• akkie3000
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Na het lezen van dit artikel, begin ik me zorgen te maken over de smartphone met toetsenbord. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger een Curve 8520 heb gehad, met een fantastisch fysiek toetsenbord. Nadat ik hiervan ben overgestapt naar een on-screen toetsenbord, merkte ik dat het gewoon minder fijn typen is, ook voor de korte zinnen. Nog steeds ligt het typen op een on-screen toetsenbord me nog niet helemaal lekker (of ik kan het gewoon niet natuurlijk :) )

Al een tijdje op zoek naar een fatsoenlijk alternatief, maar het lijkt simpelweg niet meer te bestaan. Ben ik nou de enige die zo gek is om nog een fysiek toetsenbord te willen?

• richdb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-11-2022
De wereld zit soms gek in elkaar (kudde gedrag?). Een fysiek toestenbord werkt nog steeds het best, en BB10 is qua OS op een telefoon nog steeds superieur tov Android en IOS, maar toch lijken beiden te verdwijnen 😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er zit ook veel verschil tussen de verschillende on-screen tobo's. Die van Android heb ik nooit prettig gevonden, het formaat ofzo ligt mij niet, toen ik [jaren terug] een Android had, had ik daar een tobo op geïnstalleerd die een kopie was van Windows Phone, wat ik zelf gewoon een heel fijn toetsenbord vind.

Ook kun je nog wel kleine losse toetsenbordjes kopen die op bijvoorbeeld bluetooth werken, maar ja, die kun je niet tegelijk met je telefoon vasthouden, en wat de kwaliteit van die dingen is, is ook maar afvragen.

Jolla had nog het idee om met "the second half" zoiets te kunnen implementeren, maar, Jolla is [zo goed als] dood, dus dat wordt 'm ook niet.

En dan heb je nog wel hoesjes met een tobo, maar dat is altijd voor formaat 7" tablet of groter.

Maar, eigenlijk snap ik wel dat ze er niet meer zijn. Er kleven gewoon veel nadelen aan, en dat terwijl de gemiddelde consument ze echt niet mist.

Als je een vast toetsenbord neemt, zoals de oude BB's, heb je een grote telefoon, met een klein scherm. Neem je een tobo die in de lengte uitschuift, dan heb je nog steeds een erg klein toetsenbord, maar heb je wel te maken met een wat dikker toestel, maar ook mogelijk zwakke verbindingen tussen scherm en toetsenbord. Horizontaal schuivend heeft eigenlijk hetzelfde probleem, vaak met extra zwakke plek dat het scherm wat omhoog kantelt, maar wel wat grotere knopjes.

Dus ja, het einde is wel in zicht. Er zal altijd wel ergens een telefoon met tobo gemaakt worden, maar een flagship, of zelfs maar degelijke mid-end met tobo zie ik echt niet meer komen eerlijk gezegd.

People as things, that’s where it starts.

• akkie3000
RobinHood schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:34:
Er zit ook veel verschil tussen de verschillende on-screen tobo's. Die van Android heb ik nooit prettig gevonden, het formaat ofzo ligt mij niet, toen ik [jaren terug] een Android had, had ik daar een tobo op geïnstalleerd die een kopie was van Windows Phone, wat ik zelf gewoon een heel fijn toetsenbord vind.

Ook kun je nog wel kleine losse toetsenbordjes kopen die op bijvoorbeeld bluetooth werken, maar ja, die kun je niet tegelijk met je telefoon vasthouden, en wat de kwaliteit van die dingen is, is ook maar afvragen.

Jolla had nog het idee om met "the second half" zoiets te kunnen implementeren, maar, Jolla is [zo goed als] dood, dus dat wordt 'm ook niet.

En dan heb je nog wel hoesjes met een tobo, maar dat is altijd voor formaat 7" tablet of groter.

Maar, eigenlijk snap ik wel dat ze er niet meer zijn. Er kleven gewoon veel nadelen aan, en dat terwijl de gemiddelde consument ze echt niet mist.

Als je een vast toetsenbord neemt, zoals de oude BB's, heb je een grote telefoon, met een klein scherm. Neem je een tobo die in de lengte uitschuift, dan heb je nog steeds een erg klein toetsenbord, maar heb je wel te maken met een wat dikker toestel, maar ook mogelijk zwakke verbindingen tussen scherm en toetsenbord. Horizontaal schuivend heeft eigenlijk hetzelfde probleem, vaak met extra zwakke plek dat het scherm wat omhoog kantelt, maar wel wat grotere knopjes.

