Optimaal opstarten vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Onze vloer ligt er sinds begin juni in, en gezien de koudere dagen eraan gaan komen ben ik zojuist begonnen met het opstarten van de vloerverwarming.

Het gaat om een ingefreesde vloerverwarming (hoofd, hoh van 10cm), tegelvloer.

Ik ben van plan elke dag de watertemperatuur een graadje te verhoge. De verdeler geeft nu 24 graden (aanvoer geloof ik). De thermostaatkraan van de verdeler heb ik daarom ingesteld op +- 25 graden.

- De pomp van de verdeler heb ik ingesteld op de laagste stand (1)
- De thermostaat (Remeha iSense) staat momenteel ingesteld om de CV (Remeha Tzerra 28c plus) een watertemperatuur van niet hoger dan 33 graden aan te leveren. Dit om onnodig warmteverlies te voorkomen is mijn gedachtegang. Ik zal deze temperatuur iets verhogen naarmate de verdeler hoger ingesteld staat.
- iSense staat op continu dagstand, 28 graden, zodat er altijd warmtevraag is
-Alle radiatoren op de verdiepingen zijn dichtgedraaid, enkel de vloerverwarmingsverdeler neemt warm water af.
- iSense staat ingesteld om cv-pompstand en deel last van de CV te regelen.

Ben ik op deze manier op de goede weg om op een efficiënte manier de vloerverwarming op te gaan starten?

4015Wp west (Dordrecht)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 22:06

Jack

MHz Matters

Ja ziet er goed uit. Rustig opwarmen...

Sommige verdelers mengen altijd retourwater bij, waardoor je een aanvoertemperatuur van minimaal 50 graden ofzo moet hebben om een stabiele temp de vloer in te krijgen. Dat kan je nog wel eens controleren op zich zodra er eens serieuze warmtevraag is.

Je kan ook de DeltaT bij de verdeler (vloer-in en vloer-uit) controleren. Mocht de vloer-uit heel lang koud blijven of een grote DeltaT blijven, dan kan je de pompstand van de verdeler eentje hoger zetten.

Warmtetemp van de ketel aanvoer en de temp van de thermostaat kraan wordt bepaald door je eigen comfort beleving. Ten eerste moet de woonkamer uberhaupt wel op temperatuur komen natuurlijk, maar opwarmsnelheid is een kwestie van persoonlijke voorkeur/zoninstraling/aanwezige (elektrische) warmtebronnen en personen etc.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:46
Tutti-frutti schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:25:
Onze vloer ligt er sinds begin juni in, en gezien de koudere dagen eraan gaan komen ben ik zojuist begonnen met het opstarten van de vloerverwarming.

Ik ben van plan elke dag de watertemperatuur een graadje te verhoge. De verdeler geeft nu 24 graden (aanvoer geloof ik). De thermostaatkraan van de verdeler heb ik daarom ingesteld op +- 25 graden.

Ben ik op deze manier op de goede weg om op een efficiënte manier de vloerverwarming op te gaan starten?
Er is van bouwend Nederland een stookprotocol wat voor nieuwbouwhuizen wordt gebruikt. Daar wordt ook veel aandacht besteed aan het weer afkoelen van de vloer, omdat daar de meeste kans op krimp is aldus mijn installateur.

Onder andere hier te downloaden:
http://www.berkersvloeren...%202.1%20(T.2.006.11).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Heb je ook een pompschakelaar in gebruik op de pomp van de verdeler? Of zit er al een hele zuinige pomp op? Kan nogal wat eurootjes per jaar schelen: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 10:20
Tutti-frutti schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:25:

- De pomp van de verdeler heb ik ingesteld op de laagste stand (1)
- De thermostaat (Remeha iSense) staat momenteel ingesteld om de CV (Remeha Tzerra 28c plus) een watertemperatuur van niet hoger dan 33 graden aan te leveren. Dit om onnodig warmteverlies te voorkomen is mijn gedachtegang. Ik zal deze temperatuur iets verhogen naarmate de verdeler hoger ingesteld staat.
- iSense staat op continu dagstand, 28 graden, zodat er altijd warmtevraag is
-Alle radiatoren op de verdiepingen zijn dichtgedraaid, enkel de vloerverwarmingsverdeler neemt warm water af.
- iSense staat ingesteld om cv-pompstand en deel last van de CV te regelen.

