Vraag

• mainvoid
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 20:55
Hallo allemaal! Mijn tablet/laptop met Windows 10 heeft sinds 5 BSOD's weergeven. Zelf heb ik geprobeerd uit te zoeken wat de oorzaak is, maar helaas heb ik niet zo veel verstand van BSOD's. Ik hoop niet dat het een hardware probleem is, aangezien het een Chinese tablet is en dit iets lastiger terugsturen.

Eerst dacht ik dat het geheugen een probleem was, maar ik heb 4x deze memtest(http://www.memtest86.com/) kunnen draaien zonder problemen. Daarnaast heb ik via Bluescreenview al geprobeerd om een oorzaak te vinden, maar het zijn telkens andere processen/drivers welke de oorzaak zijn. Het lijkt mij erg vreemd dat 4 verschillende processen en de kernel zelf de oorzaak zijn van dit probleem, maar verwacht dat [i][ergens/i] een gemeenschappelijke oorzaak te vinden is.

Hieronder de belangrijke informatie:
Het betreft dus een Cube i7 Book (Cube i16-L (U3E1))
- Intel Core m3 6Y30 1.51GHz (Skylake)
- 4,00GB Dual-Kanaal DDR3 (14-17-17-40)
- 59GB FORESEE 64GB SSD (SSD)
- Intel Dual Band Wireless-AC 3165 BT/WIFI

Daarnaast heb ik nog de volgende crashlogs:
Crashdumps

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag!

Beste antwoord (via mainvoid op 04-10-2016 00:23)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

mainvoid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:08:
Ik heb even de Windows logboeken doorgenomen en het blijkt dat er vaak een foutmelding is betreffende een driver voor het Intel Dynamic & Termal Framework driver niet geladen kan worden en een kritieke fout betreffende de TPM; zou het uitschakelen van deze hardware (de TPM in ieder geval) wat kunnen verbeteren?
Probeer het eens. Lijkt me niet dat je de tablet van je werkgever hebt die middels de TPM je schijfencryptiesleutel opslaat in AD of iets dergelijks :P

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Al een factory reset geprobeerd?

• mainvoid
Ik heb een schone Windows installatie gedaan, de drivers (voor zover mogelijk) bij Windows Update vandaan gehaald en de website van Intel / Realtek; alles wat ik niet heb kunnen vinden (camera e.d.) via een backup van de drivers van het originele systeem terug gezet. Ik had af en toe ook wel last van BSOD onder de oorspronkelijke installatie; maar ik dacht dat dit gewoon aan oude drivers e.d. lag.

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Hoe lang heb je de memtest gedaan? Het beste is het om deze een nachtje te laten draaien of liever zelfs ietsjes langer. Voor een betrouwbaar resultaat.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• mainvoid
Zojuist weer een blauw scherm gehad, deze keer IRQL NOT LESS OR EQUAL bij ntoskrnl.exe; Ik had een memtest gedraaid voor 1 a 2 uur, hij heeft 4x alle tests gedaan maar ik zal hem vanacht even aan laten staan en kijken of hij morgen ochtend nog steeds geen fouten weergeeft!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

mainvoid schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:30:
Zojuist weer een blauw scherm gehad, deze keer IRQL NOT LESS OR EQUAL bij ntoskrnl.exe; Ik had een memtest gedraaid voor 1 a 2 uur, hij heeft 4x alle tests gedaan maar ik zal hem vanacht even aan laten staan en kijken of hij morgen ochtend nog steeds geen fouten weergeeft!
Je zou ook nog eens een S.M.A.R.T test uit kunnen voeren. Download hiervoor "HDTune".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

2 van de 5 crashdumps zijn corrupt. Als dat met crashdumps gebeurt, kan dat ook met andere files gebeuren.
Ik hou het er op dat je SSD is overleden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mainvoid
Dat zou wel heel jammer zijn, gezien ik de tablet korter dan een maand heb. Memtest86 heeft nu voor 10 en een half uur gedraaid zonder fouten, dus denk ik niet dat het geheugen het probleem zal zijn. Deze sluit ik dan maar af en ga ik HDtune loslaten op de tablet.

Edit: Net HDtune losgelaten op de tablet, onder Health staat overal OK achter en bij 'Error Scan' krijg ik 0 damaged sectors, dus dan lijkt de SSD het probleem ook niet te zijn.

De crashdump van gisteravond heb ik nu ook geüpload:
Https://www.mainvoid.nl/public/092616-11515-01.dmp

[ Voor 36% gewijzigd door mainvoid op 30-09-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

mainvoid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:09:
Dat zou wel heel jammer zijn, gezien ik de tablet korter dan een maand heb. Memtest86 heeft nu voor 10 en een half uur gedraaid zonder fouten, dus denk ik niet dat het geheugen het probleem zal zijn. Deze sluit ik dan maar af en ga ik HDtune loslaten op de tablet.

Edit: Net HDtune losgelaten op de tablet, onder Health staat overal OK achter en bij 'Error Scan' krijg ik 0 damaged sectors, dus dan lijkt de SSD het probleem ook niet te zijn.

De crashdump van gisteravond heb ik nu ook geüpload:
Https://www.mainvoid.nl/public/092616-11515-01.dmp
Als je een schone installatie doet, installeer je dan ook de drivers? Zo ja, probeer het eens zonder drivers. Installeer je geen drivers? Probeer het dan eens mét drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mainvoid
Ik heb even de Windows logboeken doorgenomen en het blijkt dat er vaak een foutmelding is betreffende een driver voor het Intel Dynamic & Termal Framework driver niet geladen kan worden en een kritieke fout betreffende de TPM; zou het uitschakelen van deze hardware (de TPM in ieder geval) wat kunnen verbeteren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

mainvoid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:08:
Probeer het eens. Lijkt me niet dat je de tablet van je werkgever hebt die middels de TPM je schijfencryptiesleutel opslaat in AD of iets dergelijks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mainvoid
Tijdens het inschakelen van bitlocker liep hij constant de soep in, dus het verbaasd me niet dat de TPM het probleem zou zijn. Heb hem uiteindelijk handmatig via manage-bde in moeten stellen (vanuit de recovery zelfs) en kon geen gebruik maken van de TPM (zelfs niet toen de C: al versleuteld was) toen ik jet probeerde vanaf de installatie zelf. Uiteindelijk is het wel gelukt, met een normaal wachtwoord.

Na het uitschakelen van de TPM werkt mijn pincode niet meer, maar dat kunnen we nog wel fixen. Ik hoop dat ik verschil ga merken, maar daar kom ik nog wel op terug. In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de Intel RST drivers er op staan ? Als je Bitlocker gebruikt krijg je sowieso problemen wanneer je deze installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mainvoid
Hallo alemaal! De Intel RST drivers heb ik er niet op staan. Positief nieuws, sinds ik de TPM uitgeschakeld heb, geen crashes meer gehad! Dat zal waarschijnlijk dus de oorzaak geweest zijn. Gelukkig kan ik deze wel missen, dus hiervoor ga ik hem niet naar China terugsturen;)

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1