bigfoot1942 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:10:
Check wel even wat je doet qua firewalling / storage / monitoring, afhankelijk of je extra VMware producten afneemt moet je misschien alsnog gaan tellen. Check ook even of je de servers wel op een andere omgeving kan draaien (je mag op die omgeving geen servers draaien, daar vallen ook bv een vCenter tbv de VDI omgeving onder).
Thanks, nog niet aan gedacht. Ze zijn nogal vaag bezig af en toe daar. Maar dat moet wel op de Hyper-V server kunnen komen te draaien. NVM, mag dus wel op vSphere for Desktop.
Rolfie schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:20:
Vergeet niet de Office licenties goed te controleren. Check daarna ook heel goed, of er verschil is tussen of men vanuit huis werkt of op kantoor icm BYOD. Licentie technisch is VDI een lastige is. Terminal Server is meestal iets gemakkelijker.
Even afgezien de IO welke je nodig hebt op je storage. VDI heeft meer IO nodig dan een Terminal Server, memory overhead is ook groter.
En hoe raar het ook klinkt, kijk eens voor gewoon 30 desktops en die met RDP overnemen? Het staat wat raar, maar kosten technisch kan dit wel eens een stuk goedkoper zijn.
In eerste instantie is het een beetje een proef, om het later naar iedereen uit te rollen. Alles zal plaatsvinden op laptops v/d zaak. Zat zelf inderdaad aan SSD's te denken aangezien dat gewoon een verademing is, zeker op systemen waar dagelijks gebruik van gemaakt wordt. Qua prijs nijgt mijn leidinggevende echter naar 15K schijven.

Bedoeling van de VDI is in princiepe om de huidige NUCjes over een tijdje EOL te laten gaan, en te gaan vervangen door thin-clients. Er zullen later dus nog VDI hosts bij moeten komen voor de capaciteit.
Question Mark schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:21:
Waarom vergelijk je tussen VMWare en Microsoft, en neem je Citrix (Xendesktop) niet mee in je vergelijk?
Verder ben ik benieuwd waarom je kiest voor VDI en niet voor een virtual Remote Desktop Service (Terminal Server). De userdensity van die laatste oplossing is nl. vele malen beter. Met VDI ben je wel iets flexibeler als mensen afwijkende configuraties moeten krijgen, maar dat is niet altijd nodig.
Jup, maar sommige mensen hebben een GPU nodig. En zal nog even kijken naar Xen, maar uit eerder googlewerk kwam die er qua performance niet zo heel goed uit.
Niet voor mij, maat voor de gebruiker is een VPN best ingewikkeld. Je wilt niet weten hoeveel keer per week er gebeld wordt dat iets het niet doet, en dat het dan verholpen is als ik ze vraag naar VPN...
RvV schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:25:
Een gewone Office licentie mag je niet remote gebruiken zonder SA. Wij hadden namelijk 290 Office 2010 licenties over, maar mochten die niet gebruiken voor VDI vanuit thuis. Je moet dan een Office met SA aanschaffen of Office 365.
Zal ik ff naar kijken, wij maken ATM ook gebruik van Office 2010, maar we hebben geen SA licenties.
itlee schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:44:
Horizon tov rds is een hele andere way of thinking, ook je implementatie van horizon kan je meerdere kanten op. Ga je met een golden master aan de gang icm clones of doe je full desktop?
Licenties is wel de minste zorg tbv implementatie.
Horizon is ubervet en kan dingen waar rds van kan dromen, zoals full HD YouTube, 3D rendering (photoshop) icm Nvidia grid, koppeling met printers super handig en werkt altijd, even 10 werkplekken klaar zetten in een paar muisklikken icm uitrol van je standaard set applicaties, je kan zelfs gamen in je horizon sessie. (Op je iPad neem je je Windows werkplek over en start call of duty

)))
Ja masters zijn wel handig, zullen wel 2 of 3 masters komen als basis. Maar er is toch geen aanmerkelijk verschil qua videoprestaties tussen Horizon en Hyper-V? Het gaat om werkplekken dus een beetje videoprestaties zijn wel wenselijk.
Thanks voor het meedenken allemaal, ben eigenlijk meer een netwerk-guy maar vind dit virtualisatiegebeuren wel interessant.