Externe SSD via USB, levensduur schijf?

Pagina: 1
Acties:

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Om met de deur in huis te vallen: ik heb een MacBook met 256GB opslagruimte. Dit is niet genoeg voor mij, dus wil ik uitbreiden.

Ik heb nu een SD kaart met 256GB opslag, die ik 24/7 in mijn MacBook heb zitten. Na twee maanden vertoont de kaart al wat kuren, dus neem ik liever het zekere voor het onzekere en wil ik een externe schijf kopen.

Nu heb ik een 2,5" en 3,5" externe hdd gehad, en wat mij altijd opvalt is dat de motor van de schijf altijd aan het brommen is als 'ie aangesloten is. Nu vraag ik mij af of dit bij een ssd schijf ook zo is. Het ding moet muisstil, snel (+/- 300mbps), weinig energie verbruiken (ivm. batterydrain laptop) en een lange levensduur hebben.

Ik heb een externe USB3.0 case, waar nu een normale hdd in zit. Kan ik deze gebruiken icm. een ssd en zal de schijf dan aan mijn verwachtingen voldoen?

Dank! _/-\o_

An  a day keeps the doctor away.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een SSD hoor je sowiezo niet brommen en verbruikt eigenlijk altijd minder energie dan een mechanische schijf.

Zelf gebruik ik ook vaak SSD's in externe 2,5" behuizingen en dat werkt erg goed.

Als je de maximale SSD snelheid wilt halen, let dan op dat het minimaal USB 3.0 is met UASP ondersteuning (soort SATA over USB). Dan heb je de volledige snelheid van de SSD tot je beschikking.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025

ResuCigam

BOFH

iApp schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:43:
Nu heb ik een 2,5" en 3,5" externe hdd gehad, en wat mij altijd opvalt is dat de motor van de schijf altijd aan het brommen is als 'ie aangesloten is. Nu vraag ik mij af of dit bij een ssd schijf ook zo is.
Een SSD heeft geen motor en is dus altijd stil.

We do what we must because we can.

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-12-2025
1)
Een SSD hoor je niet, je kunt het vergelijken met RAM.
Het zijn geheugenchips i.p.v. een mechanische schijf.
Dus ja, hij is muisstil.

2)
Een SSD verbruikt minder dan een HDD

3)
De buren hebben een artikel geschreven over USB 3.0 i.s.m. SSD's
https://nl.hardware.info/...e-schijven-en-ssds-review

Citaat: "Inmiddels is alweer enige tijd USB 3.0 op de markt, een nieuwe versie van de interface met een theoretische doorvoersnelheid van 480 MB/s. Nu zal daar in de praktijk ook maximaal 350 à 400 MB/s van over blijven, maar dan nog is het meer dan voldoende om geen bottleneck te vormen voor alle bestaande harde schijven."
Een Sata 3 SSD heeft een theoretische snelheid van 500/550 mbps dus in principe werk je weinig verschil met USB 3.0

Ik zeg doen :D

In principe kun je al jouw vragen beantwoorden d.m.v. een paar simpele google acties. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door hoi3344 op 29-09-2016 11:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zitten geen bewegende onderdelen in een SSD, dus die ga je ook niet horen. En een SSD is een stuk zuiniger dan een HDD (de electronica verbruikt minder dan een motor).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
In plaats van de dure rommel die je kant-en-klaar koopt kan je ook kiezen voor een mSATA-USB3 behuizing (kleiner dan een 2.5" !) en daar een mSATA SSD naar keuze in stoppen. Die kan je dan ook weer upgraden/vervangen wanneer je daar zin in hebt.

Bijvoorbeeld: https://www.amazon.co.uk/...ter-Housing/dp/B01D9KX9UA voor 10 euro, end an een pricewatch: Crucial MX200 mSATA 500GB of een pricewatch: Plextor M6MV 256GB afhankelijk van wat je nodig hebt. Daar kan zo'n ding niet aan tippen: pricewatch: Imation External SSD 128GB Zwart

[ Voor 53% gewijzigd door johnkeates op 29-09-2016 11:54 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

Cyphax

Moderator LNX
Plus: een SSD is wat minder gevoelig voor valschade. Je zou de eerste niet zijn die een externe HD van de tafel schuift en data kwijtraakt. :X

Saved by the buoyancy of citrus

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ik ga straks een 500 gb schijf aanschaffen en dan ben ik voorlopig weer van alle gemakken voorzien. Ik ga ook even kijken naar de mSATA SSD van @johnkeates.

Komt goed! :)

Update: als ik de benchmarks zo zie valt mSATA wel mee. Het is niet beduidend sneller, wel een stuk kleiner, maar ook een stukkie duurder ten aanzien van een normale SSD. Voorbeeld: ik zag net een 500 GB ssd van Sandisk voorbijkomen voor 120 euro, terwijl een mSATA van hetzelfde formaat toch +/- €50 euro duurder is.

Dit baseer ik op: reviews: Msata-ssd's: klein van stuk, groot in prestaties?

Sandisk: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 480GB

[ Voor 66% gewijzigd door iApp op 29-09-2016 12:11 ]

• johnkeates
mSATA is inderdaad nog wel eens duurder dan 2.5" of 1.8". Als je qua formaat weinig voorkeuren hebt kan je ook gewoon een 2.5" SSD behuizing kopen en een 2.5" SSD om er in te stoppen.

Ik heb zelf een clamshell tasje met rits van het 2.5" SSD formaat waar vier mSATA USB3 SSD's in zitten, vier USB3 kabels en een paar USB sticks en SD kaartjes (en een USB Stick SD reader). Als ik er een 2.5" SSD in zou stoppen past het kabeltje er niet eens meer bij :p Qua formaat was dat voor mij wel een makkelijke keuze.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:15:
mSATA is inderdaad nog wel eens duurder dan 2.5" of 1.8". Als je qua formaat weinig voorkeuren hebt kan je ook gewoon een 2.5" SSD behuizing kopen en een 2.5" SSD om er in te stoppen.

Ik heb zelf een clamshell tasje met rits van het 2.5" SSD formaat waar vier mSATA USB3 SSD's in zitten, vier USB3 kabels en een paar USB sticks en SD kaartjes (en een USB Stick SD reader). Als ik er een 2.5" SSD in zou stoppen past het kabeltje er niet eens meer bij :p Qua formaat was dat voor mij wel een makkelijke keuze.
Enige wat kan is dat de mSATA sneller is dan een externe hdd, maar zo te zien lopen ze beiden via USB3.0 dus dat maakt ook niet uit.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

iApp schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:21:
Enige wat kan is dat de mSATA sneller is dan een externe hdd, maar zo te zien lopen ze beiden via USB3.0 dus dat maakt ook niet uit.
En intern lopen ze beiden via SATA. Toch is een willekeurige SSD op SATA veel sneller dan een willekeurige HDD.

Hetzelfde geld extern: Beiden zijn wellicht USB3 maar de SSD gaat echt een stuk sneller zijn dan de HDD.

• johnkeates
mSATA neem je voor het formaat, dat is dan ook de enige onderscheidende eigenschap ;-)
Pagina: 1