smt microcondensator solderen op ddr3 dimm (Delft en omstr.)

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views

• Electric Vibes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb zojuist m'n geheugensticks binnengekregen voor m'n serverupgrade maar zag dat er helaas een enkel smd componentje van afgebroken is. Het gaat om zo'n heel klein bruin/beige blokje van ongeveer een milimeter bij een halve milimeter, die aan twee kanten gesoldeerd was. Ik denk dat het gaat om een condensator. Ik heb gelukkig meerdere geheugensticks van hetzelfde model dus daar zou allicht van kunnen worden afgeleid om hoeveel farad condensator het gaat. Ik heb zelf helaas geen microscoop en meetapparatuur om smt te solderen (wel een normale soldeerbout maar daar begin ik maar niet aan). Dit lijkt me een redelijk simpel uit te voeren reparatie als je de juiste spullen ervoor hebt. Ik woon in Delft en ik hoop dat iemand uit de buurt me er mee zou kunnen helpen. Ik hoop niet dat het duur wordt, dan gaat het niet door. Het is maar een stick van 4GB ddr3 namelijk maar hij is wel onderdeel van een set van 6 sticks. Andere ideëen hoor ik ook graag.

hier wat foto's voor de duidelijkheid: http://imgur.com/a/taT4p, je kunt zien dat het vierde component eraf is.

Het is een HMT351R7BFR4A-H9 T7 AB

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
Een condensator zit daar meestal als ontstoording op de voedingsleiding. Mijn advies, er niks aan doen en eerst testen of alles goed werkt.Statische elektriciteit tijdens een fix kan wellicht meer beschadigen dan je lief is. Kortom: Prop dat geheugen in je server en ga eerst een duurtest doen. 10 tegen 1 dat het gewoon werkt.

Zo'n ding is vaak 10nF of 100nF of iets in die orde, vaak niet heel kritisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 29-09-2016 23:08 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:57
Mwa, volgens mij was dat inderdaad een condensator. En ik denk dat er best een kans is dat 'ie nog gewoon zonder problemen werkt. Inderdaad, zoals de post hierboven is dat ook nog te testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dit zelf had willen doen was dit allicht een interessant topic geweest, maar als het alleen maar gaat om iemand anders inhuren... daar is https://tweakers.net/aanbod voor - kijk maar onder 'computerhulp'

Hier hoort dit iig niet, dicht dus.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.