Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Wat hulp gevraagd want ik weet het even niet meer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Resume: de lol is er voor mij zo langzamerhand wel af. Ik verveel mij zelfs al :+ terwijl er geschreeuwd wordt dat het druk is, als ik vervolgens aangeef dat ik het graag wil leren om de druk wat weg te nemen dan is er geen ruimte om die tijd vrij te maken om mij in te werken. Zo langzamerhand ben ik ook al tevreden met wat tips and tricks |:(

Ik loop compleet vast, dus tips zijn welkom :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Als ze geen tijd hebben om het uit te leggen, ga dan hun werk met ze samen doen. Ga er gewoon naast zitten en meekijken, stel eventueel tussendoor een vraag of zo.
Je laat je wel heel makkelijk wegzetten zo.
Heb ik ook in het begin gedaan (alweer 9 jaar geleden). Ik heb een week lang over mensen hun schouder meegekeken. Daarna iets samen doen en daarna zelf doen.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Eens met hierboven, ga er gewoon naast zitten :)
En wissel af met verschillende personen, zodat je niet bij 1 iemand over de schouder mee kijk.

Als ze dat niet prettig vinden, dan moeten ze je maar fatsoenlijk inwerken ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
als het bedrijf heeft toegezegd dat er een mentor zou komen en die komt niet vraag dan idd of je met een ander mee kan kijken. ondanks dat je zelf niets kan doen krijg je wel een beter beeld bij waar ze mee bezig zijn. soms een inhoudelijke vraag stellen waarom ze zoiets doen of waar iemand mee bezig is. als doe je dat bij een ieder van eht team een halve dag.

Maar wat voor functie heb je dan als ik vragen mag? echt ontwikkelen of meer helpdesk of?

...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou wel even geduld hebben, het kan zo druk zijn dat inwerken lastig is.
Verder wordt het werk leuker als je er langer zit is mijn ervaring. Hoe meer je weet, hoe meer je kan en gaat doen. Afhankelijk van de functie is mijn ervaring dat je al snel een maand of 6 tot een jaar nodig hebt om je op je plek te gaan voelen en genoeg eigen te maken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 18:56

Ryan1981

Je ne sais pas

Zet voor jezelf op een rijtje wat je graag wil doen. Probeer er daarna achter te komen of wat jij wil doen nu door mensen gedaan wordt die het druk hebben. Vraag of jij die taken van hun over zou kunnen nemen.

Op die manier krijgen mensen het minder druk en hebben dus tijd om dingen over te dragen. Loop je vast kun je vaak bij diegene terecht met vragen.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Bij het ene bedrijf zijn dingen beter geregeld dan bij andere. Meekijken lijkt mij ook een goede optie (en ook niet teveel bij 1 persoon zoals al eerder genoemd). Zo zie je wat het werk echt inhoudt, of - als je iets anders gaat doen dan die collega's - kom je al wel aan domeinkennis en kun je dus meepraten en denken.

Het helpt waarschijnlijk ook om aan te geven wat voor functie je hebt (zoals koentjuh1987 al zei). Dan is het makkelijker meedenken. Voor een development-functie krijg je waarschijnlijk andere antwoorden dan voor een consultancy-functie..

MacNerd

Verwijderd

Pak je kansen en als je dat niet wilt of kunt is dit misschien wel niet de plek waar je tot je recht komt. Zelf werk ik ook bij een organisatie waar inwerken er bij in schiet maar wel je legio kansen krijgt om jezelf te ontwikkelen, eigen initiatief te tonen en je eigen baan tot iets leuks te maken. Ook eerst via detachering maar inmiddels via een arbeidscontract via werkgever zelf. Kijk naar je kansen en verwacht niet dat collega's die het al druk hebben tijd voor je vrij maken om dingen te brengen. Haal wat je voor je werk nodig hebt zelf. Kun of wil je dat niet ? Dan overweeg de plek waar je zit en zoek iets waar zaken meer gestructureerd zijn maar waar je wellicht ook minder vrijheid en kansen krijgt.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is inderdaad de paradox van een ondergedimensioneerd team. Niet genoeg mankracht om door het werk te komen, wat natuurlijk op te lossen is door extra mensen aan te nemen, maar die moeten eerst ingewerkt worden wat tijdelijk nog een verdere aanslag op de productiviteit is...

