• Frequary
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:39
In het algemeen wordt binnen de IT behoorlijk wat waarde gehecht aan het halen van certificaten. In het Wat verdient de ICT'er / GoT'er-topic komen naast de 'basis certificaten' als ITIL en Prince2 vooral technisch georiënteerde certificaten voorbij. In welke mate wordt binnen de consultancy-tak van de IT waarde gehecht aan certificaten?

Bij Capgemini Academy en Exin worden onder andere onderstaande certificeringstrajecten aangeboden die in meer of mindere mate raakvlakken hebben met consultancy:
  • BCS Foundation Business Analysis
  • BCS Foundation Business Change
  • BCS Foundation Commercial Awareness
  • MSP Foundation
  • M_o_R (Management of Risk)
  • MOV (Management of Value)
Welk van bovenstaande (of andere) certificaten bieden toegevoegde waarde binnen de IT consultancy?

Achtergrond van deze vraag
Op dit moment ben ik drie jaar werkzaam in een interne (business analysis) functie binnen het MKB. Binnen nu en een aantal maanden wil ik de overstap maken naar een consultancy functie. Om mijn CV op te laten vallen in een sollicitatieprocedure zou ik (als dit zinvol is) één of meerdere certificaten kunnen halen.

Zelf ben ik in het bezit van:
  • HBO Business IT & Management
  • MSc Information Management
  • ITIL
  • Prince2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:04
IT consultancy is een nogal breed begrip. Als je de netwerkkant op wil heb je andere skills nodig dan wanneer je BPM oid gaat consulteren. Welke richting zit je op te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Frequary schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:00:
Welk van bovenstaande (of andere) certificaten bieden toegevoegde waarde binnen de IT consultancy?
Certificaten die uitgegeven worden na een interne opleiding zijn niets waard, een Capgemini certificaat na het volgen van een interne Capgemini opleiding is niets waard buiten het bedrijf. De certificaten die wat waard zijn worden uitgegeven na een examen door een derde partij, bijvoorbeeld Exin, Cisco, Microsoft, Oracle, Red Hat etc. etc.. Deze zijn nog enigszins controleerbaar.

Er is veel discussie over vendor certificaten. De een ziet ze als geldklopperij en anderen vinden ze nuttig. Het feit blijft wel dat ze belangrijk worden als je ergens aangenomen moet worden. Als je niet de gevraagde certificaten hebt verdwijnt je CV zo de prullenbak in.
Frequary schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:00:
Binnen nu en een aantal maanden wil ik de overstap maken naar een consultancy functie. Om mijn CV op te laten vallen in een sollicitatieprocedure zou ik (als dit zinvol is) één of meerdere certificaten kunnen halen.
Wat voor consultancy ga je doen? Dat bepaald wat een nuttige toevoeging voor je CV zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet helemaal mee eens, interne opleidingen kunnen zeker meerwaarde hebben, ook buiten het bedrijf.
Zeker bij de grotere bedrijven zoals Cap zijn die opleidingen ook wel buiten het bedrijf "bekend".
Het IT wereldje is klein, dus de kans is groot dat wanneer je ergens anders solliciteert dat bedrijf ook wel enige kennis heeft van die opleidingen, misschien vanwege mensen die ooit er gewerkt hebben of van horen zeggen.

Daarnaast doe je altijd vaardigheden op, dus ook al is de opleiding niet bekend dan kun je dit nog goed motiveren in je CV waardoor je misschien door je extra set aan vaardigheden die je benoemd hebt net dat stapje voor hebt op anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Mijn ervaring: over het algemeen zijn certificaten binnen IT-detachering een stuk belangrijker dan IT-consulting.

IT-detachering is namelijk het inhuren van handjes (individuen) en in dat geval kijkt de klant naar de cv / kwaliteiten van de desbetreffende persoon. Bij "echte" consulting betaalt een klant voor een eindproduct / delliverable (adviesrapport, business case, fusie / outsourcing deal etc.) waarbij een team binnen gestelde deadlines die deliverable moet opleveren (vaak fixed price). Ik ken wat collega's met certificaten, zoals Six Sigma Black Belt, TOGAF, Prince 2 of CISSP, maar daar wordt veel minder op gefocust dan bij IT-detachering. Neemt niet weg dat het fijn is voor je ontwikkeling en cv. ;)

• Frequary
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:39
CMD-Snake schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:12:

Wat voor consultancy ga je doen? Dat bepaald wat een nuttige toevoeging voor je CV zou zijn.
Ik zoek ik iets in de "echte" consulting hoek, dus geen detachering. Focus is o.a. op BIG4. Mijn oriëntatie is nu nog erg breed: van Risk Management en Security tot meer "general IT consulting".
_vision schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:48:
Ik ken wat collega's met certificaten, zoals Six Sigma Black Belt, TOGAF, Prince 2 of CISSP, maar daar wordt veel minder op gefocust dan bij IT-detachering. Neemt niet weg dat het fijn is voor je ontwikkeling en cv. ;)
Ik krijg het geval dat als binnen de IT consulting een certificaat behaald wordt in het kader van CV building het (min of meer) om het even is welk certificaat dit betreft. Is dit gevoel correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Frequary schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:59:
[...]
Ik krijg het geval dat als binnen de IT consulting een certificaat behaald wordt in het kader van CV building het (min of meer) om het even is welk certificaat dit betreft. Is dit gevoel correct?
Nee, dat ervaar ik niet zo. Er wordt grofweg naar 2 dingen gekeken: wat is je eigen ambitie en wat sluit aan bij het klantwerk? Dat kan ik bespreken met het senior management / partners om goedkeuring te regelen.

Ik heb bijv. niks met Security en dan heeft het weinig nut om daar een certificaat in te halen (heb ik ook geen behoefte aan). Of ik moet op een project komen waar dat erg belangrijk is en mij dat opgelegd wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Frequary schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:59:
Ik zoek ik iets in de "echte" consulting hoek, dus geen detachering. Focus is o.a. op BIG4. Mijn oriëntatie is nu nog erg breed: van Risk Management en Security tot meer "general IT consulting".
Het blijft vaag en wollig als je het zo beschrijft. Hier kan ik nog weinig zinnig advies op geven. Je hebt al een aantal algemene IT certificaten gehaald. Het ligt eraan wat voor soort (vakinhoudelijke) consultancy je gaat doen. Er is een verschil tussen bijvoorbeeld consultancy voor beveiling versus een ERP pakket verkopen.
Pagina: 1