[linux] welke software heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben nog een heel erge linux leek. Ik ben van plan een netwerk op te zetten, met een linux computer die 24/7 aan staat om o.a. internet te delen. Hiervoor heb ik natuurlijk heel veel programma's nodig. Ik weet dat ik kan zoeken op internet naar de verschillende benodigde programma's, maar daarbij staat natuurlijk niet of ze goed zijn, en jullie super-tweakers hebben er natuurlijk eigen bevindingen mee, en gewoon erg veel verstand ervan >:)

Hierkomt ie:

1) linux (welke uitgever? Gaat om 24/7 onbemand aanstaan; welke is het stabielste? Welke vreet het minste geheugen en welke build moet ik gebruiken?)
2) proxy server (internet met ADSL moet gedeeld worden over deze proxy server (naar 2 of meer andere computers). Eigenlijk wil ik gewoon altijd in mijn windows computers kunnen internetten. ADSL blijft dus 24/7 aanstaan, en ik heb gelijk verbinding?)
3) terminal programma (ik moet de linux computer vanaf de Windows computers opdrachten kunnen geven, sinds er geen toetsenbord en beeldscherm aan de linux bak zitten (nadat ie met toetsenbord en beeldscherm geinstalleerd is natuurlijk))
4) bestanden deel-programma (ik hoorde dat Linux niet net als bij Windows zomaar bestanden kan delen over het netwerk, dat wil ik dus wel
5) bootprogramma (als zoiets bestaat.. Als bijv. de stroom uitvalt wil ik alleen maar op de powerknop drukken, dat alles vanzelf verder opstart)
6) inbel-programma (ik wil als het nodig is (ADSL valt uit, of ik wil een fax versturen) inbellen met een gewone 56K modem; hoe bel ik hiermee in vanaf mijn andere computers?)
7) download programma (ik wil met mijn terminal opdracht kunnen geven aan een soort getright achtig programma, dat ie dus gewoon een file die ik opgeef download, en vervolgens op de gesharede schijf (?) zet)
8) koe voor Linux? }:O}:O}:O
9) goede firewall
10) goede virusscanner

Omdat ik zelf absoluut geen ervaring heb met Linux laat ik het door een vriend installeren, maar op zich wil ik eerst de bovenstaande 10 programmatjes downloaden.. :7

Kan iemand me helpen? :?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

--> [url="/listtopics.php/23"]Non-Windows Operating Systems[/url] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1. Kies maar een distributie: Redhat/ Mandrake/ Debian/ SuSe/ etc. Zie http://www.linuxiso.org/
2. Squid (komt gewoonlijk bij je distributie)
3. PuTTY (gebruik google)
4. Samba, dan krijg je de Linux bak gewoon in Network Neighbourhoud te zien.
5. Lilo, maar dat wordt al bij de installatie geregeld. In de meeste BIOS'en kan je ook 'Start on Powerloss' oid instellen.
6. pppd
7. wget
8. www.distributed.net, waarschijnlijk wil je de Linux x86/ELF versie hebben.
9. iptables (voor kernel 2.4)
10. ik gebruik die van xs4all (op een mailserver die alle mails op windows virussen checkt), McAfee

Nr 1 (kan je ook in de winkel kopen of http://tienpiek.net ), 3, 8 en 10 zal je apart moeten downloaden, de andere programma's staan gewoonlijk op de cd.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 28 juni 2001 16:59 schreef laurensl het volgende:
1) linux (welke uitgever? Gaat om 24/7 onbemand aanstaan; welke is het stabielste? Welke vreet het minste geheugen en welke build moet ik gebruiken?)
Zie het 'welke distro' topic, lees de FAQ en zoek eens. Ervaringen teveel zelfs! :D
2) proxy server (internet met ADSL moet gedeeld worden over deze proxy server (naar 2 of meer andere computers). Eigenlijk wil ik gewoon altijd in mijn windows computers kunnen internetten. ADSL blijft dus 24/7 aanstaan, en ik heb gelijk verbinding?)
Als jij daar per se een proxyserver voor wilt gebruiken: squid of junkbuster
3) terminal programma (ik moet de linux computer vanaf de Windows computers opdrachten kunnen geven, sinds er geen toetsenbord en beeldscherm aan de linux bak zitten (nadat ie met toetsenbord en beeldscherm geinstalleerd is natuurlijk))
SSH op de server, PuTTY op de clients
4) bestanden deel-programma (ik hoorde dat Linux niet net als bij Windows zomaar bestanden kan delen over het netwerk, dat wil ik dus wel
Samba