niet te moeilijk denken.
je hebt een ingefreesde vloerverwarming, dus er is vrij weinig droog te stoken.
te minste niet zo veel als er een hele nieuwe vloer is gestort.
gewoon wachten tot je echt moet stoken, nu droogt de vloer het beste omdat er niet gestookt hoeft te worden. ;)

1. gewoon de isense termostaat op stand zetten die je in huis wil hebben (een graad of 20 gok ik).
2. pomp op de verdeler op vol vermogen zetten zodat warmte goed verdeeld word. (vaak is een temperatuur schakelaar op die pomp wel handig om onnodig stroom verbruik te voorkomen. zoals ThinkPad zegt)
3. radiatoren gewoon open zetten. (je wil nog niet te veel gebruik maken van de vloer verwarming, tot hij goed droog is.)
4. maar de ingaande water temperatuur van de vloer verwarming extra laag zetten.(erg belangrijk! niet meteen vol verwarmen! 25 graden is wat laag maar kun je goed mee beginnen.)

dan kun je na een paar weken stoken de ingaande water temperatuur van de vloer verwarming verhogen.
tot een graad of 45, maar hoeveel hangt een beetje van je systeem of en bij welke temperatuur hij het prettigste blijft.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Jack schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:52:
Ja ziet er goed uit. Rustig opwarmen...

Sommige verdelers mengen altijd retourwater bij, waardoor je een aanvoertemperatuur van minimaal 50 graden ofzo moet hebben om een stabiele temp de vloer in te krijgen. Dat kan je nog wel eens controleren op zich zodra er eens serieuze warmtevraag is.
Dat is bij deze verdeler geloof ik ook het geval. Ik zal dit vandaag of morgen even checken, anders heeft een max watertemp van 35gr niet zo veel zin.
Je kan ook de DeltaT bij de verdeler (vloer-in en vloer-uit) controleren. Mocht de vloer-uit heel lang koud blijven of een grote DeltaT blijven, dan kan je de pompstand van de verdeler eentje hoger zetten.
Zal binnenkort warmtebeeldcamera erop loslaten. Maar met opwarmen zal delta sowieso nog dicht bij elkaar liggen
Warmtetemp van de ketel aanvoer en de temp van de thermostaat kraan wordt bepaald door je eigen comfort beleving. Ten eerste moet de woonkamer uberhaupt wel op temperatuur komen natuurlijk, maar opwarmsnelheid is een kwestie van persoonlijke voorkeur/zoninstraling/aanwezige (elektrische) warmtebronnen en personen etc.
Dat begrijp ik, enkel gaat het me nu om het efficient kunnen opstarten van de vloerverwarming voor eerste gebruik. Ik denk dat de max watertemp van de CV uiteindelijk richting de 40-45 zal gaan, afhankelijk van hoe warm de radiatoren op de verdiepingen het kunnen krijgen (zijn namelijk niet overbemeten gok ik).
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:27:
Heb je ook een pompschakelaar in gebruik op de pomp van de verdeler? Of zit er al een hele zuinige pomp op? Kan nogal wat eurootjes per jaar schelen: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Nee, timer-stopcontact in de zomer. Verbruik is zo'n 5 watt op stand 1 ;)
migjes schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:25:
[...]

niet te moeilijk denken.
gewoon wachten tot je echt moet stoken, nu droogt de vloer het beste omdat er niet gestookt hoeft te worden. ;)

1. gewoon de isense termostaat op stand zetten die je in huis wil hebben (een graad of 20 gok ik).

..
De tegelboer vertelde ons dat deze na 6 weken opgewarmd mag worden met 1 graad per dag. Inmiddels zijn we 18 weken verder, dus heeft het geheel al op natuurlijke wijze (deels) kunnen drogen.

Mij lijkt het me dan niet optimaal om de thermostaat op een temperatuur te zetten die er voor zorgt dat er niet continu warmtevraag is. De watertemperatuur zal dan op en neer gaan, en niet geleidelijk verhoogd kunnen worden.

