Vraag

• Pieter_62
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-06-2022
Ik heb een Fritzbox 7390 waarop een Synology NAS is aangesloten. Op de nas heb ik een ftp server en een vpn server geïnstalleerd. Alles up to date (ook de firmware).
Daarvoor heb ik een aantal poorten in de Fritz geforwarded:
ftp: poort 21 en de reeks 55536-55543, werkt prima.

Voor de vpn heb ik (L2TP/IPSec) de poorten 500, 1701 en 4500 geforwarded in de Frtiz. Op dezelfde wijze als bij de ftp poorten behalve dan dat ik i.p.v. TCP het UDP-protocol heb aangegeven. So far so good (denk ik). Alleen een verbinding maken lukt niet. Wanneer ik port forwarding test met www.yougetsignal.com staat poort 21 inderdaad open. Poort 500, 1701 en 4500 zijn gesloten. Overigens de poortreeks 55536-55543 zijn ook gesloten ondanks dat de ftp verbinding prima gaat.
Wat doe ik verkeerd?

...

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met een poortscanner kun je niet vaststellen of een poort openstaat voor UDP. Dus dat 500 1701 en 4500 dicht lijken te zijn zegt niet zoveel.

Die poortreeks 55536-55543 is wel geforward door je router, maar op de FTP server staan ze dicht. Ze gaan pas open als de FTP server ze gebruikt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
Wat heb je voor client aan de VPN-server hangen?
Je zou ook OpenVPN kunnen gebruiken (is ook ingebouwd in de Synology), dat werkt naar mijn idee in de praktijk vaak beter dan L2TP. Als je het over poort 443 TCP laat lopen dan prik je ook wel door de meeste firewalls (hotspots in hotels/vliegvelden e.d.) heen, waar L2TP nog wel eens geblokkeerd wil worden.

Ik heb overigens een OpenVPN-server achter een Fritzbox 7360 hangen en dat werkt prima.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2016 15:25 ]

• Pieter_62
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-06-2022
Ik heb inmiddels een site gevonden die de UDP poorten scant en die geeft aan dat ze geopend zijn. (pentest-tools.com).
Ik heb de windows 10 client geprobeerd. Het gaat om een verbinding van de nas op mijn kantoor (eigen toko) naar mijn eigen woning.
Netjes de handleiding van Synology gevolgd (https://www.synology.com/...NCenter/vpn_setup#dynamic)
Daarin wordt ook aangegeven (en doorgelinked naar de tutorial) dat de Windows client wordt ondersteund.
https://www.synology.com/..._a_Windows_PC_or_Mac#t3.1
Ook die heb ik naar mijn mening netjes gevolgd, echter zonder verbinding.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Werkt het lokaal wel?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Thom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 21:09
De Fritz!Box heeft een ingebouwde VPN functie die goed werkt, en simpel is. Mogelijk is hiervoor een Fritz!OS update nodig.

Thom

Pagina: 1