Skylake i5 6500 overclocken lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Beste,

Ik heb sinds vorige week de volgende set up:

- MSI Z170A m3 moederbord
- Core i5 6500 3.2 GHz
- MSI GeForce gtx 1070
- hyper x ddr4 2133 MHz

Ik heb de nieuwste bios van het moederbord en heb verschillende dingen geprobeerd maar krijg de processor niet overclocked. Als ik de base clock verhoog gaat deze we omhoog in de bios (bv naar 130) maar er veranderd niks aan m'n daadwerkelijke kloksnelheid, niet in de bios en niet in cpu-z. Op internet zie ik iedereen vrolijk aan de gang hiermee en veranderd de clock snelheid ook in de bios als in van 3.2 naar 4.0. Ik heb de nieuwste bios en de beta runner optie staat op NOC zoals zou moeten. Kortom ik ben ten einde raad, wat ik ook doe ik krijg het niet voor elkaar. Terwijl deze cpu lekker op een veel hogere snelheid moet kunnen draaien.

Hopelijk weten jullie de oplossing . Gr Dennis

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Om te overklokken heb je de 6600K nodig.
De non-k versies zijn niet gemaakt om te overclocken

[ Voor 37% gewijzigd door Switchie op 29-09-2016 18:59 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:02
Zoals Switchie al zei hierboven. Je hebt de verkeerde processor gekocht. non-K processoren kunnen NIET overclocked worden, hiervoor heb je een K editie nodig. Helaas.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Inderdaad. Helaas zul je het moeten doen met de Ghz wat je cpu kan leveren. Oc'n gaat alleen met de (K) versie.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Opzouten
Ik dacht dat bij skylake non-K gewoon overclocked kan worden met de base clock? Zo doet iedereen het namelijk op internet maar ik krijg het niet voor elkaar.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Als ik het mij overigens goed herinner, is er een tijdje geleden sprake geweest dat mobo fabrikanten een update uitbrachten waardoor (gedeeltelijk) overclocken van non-k's mogelijk was. Intel was hier echte mee blij mee waardoor de functie weer snel verwijderd werd. Wellicht dat je hierdoor nog wat 'oudere' pagina's kunt vinden van mensen die deze cpu wel overclocken.

Disclaimer; dit is wat ik mij vaag kan herinneren. Zet- en drukfouten voorbehouden. Over de uitslag kan niet worden gecorrospondeerd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Non-k CPU's kunnen prima overclocked worden! Dit moet je bios wel supporten en zoals al aangegeven hebben bepaalde fabrikanten dit weer uitgeschakeld. Dus soms moet je een ouder bios downloaden. Kom op zeg, we klokken al tientallen jaren over zonder multipliers (k variant), en het kan prima. Intel heeft het alleen makkelijk gemaakt met de vrije multiplier, maar beide varianten hebben even veel potentieel (mits je mobo hoge bclk kan draaien). Voordeel hiervan is zelfs dat als je 1:1 je geheugen mee laat lopen dat alles sneller wordt, cpu, dram en de verbinding ertussen.

[ Voor 105% gewijzigd door ToFast op 29-09-2016 19:09 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Opzouten schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:04:
Ik dacht dat bij skylake non-K gewoon overclocked kan worden met de base clock? Zo doet iedereen het namelijk op internet maar ik krijg het niet voor elkaar.
Dat klopt, een tijdje geleden was het met bepaalde moederborden mogelijk om via de BCLK non-K SKUs over te klokken. Intel heeft hier echter pas geleden een stokje voor gestoken via een BIOS-update. Als je de nieuwste BIOS hebt is dat dus niet meer mogelijk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

http://overclocking.guide...rclocking-guide-new-bios/

Hier een guide die MSI destijds zelf heeft uitgebracht voor het overclocken van de non-k's op zijn z170 bordjes.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ToFast schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:04:
Non-k CPU's kunnen prima overclocked worden! Dit moet je bios wel supporten en zoals al aangegeven hebben bepaalde fabrikanten dit weer uitgeschakeld. Dus soms moet je een ouder bios downloaden.
Volgens mij was het een microcode-update die dit onmogelijk maakt. Ik denk dat een oudere BIOS downloaden het niet meer terugdraait... (maar pin me daar niet op vast)
Kom op zeg, we klokken al tientallen jaren over zonder multipliers (k variant), en het kan prima.
Nogal kort door de bocht.

Dat overklokken zonder multipliers vroeger was met een hele andere architectuur, waar je kon overklokken door de FSB-clock (front side bus) te verhogen.

Tegenwoordig zijn CPUs heel anders: sinds Sandy Bridge (of Nehalem zelfs?) hebben Intel-CPUs geen FSB meer maar een BCLK (Base Clock). Die kun je ophogen, maar meer dan 3% ga je er niet uitkrijgen.

Behalve bij nieuwe Skylake-CPUs dan, waarbij dat wel kon (omdat de BCLK daar los van de PCI-e clock kon, dacht ik?). Moederbordfabrikanten hebben die mogelijkheid ontdekt en BIOS-updates uitgebracht waarmee het mogelijk was om op die manier de BCLK zo ver over te klokken. Intel vond dit echter niet de bedoeling en heeft dit weer geblokkeerd.

Maar even voor de duidelijkheid: dit non-K overclocking was alleen (tijdelijk) mogelijk bij Skylake-CPUs. Bij Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell is dit nooit mogelijk geweest omdat er geen speling in de BCLK zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 29-09-2016 19:15 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Compizfox schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:11:
[...]

