Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• timster82
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10-11 07:58
Hoi,

Ik heb recentelijk de Samsung 34e790C aangeschaft. Het is een prachtige monitor en ik ben er op zich best tevreden mee. Echter ben ik af en toe niet helemaal blij met de kleuren. Ik kom hiervoor van een IPS panel en heb het idee dat deze kleuren veel scherper en meer helder waren dan mijn huidige Samsung. Dit is dan ook een VA panel. Wat zijn jullie ervaringen met deze 2 panelen? Ik gebruik de monitor hoofdzakelijk voor gamen.

Gr. Tim

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In het algemeen kun je stellen:

IPS:
+ beste wit
+ meest nauwkeurige kleuren
- zwart is grijzig
- mogelijk last van doorschijnen backlight ('sparkle')

VA:
+ beste zwart (muv OLED, maar dat is vooralsnog totaal andere prijscategorie)
+ beste colour saturation (dus meest heldere kleuren)
- wit iets minder wit dan bij IPS
- kleuren zijn juist iets te intens, waar de nauwkeurigheid onder te lijden valt.

Maar...

Dit zijn slechts algemene eigenschappen. Individuele panelen kunnen afwijken en - nog veel belangrijker - je zult ieder paneel moeten instellen/calibreren om optimale eruit te krijgen. Dat dat hier speelt vermoed ik vooral omdat je zegt dat de IPS helderdere kleuren toonde, dat is namelijk exact tegenovergestelde van wat je op basis van paneel zou verwachten.

In de regel staat out-of-the-box brightness veel te hoog (meer dan 50% is vrijwel nooit nodig), en overige instellingen kunnen er ook flink naast zitten. Pas als je je best gedaan hebt alles optimaal in te stellen kun je een eerlijke vergelijking tussen monitoren maken, want zelfs een slechte TN-paneel die goed gecalibreerd is ziet er beter uit dan de beste IPS met waardeloze instellingen.

Soittakaa Paranoid!

• timster82
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10-11 07:58
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben er eens goed voor gaan zitten. Helderheid stond op 78%. Die naar beneden schroeven hielp al een stuk. Ook stonden de verschillende kleuren allemaal heel erg hoog. Moet zeggen dat het er nu al stukken beter uit ziet.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-07 00:57
Bedoel je dat de saturatie te hoog stond (die instelling), of bijvoorbeeld 255 255 255 of 100 100 100 kleuren voor afzonderlijke kanalen: rood, groen, blauw. Als je tevreden bent is het prima, maar zoals Dion zegt: het beste kun je de kleuren kalibreren.

Hier heb ik een IPS monitor en test de kleuren met http://calman.spectracal.com/calman-colormatch.html. Dat is gratis. Ik gebruik dus geen speciaal kalibratieapparaat, maar de kleuren zijn wel erg accuraat geworden door handmatig aan de instellingen van monitor te 'prutsen'.

Nikon D7100 | Sigma 18-35 f/1.8

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*