Net even de maximale CV water-temperatuur verhoogd naar 40 graden. Blijkbaar is de thermostaatkraan op de verdeler totaal niet te vertrouwen. Deze had ik op 25 graden staan, maar temperatuurmeter op de verdeler bij invoer van de groepen gaf net al 30 graden aan. Maar even wat lager draaien die thermostaatkraan.

[ Voor 30% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-09-2016 11:45 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je geen inregelschema gekregen hoe je de vloer warm moet stoken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tutti-frutti schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:40:
De tegelboer vertelde ons dat deze na 6 weken opgewarmd mag worden met 1 graad per dag. Inmiddels zijn we 18 weken verder, dus heeft het geheel al op natuurlijke wijze (deels) kunnen drogen.

Mij lijkt het me dan niet optimaal om de thermostaat op een temperatuur te zetten die er voor zorgt dat er niet continu warmtevraag is. De watertemperatuur zal dan op en neer gaan, en niet geleidelijk verhoogd kunnen worden.

Net even de maximale CV water-temperatuur verhoogd naar 40 graden. Blijkbaar is de thermostaatkraan op de verdeler totaal niet te vertrouwen. Deze had ik op 25 graden staan, maar temperatuurmeter op de verdeler bij invoer van de groepen gaf net al 30 graden aan. Maar even wat lager draaien die thermostaatkraan.
tegelboer heeft wel gelijk, maar omdat het al 18 weken verder is heeft de zomer eigenlijk al het drogen al gedaan. ;)
dus het verhaal gaat gewoon niet meer helemaal op.

je moet echt niet te moeilijk denken!
de komende maand rustig de temperatuur verhogen van de verdeler en alles komt goed.
het is echt geen rocket sience. ;)
wat je nu allemaal wil doen is echt iets te overdreven en is allemaal niet nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:49
migjes schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:25:
[...]

niet te moeilijk denken.

2. pomp op de verdeler op vol vermogen zetten zodat warmte goed verdeeld word. (vaak is een temperatuur schakelaar op die pomp wel handig om onnodig stroom verbruik te voorkomen. zoals ThinkPad zegt)
3. radiatoren gewoon open zetten. (je wil nog niet te veel gebruik maken van de vloer verwarming, tot hij goed droog is.)
4. maar de ingaande water temperatuur van de vloer verwarming extra laag zetten.(erg belangrijk! niet meteen vol verwarmen! 25 graden is wat laag maar kun je goed mee beginnen.)

dan kun je na een paar weken stoken de ingaande water temperatuur van de vloer verwarming verhogen.
tot een graad of 45, maar hoeveel hangt een beetje van je systeem of en bij welke temperatuur hij het prettigste blijft.
Wil hier toch even op inhaken. Sommige dingen heb ik voor besparing van gas en elektra toch anders ingesteld. Bij mij nieuwbouwwoning met pvc plak vloer, max aanraaktemp=28 gr.

1) Tercal schakelaar erop gezet met delta t van 2 garden en aan bij 31 en uit bij 29 graden (aanvoer water temp).
2) UPM3 pomp, deze staat zo laag mogelijk en zeker niet op vol vermogen, scheelt stroom. Ik heb de laagste stand en zorg voor "constant pressure" instelling. Mijn groepen moeten bepaalde flow hebben, tussen 0,8 en 1.5 L/min. Regel dit af met de flowventielen op de verdeler en als het lukt met de pomp op de laagste stand.
3) Isense max CV water staat op 60 bij mij, er komt rond 50 graden in de verdeler zo, en dit geeft als max vloer temp die 28 graden. Nu als ik begin met stoken begin ik op 30 graden CV water temp en ga elke dag 5 graden omhoog, aangezien alles al warm is geweest begin dit jaar (oplevering). Mijn thermostaat op de verdeler blijf ik vanaf. Die 60 graden moet ik pakken vanwege radiatoren op bovenverdieping.
4) Isense staat op 6:00-22:00 op 20.5 graden en snachts op 18 graden. Gezien nieuwbouw is afkoeling (top isolatie) nauwelijks merkbaar.