Volgens mij was het een microcode-update die dit onmogelijk maakt. Ik denk dat een oudere BIOS downloaden het niet meer terugdraait... (maar pin me daar niet op vast)

[...]
Nogal kort door de bocht.

Dat overklokken zonder multipliers vroeger was met een hele andere architectuur, waar je kon overklokken door de FSB-clock (front side bus) te verhogen.

Tegenwoordig zijn CPUs heel anders: sinds Sandy Bridge (of Nehalem zelfs?) hebben Intel-CPUs geen FSB meer maar een BCLK (Base Clock). Die kun je ophogen, maar meer dan 3% ga je er niet uitkrijgen.

Behalve bij nieuwe Skylake-CPUs dan, waarbij dat wel kon (omdat de BCLK daar los van de PCI-e clock kon, dacht ik?). Moederbordfabrikanten hebben die mogelijkheid ontdekt en BIOS-updates uitgebracht waarmee het mogelijk was om op die manier de BCLK zo ver over te klokken. Intel vond dit echter niet de bedoeling en heeft dit weer geblokkeerd.

Maar even voor de duidelijkheid: dit non-K overclocking was alleen (tijdelijk) mogelijk bij Skylake-CPUs. Bij Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell is dit nooit mogelijk geweest omdat er geen speling in de BCLK zit.
Daar heb je gelijk in. Misschien dat als dit in de microcode zit dat er een aangepast bios te vinden is met de oude code, maar de rest van het bios wel nieuw is. Genoeg mensen die zich houden met bios editting (hex, ook voor videokaarten trouwens)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:57

Nemesizz

Untouchable

Toch kun je vaak de multiplier nog wel omhoog gooien, tot de max turboboost en soms iets meer geloof ik.
Turboboost (hoogste snelheid) was vaak 1 of 2 cores, maar je kon (weet niet of dat bij Skylake en dergelijke ook nog mag) ook alle 4 op die snelheid zetten.

Kon mijn 3,2Ghz Ivy ook op 3,8Ghz zetten (volgens mij kon tot 4Ghz, maar verder dan 3,8 nog niet geprobeerd).
offtopic:
Door een of andere vage reden ging de turbo nooit hoger dan 3,4Ghz op alle cores bij mij, en lag zeker niet aan de temperatuur, handmatig aangepast en werkt het allemaal prima

Tegenwoordig noemen ze dat geen overclocking meer, maar in mijn boek is alles hoger dan de default (dit geval 3,2Ghz) nog een overclock :P .

• Opzouten
Ik baal hier wel een beetje van, vooral omdat die kerel van Alternate zei dat deze gewoon overclockbaar was. Maar dat WAS dus inderdaad zo en niet meer. Ik kon voor 40 euro meer een K kopen maar dat werd afgeraden omdat de skylake i5 gewoon heel makkelijk overclockbaar zou zijn.

• djunicron
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nou heel makkelijk was sowieso niet waar. Het stabiel overclocken van een Non-K CPU is een grotere gok dan het overclocken van een K-serie, en het strest diverse andere onderdelen van je moederbord en processor veel meer.

Er zijn zeker mensen die een 6600K hebben kunnen bijhouden met 165+ mhz baseclocks, maar let wel dat dit naar mijn idee zeker niet 24/7 instellingen waren. (b.v. zonder dedicated GPU, omdat de PCI-Ex bus mee moest)

Kwa koeling valt het nog mee begreep ik, zolang je het bij kleine OC's hield, maar daarna liepen temps onevenredig hard weg, waardoor delids & serieuze (dus dure) koeling noodzakelijk werd.

En inderdaad Intel vond het niet zo'n goed idee, dat is natuurlijk ergens marketing, maar ze zitten er ook niet op te wachten dat CPU's binnen een jaar de geest geven, dat schaad hun reputatie ook ontzettend natuurlijk. Geloof dat een aantal fabrikanten de updates ook echt niet meer omkeerbaar hebben gemaakt.
Wat niet wegneemt dat er nog een aantal z170 borden zijn die je kan gebruiken.

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=150253

http://overclocking.guide...aming-m3-non-k-oc-bios-2/

Natuurlijk even goed checken of deze bronnen kloppen en je wel exact hetzelfde bordje en de juiste revisie hebt.

Disclaimer: Zelf geen ervaring mee. Ken één persoon die een Mortar bordje heeft en daarin een 6100 naar 4,7 Ghz heeft overclockt. Er zit dan ook een modded BQ Dark Rock 2 op en een set werkgeheugen dat alles slikt. Het moment dat er games gedraaid worden, moet de CPU iets teruggeclockt om de PCI bus naar 100mhz te kunnen fixen. Ik verklaar em een beetje voor gek, maar ieder z'n ding.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

djunicron schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:46:
En inderdaad Intel vond het niet zo'n goed idee, dat is natuurlijk ergens marketing, maar ze zitten er ook niet op te wachten dat CPU's binnen een jaar de geest geven, dat schaad hun reputatie ook ontzettend natuurlijk. Geloof dat een aantal fabrikanten de updates ook echt niet meer omkeerbaar hebben gemaakt.
Nah, dat lijkt me toch onzin. Intel is sowieso niet meer aansprakelijk voor de levensduur van de CPUs als je gaan overklokken; dat is altijd op eigen risico. Ook K-SKUs (die zijn bedoeld voor overklokken) kun je makkelijk slopen door de Vcore veel te hoog te zetten bijvoorbeeld.

Intel heeft dit gewoon gedaan omdat ze graag K-SKUs willen verkopen.

Ik denk dat deze actie hun reputatie meer heeft geschaad dan wat CPUs met korte levensduur door overklokken...

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 29-09-2016 21:01 ]

Pagina: 1