Vraag

• Wall-E95
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-01 16:30
Ik heb een eigen pc gebouwd, alles werkt goed en ik heb de laatste drivers geïnstalleerd van het moederbord. Echter kan ik alleen geen geluid naar mijn speakers krijgen met de rear speacker uitgang achter op mijn moederbord. Ik krijg wel geluid via de hdmi naar de monitor en dan naar de speakers. Ook op het front panel als ik daar mijn koptelefoon in steek doet deze niks behalve wat geruis.
Als ik naar het bedieningsprogramma van realtek HD audio, zie ik onderin dat de uitgangen allemaal niet beschikbaar zijn, zowel op het frontpanel als achterop.
Ik heb een asus Z170 pro gaming moederbord en een 2.1 Z533 speakerset van logitech.

Wat zou ik kunnen doen om mijn uitgangen werkend te krijgen?

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Staat je afspeel apparaat in windows wel goed ?

Rechtermuisknop op luidspreker in de taakbalk > Afspeelapparatuur.

• Wall-E95
Daar kan ik kiezen uit AMD HDMI output, deze doet het wel maar dan via de hdmi naar mijn monitor.
Daarnaast kan ik kiezen voor luidspreker en realtek Digtal output, deze kan ik ook selecteren maar leveren geen geluid op.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Uhh rear speaker out? In je handleiding staat duidelijk dat je voor 2.1 de "lime" uitgang moet hebben (line out / frontspeaker out)

http://dlcdnet.asus.com/p...10417_Z170-PRO_UM_WEB.pdf pag 2-13 en 2-14

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Wall-E95
ja, bedankt voor de tip. De achteruitgang doet het nu! Nu werkt echter mijn uitgang voor de koptelefoon van het frontpanel nog niet. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Waarschijnlijk ontbreken die drivers, de juiste kun je hier downloaden: https://www.asus.com/Moth...70-PRO/HelpDesk_Download/

• Herby

Herby

Stalknecht

Walter Westland schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:14:
ja, bedankt voor de tip. De achteruitgang doet het nu! Nu werkt echter mijn uitgang voor de koptelefoon van het frontpanel nog niet. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Hmm ben niet specifiek bekend met dit moederbord, maar normaliter moet je de frontpanels (Audio / USB etc) aansluiten op het moederbord. Heb je dat ook gedaan?

edit:
Handleiding ;) er weer bij gepakt, zie "Front panel audio connector (10-1 pin AAFP)" pag. 1-25 daar zie je wat ik bedoel

[ Voor 15% gewijzigd door Herby op 30-09-2016 14:34 ]

• Wall-E95
De aansluiting van de HD audio stekker heb ik aangesloten op het moederbord, de pinnetjes kwamen overheen met de gaatjes in de stekker dus die zal wel goed zitten. De laatste drivers heb ik geïnstalleerd via asus.

• Herby

Herby

Stalknecht

En dit heb je ook gedaan?? " you want to connect a high-definition or an AC’97 front panel audio module to this connector, set the Front Panel Type item in the BIOS setup to [HD Audio] or [AC97]" ??

Ga eens goed kijken in die handleiding, je kon Tweakers vinden, dus dit moet je ook lukken ;)

• Wall-E95
Op de aansluiting van het moederbord staat HD audio dus die heb ik gekozen in bios.

• Wall-E95
Na allerlei dingen proberen via het hd realtek audio programma is er nu geluid uit mijn koptelefoon te horen. Niks meer aanpassen dan maar, bedankt voor de hulp!
Pagina: 1