Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Momenteel studeer ik HBO elektrotechniek, met een minor mechatronica. Zodra deze minor klaar is, kan ik gaan afstuderen oOo Het liefst zou ik richting embedded hardware afstuderen, maar mechatronica vind ik ook leuk.

Nu zat ik eraan te denken om te gaan afstuderen in het buitenland. En dan dacht ik aan een niet-westers land als india, rusland of kazachstan ofzo. Of iets aziatisch zoals zuid korea, japan of china.

Mijn vraag is of dit handige landen zijn om te gaan afstuderen. Want het algemene ontwikkelingsniveau schijnt in bepaalde landen veel lager te zijn dan hier in het westen. Toch hoor ik ook relatief positieve uitzonderingen over india. Sowieso is azië ver ontwikkeld op dit gebied, maar ik vraag me af of ze daar ervaring hebben met het niveau HBO zoals wij dat hier kennen. Meestal kenneen ze in het buitenland alleen maar een master toch?

Ik kwam in mijn zoektocht ook uit bij stagebureau's die alles regelen, is dit aan te raden? Heeft iemand ervaring met afstuderen in het buitenland?

Verder ben ik dit topic ook gestart om algemene ervaringen van andere gebruikers aan te horen. Lijkt me interressant! ;)

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Ik weet niet waar je nu studeert, maar veel hogescholen/universiteiten hebben een internationaliseringsafdeling die contacten hebben met buitenlandse instellingen. Wellicht dat je daar eens eerst aan kunt kloppen? Zo heb ik een half jaar in de US gestudeerd waarbij ik geen schoolgeld betaalde aan de uni in de US, wel betaalde ik uiteraard schoolgeld aan de Nederlandse hogeschool.

Voor wat betreft je vraag of ze in het buitenland geen HBO kennen, dat klopt voor veel landen inderdaad. Zo is in de US een undergraduate studie gelijkwaardig aan een HBO studie.

En over de ervaring kan ik je alleen maar zeggen dat het erg leuk en leerzaam is, en dat is nog een understatement hoe ik het breng ;) Dus gewoon doen als je de kans hebt.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:07
Er zijn ook landen die maar 1 bachelor niveau kennen, waar wij er 2 kennen. Die bachelor titel in dat land is dan gelijk aan onze HBO, de school is een university. Hogeschool is redelijk uniek, want als een hogeschool zichzelf in het engels presenteert doen ze dit ook als university.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het kost veel tijd en eigen inzet. Imho is een stagebureau gebruiken 'laf' in de zin dat je maar de halve experience krijgt van wat het zo waardevol maakt. _alles_ moest ik zelf regelen @mijn Uni. Dat was wel lastiger, koste veel meer moeite, nog meer tijd en ook aardig wat frustratie. Echter hielp het ook hoe mezelf in een ander land te verkopen, en veel meer improviseren gezien niemand je kan/wil helpen voor sommige zaken.

Weet niet hoe lang je minor is maar ik zou gisteren al beginnen met plekken zoeken. Dat kan/is erg lastig zijn (waarom een Skype gezicht uit Nederland nemen).

Zou het zelf meestal over een bachelor hebben, verschilt per land maar dat vind je zo via Wikipedia. In Duitsland heb je de fachhochschule bijvoorbeeld.
offtopic:
vraag me af of je overigens niet beter andere dingen eerst kan leren qua eigen initiatief/zelfredzaamheid als je hier niet zelf op kan komen.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 28-09-2016 23:24 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15
Ik heb hetzelfde gedaan als sjosz (volgens mij zelfs vanuit de eigen opleiding), weliswaar gewoon studie en geen stage, maar ik kan zoiets alleen maar aanraden. En dan maakt het, in mijn ogen, niet per se uit dat het niveau lager ligt, want de meeste winst haal je uit de ervaring op zich. Daar doe je het ook voor lijkt me, want de kennis kun je vaak net zo goed in Nederland ook opdoen. Het zijn dingen die je mogelijk nooit meer kunt doen in je leven en je krijgt er zoveel voor terug. Ik mijn geval zelfs inmiddels 6 jaar een vaste relatie, maar dat even terzijde. :p

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qua stages zou ik normaal zeggen, doe lekker gek als je dat wil. Maar ik weet niet of na het HBO bij je eerste baan nog gekeken wordt naar een afstudeerverslag hoe je dat hebt gedaan, of dat niemand dat iets uitmaakt.

