailstation. Werkt allemaal prima.
Nu wil ik een 2e Synology thuis neerzetten van iemand die even niet thuis kan wonen zodat hij toch bij mijn mail en data kan komen. Op die Synology draait zijn mail, ook op Mailstation.

Ik zat te denken: als ik nu die andere NAS bij mij neerzet en dan bij zijn ISP het IP adres aanpas waar zijn domein onder hangt (en dus ook zijn mail) naar mijn IP adres...gaat dat dan werken?
Of gaat mijn router (Asus AC66U) dat dan niet snappen qua routering? Ik ga er uiteraard wel van uit dat ik dubbele rules moet aanmaken mbt die poorten (1x naar mijn NAS en 1x naar zijn NAS).

Want nu heb ik een portforward ingesteld qua SSL porten voor mijn IMAP die naar mijn NAS gaan. Ik gebruik 993 en 465 als poorten. Als ik diezelfde poorten opgeef, maar dan voor de NAS van die vriend... gaat dat dan werken?

Het is tenslotte het POP3 verhaal wat de mail bij de ISP's ophaalt...elk met zijn eigen account. Ja toch?

specs | 3360wP met SE3000

Beste antwoord (via Tallguy op 01-10-2016 10:22)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, je moet andere poorten gebruiken. Of een proxy-oplossing maar die andere poorten zijn simpeler.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, je moet andere poorten gebruiken. Of een proxy-oplossing maar die andere poorten zijn simpeler.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
ok, maakt het uit welke poorten of is het alleen van belang dat ze op zwoel de NAS als de portforwarding overeenkomen?
Dus bij 464 en 932 instellen (1'tje lager dan ik in gebruik heb dus)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee dat maakt niet uit. Ze hoeven ook niet eens overeen te komen; je kunt best poort 464 forwarden naar 465.

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 15:04
Uit je post kan ik niet goed halen of je nou een mailserver draait of alleen een client, ik ga er maar even vanuit dat je een mailserver draait anders zou het veel simpeler moeten zijn (famous last words?).

Ik denk niet dat dit gaat werken zoals je beschrijft, de externe mail servers zullen de standaard port gebruiken en dus bij jouw nas uitkomen.

Wat je nodig hebt is een stukje software die het inkomende verkeer neemt, deze bekijkt en naar de juiste nas doorstuurt. Dit kun je doen met een reverse proxy server, NGINX lijkt ook email protocollen te kunnen reverse proxyen (ik weet alleen zeker dat je HTTP(S) kunt proxyen).
Deze website heeft een NGINX config die je als basis kunt gebruiken, nadat je de nginx handleiding hebt gelezen. (Hint: je hebt 2 mail{} blokken nodig :+ )

Als je dus de NGINX proxy hebt opgezet moet je dus je router's port forwarding voor de email poorten veranderen. Deze moeten naar jouw NGINX reverse proxy geforward zijn zodat nginx het juiste domein naar de juiste nas kan sturen.

Dus eerst je eigen mailserver maar eens via de proxy laten lopen om te proberen, zodat je het mail blok kunt copypasten & aanpassen voor de tweede nas.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is tenslotte het POP3 verhaal wat de mail bij de ISP's ophaalt...elk met zijn eigen account. Ja toch?
Hij draait dus geen inkomende SMTP.

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 15:04
CyBeR schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:08:
[...]

Hij draait dus geen inkomende SMTP.
Maar gebruikt wel de smtp/imap poorten?
een mail web interface zou je toch gewoon op port 80 hosten achter een (sub) domein zonder dat je de poorten hoeft te forwarden uberhaupt?

@topic starter hoe ziet je MX record eruit, verwijst die naar jouw externe IP of naar een IP van je provider?

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Kun je niet jouw NAS configureren voor zijn mail (MX record naar jouw verbinding). Accountje op jouw nas aanmaken. Zodat vanaf het moment dat zijn nas bij jou thuis in de kast/opslag komt hij gewoon de jouwe tijdelijk gebruikt?

Ik zou niet met 2 nassen tegelijk gaan prutsen

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jongens, hij haalt mail op met POP3. De oplossing zoals bedacht werkt prima mits even gebruik gemaakt wordt van verschillende poorten voor IMAP. Die SMTP poort 465 is voor het verzenden, niet voor het ontvangen.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Allen dank voor de reacties. Na wat overwegingen en overleggen is het hele verzoek door de aanvrager even van de baan. Gezien de betrekkelijk korte periode dat hij zijn NAS even moet missen, vond hij het toch voor mij teveel moeite om te knutselen met poorten enzo. Vooral omdat hij ook bij zijn data wilde komen en dat nu toch maar tijdelijk op een ext disk zet.

Nou ja...dan niet. Het zij zo. Jullie iig bedankt voor de reacties en jullie tijd.

Pagina: 1