Vraagjes over fps, refresh rate etc.

Pagina: 1
Acties:

• Maynard-J
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-08-2025
Na meerdere topics en posts over mijn voornemens een nieuwe monitor te kopen, ben ik er eindelijk uit. Ik laat G-sync en 144/165hz voor wat het is en ga voor de Dell Ultrasharp U2715H, een beproefde IPS monitor met 1440p waar ik vrijwel alleen maar goeie dingen over lees. De alternatieven met G-sync en hogere refresh rate betekenden sowieso een veel hogere prijs maar ook een hoog risico op een paneel met teveel backlight bleed.

Nu ik dus vrijwel zeker een 60hz monitor met response time boven de 5ms (die van mijn oude Samsung T240HD zou 5ms zijn) ga kopen, roept dit nog een paar vragen op:

Mijn nieuwe GTX 1070 kan op de wat oudere games die ik ook nog graag wil spelen een veel hogere framerate aan dan de 60 die de monitor kennelijk kan laten zien. Betekent dit dat ik mijn framerate ook moet beperken tot 60, en hoe doe ik dit?

Hoe kan ik de framerate van de videokaart in de gaten houden, bijvoorbeeld om te zien wat het effect van de grafische instellingen is op de prestaties?

Hoe zit het ook alweer met V-sync? Geen tearing maar wel kans op input lag bij framerates boven de 60, en gestotter bij minder fps, toch? Wanneer kun je het beter aan- of uitzetten?

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
in t kort en zonder al te veel uitleg.

1.
nee dit hoeft niet, al vind ik het persoonlijk wel fijner spelen met een constante fps van 60 dan 150 die steeds dropt naar 90 bv.

2.
je zou fraps kunnen gebruiken, die heeft een overlay met de constante fps

3.
V-sync zorgt ervoor dat je geen tearing krijg, deze kan je beter altijd aan hebben (locked dan dus meteen je fps op 60)

[ Voor 5% gewijzigd door furian88 op 28-09-2016 16:36 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 16:58
Vsync (of eigenlijk iedere vorm van fps limiters) zorgt wel voor input lag.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Het enige nadeel van V-sync is dat je goed mogelijk last krijgt van input-lag (keyboard en muis), heel erg irritant als dat merkbaar (hoog) is. Ik weet niet hoe dat met wat nieuwere games zit, maar met oude games kan je hierdoor niet prettig spelen. Dan kan je alsnog screen-tearing voor lief nemen en FPS-cap op 125 of 150 zetten bijvoorbeeld, met zulke hoge (stabiele) framerates is dat minder erg.

Een Free-sync of G-sync monitor is echt een uitkomst vind ik. Een 144 Hz monitor is een goede tussenstap, hierop merk je minder input-lag maar het is er wel natuurlijk. Het kost flink extra euro's ja, maar misschien toch ervoor proberen te sparen! (edit, wel verrekte duur die G-sync monitoren!)

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 28-09-2016 17:03 ]