pioneer sa710 zonder zekering kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 740965

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik heb een maand geleden mezelf een nieuwe versterker aangekocht, namelijk de pioneer sa710 van 1980. Dus een zeer oude versterker, maar had hem overgekocht van iemand die zulk apparatuur verzamelde en is dus amper in gebruik geweest. Hij deed het prima de eerste weken, maar een aantal dagen geleden had ik hem verhuist en opnieuw aangesloten, en begon toen te klikken zodra ik hem aanzette. Een zacht geluid kwam uit de boxen en zodra ik de volumeknop iets meer opendraaide viel het geluid uit voor een aantal keer, tot op een moment dat gewoon alles stopte. Geen geluid, geen klikken meer. Ik heb een klein scherm op de versterker dat aantoont hoeveel vermogen deze levert en die toont dus dat er niets meer geleverd wordt.

Ik heb de versterker vervolgens opgeschroefd en merkte dat er geen zekering in de versterker zat. De volgende foto toont aan waar de zekering moet zitten:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15ckf14.jpg

En op deze foto dezelfde plaats van mijn versterker, waar de zekering ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/15yzqch.jpg

Hier foto die uit de manual komt van de zekering: (http://www.kallhovde.com/pioneer/sa-710sm.pdf)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2s9b2br.jpg

Nu een dag later, wanneer ik mijn luidspreker omdraaide zag ik dat de uiteinden van de kabel naar de luidspreker met elkaar in contact waren en dus voor een kortsluiting zorgden. En vermits ik geen zekering in de versterker vond, heb ik geen ik geen idee hoe verder en wou het toch eens navragen wat de gevolgen hier van kunnen zijn. Wat zou er verder kapot zijn vermits er geen zekering is? Condensatoren, transistoren? Of is gewoon heel de boel naar de vaantjes?

Valt dit zelf te repareren, of is een nieuwe revisie nodig?

Alvast bedankt,

Ski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:56
Wat ik zo lees uit jou verhaal is dat je dus een kortsluiting hebt gemaakt op de luidspreker uitgangen. hierdoor heeft je eindtrap een opdonder gekregen.

Veel oude versterkers hebben geen beveiliging tegen kortsluiting op de eindtrap waardoor die dus kapot gaat. Dat verklaar ook waardoor de zekering nu kapot gaat omdat de secundaire spanning in de versterker nu een kortsluiting door de eindtrap heeft naar ground.

Ik ga is kijken wat er in de manual staat dan kan ik je wat meer info geven. Vaak is dit wel te repareren als je zelf kunt solderen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jouw versterker betreft een iets andere uitvoering dan die op de foto. Die zekering is irrelevant. Je hebt de eindtrap kortgesloten, en die is nu dus heel waarschijnlijk naar de kloten. De eindtorren Q1/Q3 en de emittorweerstanden controleren en ook de drivers Q21/Q23 zijn mogelijk defect.
Onderdeelnummers zijn als voorbeeld van een kanaal, mogelijk moet je de andere hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 28-09-2016 18:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
Zo als evilution al aangeeft meet Q1/Q3 opsluiting en de driver Q21/Q23. en voor de andere kant Q2/Q4 en de driver Q20/Q22.

Ik zie al wel dat de eindtrap moeilijk te verkrijgen is. Ik zal even kijken naar vervangers.

iRacing Profiel

Topicstarter
Al hartelijk bedankt voor de goede informatie. Zodra ik thuis ben, zal ik eens nameten en iets laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Anoniem: 740965 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:50:
Al hartelijk bedankt voor de goede informatie. Zodra ik thuis ben, zal ik eens nameten en iets laten weten.
En nog wat kunnen meten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas, ik was te laat thuis en ben voor het weekend weg. Ik zal ten vroegste morgenavond pas kunnen meten.

Sorry, ik laat het zeker nog weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb (met een vriend die er meer verstand van heeft) de transistoren op de onderkant er af gesoldeerd en eens nagemeten en hebben gemerkt dat er één kapot is. Nu voor de rest hebben we nog niet kunnen meten of er nog componenten kapot zijn, maar zal proberen deze te vervangen en hoop op het beste. Ik zal nog een foto posten en eventuele resultaten.
Pagina: 1