• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-07 23:19
Voor het werk van mijn vrouw zoek ik een drietal (dezelfde) pc's.
Ze heeft samen met een aantal collega's een praktijk in de gezondheidszorg. Ze gaan binnenkort verhuizen naar een nieuw pand en willen dan ook graag een drietal werkplekken voorzien van nieuwe pc's. De oude pc's zijn trage 7 jaar oude computers die de simpele taken nog net aan kunnen.
Kortom bijna alles is een upgrade t.o.v. de huidige situatie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zijn pc's die gebruikt worden voor simpele Office taken,(web-) mail, internet en voor een webtoepassing waarin alle medische zaken in bijgehouden worden.Het liefst moeten het kleine stille computers worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een klein budget voor de nieuwe computers: zo'n € 400 tot € 500. Maar elke euro minder is meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor alle drie de systemen is een goede muis en toetsenbord beschikbaar. Ook zijn er monitoren.
Het gaat om de Samsun SyncMaster 940N:
pricewatch: Samsung Syncmaster 940N Zwart
Dit is een oudere zakelijke monitor met alleen een VGA aansluiting.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanwege de geringe systeemeisen wordt er gedacht aan een NUC. Daar kan dan een kleine SSD in (128 GB is meer dan genoeg, ze gebruiken nu maximaal 50 GB), en werkgeheugen (ik denk dat 4GB genoeg zal zijn). Daarnaast moet er een besturingssysteem op: Windows 10 is prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Echt voorkeuren heb ik niet, maar ik dacht aan een Intel NUC. Voor wat betreft de SSD en het geheugen ben ik redelijk blanco.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hopelijk kunnen we advies krijgen of we inderdaad een verstandige keus doen met een NUC.
Daarnaast is de vraag welke NUC voor deze taken nog geschikt is.

Ik heb een drietal kandidaten gevonden. Het gaat om de Intel NUC NUC5CPYH met een Celeron N3050, de Intel NUC NUC5PPYH met een Pentium 3700 en de Intel NUC NUC6i3SYH met een Core i3.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5CPYH€ 128,90€ 128,90
1Intel NUC NUC5PPYH€ 164,50€ 164,50
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 275,95€ 275,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,35

Volgens mij is de Celeron N3050 voor deze toepassing net te zwak. Heb ik dat goed? En hoe groot is het verschil tussen de Pentium 3700 en de Core i3? Gaan mijn vrouw en haar collega's dat merken?
Daarnaast heeft de Core i3 geen VGA aansluiting, dan zou ik daarvoor nog een verloopje van Mini DP naar VGA moeten hebben.

Ik neig zelf naar de Intel NUC NUC5PPYH. Dan zou het systeem er zo uit kunnen gaan zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 164,50€ 164,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,99€ 19,99
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 41,62€ 41,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,60

Zou dit een goede werk pc kunnen zijn?

Dit lijkt me toch een betere optie dan de min of meer kant en klare Intel NUC NUC5PGYH?
pricewatch: Intel NUC NUC5PGYH

Die heeft weliswaar een W10 licentie, een kleine opslag en geheugen. Maar de opslag is traag volgens de recensies die ik gelezen heb en ik zou er extra opslag en geheugen bij moeten plaatsen. Dan kan ik toch beter de samenstelling van hierboven nemen?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Er is een klein budget voor de nieuwe computers: zo'n € 400 tot € 500 zeg je, is dat voor 1 computer of alle drie?
De NUC met de Intel Pentium N3700 is voldoende voor de taken die je beschrijft, de NUC met de i3 is een stuk sneller en dat ga je wel merken wanneer er meerdere programma's tegelijk gebruikt worden.

• nocalimero
Nee, het budget van € 400 tot € 500 is gelukkig wel per computer.

Meestal hebben ze de browser open (voor de webtoepassing) en daarnaast mogelijk nog een tab voor de webmail. En mogelijk Word of Excel.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-07 10:13

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Wordt opslag op de server gezet of cloud?

Review QNAP TS-230 NAS

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Scoor dan gewoon een setje Dell desktops, dat gaat je een boel kopzorgen schelen, bijv:
http://www.dell.com/nl/be...3200-series-small-desktop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wanneer je zegt "maar elke euro minder is meegenomen" adviseer ik het systeem met de Pentium N3700.

Wanneer je zegt "het budget van € 400 tot € 500 is gelukkig wel per computer" adviseer ik het systeem met de i3.

Met de i3 ben je meer toekomstbestendig en gaat alles sneller wanneer je onder tijdsdruk werken moet.