Doe wat je kan, kijk mee waar je kan, en bied aan, indien mogelijk, om klussen die je wel zelf kan doen van je collega's over te nemen zodat zij zich kunnen storten op dingen die je (nog) niet kan. Laat ook meteen een dosis team spirit zien.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Het is niet de onwil van het team, maar het werk wat zich opstapelt prioriteit krijgt waardoor nieuwe werknemers wellicht 'vergeten' worden.

Dus toon initiatief en claim hun tijd is mijn ervaring. Geef het in ieder geval niet te snel op en probeer het een jaar. Voor de rest volledig eens met bovenstaande reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 00:18
Deze (ongevraagde) vrijheid biedt ook kansen die in mijn geval goed uitpakt tot nu toe (ik zat twee jaar geleden in een gelijkwaardige situatie).

Belangrijkste is dat je initiatief toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Als ik je baas was, zou ik heel graag horen waar je mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik zou met je manager het bespreken. Niet vanuit de invalshoek dat je niet krijgt wat je belooft was maar vanuit dat je druk van de ketel wilt halen door mee te werken maar niet weet wat de werkwijze is. Je kunt voorstellen dat je met een aantal collega's meekijkt hoe ze dingen doen, vragen waar de kennisbank staat of de documentatie als die er zijn en vanuit daar verder.

Levert dat niets op dan zou ik dingen die boven je pet gaan oppakken en kijken of je er uitkomt. Als je er uitkomt is dat mooi maar anders zien je collega's hopelijk wat voor brokken er van komen als ze niets uitleggen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 11:48

André

Analytics dude

Druk, druk, druk, alleen sukkels hebben het druk.

spoiler:

Blijkbaar vinden je collega's het werk belangrijker dan een nieuwe collega, hele rare situatie als je het mij vraagt. Zolang er geen mensen doodgaan kan iedereen best tijd vrij maken om je goed in te werken. Wat kan er in hemelsnaam zo ontzettend belangrijk zijn dat men geen tijd voor je kan maken? Klinkt voor mij als een afdeling welke het concept 'druk zijn' niet goed begrijpt. Iets met tijd/prioriteit en dat verkeerd indelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Is volgens mij niet geheel vreemd als je ergens begint. Het kost gewoon even tijd voordat je ingewerkt bent. Het lijkt erop dat je erg snel de conclusie trekt dat het niks gaat worden. Hier ben je ook zelf bij. Er zijn geen slachtoffers, alleen vrijwilligers. Zie het als een ervaring waar je van gaat leren en probeer er eerst echt het beste van te maken voordat je de handdoek in de ring gooit.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik lees niks van de werkomgeving .. en de werkzaamheden.. je klaagt alleenmaar..

Dit gewoon geen gezonde houding, true dat men wat tijd moet besteden maar hoe ondernemend ben jij ?
ga doen wat je kent, en wat jij denkt dat goed is als je op je vingers getikt word.. leer ervan ..

ze kunnen je niet afbranden omdat je het fout doet, of dat je bv 10 uur bezig bent met printer papier vervangen .. laten ze je zwemmen zonder begeleiding en gaan ze miepen omdat je in hun vaarwater zit. tja dan zou ik inderdaad weg wezen. ook als ze het te druk hebben met alles behalve werk .. op hun monitor ..

het kan best zijn dat ze zelf redzaamheid verwachten en iemand die zelf van alles oppakt en dat ze dan loskomen..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
zou goed zijn als TS reageert op de opmerkingen die reeds zijn geplaatst 8)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:35
Ik deel ook grotendeels dezelfde mening als vso: hoeveel zoek je zelf uit?

Toevallig hoorde ik vandaag bij de koffiecorner een manager klagen dat "de huidige junioren" veel te veel vragen stellen en niet meer zelf dingen gaan uitzoeken. Niet vragen is ook niet goed, dus er moet een optimum gezocht worden.
Want wat ook wel een negatief punt kan worden van het vele vragen stellen, is dat het zo lekker makkelijk is en je het dan zelf niet hoeft te onthouden. En dat is wat gaat tegenstaan: het niet onthouden.

Je geeft zelf aan dat je bepaalde dingen doet, maar nog veel fouten maakt. Ik zie nergens dat het een probleem is, enkel dat je er zelf onzeker van wordt. En als het wel een probleem is, kun je de bal terugkaatsen: geef dan meer begeleiding!
Gebruik de adviezen van de anderen. Want het zal nooit zo ideaal worden als je had gehoopt. De tijd van school is voorbij.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 02:43

SECURITEH

Man of legend.