Voor de rest zou ik willen zeggen: probeer gewoon eens uit of je het überhaupt goed geinstalleerd krijgt, lees wat HOWTO's en zie de FAQ, dan kun je altijd nog met specifieke problemen komen. Je neemt wel erg veel hooi op de vork in een keer zeg :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op donderdag 28 juni 2001 16:59 schreef laurensl het volgende:
maar op zich wil ik eerst de bovenstaande 10 programmatjes downloaden
De bovenste 9 bedoel je. Waarom wil je nou een virusscanner hebben voor Linux als er geeneens virussen zijn?? ja wel 3 wormen die uitgaan van slecht beveiligde RedHat servers of bugs in oude BIND's.

Ik zou trouwens geen proxy draaien, maar gewoon IP Masquerading doen. een proxy vertraagt alleenmaar. Alleen een SOCKS proxy is wel handig voor ICQ enzo, maar dat kan tegenwoordig oo heel goed geregeld worden met masquerading (ik heb een speciale ICQ module, das best handig). Verder hoef je eigenlijk niks te download, je krijgt zo;n beetje alles wel bij de gemiddelde distributie meegeleverd. Ik zou voor Debian of Slackware gaan op je server, die zijn daar het beste geschikt voor.
Verder zou je er nog een webserver op kunnen draaien, je eigen mailserver, een caching DNS server (dit is echt aan te raden), een SQL server, een FTP server, Samba is ook handig natuurlijk.
Dit kan allemaal gestart worden tijdens het booten van Linux, dat is geen probleem. Alles is gewoon gratis en als je nog wat nodig hebt is er altijd nog freshmeat.net

[deze advertentieruimte is te koop]

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 19:40 schreef Groot-Moefti het volgende:

Waarom wil je nou een virusscanner hebben voor Linux als er geeneens virussen zijn??
Ohw ja! windows gewend natuurlijk hè >:)
Thanx..
Ik zou trouwens geen proxy draaien, maar gewoon IP Masquerading doen.
Wat is dat?
Verder zou je er nog een webserver op kunnen draaien, je eigen mailserver, een caching DNS server (dit is echt aan te raden), een SQL server, een FTP server, Samba is ook handig natuurlijk.
En wat is zo'n DNS server?

Ik kom alweer vooruit! Thanx y'all! :Y)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Wat is dat?
Dit mag onbeleefd klinken mar zo is het niet bedoeld. Als je met zo'n vraag komt kun je het beste alles wat je net zei lekker ff vergeten en gewoon simpelweg redhat of mandrake installeren. Kijk goed en klik af en toe de juiste knop aan en je hebt alles wat je net vroeg.

Als je eenmaal een maandje of wat linux hebt gedraaid en HOWTOs hebt gelezen enzo en je weet waar je mee bezig bent leggen we je dit soort dingen wel een keer uit.

Voor de duidelijkheid: linux is NIET primitief ofzo, filesharing bestond op linux al voordat billybaby normaal en stabiel windows kon laten draaien (NFS), maar MS moest zijn eigen standaard maken en dus neem je samba, IPmasq is zo oud als mijn moeder en is DE manier voor internetdelen en als je redhat installeert dan merk je er niks van maar dan staat dit alles er toch op. Linux is heus niet zo moeilijk. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Mja, voor al de mensen die zeggen dat hij aan zulk soort dingen niet moet beginnen als hij nog zo weinig weet: Hij zei dat een vriend van hem het kwam installeren (en configureren hoop ik voor hem :P ).

