2x4 GB met 2x8 GB ram combineren?

Pagina: 1
Acties:

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Gisteren heb ik dit Corsair Vengeance ram setje (2x8 GB) gekocht: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 om mijn huidige Corsair Vengeance setje (2x4 GB) pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 te upgraden.

Nu zie ik echter dat mijn moederbord ( MSI Z87 G45 Gaming ) 4 RAM sloten heeft. Kan ik mijn huidige RAM setje met de nieuwe set combineren? Zodat ik een totaal heb van 24 GB ram?

Ik heb het geprobeerd, en alles lijkt naar behoren te werken, maar ik weet niet of dit ten koste gaat van performance, daarom vraag ik jullie dit even. Verder geeft CPU-Z bij DC Mode (Dualchannel mode) nu niks aan. Kunnen 4 ram sticks überhaupt wel in DC mode werken?

PC Specs te vinden in m'n signature.

PC Specs

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Dat zou geen enkel probleem moeten zijn inderdaad :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Montu
Felyrion schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:30:
Dat zou geen enkel probleem moeten zijn inderdaad :)
Maar nu werkt mn RAM niet in dual channel mode, of wel? Gaat dit ten koste van performance? Ik heb de sloten zo geinstalleerd: 4 - 8 - 4 - 8 in respectievelijk slot 1 t/m 4.

PC Specs

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jirachi schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:37:
[...]

Maar nu werkt mn RAM niet in dual channel mode, of wel? Gaat dit ten koste van performance? Ik heb de sloten zo geinstalleerd: 4 - 8 - 4 - 8 in respectievelijk slot 1 t/m 4.
Dual = 2
1 + 3 werkt samen en 2 + 4
Over het algemeen wordt er geadviseerd om voor b.v. 1 + 3 dezelfde rams te gebruiken maar zelfs dat is naar mijn weten geen keiharde eis

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zelf ook 2x4 en 2x8 draaien, en dat gaat wel in Dual Channel. Mogelijk heb je de setjes nu gemixt staan? Meestal hebben de bankjes die bij elkaar horen bijpassende kleurtjes.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Switchie schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:38:
Dual = 2
1 + 3 werkt samen en 2 + 4
Over het algemeen wordt er geadviseerd om voor b.v. 1 + 3 dezelfde rams te gebruiken maar zelfs dat is naar mijn weten geen keiharde eis
Verschilt per moederbord hoe de verdeling is. Soms werkt 1+2 en 3+4 ook, maar is dus afhankelijk van het moederbord. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat om-en-om altijd werkt. Kijk daarom dus altijd in de handleiding van het moederbord, voordat je RAM toevoegt.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 29-09-2016 20:17 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

CH40S schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:16:
[...]
Verschilt per moederbord hoe de verdeling is. Soms werkt 1+2 en 3+4 ook, maar is dus afhankelijk van het moederbord. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat om-en-om altijd werkt. Kijk daarom dus altijd in de handleiding van het moederbord, voordat je RAM toevoegt.
Klopt, er zijn uitzonderingen maar TS heeft een
MSI Z87 G45 Gaming waarvoor mijn stelling gewoon opgaat. Vandaar vond ik het niet nodig om te vermelden dat er ook uitzonderingen bestaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Montu
Felyrion schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:40:
Ik heb zelf ook 2x4 en 2x8 draaien, en dat gaat wel in Dual Channel. Mogelijk heb je de setjes nu gemixt staan? Meestal hebben de bankjes die bij elkaar horen bijpassende kleurtjes.
Achter #Channel staat er wel Dual. Echter daaronder bij DC Mode staat er niks. Maar misschien dat dat niets uitmaakt en ze toch wel in Dual Channel draaien? Wat staat er bij jou?

PC Specs

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Jirachi schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:06:
[...]

Achter #Channel staat er wel Dual. Echter daaronder bij DC Mode staat er niks. Maar misschien dat dat niets uitmaakt en ze toch wel in Dual Channel draaien? Wat staat er bij jou?
Ahh, misverstand dan :) Dat wil al zeggen dat je in Dual Channel mode draait.
Het vakje DC mode laat alleen zien wanneer je "ganged" of "unganged" draait wanneer dat vereist is vanuit je MB, waarbij unganged meestal de default is (volgens mij in elk geval). Ik weet nog bij mijn vorige bord (AMD) dat ik moest aangeven welke memory mode ik draaide.

Maar lijkt me dat dat in jouw geval niet nodig is. Bij mij is dat vakje inderdaad ook grijs met mijn huidige hardware.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

't Is maar goed dat er een gebruikershandleiding bij een moederbord zit waar de plaatsing van 't geheugen in uitgelegd wordt.

Ik kom voor m'n werk regelmatig servers tegen met "TIG" geheugenbanken.... Zal volgende keer ook eens een post maken met de vraag welke banken ik moet gebruiken als ik maar de helft van 't aantal modules wens te gaan gebruiken én dan ook verschillende varianten qua modules heb aangeleverd gekregen (door een klant).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1