Meekoh schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:46:
Als ze geen tijd hebben om het uit te leggen, ga dan hun werk met ze samen doen. Ga er gewoon naast zitten en meekijken, stel eventueel tussendoor een vraag of zo.
Je laat je wel heel makkelijk wegzetten zo.
Heb ik ook in het begin gedaan (alweer 9 jaar geleden). Ik heb een week lang over mensen hun schouder meegekeken. Daarna iets samen doen en daarna zelf doen.
Naast iemand gaan zitten heeft maar beperkt effect, de beste methode is nog steeds dat de nieuwe persoon het werk doet terwijl een ervare persoon naast de nieuwe persoon zit (of op zijn minst direct beschikbaar is voor vragen), hier moet je gewoon tijd voor maken ook als het druk is. Op korte termijn zal het werk zich inderdaad opstapelen maar zodra je iemand kan los laten zal de werkdruk juist afnemen, het is een investering waar veel mensen de waarde van lijken te missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

SPee schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:21:

Toevallig hoorde ik vandaag bij de koffiecorner een manager klagen dat "de huidige junioren" veel te veel vragen stellen en niet meer zelf dingen gaan uitzoeken. Niet vragen is ook niet goed, dus er moet een optimum gezocht worden.
Want wat ook wel een negatief punt kan worden van het vele vragen stellen, is dat het zo lekker makkelijk is en je het dan zelf niet hoeft te onthouden. En dat is wat gaat tegenstaan: het niet onthouden.
Ervaring met beide hier. Junior in België, seniors in Nederland. De eerste junior stelde weinig vragen maar ging als een cowboy aan de slag. Het wiel telkens weer zelf opnieuw uitvinden, proberen dingen op te lossen die hij kon en moest overlaten aan andere teams en dan geen tijd hebben om zijn eigen werk goed te doen - het werd een grote chaos. Nu zit daar een nieuwe junior en die stelt veel vragen. Word je soms ook horendol van maar is veel beter dan het alternatief want de support draait nu in België beter dan ooit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:16
Ga naar de Boss en vraag om je "eigen" klus.
Kijk vooral heel goed WAAROM iedereen zo druk is.
Zijn ze druk omdat het echt veel werk is of omdat ze in een vastgeroeste werkwijze zitten die veel tijd kost terwijl het eenvoudiger kan.
Vraag de Boss of je dat mag onderzoeken en vraag er een "mandaat" bij. Daarbij bedoel ik dat je collega's moeten meewerken aan je onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:32

Speedmaster

Make my day...

Open het call ticket systeem, kijk naar de openstaande calls en probeer uit te vogelen of je die zelf zonder hulp kan oplossen. Met dit soort klusjes oplossen doe je een berg aan ervaring en kennis op en leer je het bedrijf beter kennen. Meld iedere call die je opgelost heb netjes en correct af en meld dit ook bij de persoon die de call aangenomen hebt.

Men zal als je zelf work-load weg haalt bij andere sneller geneigd zijn om je te helpen en je dingen te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
Speedmaster schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:58:
Open het call ticket systeem, kijk naar de openstaande calls en probeer uit te vogelen of je die zelf zonder hulp kan oplossen. Met dit soort klusjes oplossen doe je een berg aan ervaring en kennis op en leer je het bedrijf beter kennen. Meld iedere call die je opgelost heb netjes en correct af en meld dit ook bij de persoon die de call aangenomen hebt.

Men zal als je zelf work-load weg haalt bij andere sneller geneigd zijn om je te helpen en je dingen te laten zien.
helemaal mee eens, en mocht er geen ticket systeem zijn. Vraag dan wat de meest gestelde vragen zijn en verdiep je dan in de materie en in het antwoord dat nu gegeven wordt.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
SECURITEH schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 02:34:
[...]

Naast iemand gaan zitten heeft maar beperkt effect, de beste methode is nog steeds dat de nieuwe persoon het werk doet terwijl een ervare persoon naast de nieuwe persoon zit (of op zijn minst direct beschikbaar is voor vragen), hier moet je gewoon tijd voor maken ook als het druk is. Op korte termijn zal het werk zich inderdaad opstapelen maar zodra je iemand kan los laten zal de werkdruk juist afnemen, het is een investering waar veel mensen de waarde van lijken te missen.
Ik zeg ook niet dat dat het enige is, maar dat is een prima begin!
Wij hanteren altijd: Voordoen, Samen doen, Zelf doen.
En het Voordoen deel kan prima door mee te kijken. Samen doen eventueel ook.

