Toon posts:

Bestaande PC upgrade nodig? ja/nee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een PC, draaiend op Windows 10 en de problemen die ik nu heb zou ik willen oplossen. En overweeg nu om een upgrade uit te voeren.

Deze problemen zijn:
1- Windows 10 herkent niet altijd de (Realtek)geluidskaart bij opstart. Na een herstart vaak wel.
2- Windows 10 blijft vaak "hangen" bij opstarten, zeker bij een herstart.
3- Ik werk veel met Adobe Illustrator en Photoshop die beiden tegelijk draaien en werk met twee monitors. Vooral Illustrator wordt na verloop van tijd erg traag.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik zijn:
Windows 10 version 1607 (OS build 14393.187)
MSI 615m-P33 moederbord
AMDathlon ii x3 445 3.1ghz processor
4Gb DDR3 Ram geheugen
NVIDIA GeForce GT 610, 1gb extra display card
...

Het enige wat ik gedaan heb is alle drivers ge-update. Echter geen goed resultaat in de bestaande problemen ondervonden .
...

Gaarne advies wat het beste is om aan te schaffen c.q. uit te voeren (budget 200-250 euro)
b.v. ander moederbord met dezelfde processor (AM3 slot), geheugen uitbreiding?
(Ik ben geen gamer)

Groet,

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-10-2016 01:13)

Verwijderd

De onderdelen zijn allemaal behoorlijk gedateerd en daar komt nog bij dat een AM3 cpu behoorlijk traag is. Adobe software is erg cpu intensief en daar is AMD niet goed in.
Het beste wat je kan doen is een ugrade naar een Intel i3-6100, H110M moederbord en 8gb ddr4 geheugen.
Welk merk en type voeding heb je?
Draait het systeem op een ssd of hdd?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

De onderdelen zijn allemaal behoorlijk gedateerd en daar komt nog bij dat een AM3 cpu behoorlijk traag is. Adobe software is erg cpu intensief en daar is AMD niet goed in.
Het beste wat je kan doen is een ugrade naar een Intel i3-6100, H110M moederbord en 8gb ddr4 geheugen.
Welk merk en type voeding heb je?
Draait het systeem op een ssd of hdd?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord.

Ik heb een S-ATA Netzeil V2.3, 520W voeding.
Het systeem draait op een HDD 500GB

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 06:58:
Hallo, ik heb een PC, draaiend op Windows 10 en de problemen die ik nu heb zou ik willen oplossen. En overweeg nu om een upgrade uit te voeren.

Deze problemen zijn:
1- Windows 10 herkent niet altijd de (Realtek)geluidskaart bij opstart. Na een herstart vaak wel.
2- Windows 10 blijft vaak "hangen" bij opstarten, zeker bij een herstart.
3- Ik werk veel met Adobe Illustrator en Photoshop die beiden tegelijk draaien en werk met twee monitors. Vooral Illustrator wordt na verloop van tijd erg traag.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik zijn:
Windows 10 version 1607 (OS build 14393.187)
MSI 615m-P33 moederbord
AMDathlon ii x3 445 3.1ghz processor
4Gb DDR3 Ram geheugen
NVIDIA GeForce GT 610, 1gb extra display card
...

Het enige wat ik gedaan heb is alle drivers ge-update. Echter geen goed resultaat in de bestaande problemen ondervonden .
...

Gaarne advies wat het beste is om aan te schaffen c.q. uit te voeren (budget 200-250 euro)
b.v. ander moederbord met dezelfde processor (AM3 slot), geheugen uitbreiding?
(Ik ben geen gamer)

Groet,
Het zou me niet verbazen als het niet goed herkennen van de geluidskaart en de opstartproblemen aan elkaar gekoppeld zijn. Je kan eens proberen om in het BIOS je geluidskaart uit te schakelen en dan te kijken of je opstartproblemen over zijn. Als je dan toch geluid nodig hebt kan je een (goedkoop) USB geluidskaartje aansluiten.

