Bij het debuggen van een probleem waarbij onze MariaDB slave server ontoegankelijk word met de melding "Too many connections" loop ik tegen een raadsel aan. Om te achterhalen welke connecties er open staan en waar deze vandaan komen heb ik uiteraard eerst geprobeerd in te loggen met een SUPER user profiel, maar zelfs die komt niet meer op het systeem. Nadien hebben we de super user role van alle users ontnomen m.u.v. één user, echter na enkele dagen wederom het zelfde probleem (soms duurt het een dag, soms duurt het een aantal dagen) en weer kom ik er niet op.
Omdat ik via deze route geen steek verder leek te komen heb ik de logging verder ingeschakeld. Nu zag ik daar iedere 5 minuten twee vreemde inkomende connecties binnen komen die beide geen "Quit" leken uit te voeren.
635 Query SHOW /*!50002 GLOBAL */ STATUS
635 Query SHOW VARIABLES
635 Query SHOW MASTER LOGS
635 Query SHOW /*!50000 ENGINE*/ INNODB STATUS
635 Quit
Is er iemand die mij wellicht kan vertellen wie verantwoordelijk is voor deze queries en waar ik de instellingen kan aanpassen om dit via een andere user met wachtwoord kan laten verlopen. De betreffende server betreft een Maria DB 10.1.14-MariaDB-1~trusty server draaiend op Ubuntu. Het is een slave server van een MariaDB cluster en uitsluitend in gebruik om off-site en offline backups van te kunnen maken.
Ik hoor graag of er mensen zijn die weten welk proces verantwoordelijk is voor deze queries.
Bij voorbaat dank!
Omdat ik via deze route geen steek verder leek te komen heb ik de logging verder ingeschakeld. Nu zag ik daar iedere 5 minuten twee vreemde inkomende connecties binnen komen die beide geen "Quit" leken uit te voeren.
- De eerste was van ons PRTG monitoring systeem die iedere 5 minuten een check doet naar de DB performance. Hier bleek dat er geen check query was opgegeven en dat de connectie daardoor als abandoned werd beschouwd.
- De tweede was de melding access denied for user root@localhost using no password, aangezien de root user een wachtwoord had kwam deze melding voor, maar ik kwam er niet achter waar dit precies vandaan kwam. Hierop heb ik het wachtwoord van user root tijdelijk verwijdert en zie nu iedere 5 minuten onderstaande boodschap in de log
635 Query SHOW /*!50002 GLOBAL */ STATUS
635 Query SHOW VARIABLES
635 Query SHOW MASTER LOGS
635 Query SHOW /*!50000 ENGINE*/ INNODB STATUS
635 Quit
Is er iemand die mij wellicht kan vertellen wie verantwoordelijk is voor deze queries en waar ik de instellingen kan aanpassen om dit via een andere user met wachtwoord kan laten verlopen. De betreffende server betreft een Maria DB 10.1.14-MariaDB-1~trusty server draaiend op Ubuntu. Het is een slave server van een MariaDB cluster en uitsluitend in gebruik om off-site en offline backups van te kunnen maken.
Ik hoor graag of er mensen zijn die weten welk proces verantwoordelijk is voor deze queries.
Bij voorbaat dank!