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:53
Simpel, soms is er geen fatsoenlijk inwerktraject. (geen gespreid bedje)
Dan pas je je aan.

De beste wijze om intelligentie te omschrijven is : De snelheid waarin je je aan kan passen naar een nieuwe omgeving.

Dus probeer mee te komen, dingen op te pikken en de verbanden te zien door de 'assets' om je heen (je collega's) te gebruiken. Laat zien dat je zelfstandig kan werken en het je niet deert dat er geen fatsoenlijk inwerktraject is.

Wanneer er na een tijdje de ruimte is voor feedback, blijf dan positief en zeg dat je je weg uiteraard zelf gevonden hebt, maar dat het wellicht beter zou zijn voor de volgende neuwe collega's om wat meer begeleiding te geven, "dat zou hun effectiviteit voor het bedrijf sneller kunnen vergroten".

Je hebt twee soorten medewerkers:

Groep 1 is reactief en benoemd problemen aan leidinggevende (in principe prima omdat de manager dan kan acteren).

Groep 2, is proactief en benoemd problemen en geeft de manager 2 opties om het beter te doen aangevuld met pro's en cons'.

Doe je dit, dan zal je enorm positief opvallen.
Aan jou de keuze (want dat is het) tot welk groepje jij toebehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:10

LankHoar

Langharig tuig

Ironisch hoe TS de OP begint met "mede tweakers", terwijl dit zijn eerste reactie/keer is op dit forum. Ook jammer dat hij niet meer reageerd, ben wel benieuwd naar zijn gedachtes op de suggesties :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

LankHoar schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:02:
Ironisch hoe TS de OP begint met "mede tweakers", terwijl dit zijn eerste reactie/keer is op dit forum. Ook jammer dat hij niet meer reageerd, ben wel benieuwd naar zijn gedachtes op de suggesties :+
*kuch* kloontje

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoogstwaarschijnlijk. ;)

En hoewel kloon accounts op Tweakers in principe niet zijn toegestaan, wordt dat in dit geval gezien de omstandigheden wel schoorvoetend gedoogd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

SPee schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:21:

Op zich vind ik het vragen stellen niet erg, ik zeg een nieuwe collega ook altijd "ik heb liever dat je iets navraagt dan dat je maar wat gaat proberen om vervolgens alles naar de knoppen te helpen", maar dan komen we wel bij het volgende waar ik je gelijk in geef:
Helemaal dit ja. Het valt me op dat starters op de arbeidsmarkt tegenwoordig niets meer noteren wat je ze dan vertelt. Ik vind het niet erg als iemand iets vraagt, maar als je hetzelfde (iets heel simpels, iets ingewikkelds snap ik nog wel) voor de vijfde keer vraagt, vraag ik me af waar je mee bezig bent. Maar het is natuurlijk lekker makkelijk, "als ik het even niet weet vraag ik hem wel" totdat ik er een keer niet ben, dan weten ze ineens niet meer wat ze moeten doen. In het begin zat ik gewoon met een schrijfblok naast me, alles te noteren dat ik eventueel nodig had. Dat scheelde echt zoveel in het onthouden van diverse zaken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 22:48

D3F

Wat ook vaak goed helpt; je poot stijf houden en assertief zijn.

Onlangs kon ik niet verder werken omdat ik een bepaalde applicatie niet op mijn laptop had. Na ruim een week het bekende 'kastje-muur'-verhaal was ik het zat. Vervolgens heb ik mijn laptop bij de afdeling neergelegd die de installatie zou verzorgt nadat er goedkeuring gegeven is. Uiteraard begeleid met: "Ik kan niet niet werken, ik hoor wel als het er op staat". Daarna ben ik naar huis gegaan.

Nog diezelfde middag werd ik gebeld dat alles nog geregeld zou gaan worden.

Wie niet horen wil moet maar voelen.

In jouw situatie ligt het net wat anders omdat het over kennisoverdracht gaat, maar wellicht dat je iets aan bovenstaande hebt. Als starter ben je waarschijnlijk nog erg voorzichtig in je doen en laten. Maar neem van mij aan dat je hard moet zijn als je bepaalde dingen wilt bereiken. Misschien kost het je een gesprek of 2 met je manager omdat je gedrag niet past bij het bedrijfsbeleid, maar in die gesprekken kun je juist je ongenoegen uiten. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel jammer dat klagen ook ten koste gaat van je gezondheid. Je kunt je fysieke gesteldheid dus inruilen voor zakelijke productie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe zit het met lange termijn perspectief? Heb je daar al zicht op of dat iets is wat je ligt? Zo ja, dan kun je die inwerkperiode uitzitten met de gegeven tips, of gewoon aan de bel te trekken dat je niet goed wordt ingewerkt. Zo nee, dan zou je kunnen overwegen om verder te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:19
Het is natuurlijk ook gewoon makkelijk om je als werkgever of team het maar op eigen initiatief gooien en gewoon amper je nieuwe collega/medewerker inwerken.

