Importeren niet-al-te-dure auto DE

Pagina: 1
Acties:
  • 4.082 views

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:24
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het importeren van een niet-al-te-dure auto uit Duitsland. Ik ben namelijk op zoek naar een andere auto. Ik heb me vaker laten vertellen dat een auto uit Duitsland importeren interessanter kán zijn.

Nu is het in mijn geval zo dat het qua prijs niet ontzettend veel uit maakt of ik naar Nederlandse of Duitse auto's kijk, maar de Duitse autos hebben voor ongeveer dezelfde prijs bijna altijd een veel rijkere uitrusting en vaak ook meer vermogen. Dit vind ik interessant.

Zodoende ben ik eens gaan kijken hoe dat precies werkt en zo stuitte ik natuurlijk ook op redelijk wat websites/bedrijven die daar in kunnen assisteren. Van advies, tot het compleet ophalen van de auto en voor je deur afgeven. Ik krijg alleen een beetje het idee dat dit alleen 'rendabel' is bij auto's van > €40.000,- of iets dergelijks.

Heeft iemand ervaring met het importeren van Duitse auto's van < €10.000,- ? En doe je dat dan helemaal zelf?

https://freight.associates

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
volgens mij heb je altijd invoerkosten en moet de auto gekeurd worden bij rdw alvorens het een kenteken kan krijgen.. correct me if im wrong...

...

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Auto kun je gewoon in DE kopen.
Papieren meenemen samen met auto RDW
Van te voren even BPM formulieren invullen en BPM berekenen (kan ik evt voor je doen).

Dan weet je waar je ongeveer aan toe bent. +/- 100 euro keuringskosten.

• Daffie
koentjuh1987 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:54:
volgens mij heb je altijd invoerkosten en moet de auto gekeurd worden bij rdw alvorens het een kenteken kan krijgen.. correct me if im wrong...
Dat klopt, je hebt altijd te maken met BPM (of is dat tegenwoordig al CO2-heffing?) als je een auto importeert. De auto moet inderdaad ook langs de RDW maar wat ik van een oud-collega begreep is dat dit bij Duitse auto's vaak redelijk probleemloos gaat omdat de Duitse TÜV 'strenger' is dan de Nederlandse APK dus als de auto al TÜV gekeurd is nemen ze dat vaak zo over. Althans, volgens hem.
RedHat schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:55:
Auto kun je gewoon in DE kopen.
Papieren meenemen samen met auto RDW
Van te voren even BPM formulieren invullen en BPM berekenen (kan ik evt voor je doen).

Dan weet je waar je ongeveer aan toe bent. +/- 100 euro keuringskosten.
Klinkt simpel genoeg. Maar die BPM berekenen kan schijnbaar op véél manieren waarbij de ene manier voordeliger uitpakt voor jezelf dan de ander. Daarnaast moest je, dacht ik, een soort van ééndags autopapier hebben in Duitsland? Je kon niet zo maar Nederland binnen rijden, begreep ik.

• RedHat
Daffie schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:57:

[...]

Klinkt simpel genoeg. Maar die BPM berekenen kan schijnbaar op véél manieren waarbij de ene manier voordeliger uitpakt voor jezelf dan de ander. Daarnaast moest je, dacht ik, een soort van ééndags autopapier hebben in Duitsland? Je kon niet zo maar Nederland binnen rijden, begreep ik.
BPM kan op 3 manieren, Koerslijst, Afschrijvingstabel en Taxatie. Laatste alleen bij schade.

Je mag de meest gunstige tabel pakken en jaartal vanaf het bouwjaar. De gunstigste kan ik je geven.

Platen kun je van te voren regelen met google. Alleen hier mag je niet mee in NL rijden! Dus voor NL moet je ook weer een oplossing zoeken. Of gewoon achterop een kar gooien.

Qua keuring heb je alleen het Duitse kentekenbewijs nodig en soms een CVO verklaring. Hier kun je om vragen bij de Duitse aanbieder.