Wat fotos (hier nog geen Tercal aangesloten):
http://prosier.synology.m.../album_7075626c69632f6376

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:37

Nogne

>.<

Ik had dit ook geplaatst nav jouw blog, maar die is door mijn loodgieter weer weggehaald omdat dit (volgens hem) alleen van toepassing is op oude pompen die niet zuinig zijn. De nieuwe pompen regelen dit zelf, en gaan zelf pas pompen op het moment dat de temperatuur verschil van in en uitvoer te hoog word (ik heb er 0 verstand van, en ik vond jouw blog overtuigend genoeg om het aan te schaffen. En nu heb ik hem weggedaan nav mijn loodgieters commentaar).

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Nogne schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:59:
[...]

Ik had dit ook geplaatst nav jouw blog, maar die is door mijn loodgieter weer weggehaald omdat dit (volgens hem) alleen van toepassing is op oude pompen die niet zuinig zijn. De nieuwe pompen regelen dit zelf, en gaan zelf pas pompen op het moment dat de temperatuur verschil van in en uitvoer te hoog word (ik heb er 0 verstand van, en ik vond jouw blog overtuigend genoeg om het aan te schaffen. En nu heb ik hem weggedaan nav mijn loodgieters commentaar).
Wat een verhaal. Mijn UPM3 doet tussen 33 en 16 W afhankelijk van de weerstand en de curve setting. Ding hoeft alleen te draaien als CV aan is, dus zeg 4 uur per dag... en de andere uren? 30W is lekker hoor, 20 uur per dag, 365 dagen, is 7300 uur draaien voor niks?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PCJR schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:45:
[...]
Wil hier toch even op inhaken. Sommige dingen heb ik voor besparing van gas en elektra toch anders ingesteld. Bij mij nieuwbouwwoning met pvc plak vloer, max aanraaktemp=28 gr.
dan zeg ik helaas dat lezen ook een vak is (en schrijven ook). lol ;)

ik heb het hier niet over "goed inregelen van vloerverwarming".
maar het gaat over een nieuwe vloerverwarming die nog in gestookt(droog) moet worden.
en dat is een heel ander verhaal. ;)

zet de pomp maar op de hoogste snelheid, zodat de vloer gelijkmatig word verwarmt.
en dan in de loop van de maand elke dag de temperatuur verhogen op de verdeler als er die dag gestookt is.

maar denk vooral niet al te moeilijk, zo precies komt het allemaal niet aan.
1x per week 5 graden omhoog kan ook zonder problemen b.v.
het is maar dat hij in het begin niet meteen een te hoge temperatuur krijgt of te ongelijkmatig verwarmt.
zodat de tegels niet los schieten. ;)

(als het wel goed inregelen was, dan heb je trouwens wel een goed verhaal.
die tercal's zijn tof.
je verhaal is dus goed, alleen bij de verkeerde vraag gegeven.
na mijn verhaal moet Tutti-frutti dus over een maandje of 2 jouw verhaal doen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:58

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik probeer de boel ook op te starten, maar klopt het dat de pompschakelaar er juist voor zorgt dat hij niet aanslaat? Ik heb hem er nu tussenuit en de grundfoss alpha 2l gaat aan. Zet hem op stand 1 en de thermostaatknop op de verdeler op stand 4. Dit komt overeen met 27 graden.

En nu.. Pompschakelaar er maar weer tussen? En dan.. Wachten totdat de cv een keer aanslaat? Vloerverwarming is leuk, maar het een beetje leren begrijpen is wel handig. Snap er de ballen van haha. Dat opwarmprotocol wat ik erbij gekregen heb is ook niet te begrijpen

Boven heb ik 4 radiatoren met allen thermostaatknoppen. Wat moet ik daarmee doen. Open of juist dicht?

[ Voor 16% gewijzigd door JoeZuCK op 02-10-2016 15:27 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Dat zou kunnen ja, als de watertemperatuur onder de waarde blijft waarbij de pompschakelaar aanspringt... Je zou hem voor de inregelperiode er tussenuit kunnen laten en daarna er weer tussenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:58

JoeZuCK

_Fonz > all.

ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:03:
Dat zou kunnen ja, als de watertemperatuur onder de waarde blijft waarbij de pompschakelaar aanspringt... Je zou hem voor de inregelperiode er tussenuit kunnen laten en daarna er weer tussenzetten.
Heb hem er ff tussenuit gehad. Heb de circulatiepomp nu op stand 2, thermostaatknop op de verdeler op stand 4. De pompschakelaar meet waarden tussen 60 graden en 37 graden. Normaal dat dit zo schommelt op de aanvoerthemperatuurslang?

De leiding is ingegefreesd in een bestaande cementdekvloer en uitbouw( deze heeft 2 maand kunnen uitharden in de zomer voordat er egaline overheen werd gesmeerd). In hoeverre is dan een opstartprotocol nog noodzakelijk. Niet lijkt me? Aangezien de vloer zelf ook niet warmer mag worden dan 28 graden ivm pvc.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Hier vanaf gister weer de verwarming aangesprongen. Ik heb m overdag op 20.5 en in de nacht op 18. Op de Calenta heb ik max CV water temp op 35 gezet en zal elke 2 dagen met 5 graden omhoog gezet worden. Zo kan de vloer vv onder rustig weer op temp komen. Boven alle radiatoren op standje 1, maar de rad in de badkamer staat 24/7/365 op stand 5 zodat "als de cv aan is" vooral in de ochtend, dan zal de badkamer ook fijn warm worden.

Ik merk wel veel pendelen en andere zaken, code 6 en 8 op de Calenta want ik denk dat de CV de warmte niet kwijt kan, of merkt dat het niet snel genoeg gaat in de woonkamer waar de iSense hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kick maar even een topic omhoog omdat ik maar een heel klein vraagje over dit onderwerp heb... Kan hier weinig over vinden... Bij het afwerken stookprotocol, zet je dan de kamerthermostaat op standje grillen gedurende een paar weken? Hoe houd je de temperatuur in huis dragelijk dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
Bij het opstookprotocol is de stand van de thermostaat niet van belang. Je verhoogt de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden toto je op 40 graden bent en die laat je 2 dagen staan. Vervolgens verlaag je de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden.
Er zijn een aantal warmtepompen en ketels die dit in hun programma hebben staan,maar je kunt het ook handmatig doen natuurlijk, door een vaste aanvoertemperatuur in te stellen en deze elke dag te verhogen.
En nee, je houdt de temperatuur in huis niet draaglijk :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoofie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:00:
Bij het opstookprotocol is de stand van de thermostaat niet van belang. Je verhoogt de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden toto je op 40 graden bent en die laat je 2 dagen staan. Vervolgens verlaag je de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden.
Er zijn een aantal warmtepompen en ketels die dit in hun programma hebben staan,maar je kunt het ook handmatig doen natuurlijk, door een vaste aanvoertemperatuur in te stellen en deze elke dag te verhogen.
En nee, je houdt de temperatuur in huis niet draaglijk :)
Nou, het lijkt me dat die thermostaat dan toch boven de 30 moet staan met de ramen open e.d.?
Ik verwacht overigens tot eind oktober niet te hoeven stoken. Beter tegen die tijd doen?

Gaat om ingefreesde vvw leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
Nee hoor, het opstookprotocol overruled de thermostaat, dus die is niet meer van belang.
Of je moet het op de thermostaat in kunnen stellen natuurlijk, maar dan kun je de thermostaat niet meer op 30 zetten ;)
Wanneer je het doet moet je zelf weten, en het is natuurlijk ook geen verplichting.
Het gaat om het evt scheuren van de vloer en dat is voor een gietvloer of pvc-vloer natuurlijk van een groter belang dan bij een laminaatvloer...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoofie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:16:
Nee hoor, het opstookprotocol overruled de thermostaat, dus die is niet meer van belang.
Of je moet het op de thermostaat in kunnen stellen natuurlijk, maar dan kun je de thermostaat niet meer op 30 zetten ;)
Wanneer je het doet moet je zelf weten, en het is natuurlijk ook geen verplichting.
Het gaat om het evt scheuren van de vloer en dat is voor een gietvloer of pvc-vloer natuurlijk van een groter belang dan bij een laminaatvloer...
Nu snap ik er niets meer van... Als de ketel niet draait kan de vloerverwarming toch geen aanvoertemperatuur regelen? Hoe moet de ketel aanleveren zonder dat de kamerthermostaat vraagt om warmte? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Dat zeg ik,een aparte regeling op de ketel die de thermostaat overruled.
Je kunt de ketel op een vaste aanvoertemp zetten, dan heb je geen thermostaat nodig.
Dan hoeft de vloerverwarming ook niets te regelen...