In India worden studenten met miljoenen tegelijk uitgepoept. Dus ik vraag me af hoeveel aandacht er voor jou zou zijn tijdens het afstuderen. Maar dat is zonder ervaring verder. Voordeel (zou ik iig een voordeel vinden), is dat het een relatief Westers land is vergeleken met de rest van Azië.
Van elke hoek alles wat ik over Korea heb gehoord, ook van iemand die er stage liep: collega's keken je vreemd aan als je op zaterdag een keer vroeg naar huis ging. Je hoeft niet te verwachten iets van het land te zien tijdens je afstuderen, want je zit zo ongeveer permanent op je afstudeeradres. Niet dat ze productief zijn, maar je moet toch langer dan je baas er zitten.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Qwerty-273

Meukposter

https://www.epnuffic.nl/e...nd/dutch-education-system geeft voldoende info voor een buitenlands bedrijf wat HBO is, of hoe dat gebruikt kan worden om te vergelijken met het lokale systeem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:02

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een half jaar stage gelopen bij een Australisch bedrijf. Het ging niet zozeer om het takenpakket, maar meer om de ervaring om ook een te kijken hoe men in het buitenland werkt en hoe je daar als nuchtere/directe Nederlander daar tussen weet te plaatsen. Ik heb er enorm veel van geleerd, ook al was het dagelijkse werk echt onder mijn niveau. Ik had daarnaast wel een theoretische opdracht waarbij ik een bedrijfsproces in kaart moest brengen en een advies moest doen over de verbetering daarvan, maar dat voelde meer als een spek-en-bonen opdracht.

In eerste instantie heb ik geprobeerd om zelf zaken te regelen, maar daar ben ik van terug gekomen. Uiteindelijk heb ik het via het internationale stagebureau van de school zelf een hoop hulp gehad. Dat ging overigens niet zonder slag of stoot, want deze afdeling was eigenlijk niet beschikbaar voor een HTS student (HEAO onderdeel), maar gezien ik technische bedrijfskunde studeerde kon het uiteindelijk toch.

Ik kan me goed voorstellen dat een Aziatisch land een stuk lastiger is om een echte afstudeerstage fatsoenlijk af te ronden (wegens culturele verschillen en ene taalbarrière). Ik zou het iets dichter bij huis zoeken (Europa) of richting de VS/Australië.

Overigens kreeg k bij het Australische bedrijf gewoon een normaal maandsalaris, dus dat was super! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 29-09-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Nog een oud TBK student zijn ervaring.

Zelf heb ik mijn afstudeerstage gedaan in China, maar wel bij een europees bedrijf. Omdat ik er gekozen heb om alles zelf te regelen was ik wel 9 maanden bezig om alles rond te krijgen.

Eigenlijk wilde ik het bij een Chinees bedrijf afstuderen, maar hier ben ik vrij snel van teruggekomen omdat dit volgens mijn begeleider een (te) groot risico was bij het succesvol afronden van mijn studie.

Ik heb mijn bedrijf gevonden door consulaten van verschillende landen in China te benaderen voor lijsten met bedrijven / contactpersonen en deze vervolgens allemaal gecontacteerd. Na een bedrijf te hebben gevonden heb ik duidelijk afgesproken wat mijn opdracht was en wie mij intern ging begeleiden.

Tijdens de stage zelf had ik verder alle vrijheid om het probleem te onderzoeken en op te lossen. Zo kon ik mijn eigen projectteam opzetten en had ik toegang tot alle data die voorhanden was. Ik had verder wekelijks contact met mijn afstudeerbegeleider via Skype over de voortgang en heb via mail contact onderhouden met andere vakdocenten over inhoudelijke vragen.

Het was een ervaring die ik niet had willen missen en die mij ook aan mijn eerste baan heeft geholpen.

Verder kreeg ik ook een salaris (tussen expat en lokaal in) en waren al mijn onkosten te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 17:09
Oud HBO Life Science student met >1 jaar buitenland ervaring;

Ik ben richting Duitsland vertrokken voor mijn stage en direct eraan vast mijn afstuderen geplakt. Net zoals anderen hier heb ik ook alles zelf geregeld. Ik ben gewoon gaan googlen naar interessante plekken en zo op een paar opties gekomen. Uiteindelijk op zoveel mogelijk plekken gesolliciteerd zodat ik zelf kon kiezen welke plek ik leuk vond.

Uiteindelijk ben ik bij twee top instituten terecht gekomen. Vanuit de hogeschool eigenlijk geen ondersteuning gehad. Zelf een studiebeurs geregeld om het financiële plaatje rond te krijgen (je kunt echt op de gekste manieren/redenen beurzen scoren, Friese voorouders etc).

Ik heb uiteindelijk slechts 2x contact gehad met het Nederlandse front, stage begeleider, maar dit was eigenlijk wel prima. Als ik het over zou moeten doen zou ik eerder beginnen met zoeken en aanmelden voor beurzen; er zijn veel deadlines en die heb ik gemist. In Duitsland is stage vergoeding in mijn sector not done dus uiteindelijk heeft deze ervaring mij wel wat geld gekost. Ook is het belangrijk om in de vorm van een contract je opdracht vast te leggen zodat hier op het einde geen problemen mee kunnen ontstaan!

Wat je ook nog zou kunnen bekijken is of je universiteit of hogeschool connecties heeft met andere landen. Dan is het een en ander wat makkelijker te regelen!

Zou ik het nog een keer doen? 100%, ben nu zelfs naar Duitsland geëmigreerd en heb hier nog voor mijn afstuderen een baan gescoord.
Pagina: 1