Toon posts:

SSD rendabel voor Dell optiplex 390?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ben al enkele jaren in het bezit van een Dell optiplex 390. De pc wordt op dit moment een beetje traag en start wat langzamer op. Daarnaast zoek ik naast de 250Gb ingebouwd geheugen extra geheugen. Mijn vraag is of het rendabel is om in een computer van deze leeftijd nog een SSD kaart te plaatsen. Kan niet geheel achterhalen wat de werkelijke leeftijd van deze PC is maar koop liever nog geen nieuwe desktop PC. Wat is een aanrader?

Hoop dat mijn vraag duidelijk overkomt, hebben jullie een idee?

GeorgeA

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-09-2016 18:09)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als de pc sata disks gebruikt is een SSD altijd zinvol. Ik heb laatst nog een 7 jaar oude Dell Optiplex nieuw leven ingeblazen met een SSD. Het ding is nu weer heerlijk vlot en prima mee te werken, ondanks de "bejaarde" leeftijd :) Gewoon doen dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een SSD is altijd rendabel, zelfs voor een PC van 10 jaar oud. Het geeft je systeem altijd een enorme boost aangezien de bottleneck vrijwel altijd storage snelheid is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • Beste antwoord

• Microkid

Microkid

Smile

Als de pc sata disks gebruikt is een SSD altijd zinvol. Ik heb laatst nog een 7 jaar oude Dell Optiplex nieuw leven ingeblazen met een SSD. Het ding is nu weer heerlijk vlot en prima mee te werken, ondanks de "bejaarde" leeftijd :) Gewoon doen dus.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Enige voorwaarde is in de praktijk een SATA-aansluiting, wel of niet AHCI maakt voor jouw doel niet veel uit: hij wordt er voor je gevoel "retesnel" van, ook zonder AHCI..

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik echt wat mee. Welke schijven raden jullie aan?

Verwijderd

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:48:
Enige voorwaarde is in de praktijk een SATA-aansluiting, wel of niet AHCI maakt voor jouw doel niet veel uit: hij wordt er voor je gevoel "retesnel" van, ook zonder AHCI..
Een SATA aansluiting is te vinden op het moederbord neem ik aan? Geeft AHCI een optie aan of een verdere upgrade?

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:10

cobo

I’m not make it, I create it

Ik denk dat de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB wel geschikt is.En mocht je later toch een ander pc gaan aanschaffen kan je altijd je ssd meenemen. :)

• Microkid

Microkid

Smile

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23
Een SSD heeft zeker zin. Ook een groot verschil gemaakt met mijn Optiplex 390. De standaard 250GB vond ik ook traag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400S€ 0,-€ 0,-
1Sapphire 7750 1GB GDDR5 Low Profile€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster S27A550H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT102464BA1339€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Dell Optiplex 390SF (P390-6909)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:23:
[...]

Een SATA aansluiting is te vinden op het moederbord neem ik aan? Geeft AHCI een optie aan of een verdere upgrade?
Het is heel gemakkelijk zelf te achterhalen:
- maak de PC kast open en bekijk de kabels waarmee de harddisk is aangesloten
- Als aan de harddisk twee smalle kabels zitten (ieder pakweg 1 cm breed, = SATA en SATA voeding), kan je daarop een nieuwe SSD aansluiten er meteen daarop volgend Windows op installeren.
- als aan de hardddisk een brede (4 cm breed) en een vier aderige kabel zitten zijn daar resp. een IDE (PATA) en Molex stroomaansluiting. Google maar eens op plaatjes van "IDE kabel", "SATA kabel" en "Molex stekker".

Als je de oude Windows wil hergebruiken i.p.v. een nieuwe herinstalleren, maak je eerst een image van de harddiskinhoud, vervang je de harddisk door een nieuwe SSD en zet je de image daarop terug. Dan draai je op de oude windows verder, maar met een veel hogere snelheid en voelt de PC weer helemaal fris en fruitig aan.
Pagina: 1