Edit: Misschien is het handig je setup te beschrijven, dan weten we ook waar we het over hebben :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Stoofie op 19-06-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:05
Hey all,

Heb zelf nu ook vloerverwarming (aangelegd in Juli, maar nog niet opgestart tot nu toe ivm temperaturen buiten). Nu het wat meer naar beneden gaat dacht ik om te beginnen met het opstart protocol (ingefreesd hier in beton met PVC vloer erbovenop). Ik heb de Nest thermostaat in de woonkamer (waar ook vloerverwarming ligt) nu op 22 graden gezet en hij moet van 20->22 nu zoiets gaan. De temperatuur regelaar begin ik op 20 bij de vloerverwarming (staat in boekje) en iedere dag 2 graden omhoog. Heb de rest van het huis verwarmingen uitgedraait voor nu.

Wat wel op valt is dat er 2 bar water druk staat (dat zou goed moeten zijn), maar de water levels van de groepen van de vloerverwarming zijn ietsjes lager (kan van 1 t/m 4 (4 laagste). En ze zijn allen rond de 2-3 nu.

Is dit ok wat ik nu doe? En neem aan dat ik die 22 graden van thermostaat in woonkamer 24/7 moet laten staan voor nu en straks dat ik em naar bijv 20 kan zetten (normaal) zodra op start procedure voorbij is?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
tcviper schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:10:
Hey all,

Heb zelf nu ook vloerverwarming (aangelegd in Juli, maar nog niet opgestart tot nu toe ivm temperaturen buiten). Nu het wat meer naar beneden gaat dacht ik om te beginnen met het opstart protocol (ingefreesd hier in beton met PVC vloer erbovenop). Ik heb de Nest thermostaat in de woonkamer (waar ook vloerverwarming ligt) nu op 22 graden gezet en hij moet van 20->22 nu zoiets gaan. De temperatuur regelaar begin ik op 20 bij de vloerverwarming (staat in boekje) en iedere dag 2 graden omhoog. Heb de rest van het huis verwarmingen uitgedraait voor nu.

Wat wel op valt is dat er 2 bar water druk staat (dat zou goed moeten zijn), maar de water levels van de groepen van de vloerverwarming zijn ietsjes lager (kan van 1 t/m 4 (4 laagste). En ze zijn allen rond de 2-3 nu.

Is dit ok wat ik nu doe? En neem aan dat ik die 22 graden van thermostaat in woonkamer 24/7 moet laten staan voor nu en straks dat ik em naar bijv 20 kan zetten (normaal) zodra op start procedure voorbij is?
Het opstookprotocol gaat niet om de kamertemperatuur, maar om de (aanvoer)temperatuur van je vloerverwarming. Je kunt waarschijnlijk de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming regelen bij de verdeler/pomp van je vv. Het is de bedoeling bij opstoken, dat er continu vraag is, dus zet de kamerthermostaat gerust op 30 en inderdaad de rest van alle radiatoren dicht. Dit zorgt ervoor dat er altijd warmte vraag is. Je ketel slaat vanzelf wel uit als hij de warmte niet kwijt kan, en dat is al snel als de aanvoertemperatuur maar op bijvoorbeeld 20 gr staat. De hoge warmtevraag laat je ingesteld staan zolang je bezig bent met het opstookprotocol. De aanvoertemperatuur bij je verdeler verhoog je telkens met 2 graden per dag, als dat door je vloerlegger of freser verteld is. Neem voor de zekerheid contact met hun op over wat zij adviseren. Ik hoop dat de thermostaat bij de verdeler nog niet zo hoog stond, anders heb je mogelijk al het opstookprotocol eigenlijk overgeslagen met kans op schade. Gezien je een pvc vloer hebt is er weinig aan de hand. Als het om nieuwbouw gaat is het volgens mij nog wel slim om op te stoken. Gaat om een ondervloer die er al jaren ligt, dan is opstoken volgens mij minder belangrijk, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 27-08-2018 08:09 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1