Beste tweakers,
Vanochtend ben ik door mijn huisgenoot gevraagd te kijken naar de NAS die hij in het thuisnetwerk heeft hangen omdat hij bij het maken van de kwartaal-backups had opgemerkt dat er een oranje lampje brandt. Nu was ik mij niet eens (meer) bewust van het feit dat deze NAS nog in gebruik was, dus meteen maar even de status pagina van de NAS bekeken. Er bleek een drietal waarschuwingen gereed te staan voor de aanschouwer, welke tot enkele vragen leiden. Nou heb ik wel wat ervaring met IT/ICT, maar storage (m.n. RAID opstellingen) is nooit echt mijn sterke punt geweest. Daarom mijn eerste post hier op GoT...
De NAS in kwestie is een Seagate BlackArmor NAS 220. Hierin zitten twee schijven van ieder 1TB, in een RAID 1 configuratie met één datavolume die enkele (samba-)shares bevat. Voor zover ik weet ondersteund dit model géén hot-swapping van HD's.
De drie (oudere; 23-25 aug.) waarschuwingen zijn:
In het verlengde van bovenstaande onstaat mijn tweede concrete vraag: hoe t/m HD-vervanging om te gaan met de kwetsbaarheid van de NAS-data. Ik zie twee a drie mogelijkheden:
Ik hoop dat iemand hier mij kan en wil helpen met deze uitdagingen. Wanneer er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Michael.
Vanochtend ben ik door mijn huisgenoot gevraagd te kijken naar de NAS die hij in het thuisnetwerk heeft hangen omdat hij bij het maken van de kwartaal-backups had opgemerkt dat er een oranje lampje brandt. Nu was ik mij niet eens (meer) bewust van het feit dat deze NAS nog in gebruik was, dus meteen maar even de status pagina van de NAS bekeken. Er bleek een drietal waarschuwingen gereed te staan voor de aanschouwer, welke tot enkele vragen leiden. Nou heb ik wel wat ervaring met IT/ICT, maar storage (m.n. RAID opstellingen) is nooit echt mijn sterke punt geweest. Daarom mijn eerste post hier op GoT...
De NAS in kwestie is een Seagate BlackArmor NAS 220. Hierin zitten twee schijven van ieder 1TB, in een RAID 1 configuratie met één datavolume die enkele (samba-)shares bevat. Voor zover ik weet ondersteund dit model géén hot-swapping van HD's.
De drie (oudere; 23-25 aug.) waarschuwingen zijn:
- Volume has reached 95% capacity (ok, die is duidelijk en makkelijk te verhelpen)
- HDD 2 failed (ouch, maar ok; dan komt die RAID 1 opstelling toch eens van pas)
- Volume is in degraded mode (logisch gezien 2)
- de falende schijf z.s.m. vervangen met een nieuw 1TB exemplaar (Seagate Barracuda 7200.14, 1 TB Harde schijf
[SATA 600, ST1000DM003, AF, Bulk]; https://www.alternate.nl/...ijf/html/product/963366). - tevens ben ik van mening dat er van de data op deze NAS een solide backup moet zijn, die er nu geheel niet is (o.b.v. redundantie != backup), dus een externe harde schijf (Seagate Expansion Desktop 5 TB externe Harde schijf
[Zwart, STEB5000200, USB 3.0]; https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1207765) erbij aanschaffen voor backups van de NAS-data.
- Schakel NAS uit
- HD vervangen met geschikt model volgens 'BlackArmor NAS 220 Drive Replacement Tutorial'; http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/212051en
- RAID array rebuild volgens 'BlackArmor NAS 220 - Rebuilding the RAID After Replacing a Drive'; http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/211971en
- [list=1]
- reclaim nieuwe HD
- recover degraded RAID 1 volume
- [/list]
In het verlengde van bovenstaande onstaat mijn tweede concrete vraag: hoe t/m HD-vervanging om te gaan met de kwetsbaarheid van de NAS-data. Ik zie twee a drie mogelijkheden:
- voer de HD-vervanging en RAID rebuild uit zonder backup en zonder redundantie
- sluit de nieuwe externe HD aan op client (via USB3) en maak via netwerk eerst backup van NAS-data alvorens NAS-schijf te vervangen
- sluit de nieuwe externe HD direct aan op NAS (via USB op NAS) en maak eerst een directe backup van NAS-data alvorens NAS-schijf te vervangen
Ik hoop dat iemand hier mij kan en wil helpen met deze uitdagingen. Wanneer er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Michael.
[Voor 0% gewijzigd door Michael_L op 30-09-2016 14:43. Reden: Verbetering opmaak.]