Wat betreft die software: Maak je daar maar niet zo'n zorgen over; de dingen die jij opnoemde heb je of niet echt nodig, of ze zitten al bij (bijna?) alle linuxdistributies bijgeleverd.
Om een linuxbox van afstand te beheren kun je telnet gebruiken (niet doen, onveilig), of ssh. Je wilt ssh. Dan moet op die linuxbox een ssh-server geinstalleerd zijn, en dan kun je met een ssh-client erop inloggen vanaf een andere computer. Een bekende ssh-client voor windows is putty.

Wat betreft je setup: ik denk dat jij wilt: IPmasquerading (aka NAT), samba en ssh.
Geavanceerdere dingen zoals een caching DNS server en een caching proxy zou ik nog niet zo snel aan beginnen. Merk trouwens op dat je voor die laatste wel redelijk wat geheugen nodig hebt.

Als jij je een beetje wilt voorbereiden voor die installatie, kun je het beste lezen, veel lezen. Ik zou eens beginnen met algemene howtos over linux en netwerken.

Als distributie voor een server/gateway/whatever zijn Debian en Slackware erg geschikt (ikkezelf zou Debian kiezen, maar das weer persoonlijke smaak ;) ). Let er wel op dat deze distributies iets minder newbie-vriendelijk zijn dan de meeste grote bekende distro's.

• RG

RG

Lambda

IP Masquerading is het doorgeven van gegevens van het ene netwerk naar het andere. In jou geval dus van internet naar je Lan en andersom. Een computer die dit doet is een gateway (moet je ook invullen in windhoos). Hij verbouwt de IPheaders gewoon. Een client stuurt een request naar het internet via de gateway. De gateway verbouwt de header, zodat het lijkt alsog de request van hem komt. Daarnaast houdt hij in het geheugen van welke client de request kwam. Het antwoord van het internet wordt teruggestuurd, de headers were verbouwd en doorgestuurd naar de juiste client (die nog in het ram stond).
Handig he!

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
Maar welke Build moet ik nou hebben?
>:)

Linux is slechts de kernel, een stukje code dat kan praten met de hardware (kort door de bocht). Eromheen draaien andere programma's die weer met de kernel praten. Bijvoorbeeld een programaatje dat als interface dient (Bash, de commandline, dat 'dos (bah)' dingetje dat je krijgt als je opstart) En nog een heleboel andere programma's

Je kan je linuxinstallatie zelf opbouwen (linux from scratch) of je kan een distributie installeren zoals Debian, Redhat, Mandrake, Suse, Slackware en vele vele andere. Zij hebben speciaal voor jou de opbouw ingericht van je systeem.

Even voor de duidelijkheid: Linux (de kernel) is gratis (GPL) en de meeste programma's eromheen zijn dat ook.

Geheugenverbruik: De kernel verbruikt niet zo heel veel, en dat verschilt niet echt per distributie (totdat je je eigen kernel klust). Het geheugenverbruik wordt hoofdzakelijk bepaald door de programma's die je er omheen draait.

Mandrake (bijvoorbeeld) installeert standaard behoorlijk veel, en zet het ook allemaal aan. Handig voor de user die nog niet zo heel goed weet hoe ie iets moet installen of waar wat voor dient. Debian en slackware installeren standaard het minimaal nodige en je kan naar eigen inzicht programma's toevoegen.

Verder heb je nog X en de window managers erbij. Xfree is een grafische interface die ook op linux kan draaien. Op X draait dan weer een window manager die je programmaatjes een kadertje geeft en nog meer leuks. X != linux!!!! en linux != X!!!!!!.

Zet de windows manier van denken overboord en ga eens wat meer lezen over linux en je kan een hoop over computers en internet leren.

Lees de handleiding van Debian hier: http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html
Lees de eerste 4 hoofdstukken voordat je ook maar iets installeert en je zal al veel meer begrijpen van de installatie. Succes en welkom in de wondere wereld die linux heet.

• RG

RG

Lambda

En als je Slackware neemt ipv Debian heb je altijd nog het Slackware boek: http://www.slackware.com/book/
Windowsonzin moet je gewoon vergeten. Later kom je er dan wel achter hoe triest Windows nu eigenlijk is...

Pagina: 1