Vraag

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 05:45
Gisteren heb ik mijn Oneplus one (die nog steeds het stock OS gebruikt, nooit geroot, niks vreemds mee gedaan) zijn update laten doen waar hij al maanden om vroeg, de 13.nogwat update. Hij was versie 12.nogwat dus dat lijkt me doodnormaal. Het is de OTA upgrade, dus die wat via popup bericht verschijnt en vraagt of hij mag upgraden.
Ik heb dus gewoon gezegd start upgrade, het toestel herstart en dan krijg je zo dat zwarte scherm met dat witte zeshoekje met daarin nog een zeskant die in omgekeerde richting draait. Dus die animatie loopt een hele tijd. Echt lang. 20 minuten lang makkelijk. Daarna krijg je dat hij zegt dat "de apps" aan het "optimaliseren" is. Ik heb geen idee wat dat eigenlijk inhoudt, maar dat heeft hij bij elke upgrade al gedaan. Eens dat is afgelopen zegt hij "Android start, apps worden gestart" en dat cirkeltje wat al de hele tijd aan het ronddraaien is daarnaast bevriest dan na enkele seconden. Een minuut of twee later herstart hij en begint van voor af aan opnieuw. Heel lang dat witte zeskant en dan weer alle 150+ apps optimaliseren. En dat zo verder tot zijn batterij plat is (en dat terwijl hij aan de stroom hangt! Hij verbruikt dus meer dan de 2.1A die hij krijgt wanneer hij dit doet). Dus vanochtend vond ik hem uit, maar 100% opgeladen en bij opstarten begon hij opnieuw met die cyclus. Hij is ondertussen weer uitgeput.

Ik hoop dat de pre-boot dingen nog werken, zodat ik op zijn minst via ADB een backup kan maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Dan kan ik tenminste mijn gegevens nog recuperen.

Ik zou hem dus ook graag zo ver krijgen dat hij ofwel een rollback doet ofwel uit zijn oneindige lus raakt en enkel als dat niet gaat hem dan maar opnieuw flashen. Maar eerste prioriteit : data terug!

Ik hoop dat hier ervaren Android/Cyanogen gebruikers zijn die me op zijn minst kunnen helpen het probleem begrijpen...

Dit is het scherm dat je gedurende lange tijd ziet animeren :
Afbeeldingslocatie: http://rygir.net/upload/OneplusOne/DSCN2391.JPG

En dit is het beeld dat daarna komt :
Afbeeldingslocatie: http://rygir.net/upload/OneplusOne/DSCN2384.JPG
Als dit proces voltooid is herstart de telefoon en begint van voor af aan ( 1+ logo heel even en daarna terug de zeskant van vorige beeld).

Ter informatie : ik heb ook een ticket lopen bij Oneplus, die hebben voorgesteld om via remote session de telefoon te flashen. Ik heb zo een vermoeden dat ik daarbij mijn data en instellingen verlies... dat is dus niet de bedoeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Rygir op 29-09-2016 23:29 . Reden: Plaatjes ]

Beste antwoord (via Rygir op 01-10-2016 16:58)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Rygir schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:18:
Ter informatie : ik heb ook een ticket lopen bij Oneplus, die hebben voorgesteld om via remote session de telefoon te flashen. Ik heb zo een vermoeden dat ik daarbij mijn data en instellingen verlies... dat is dus niet de bedoeling.
Je telefoon bevind zicht momenteel in een bootloop, wellicht kan je via de recovery nog het eea. oplossen. Maar ik ben bang dat je de rom niet op het toestel krijgt, waardoor je wel vast zit aan een factory reset.

Even voor de duidelijkheid. Welke versie stond op het toestel en naar welke versie ging het toestel updaten?

ADB zal waarschijnlijk ook niet helpen, deze optie staat standaard uitgeschakeld vanwege beveiligingsredenen. Mocht je ADB wel aan hebben gezet dan kan je dit nog proberen: http://www.droidviews.com...droid-using-adb-commands/.

