Subwoofer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• ebedek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 13:55
Ik heb een Marantz mediaspeler M-CR611 waarbij 1 kabel kan aangesloten worden om een subwoofer aan te sluiten. Nu heb ik nog een subwoofer staan maar die vraagt 4 inputkabels en niet 1.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NjsX9Xs.jpg

Ik heb me al suf gezocht naar een eventuele kabel die kan zorgen voor een aansluiting maar vind niet echt iets. Kan ik die subwoofer überhaupt wel aansluiten?

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 29-09-2016 20:06 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25

kraats

Ik rol

De subwoofer uitgang van je versterker is bedoeld voor een actieve subwoofer (met eigen ingebouwde versterker dus). De aansluitingen op de Bose doos van jou zijn om op de bestaande speakeruitgangen van je versterker (high level) aan te sluiten. Zo te zien zit er ook een speakerfilter in om bijpassende satellietspeakers mee door te lussen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• ebedek
Dus ik kan die subwoofer aansluiten op de speakeruitgangen van mijn Marantzsysteem? Of begrijp ik het verkeerd :)?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 01:38
Klopt. Je kunt ze parallel aansluiten of die uitgangen op de subwoofer gebruiken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
Het is niet echt high-level. Het betreft hier een passieve subwoofer, hij haalt dus zijn vermogen uit de Marantz. De speakers zou je dan via de subwoofer moeten laten lopen.

Ik weet niet wat je nu hebt staan, maar deze Bose gaat op zeker geen meerwaarde geven aan je huidige setup en zal zeer waarschijnlijk zelfs afbreuk doen eraan.

Beter kies je een subwoofer met een zogenaamde low-level aansluiting (simpele tulpkabel). Dat is ook de manier die Marantz zelf aangeeft;
http://manuals.marantz.com/MCR611/EU/NL/OKNRSYmygovrhq.php

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25

kraats

Ik rol

LA-384 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:12:
Het is niet echt high-level. Het betreft hier een passieve subwoofer, hij haalt dus zijn vermogen uit de Marantz. De speakers zou je dan via de subwoofer moeten laten lopen.
geen high-level: true. Speakers hoeven niet per se via de sub te lopen. Dat is alleen als je daar de lage tonen uit wilt filteren
Ik weet niet wat je nu hebt staan, maar deze Bose gaat op zeker geen meerwaarde geven aan je huidige setup en zal zeer waarschijnlijk zelfs afbreuk doen eraan.

Beter kies je een subwoofer met een zogenaamde low-level aansluiting (simpele tulpkabel). Dat is ook de manier die Marantz zelf aangeeft;
http://manuals.marantz.com/MCR611/EU/NL/OKNRSYmygovrhq.php
:Y

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wees voorzichtig met parallel aansluiten omdat normaal gesproken de impedantie van de speakers lager wordt en daardoor mogelijk de versterker te zwaar belast wordt. Deze Marantz heeft een bi-amp modus waarbij dat wel veilig zou moeten kunnen. Zie daarvoor de user manual.
De gewone speakers op de sub aansluiten is altijd veilig en zou ook goed moeten werken.
Of deze Bose sub een aanvulling is, dat zul je zelf uit moeten zoeken. Er zijn betere sub woofers, meestal ook met low-level aansluiting.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
kraats schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:16:
Dat is alleen als je daar de lage tonen uit wilt filteren
En dat is wat je meestal eigenlijk wel wilt bij een speaker/subwoofer combo. De subwoofer moet eigenlijk overnemen waar de speakers tekort schieten. Deze bose sub valt eigenlijk ook hier door de mand, door het ontbreken van een crossover knop. Of er een interne, vaste crossover instelling is, durf ik niet te zeggen, maar die zal dan waarschijnlijk ook veel te hoog staan, aangezien deze sub eigenlijk met satellietjes wordt gecombineerd.

Dus eigenlijk nog een reden om voor een betere, actieve sub te gaan. Daar komt nog bij dat het laag niet overweldigend kan zijn, gezien de kleine drivers en het beperkte beschikbare vermogen van de Marantz.
Zonder crossover moet het vermogen ook nog eens gedeeld worden met de speakers, die ook de belastende, lage frequenties willen weergeven, dus hou je eigenlijk nog minder over.

Eigenlijk zeg ik best veel "eigenlijk" in deze post. eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebedek
Bedankt voor alle antwoorden! Ik test eens uit wat dat geeft qua geluid.
Pagina: 1