Anoniem: 660294

Kijk eens naar een Asrock Deskmini met een desktop cpu. Is singlecore veel sneller dan een NUC.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock DeskMini 110€ 145,65€ 145,65
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 40,78€ 40,78
1Intel 600p 256GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,33

Zoek er dan ook meteen vervangende monitoren bij. Dan kunnen die 10 jaar oude Samsungs met antieke resolutie de deur uit. Komt de productiviteit alleen maar ten goede.
pricewatch: Dell S2316H Zwart

• nocalimero
Dank voor jullie suggesties.
Ik ga vanavond er even induiken en het voorleggen aan mijn vrouw.

Overigens hebben ze de Samsung schermen gekregen van een relatie en zijn die al een flinke upgrade van de nu gebruikte schermen. Oftewel ze hebben jarenlang gewerkt met echt oude meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Dutchredgaming schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:12:
Wordt opslag op de server gezet of cloud?
De opslag is gewoon op de harde schijf / SSD met een synchronisatie in de cloud.
wagenveld schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:27:
Scoor dan gewoon een setje Dell desktops, dat gaat je een boel kopzorgen schelen, bijv:
http://www.dell.com/nl/be...3200-series-small-desktop
Hebben we ook aan gedacht maar deze zijn met een harde schijf, De versie met SSD is al boven het budget.
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:23:
Kijk eens naar een Asrock Deskmini met een desktop cpu. Is singlecore veel sneller dan een NUC.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock DeskMini 110€ 145,65€ 145,65
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 40,78€ 40,78
1Intel 600p 256GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,33

Zoek er dan ook meteen vervangende monitoren bij. Dan kunnen die 10 jaar oude Samsungs met antieke resolutie de deur uit. Komt de productiviteit alleen maar ten goede.
pricewatch: Dell S2316H Zwart
Interessant systeem hoor. Wel net iets groter dan gedacht.

Voor wat betreft de monitoren heb je gelijk, maar voorlopig doen de dames het hier even mee. Mocht blijken dat ze toch meer en scherpere werkruimte nodig hebben dan wordt dat een upgrade voor volgend jaar.
Nuccie schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:32:
Er is een klein budget voor de nieuwe computers: zo'n € 400 tot € 500 zeg je, is dat voor 1 computer of alle drie?
De NUC met de Intel Pentium N3700 is voldoende voor de taken die je beschrijft, de NUC met de i3 is een stuk sneller en dat ga je wel merken wanneer er meerdere programma's tegelijk gebruikt worden.
Het budget is dus per systeem. Voor zover ik begrepen heb hebben ze niet vaak veel programma's of browsertabs tegelijk open staan.

Ik heb het gisteravond even overlegd en ik overweeg eerst 1 NUC met Pentium 3700 met 8GB ipv 4GB samen te stellen. Mocht dit blijken voldoende te zijn dan worden de andere 2 systemen dezelfde configuratie. Zo niet, dan ga ik voor de andere systemen kijken of ik een zwaardere configuratie moet nemen of een andere keuze moet maken.
Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Persoonlijk zou ik die n-serie processoren lekker laten liggen. De Pentium n3700 is ook weer niet zoveel sneller dan de celeron n3050 die je zelf te langzaam noemt. Het zal heus allemaal wel gaan, maar echt vlot zal het niet zijn.

Ik zou zelf het systeem wat ACB voorstelde kiezen, waar je dan eventueel nog wat kunt bezuinigen door een (evt. kleinere) 2.5" SSD en minder ram te nemen. Dan kom je amper duurder uit dan de n3700 nuc en heb je veel betere prestaties.

Als je die nou echt nergens kwijt kunt, wat ik me niet voor kan stellen, dan zou ik de i3 nucs pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 09:54
Ik ben momenteel ook op zoek naar een kleine simpele computer voor wat administratiewerk.
Ik ga dus dit topic met interesse volgen.

Ik weet niet of vorm/design wat uitmaakt, maar ik heb het idee dat een grotere computer makkelijker aan te passen is.
Zo een mini ding is natuurlijk mooi, maar trekt die over 5 jaar nog? Zou het wel fijn vinden als je wat werkgeheugen bij kan prikken en een SSD upgrade kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Even een update.

Ik heb inmiddels een NUC systeem besteld. Het is de volgende configuratie geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 161,95€ 161,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 31,49€ 31,49
1Crucial CT102464BF160B€ 39,95€ 39,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,34

Iets meer geheugen en een grotere SSD (voor beiden een relatief kleine meerprijs) maakte de NUC iets meer toekomstbestendig.

Deze is inmidddels binnengekomen, in elkaar gezet (echt super makkelijk) en geconfigureerd (met o.a. de ventilator tip van M.K. (zie review productreview: Intel NUC NUC6i3SYH review door M.K. ).

Dit systeem heeft even proefgedraaid en de dames zijn enthousiast. De NUC is snel genoeg voor de basis internet en office taken die ze met een computer doen. Ook de kleine vormfactor is een plus.

Er worden dus nog 2 identieke NUC's besteld en geconfigureerd.

Pagina: 1