"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Die \ staat er om aan je shell duidelijk te maken dat het niet meerdere regels is, maar een. Het enige nut ervan is shell scripts overzichtelijk te maken.Zelf al gevonden denk ik, die \ staat er teveel in het boek (staat er al een aantal versies in)
Dus als je alles in een commandline op één lijn tikt moet die \ weg ?Op donderdag 28 juni 2001 17:59 schreef igmar het volgende:
Die \ staat er om aan je shell duidelijk te maken dat het niet meerdere regels is, maar een. Het enige nut ervan is shell scripts overzichtelijk te maken.
Achzo
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Ja, of je drukt na de \ op enter, dan ziet de shell dat ie de newline moet escapen, en kun je je command verder typenOp donderdag 28 juni 2001 18:17 schreef G8KeePeR het volgende:
[..]
Dus als je alles in een commandline op één lijn tikt moet die \ weg ?
Achzo
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
heb deze geïnstalled : ncurses-5.2.tar.gzOp donderdag 28 juni 2001 18:59 schreef imdos het volgende:
ncurses installeren, dit is om van die grafische dos-box achtige menu's op te bouwen
en idd, het werkt
Yep.Op donderdag 28 juni 2001 19:13 schreef G8KeePeR het volgende:
Hmmm, ik heb direct erna terug een make gedaan in de dir waar de source stond van bash. Hij had direct gedaan (geen errors). Heeft hij dan gewoon voortgedaan vanaf het punt waar hij al gekomen was ?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Verwijderd
Er komt nogal wat bij kijken, voordat je een fantsoenlijk systeem in elkaar hebt gezet. Een goede kennis van commando's, configureren, compileren en installeren zal dan ook zeker van pas komen.
Ben aan iets begonnen dat veel werk vraagtOp donderdag 28 juni 2001 19:36 schreef nelske het volgende:
Weet waar je aan begint als je een LFS systeem in elkaar wil gaan zetten!!
Er komt nogal wat bij kijken, voordat je een fantsoenlijk systeem in elkaar hebt gezet. Een goede kennis van commando's, configureren, compileren en installeren zal dan ook zeker van pas komen.
Verwijderd
Ik hoop alleen niet dat je er vele uren in steekt (want na een installatie van LFS heb je echt alleen de meest broodnodige progjes erop staan, nogal kaal dus) en verolgens ergens per ongeluk iets fout doet, waardoor alles de soep in loopt.
Verwijderd
Over die -lcurses enzo, bij compilers staan -l...... voor "gebruik de library .....", lcurses zoekt dus naar libcurses.so in een van je ${LD_LIBRARY_PATH}-directories of in een van de directories die je door middel van -L/path/to/directory hebt meegegeven. Als hij dus -lbladieblo niet kan vinden dan zoek je naar libbladieblo.so (evt op rpmfind) om te zien bij welke library die hoort en dan weet je welk pakketje je nodig hebt.
Nog maar een lesje: -I/path/to/directory staat voor include-paths (waar header-files staan) en "-DBLABLABLA bla" definieert de variabele BLABLABLA met de waarde 'bla' in de file die dan gecompileert wordt.
Zo, genoeg lesjes voor vandaag
Op donderdag 28 juni 2001 20:21 schreef beelzebubu het volgende:
Als je met een boekje LFS installeert ga je toch afvragen wat het nut ervan is...... Nouja, je leert er ongetwijfeld een boel van.
Over die -lcurses enzo, bij compilers staan -l...... voor "gebruik de library .....", lcurses zoekt dus naar libcurses.so in een van je ${LD_LIBRARY_PATH}-directories of in een van de directories die je door middel van -L/path/to/directory hebt meegegeven. Als hij dus -lbladieblo niet kan vinden dan zoek je naar libbladieblo.so (evt op rpmfind) om te zien bij welke library die hoort en dan weet je welk pakketje je nodig hebt.
Nog maar een lesje: -I/path/to/directory staat voor include-paths (waar header-files staan) en "-DBLABLABLA bla" definieert de variabele BLABLABLA met de waarde 'bla' in de file die dan gecompileert wordt.
Zo, genoeg lesjes voor vandaag
Verwijderd
Als bovenstaande je helemaal aan het duizelen zet, dan moet je je nogmaals eens afvragen of je wel aan LFS moet beginnen en waarom!!
/me wil je niet afraden om aan LFS te beginnen hoor, maar maakt alleen een paar opmerkingen
command -opties bla bla\
meer geneuk\
nog wat\
make
die moet je in 1x knippen & plakken.. dan doettie het wel:) Of command voor command.. dan doettie het ook.
Tip: check de hints VOOR dat je LFS gaat installen.. er staan VEEL boeiende dingen in.. like bsd initscripts etc.
