Anoniem: 781867

Topicstarter
Hallo allemaal! :)

Ik ben op dit moment bezig om met een groepje een klein programma te maken voor wat leerlingen op school. Nu gebruiken we de Canon Legria HF G25, maar willen we graag het geluid verbeteren. Ik heb gezocht op shotgun microfoons en lavalier, maar weet niet zo goed wat de beste keus is. Het gaat vooral om de 'normale' omgeving en zo nu en dan een klein interview. Ik zat zelf te kijken om de DM-100 van Canon te kopen, maar we willen ook nog graag een 'ouderwetse' interview microfoon (dat is dus eigenlijk geen lavalier :) ). Weet iemand welke ik het beste kan aanschaffen? En klopt het dat er ook 2-in-1 versies bestaan? Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 781867 op 29-09-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Je hebt het over 3 verschillende zaken:

- Shotgun
Deze monteer je op de camera (over het algemeen via de hot shoe) en kan in meerdere smaken: gewoon stereo, mid-side stereo, mono richtmicrofoon of mono wide angle

- Lavelier
Het microfoontje dat je aan je t-shirt of overhemd knoopt en waarvan het touwtje onder de kleding naar de recorder (of een zender) loopt

- hand-mic (al dan niet draadloos)
De apparaten die je op podia in standaards ziet zitten, waar reporters mee rondlopen etc.

Alle drie dienen ze een ander doel. Als je overwegend de omgevingsgeluiden wilt opvangen dan kom je op een shotgun uit, waarbij je zelf moet bepalen of je voor mono of stereo gaat, en welke. De stereo-varianten gaan vooral over het nabewerken, waarbij een mid-side ook simpel als mono-variant ingezet kan worden, right of wide-angle gaat vooral over wat je op wilt vangen.

Als je interviews geeft, doe je dat dan op afspraak of loop je buiten rond en overval je vreemdelingen met je vragen? Dat bepaalt of je met laveliers (goedkoop en licht) af kunt of dat je een hand-mic nodig hebt.

Iets multi-functioneels is bijvoorbeeld de Zoom H2n, waarbij je op de line-in één of twee (mono) laveliers, hand-mics of een combinatie ervan aan kunt sluiten. Of een H4N, als je liever X/Y gebruikt terwijl je ook externe mics aansluit :)

Je moet eerst bepalen wat je wil doen, dan wat voor geluid je daar bij op wilt nemen, welk type microfoon daarvoor geschikt is, en dan kun je je gaan richten op merken / types :)

Met een mid-side shotgun dek je een heel groot gebied af, maar er zijn een hoop Youtube-filmpjes die je vertellen wat je met microfoons allemaal kunt doen en welk effect dat heeft :) Hoe dichter de microfoon bij je bron staat hoe beter het is, en daarom alleen al is een shotgun dus misschien wel voldoende, maar niet het beste :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:46
Wil je gewoon je geluid van de camera verbeteren kijk dan bijvoorbeeld naar een Rode videomic.
Andere opties vereisen vaak externe recorders of camera's met XLR ingangen.
Een shotgun voor en interview gebruiken kan heel goed, maar dan moet je eigenlijk iemand hebben die hem met een 'boompole' dichtbij houdt.
Simpeler is dan inderdaad een lav.
Zoals hierboven gezegd is een externe recorder ook een goede optie, alleen je moet het geluid dan wel met het beeld synchroniseren en dat kan soms een uitdaging zijn.
Beter geluid krijgen is vaak moeilijker dan beter beeld krijgen is mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
*knip* Graag even zelf een topic aanmaken!

[ Voor 94% gewijzigd door Ventieldopje op 18-01-2017 11:49 ]