Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

QoS Quality of service op WAN

Pagina: 1
Acties:

• dennisdegroot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04-2023
Hey!

Ik ben nu al een tijdje QoS aan het uitzoeken maar denk dat ik niet alles goed begrijp..! (Je weet wel al die uitgebreide cisco pagina's..)

Het doel, om Citrix verkeer altijd voldoende bandbreedte te geven, ook als iemand wat download.

Nou dacht ik om gewoon een shaper in te stellen, dit heb ik getest op een Cisco 891 maar lijkt niet te werken.

Als ik het goed begrijp zou dit ook helemaal niet kunnen werken, je moet QoS op 2 kanten instellen? Dus dat betekend bij onze Cisco router en de provider? Of is het zo dat ik het eenzijdig zou kunnen regelen?

Bijvoorbeeld, we hebben een 50MB verbinding, dacht ik een 20MB shaper te maken voor de ip range van de Citrix servers.

Kan iemand mij dit in gewone taal kunnen uitleggen of wat ik wil wel kan? :) Of is her misschien een betere manier voor?

Bedankt, en als ik nog wat kan toelichten hoor ik het graag!

Groet,

Dennsi

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Misschien eerst meer info, je hebt een shaper ingesteld maar dat werkt niet, met andere woorden je hebt het niet goed gedaan....
QoS moet je instellen 2 kanten op voor een goede werking, zoals je het nu stelt kan je het alleen outbound instellen, en inbound niet....
Nu wil je het borgen dat Citrix altijd voldoende bandbreedte heeft ook als iemand download... Als je inbound geen QoS kan instellen werkt dit niet zoals jij verwacht.
Stel je hebt 10/10 bandbreedte, iemand heeft een download staan en trekt deze vol, dan kan je de traffic op je 891 droppen maar je verbinding volledig belast, dus zal je het aan de voorkant moeten shapen.

• dennisdegroot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04-2023
Bedankt voor je reactie, dat is taal wat ik kan begrijpen :) werkt toch niet zo eenvoudig als ik altijd had gedacht. Nou begrijp ik in ieder geval beter wat wel en niet gaat werken..

Ik ga contact opnemen met onze provider of we een Qos/shaper kunnen instellen, of een extra pvc kunnen instellen of iets dergelijks (wat we nu doen voor Voip).

Thx!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Als je Citrix gebruikt weet je al wat je per sessie hebt ingesteld dus je kan inschatten hoeveel bandbreedte je daarvoor moet reserveren. Het is misschien makkelijker om dat je extra pvc voor voice te upgraden, en policy based routing toe te passen op je 891 om je citrix verkeer via de voice pvc te routeren. Het maakt dan niet meer uit wat ze op hun werkplek of elders in het netwerk doen, dit verkeer komt nooit door de voice pvc alleen citrix en voice.