• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:38
Ik heb me ingeschreven voor een speciaal werk-leertraject aan het EHB genaamd Switch 2 IT. Even kort uitgelegd, je behaalt je volledige bachelor toegepaste informatica in 3 jaar tijd. Eerste jaar full time opleiding, 2e en 3e jaar 1/5 school en 4/5 werken als software ontwikkelaar. Volledig gefinancierd door de overheid. Dus een super goed opportuniteit maar wel een loodzwaar traject. Vooral het 2e en 3e jaar waar je een volledige bachelor moet doen op 1/5 van de tijd. Ik ben inmiddels alleen nog maar bij de infosessie geweest en nu volgt er een intensieve screening (20 plekken tegenover 60+ aanmeldingen). Er zullen testen worden afgelegd en na de testen volgt eerst nog een 3 maanden lange opleiding (5 dagen in de week) of te zien of je affiniteit toont met computers en programmeren. Pas dan begin je met de opleiding. Voordat je begint moet je echter een keuze maken: java of .net ontwikkelaar. Mijn vraag is eigenlijk hoe maak ik die keuze als leek. Wat zijn jullie denkbeelden hierover. Hoe zien jullie bijvoorbeeld de toekomst tegemoet van java vs .NET. Waar zien jullie meer toekomst mogelijkheden in. Is één diverser dan de ander? Kortom wat zijn jullie ervaringen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Veel van wat je zal leren is (grotendeels) taal onafhankelijk, en gaat er om hoe je moet ontwikkelen, hoe pak je design aan, hoe ga je om met requirements (of hoe stel je ze op) waar hou je rekening mee met de planning, wat en hoe ga je testen en hoe weet je wanneer je klaar bent met de ontwikkeling. en meer van dat soort zaken. Als taal keuze zijn beide wel een goede richting, beide worden breed gedragen/ingezet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Java is enorm populair, zeker internationaal.

Wel doe ik zelf vooral .Net en C#, omdat het vaak wat makkelijker op te zetten is en ik daar via mijn werk in gegroeid ben.

De toekomst is niet te voorspellen. Over 10 jaar zijn we vast massaal iets anders aan het doen wat dan weer hip is.

Wel denk ik dat Java (en ook .Net) lang zal blijven bestaan. Al is het alleen maar vanwege de gigantische hoeveelheid software die bij grote bedrijven draait en moet blijven draaien.

Als ik oud word en geen zin meer heb om de nieuwste shit te leren, kan ik altijd nog ergens de Cobol programmeur van de toekomst worden en een (dan oud) Java of .Net systeem onderhouden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 29-09-2016 13:25 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Zelf heb ik nu ongeveer 4 jaar ervaring met C# en 3 jaar met Java. Ik ben echter nog student (momenteel aan het afstuderen), dus het telt niet als werkervaring, maar toch. Grofweg: .NET is puur voor Windows omgevingen, Java draait op Windows&Mac&Linux. De markt is ook grotendeels 50/50 verdeeld. Ook ligt de syntax nog eens dicht bij elkaar en is naderhand wisselen geen groot probleem. Android is ook (gebaseerd op) Java dus dat kan wellicht een voorkeurspuntje zijn. Qua diversiteit.. mwah dat verschilt niet veel. .NET en Java kunnen beide desktop applicaties, web apps, en back-end applicaties aan en zijn allebei voorzien van de laatste technieken.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Java, maar dat is alleen omdat ik de laatste jaren daar mee werk.