Overigens gaat bij een factory reset alleen je app-data verloren. User-data staat opgeslagen op een andere partitie en blijft gewoon behouden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Rygir schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:18:
Je telefoon bevind zicht momenteel in een bootloop, wellicht kan je via de recovery nog het eea. oplossen. Maar ik ben bang dat je de rom niet op het toestel krijgt, waardoor je wel vast zit aan een factory reset.

Even voor de duidelijkheid. Welke versie stond op het toestel en naar welke versie ging het toestel updaten?

ADB zal waarschijnlijk ook niet helpen, deze optie staat standaard uitgeschakeld vanwege beveiligingsredenen. Mocht je ADB wel aan hebben gezet dan kan je dit nog proberen: http://www.droidviews.com...droid-using-adb-commands/.

Overigens gaat bij een factory reset alleen je app-data verloren. User-data staat opgeslagen op een andere partitie en blijft gewoon behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Het was CM versie 12 en ging naar versie 13. Ik had de "developer menu" aangezet en mogelijk daar al iets in aangezet maar de foon is niet geroot.

[ Voor 53% gewijzigd door Rygir op 01-10-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Hoe verloopt een factory reset dan, waarbij de user data bewaard blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

Dan moet je de data partitie back-uppen en deze overzetten naar je pc of simkaart. Maar dat gaat je alleen lukken als de recovery dat ondersteund.

Je kan altijd je recovery vervangen als de stock recovery dit niet kan.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 01-10-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58
rens-br schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:51:
[...]

Hoezo, vanuit de stock recovery kan hij toch gewoon de ROM sideloaden met ADB en behoud van data?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

job schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:07:
Je kan altijd je recovery vervangen als de stock recovery dit niet kan.
Hiervoor moet je wel de bootloader unlocken, als dit nog niet gebeurd is. En bij het unlocken van de bootloader wordt alles op de telefoon verwijderd. Ook niet echt een handige oplossing.
P1nGu1n schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:13:
[...]
Hoezo, vanuit de stock recovery kan hij toch gewoon de ROM sideloaden met ADB en behoud van data?
ADB moet je toch aanzetten in developers opties in je rom? Als je dat niet aan hebt staan, kun je geen adb doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
rens-br schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:33:
[...]

Hiervoor moet je wel de bootloader unlocken, als dit nog niet gebeurd is. En bij het unlocken van de bootloader wordt alles op de telefoon verwijderd. Ook niet echt een handige oplossing.

[...]

ADB moet je toch aanzetten in developers opties in je rom? Als je dat niet aan hebt staan, kun je geen adb doen.
Nee. Je hebt zowel ADB in de ROM (idd inschakelen door USB-debugging aan te zitten in developer options) en ADB in de recovery. Die werken onafhankelijk van elkaar. Zelfs zonder een ROM op je telefoon kan je een flashable zip sideloaden in je recovery met ADB.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

P1nGu1n schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:49:
[...]
Nee. Je hebt zowel ADB in de ROM (idd inschakelen door USB-debugging aan te zitten in developer options) en ADB in de recovery. Die werken onafhankelijk van elkaar. Zelfs zonder een ROM op je telefoon kan je een flashable zip sideloaden in je recovery met ADB.
Ok. Weer wat geleerd! Dus met stock recovery is het mogelijk om bestanden van en naar de telefoon te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
rens-br schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:50:
[...]

Ok. Weer wat geleerd! Dus met stock recovery is het mogelijk om bestanden van en naar de telefoon te zetten?
Niet alle ADB functionaliteit werkt in de recovery. ADB detecteert ook dat de verbonden telefoon in de recovery zit: klik (je ziet bij attached devices 'recovery' staan). Ik weet niet zeker of adb push/pull wel werkt.

Maar dat is voor het flashen van de stock ROM ook niet nodig. Die kan je eenvoudig sideloaden, werkt op ieder toestel en is heel eenvoudig: YouTube: OnePlus 3: Manually Sideload an OTA Update

[ Voor 3% gewijzigd door P1nGu1n op 03-10-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Euhm ik ben niet voldoende thuis in de materie om goed te volgen, maar ik kan jullie wel zeggen dat ik aan de cyanogen Recovery modus kan :
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/HS8mP.jpg
Pagina: 1