Dus ja, het einde is wel in zicht. Er zal altijd wel ergens een telefoon met tobo gemaakt worden, maar een flagship, of zelfs maar degelijke mid-end met tobo zie ik echt niet meer komen eerlijk gezegd.
Je hebt gelijk, de consumenten markt voor dergelijke toestellen is gewoon heel erg klein. Voor mij maakt het niet zoveel uit, maar mijn uitgangspunten voor een smartphone zullen dan wel gewoon ver afwijken van hetgeen dat de "normale" consument voor ogen heeft. Al hoop ik dat er toch nog ooit ergens een leuk toestel met fysiek toetsenbord gemaakt gaat worden, en dan niet met het prijskaartje van een Priv :)

• akkie3000
richdb schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:23:
De wereld zit soms gek in elkaar (kudde gedrag?). Een fysiek toestenbord werkt nog steeds het best, en BB10 is qua OS op een telefoon nog steeds superieur tov Android en IOS, maar toch lijken beiden te verdwijnen 😔
Ik zit te overwegen om goedkoop een BlackBerry Classic op de kop te tikken. Gewoon om eens mee te spelen, en eventueel in gebruik te nemen als het naar tevredenheid werkt. Het enige wat me doet twijfelen is de ondersteuning voor Whatsapp, deze wordt in 2017 beeindigt, en de ingebouwde Android runtime zou geen meldingen kunnen geven.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 29-09-2016 12:06 ]

• richdb
akkie3000 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:52:
[...]

Ik zit te overwegen om goedkoop een BlackBerry Classic op de kop te tikken. Gewoon om eens mee te spelen, en eventueel in gebruik te nemen als het naar tevredenheid werkt. Het enige wat me doet twijfelen is de ondersteuning voor Whatsapp, deze wordt in 2017 beeindigt, en de ingebouwde Android runtime zou geen meldingen kunnen geven.
Voor zover ik het nu kan testen werkt de Telegram Android app gewoon goed met meldingen. Ik gebruik voor Whatsapp gewoon nog de BB10 versie. Dus het lijkt mij dat de Android versie van Whatsapp net zoals Telegram netjes meldingen geeft.

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09 17:42
akkie3000 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:52:
[...]

[mbr]Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.[/]
Beste akkie3000, misschien kan ik je nog een beetje geruststellen.
BlackBerry toetsenbord blijft bestaan gelukkig
Zie: http://crackberry.com/joh...kberry-keyboard-will-live

Voor de BlackBerry Priv is nu een super goede aanbieding (474 euro)
http://store.shopblackber...54600/categoryID.70452400

De Android Whatsapp schijnt best goed te werken op de BlackBerry 10 modellen:
YouTube: CONTINUE USING WHATSAPP ON BLACKBERRY (BB10) 2017

Hopelijk kan je hier wat mee :)

• richdb
Ik zou dan gaan voor de passport (zwart of wit 279 euro) :)
http://store.shopblackber...parentCategoryID.66826200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akkie3000
pineapple23 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:16:
[...]

Beste akkie3000, misschien kan ik je nog een beetje geruststellen.
BlackBerry toetsenbord blijft bestaan gelukkig
Zie: http://crackberry.com/joh...kberry-keyboard-will-live

Voor de BlackBerry Priv is nu een super goede aanbieding (474 euro)
http://store.shopblackber...54600/categoryID.70452400

De Android Whatsapp schijnt best goed te werken op de BlackBerry 10 modellen:
YouTube: CONTINUE USING WHATSAPP ON BLACKBERRY (BB10) 2017

Hopelijk kan je hier wat mee :)
Jazeker! Je hebt me gerustgesteld hoor, ik zal met veel geduld afwachten, haha. Net zoals ik dat al een tijdje doe op de BB Mercury :P.

Verder met BB OS bleek helaas geen optie. Heb even met iemand zijn Classic mogen spelen, maar een aantal apps die ik toch nodig heb voor mij werk functioneren helaas niet, of niet goed. De Priv vind ik dan toch nog wat te duur, met zo'n duur toestel zou ik hem amper vast durven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
akkie3000 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:35:
[...]

Jazeker! Je hebt me gerustgesteld hoor, ik zal met veel geduld afwachten, haha. Net zoals ik dat al een tijdje doe op de BB Mercury :P.

Verder met BB OS bleek helaas geen optie. Heb even met iemand zijn Classic mogen spelen, maar een aantal apps die ik toch nodig heb voor mij werk functioneren helaas niet, of niet goed. De Priv vind ik dan toch nog wat te duur, met zo'n duur toestel zou ik hem amper vast durven houden.
Oh, welke apps dan? Heb zelf geen enkel probleem met apps. Behalve als ze afhankelijk zijn van Google rommel heb ik af en toe apps die wel eens zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akkie3000
richdb schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:45:
[...]

Oh, welke apps dan? Heb zelf geen enkel probleem met apps. Behalve als ze afhankelijk zijn van Google rommel heb ik af en toe apps die wel eens zeuren.
Voornamelijk de Zoiper softphone, waarmee ik met het telefoonnummer van mijn werk kan bellen. Ook de parkline app leek het niet helemaal goed te doen, veel haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
akkie3000 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:05:
[...]

Voornamelijk de Zoiper softphone, waarmee ik met het telefoonnummer van mijn werk kan bellen. Ook de parkline app leek het niet helemaal goed te doen, veel haperingen.
Ik ken ze beide niet, maar voor de parkline is er zelfs een BB10 app.
http://www.park-line.nl/z...p/parkeren_met_blackberry

En voor Zoiper (VOIP) zou je misschien dit kunnen gebruiken?
http://taki.sourceforge.net/
Pagina: 1