Als Illustrator traag wordt na een tijdje - analyseer eens via taakmanager of het komt door constant processorgebruik of doordat al je RAM wordt gebruikt. Als het om het laatste gaat, dan kan je relatief goedkoop upgraden naar meer RAM.

Met een budget van 200-250 euro kom je helaas niet heel erg ver als je alle van belang zijnde onderdelen gaat vervangen. Dan zit je namelijk gewoon aan een nieuwe PC (en nieuwe Windows installatie). Ik zou als ik jou was dan ook kijken of je je huidige problemen met de hierboven beschreven 'quickfixes' kan oplossen en vervolgens verder wat geld opzij zetten om uiteindelijk een echt goede upgrade te doen.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou een nieuw budgetsysteempje in elkaar draaien; de hele rimram (ook voeding)
wellicht dat als je Adobe intensief gebruikt je toch een beetje meer moet investeren wil je het soepel lopend hebben.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Als ik indien ook de voeding vervang, Waar moet ik dan aan denken.

Het advies om alles te vervangen ligt mij wel.
Moet wel gaan shoppen....om alles voor een redelijke prijs te krijgen.
Zal wel idd boven mijn budget uitkomen, maar heb wel wat ruimte over....

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Audio problemen kan wel kloppen, zelf ook met een ouder AMD systeempje gehad op windows 10. En met mijn huidige X-fi geluidskaart heb ik drivers moeten downloaden die door een tweaker op het internet zelf gemaakt is. Misschien dat je er achter kan komen welke realtek chip er in zit en dan googlen op een windows 10 driver.

[ Voor 19% gewijzigd door legendareN op 30-09-2016 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
@legendareN, dank voor je feedback. Via google heb ik drivers gevonden voor de realtek die ik heb. Geen enkele gaf een verbetering.
Zelf dacht ik aan een uitbreiding in de vorm van een extra geluidskaart, ubs 3.0 en een externe HDD, maar zie dat ik kan besparen op dit alles indien ik gewoon het een en ander vervang.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Onbegonnen werk dit systeem te upgraden.

Je hebt oud spul, en eens houd het gewoon op.
Je hebt een te trage cpu. Een nieuwe cpu van zelfs een paar tientjes is al beter. Maar dat betekend ook een nieuw moederbord, nieuw geheugen en een nieuwe voeding. Dan heb je een belangrijk punt die de huidige pc razendsnel maakt, een SSD niet eens.

Compleet nieuw systeem is mijn advies.
Is het budget laag, neem dan als basis de best buy instapsysteem
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Verwijderd

Topicstarter
@Reepje, Ja, daar kom ik dus nu ook achter.

Over de voeding gesproken. Waarom? is de huidige niet goed meer. Wat zijn dan de verschillen met een nieuwe en wat raad je me aan voor een voeding te kopen?

(ik woon heel ver weg buiten NL (Madagaskar) en heb beperkte reis kg's ter beschikking. Ben eind Okt in NL en wil dan alles aanschaffen. Alleen de kast dus niet.)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Reepje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:06:
Onbegonnen werk dit systeem te upgraden.

Je hebt oud spul, en eens houd het gewoon op.
Je hebt een te trage cpu. Een nieuwe cpu van zelfs een paar tientjes is al beter. Maar dat betekend ook een nieuw moederbord, nieuw geheugen en een nieuwe voeding. Dan heb je een belangrijk punt die de huidige pc razendsnel maakt, een SSD niet eens.

Compleet nieuw systeem is mijn advies.
Is het budget laag, neem dan als basis de best buy instapsysteem
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016
Dat systeem dan zonder de GPU. Wel even controleren of het moederbord de juiste aansluitingen heeft voor je beeldschermen.