Sowieso, dat is toch raar? Schijnbaar zijn er wel tienduizenden euro's en tijd beschikbaar om een nieuwe werknemer aan te treken en het hele sollicitatie process ect te doorlopen. Maar vervolgens is er geen geld/tijd om daarna die nieuwe werknemer op te vangen?

Wat heb je nu echt nodig? Een collega die je een dag op sleeptouw neemt, een werkplek die in orde is, een chef die duidelijk maakt waarmee je aan de slag gaat en wellicht een buddy waarmee je gedurende een paar weken een aantal keer gaat lunchen waarmee bespreekt hoe je ervaring is, en waar je tegenaan loopt. Dat hoeft echt niet heel veel geld/tijd te kosten. En aan de andere kant, een nieuwe collega die een week of twee aan het stuntelen is is ook niet gratis, die wordt gewoon betaald maar levert niets op.

Afgezien van wat regelwerk door HR is dat nou niet zo ontzettend moeilijk. En het fixt gelijk het probleem waarmee de topic starter van doen heeft. Namelijk motivatie verlies in zijn begin periode, en een slechte eerste indruk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leven is hard, het leven is zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

procyon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:00:
Simpel, soms is er geen fatsoenlijk inwerktraject. (geen gespreid bedje)
Dan pas je je aan.

De beste wijze om intelligentie te omschrijven is : De snelheid waarin je je aan kan passen naar een nieuwe omgeving.

Dus probeer mee te komen, dingen op te pikken en de verbanden te zien door de 'assets' om je heen (je collega's) te gebruiken. Laat zien dat je zelfstandig kan werken en het je niet deert dat er geen fatsoenlijk inwerktraject is.

Wanneer er na een tijdje de ruimte is voor feedback, blijf dan positief en zeg dat je je weg uiteraard zelf gevonden hebt, maar dat het wellicht beter zou zijn voor de volgende neuwe collega's om wat meer begeleiding te geven, "dat zou hun effectiviteit voor het bedrijf sneller kunnen vergroten".

Je hebt twee soorten medewerkers:

Groep 1 is reactief en benoemd problemen aan leidinggevende (in principe prima omdat de manager dan kan acteren).

Groep 2, is proactief en benoemd problemen en geeft de manager 2 opties om het beter te doen aangevuld met pro's en cons'.

Doe je dit, dan zal je enorm positief opvallen.
Aan jou de keuze (want dat is het) tot welk groepje jij toebehoord.
Tja leuk allemaal voor een deel ook echt waar maar het is niet alsof het puur en alleen een keuze is. Soms is het gewoonweg te ver/lang vechten tegen de bierkaai, dat red niemand of dan moet je je afvragen of je daar dan überhaupt wel wilt zitten.

Iets met pick your battles enzo. Zorg iig dat het een bewuste keuze is. Als ik naar mezelf kijk is soms juist de bewuste keuze om de stekker uit zn moeilijk 'gevecht' te trekken de goede geweest. Waarom? Omdat je je tijd beter in Iets kunt steken wat je meer vooruit helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:31:
Ervaring met beide hier. Junior in België, seniors in Nederland. De eerste junior stelde weinig vragen maar ging als een cowboy aan de slag. Het wiel telkens weer zelf opnieuw uitvinden, proberen dingen op te lossen die hij kon en moest overlaten aan andere teams en dan geen tijd hebben om zijn eigen werk goed te doen - het werd een grote chaos. Nu zit daar een nieuwe junior en die stelt veel vragen. Word je soms ook horendol van maar is veel beter dan het alternatief want de support draait nu in België beter dan ooit.
Mensen die geen vragen stellen wil je niet hebben. Ja, dat is soms vermoeiend en kost soms energie, maar door vragen te stellen zorgt ervoor dat iemand hij zo snel mogelijk optimaal presteert. Het gaat er uiteraard wel om om relevante vragen te stellen.
Pagina: 1