IMap en POP3

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal POP e-mail accounts. Ook heb ik een aantal PC's met meerdere operatingsystems. Mail lezen is een drama, want overal is m'n mailbox anders. Daarom wil ik IMap gebruiken.

Aan internet heb ik een FreeBSD server/router hangen.

Wat ik wil: Ik wil een IMap server draaien. Ik wil dat m'n POP mailboxen om de zoveel tijd worden ingelezen en terecht komen in de mailbox van m'n I-map server zodat ik overal met I-Map m'n mail kan bekijken en overal dezelfde mails en mappen heb.

Klinkt simpel. Volgens mij kun je met fetchmail wel regelmatig mail ophalen.
Maar hoe zit het met de I-Map server?
Er zijn een aantal beschikbaar, maar welke kan ik het beste gebruiken?
En ik kan ook nergens vinden hoe ik nou precies die ingelezen mailtjes van m'n POP-accounts in de server krijg?

Mijn vraag: Welke software heb ik nodig en HOE laat ik deze software samen werken?

PS. Ik heb search gebruikt, maar ik kwam niet echt verder. Wel een soortgelijke vraag gevonden, maar de enigste reply daarop ging over Fetchmail.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Mdaemon schijnt wel een redelijke goede Imap server te zijn. Ik heb geen kaas gegeten van linux-spullen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Aannames zijn fataal.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Inderdaad als het onder windows moet draaien is imap zeker een zeer goede oplossing. Je draait je eigen mailserver je creeert een mailbox die je opent op je lokale pc. Bij de eigenschappen van die mailbox activeer je multipop en geef je alle accounts op die hij moet verzamelen.

Van *nix systemen heb ik ook niet veel kaas gegeten (nog niet zou moeten komen)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

een simpele imap server is wu-imapd, deze zit bij pine. wu-imapd kan (o.a.) mbox files lezen en werkt (meestal) zonder dat je iets moet configen.

wu-imapd is niet zo zuinig met geheugen en doet soms moeilijk met outlook. voor het 'echte' werk heb je courier of nog beter cyrus nodig maar deze zijn ook wat lastiger te installen.

als je eenmaal een imap server heb draaien kan je met fetchmail van al je andere accounts mail naar je eigen server downen. deze kan je dan weer via imap lezen, geen probleem. m

et procmail kan je trouwens je mail over meerdere boxen verdelen zodat je netjes mail kan opsplitsen naar herkomst.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 23:13 schreef wkamphuis het volgende:
en doet soms moeilijk met outlook.
Volgens mij is 't meer andersom. (Outlook is niet helemaal IMAP compliant op sommige puntjes meen ik...)

• SvMp
  • Niet online
De websites van courier en cyrus heb ik bekeken. ALleen ik vraag me af hoe ik met fetch mail dat spul goed bij elkaar krijg.

Slaan al die mail-servers de mail op dezelfde manier op :?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 17:02 schreef svdmeer het volgende:
Aan internet heb ik een FreeBSD server/router hangen.

Mijn vraag: Welke software heb ik nodig en HOE laat ik deze software samen werken?

Wel een soortgelijke vraag gevonden, maar de enigste reply daarop ging over Fetchmail.
Zoek even een HOW_TO van fetchmail op (www.linuxdoc.org). Werkt perfect.

Fetchmail zorgt ervoor dat "gepopte" mail in een lokale mailbox komt te staan.

Met Courier of Cyrus kun je dan die mailboxen legen. De proggies leveren zowel een imap als pop3 daemon.

Ik heb courier draaien op zowel FreeBSD als Slackware en dat werk prima.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

fetchmail haalt je mail van andere mailserver, die kunnen pop, imap en wat nog meer zijn. fetchmail geeft de gehaalde mail door aan je eigen mailserver zodat die ze in je locale mailbox kan doen, dat kan dus een mbox, ~/Maildir of cyrus-db zijn. met imap kan je nu inloggen en (al) je mail lezen, dus incl. de mail die fetchmail voor je heeft opgehaald, daar zit geen verschil tussen.

ga maar vast wat howto's lezen :)

• SvMp
  • Niet online
Die mailbox in je IMap-mappen krijgen, hoe gaat dat:
- Stel je Courrier zo in dat hij lokale mappen gewoon meeneemt in z'n pakket I-map mails
- Gebruik je een crontab die Courrier de opdracht geeft de lokale mailmap leeg te zuigen

Verwijderd

Die mailbox in je IMap-mappen krijgen, hoe gaat dat:
- Stel je Courrier zo in dat hij lokale mappen gewoon meeneemt in z'n pakket I-map mails
- Gebruik je een crontab die Courrier de opdracht geeft de lokale mailmap leeg te zuigen
welke imap mappen? courier leest alleen de mails die in je ~/Maildir staan, dit zijn de mails die daar door je mailserver en fetchmail zijn neergezet. nix crontab ofzo. deze mails kan je dan lokaal met een mailprog (mutt bijv.) of remote via imap weer benaderen.

• SvMp
  • Niet online
Da's helemaal ideaal.
Ik wist niet dat die ~/Maildir dezelfde directory is, als die Fetchmail gebruikt. Ik zal vanavond gelijk even proberen :)

Verwijderd

en waarom is dat niet ideaal?

het mooie van dit systeem is dat je met fetchmail je mail van vele mailserver kan trekken, dan met procmail de mail over meerdere boxen kan verdelen (per mailinglist bijv.). Daarna kan je met imap van de hele wereld toch bij je eigen mail komen.

versturen is trouwens weer anders, dat moet je bij je mailserver instellen. pine over ssh wil ook vaak erug goed werken ;)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 29 juni 2001 14:40 schreef svdmeer het volgende:
Da's helemaal ideaal.
Op vrijdag 29 juni 2001 14:54 schreef wkamphuis het volgende:
en waarom is dat niet ideaal?
:?

Verwijderd

foutje... 't is nog vroeg in de ochtend ;)

• SvMp
  • Niet online
Ik heb courier geinstalleerd, maar hoe kan ik dat ding starten?

Ook heb ik Fetchmail geinstalleerd, maar ik krijg mijn mail niet in een maildir.
Dat ding zit te zeuren om een smtp-server. Ik kan sendmail dan wel draaien, maar dat vind ik wat overbodig. Kan Fetchmail niet rechtstreeks naar Maildirs schrijven?

UPDATE: imapd lijkt het te doen nu.
Mensen die dit onder FreeBSD al aan de gang hebben, hoe hebben jullie het precies gedaan?
imapd.rc heb ik moeten patchen, want ik krijg steeds gezeur over imapd-ssl die er niet is |:(
Ik weet niet eens of ik imapd op de juiste manier heb gestart, maar ik kan nu wel inloggen. Zegt hij bij een onjuist wachtwoord dat het (terecht) niet juist is, bij een juist wachtwoord krijg ik een vage melding over connectie (null). Maak ik in m'n homedir de dirs mailbox, MailBox en Mailbox aan, dan werkt het maar ik heb geen mail.
Ik snap er weinig maar van. En heb ik misschien QMail ook nodig? Wordt steeds in die howto's genoemd. Die howto's gaan steeds van Linux uit, maar hoe doe je dit nou in FreeBSD met zo weinig mogelijk software?
Pagina: 1