Verwijderd

Topicstarter
@MichaelvD2203. Ik heb een extra PCI beeldschermkaart en werk met twee monitoren

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:08
Als je alleen Adobe programma's gebruikt en bijvoorbeeld niet gamed ofwel geen grafische kaart gebruikt, kun je ook kijken naar een NUC. Niet al te duur en is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Neem de i5 variant en je kunt die ook gewoon in je koffer meenemen. ;)

Ik zie dat je twee schermen hebt. De NUC heeft display port en HDMI. Geen idee alleen of je ze beide zou kunnen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 30-09-2016 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Arunia, Ja een heel goed idee. Heb daar zelf nooit aan gedacht. Echter ik zie wel dat een "kale" NUC al gauw tegen de 400 euro aan zit en dan moet er nog bij de ssd en geheugen. Of lees ik dat verkeerd?
Werken met twee monitors is voor mij een must, moet dus dat ook nog even uitzoeken....

Anyway, thanks!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:49:
Ik heb een S-ATA Netzeil V2.3, 520W voeding.
Helaas zegt dit net zoveel als 600pk V12 op de achterklep van een Lada. Het belangrijkste is het typenummer maar omdat er Netzteil staat heb ik mijn twijfels over de kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 01:20:
[...]

Helaas zegt dit net zoveel als 600pk V12 op de achterklep van een Lada. Het belangrijkste is het typenummer maar omdat er Netzteil staat heb ik mijn twijfels over de kwaliteit.
Dank je, ik begrijp wat je bedoeld. Ook omdat de voeding al enkele jaren oud is, is een vervanging ervan ook beter, denk ik.

Ik ga kiezen om alles te vervangen met het geadviseerde moederbord, intel processor, geheugen en voeding.
Indien mogelijk ook een ssd.

Dank voor alle reacties en suggesties. tof!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Even praktisch, het is niet te doen al die onderdelen mee te nemen. Je zit toch tegen een groot aantal dozen te kijken, dat zou een flink stuk van je koffer innemen. Maar erger nog, alle alarmbellen gaan rinkelen op de luchthavens, al die techniek zal de koffer uit moeten.

Je kan daarom beter een complete pc in doos apart meenemen, of een nuc.

Zelf reis ik ook veel, en soms moeten er gewoon onderdelen mee, maar het is een drama bij de douane hier, en die van Nairobi en Dar zijn zelfs catastrofaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:28:
@Arunia, Ja een heel goed idee. Heb daar zelf nooit aan gedacht. Echter ik zie wel dat een "kale" NUC al gauw tegen de 400 euro aan zit en dan moet er nog bij de ssd en geheugen. Of lees ik dat verkeerd?
Werken met twee monitors is voor mij een must, moet dus dat ook nog even uitzoeken....
Als ik naar de goedkoopste instap-PC in de BBG is 400 euro toch wel het minimum waar je aan moet denken. Vergeet ook niet dat je er andere voordelen uit haalt. Ik weet niet wat stroom in Madagaskar kost, maar wellicht dat het zichzelf alleen al op dat vlak terugverdient. Om maar niet te spreken van al die bespaarde uren :P

Verwijderd

Topicstarter
@reepje. Ik vlieg altijd vanaf CDG Prijs naar Tana (Antananarivo). Bij KLM/Airfrance mag je 2x23kg meenemen. Mijn huidige pc is zo ook hier zonder problemen gekomen, als het maar ruimbagage is. De kast had ik geheel uit elkaar gehaald - popnagels verwijderd - en hier thuis weer in elkaar ge-popt.
Nu kan ik de kast nog best gebruiken en de overige nieuwe onderdelen kan ik dus verdelen over twee koffers. Dat zal denk ik geen probleem zijn.

@Camcha een goedkope instap-PC is idd voor 400 het minimum, echter ik heb de kast al en waarschijnlijk de ssd doe ik een jaartje later. Dan kom ik wel rond denk ik.

Wat de stroom betreft dat is hier heel belabberd en kost bijna niets. Ik heb een Stabilisator en een modulator met accu ervoor staan. Bij stroomuitval heb ik de tijd om alles af te sluiten en pc uit te zetten.

Beide opties, PC componenten of een HUC ga ik overwegen.

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1