[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found
Waarom ? Omdat ik zo een klein beetje het gevoel heb dat er bij die distro's VEEEEEL te veel op je hd wordt gesmeten. Ik ben iemand die vroeger gans zijn dos-dir overliep naar onnuttige progsOp donderdag 28 juni 2001 20:37 schreef nelske het volgende:
Tja dat wilde ik dus ook enigszins zeggen in mijn post.
Als bovenstaande je helemaal aan het duizelen zet, dan moet je je nogmaals eens afvragen of je wel aan LFS moet beginnen en waarom!!
* BitProcessor wil je niet afraden om aan LFS te beginnen hoor, maar maakt alleen een paar opmerkingen
Oja, waarom ik het vroeger deed : als je een 40mb hebt en je wil er DOS+windows+word6+excel5+nogwatandererommel opzetten zonder te doublespacen, drivespacen, stackeren of andere van die rommeldingen te gebruiken, dan moet je het wel zo doen !
Ik typ zeOp donderdag 28 juni 2001 20:40 schreef DeuTeRiuM het volgende:
die moet je in 1x knippen & plakken.. dan doettie het wel:) Of command voor command.. dan doettie het ook.
Verwijderd
Kan je ook heel kaal installeren en vervolgens zo veel aan gaan liggen configureren als je wil.
Maar LFS-en is wel leuk hoor
Ja, maar daar zie je ook niet echt wat hij doet héOp donderdag 28 juni 2001 20:44 schreef nelske het volgende:
Misschien dat een distro als slackware of debian dan meer iets voor je is.
Kan je ook heel kaal installeren en vervolgens zo veel aan gaan liggen configureren als je wil.
Maar LFS-en is wel leuk hoor
Verwijderd
Succes ermee in ieder geval
DankuOp donderdag 28 juni 2001 20:49 schreef nelske het volgende:
* BitProcessor ziet dat G8KeePeR volledig overtuigd aan LFS begint...Iets dat je ook nodig hebt voor een LFS-systeem.
Succes ermee in ieder geval
Verwijderd
Linux From ScratchOp vrijdag 29 juni 2001 00:03 schreef igmar het volgende:
LFS ? Als in Large File Support ? A;s je toc je hele systeem opnieuw compiled is glibc 2.2 wel een aanrader wat dat betreft, alleen compilatie is helaas regelmatig een probleem
Verwijderd
CVS LFS? Ik krijg net een idee, dat is wel heel erg. Dat klinkt als een "geautomatiseerd doe-het-zelvers pakket". Pas op, straks komt Microsoft met haar eigen windows-from-scratch-for-beginners-and-dummies.
Anyway, g8keeper, ik draai ongeveer 2 jaar linux, eerst een jaar win98+linux als dual boot en sinds een jaar alleen linux omdat ik windows langzaam maar zeker onbruikbaar vond worden (elke maand herinstallatie en drie crashes per dag is wel ERRUG fout). De progjes die ik niet kon vinden heb ik zelf geprogrammeerd (video-editor, zie sig).
Maar goed, van een LFS leer je heel veel, ik heb het zelf nooit gedaan omdat ik lui ben.
Als je LFS klaar is, probeer eens in de source te kijken van de progjes die je gecompileert hebt. Dan is het wel handig als je C kan lezen (en liefst ook schrijven), en begin eens bij simpele programmaatjes en probeer hier en daar iets te snappen. Als je eenmaal zover bent dat je patches voor bugs kunt maken dan ben je een true die-hard
Of, ietsje simpeler, begin lekker met hello world:
/* This prints "hello world" to the console
* Use on your own risk
* Released under the GPL (http://www.gnu.org)
* (c) beelzebubu, 2001
*
* compile with "gcc <app-name> <file.c>"
*/
int main() {
printf("Hello World!\n");
return 0;
}
en ga vandaaruit eens iets leuks proberen te maken. Als je de Gtk-tutorial hebt gelezen (http://www.gtk.org/tutorial/), een beetje basis C kan en een goede wil hebt om te leren kun je binnen no-time je eigen tekst-editor maken.
Mijn statement: een echte tweaker is pas een echte tweaker als ie een eigen teksteditor kan maken.
#include <iostream.h>
void main (void) {
cout<<"hello world";
}
Is dit een probleem onder linux (cout<< meer bepaald) ? (wel c++ compiler te gebruiken dan, of niet ?)
Btw, ik ben vooral geïnteresseerd in netwerkgerelateerde zaken
Verwijderd
Windows geeft meer problemen dan linux... De volgende lus:
char s[1024];
/* set s ... */
for(i=0;i<strlen(s)-6;i++)
{
printf("%d ", i);
}
Kwam ie in een oneindige lus... i kwam tot de miljoen en verder... Nog steeds weet ik niet waarom, errug leuke bug in VC++
Ikzelf, zoals mijn projectjes al sugereren, ben meer geinteresseerd in Video-zaken.
Maak een videochatprogramma over netwerken