[ Voor 7% gewijzigd door RedHat op 28-09-2016 14:04 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 18:20
Ik heb begrepen dat het vanaf ong. 2-3 jaar interessant begint te worden (omdat de percentages BPM dan hard teruglopen)

• RedHat
stefijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:05:
Ik heb begrepen dat het vanaf ong. 2-3 jaar interessant begint te worden (omdat de percentages BPM dan hard teruglopen)
Is een 'gezegde' die soms steek houdt maar vaak ook niet. Is erg afhankelijk van merk en model en vooral de motor die erin ligt.

• Stefke
Oke, de details ken ik ook niet (en zeker de uitzonderingen), maar voor doorsnee auto's leek dat wel ongeveer te kloppen (was een jaar of 2 geleden geinteresseerd in bijv. een A3 uit Dld, niks aparts).

Zal inderdaad bij meer exotische modellen/motoren anders kunnen liggen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

PeaceNlove

Deugleuter

Wat ik collega's heb zien doen is een schadebak importeren. Die lieten ze vervolgens voor de BPM taxeren, wat door de schade laag uitkwam, en vervolgens werd na de import de schade gefixt. Dus het voordeel van een auto met schade is een nog lagere BPM.

• Stefke
En dan zeker als schadevrij verkopen in nederland? ;)

• RedHat
PeaceNlove schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:28:
Wat ik collega's heb zien doen is een schadebak importeren. Die lieten ze vervolgens voor de BPM taxeren, wat door de schade laag uitkwam, en vervolgens werd na de import de schade gefixt. Dus het voordeel van een auto met schade is een nog lagere BPM.
Dit is ook niet zinvol bij alle auto's. Als de afschrijvingstabel harder afschrijft dan de dagwaarde moet je het verschil al aan schade taxeren om op het niveau van het afschrijvingstabel te komen. Zo denken een hoop mensen goedkoop uit te zijn terwijl dit lang niet altijd zo is.

En je kan nog een hoop ellende krijgen omdat de belastingdienst redelijk wat auto's opnieuw taxeert met een eigen taxateur omdat men in het verleden nog wel eens creatief taxeerde om op een gunstig BPM bedrag uit te komen.

Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je wel echt goed weten wat je aan het doen bent. Een auto taxeren kan op nagenoeg elk bedrag en dat weet de belastingdienst ook.

[ Voor 22% gewijzigd door RedHat op 28-09-2016 14:33 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ze nemen bij de RDW de Duitse TÜV over, ze doen dan alleen nog een check om te kijken of de auto en papieren matchen. Dan kan je je BPM indienen (zijn online tools voor waar je voor een paar Euro de ingevulde documenten uit krijgt), paar dagen later mag je die betalen en dan krijg je een poos later je kentekenbewijs van de RDW. Daarmee platen laten maken en verzekeren en dan mag je rijden :)

Dat invullen van de BPM is best zelf te doen, de belastingdienst doet het uiteindelijk toch zelf nog een keer dus op zich maakt het ook niet uit als je het niet 100% goed doet.

Dus imo loont het nog steeds, ook voor goedkopere auto's. Ze maken het je alleen niet makkelijk hier. Het kost aardig wat tijd en (het blijft Nederland) geld. In Duitsland loop je met je Nederlandse platen en kentekenbewijs de gemeente/Zulassungstelle binnen en een uurtje later sta je weer buiten met je nieuwe Duitse platen.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 28-09-2016 14:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 10:23
Paar jaar geleden betrokken geweest bij een vriend die een britse auto kocht. Deze stond gelukkig al wel in nederland, maar nog wel op brits kenteken.

Bij het ophalen met de verzekering geregeld dat deze op chassisnummer verzekerd is. Dit is geen probleem.

Normaal gesproken mag je als nederlander niet zomaar rijden in een auto met een buitenlands kenteken. Hiervoor kan je echter voor dit soort situaties een ontheffing aanvragen. Dit mag dan voor een periode van 2 weken:
http://www.belastingdiens...kort_gebruik_in_nederland

Daarna moet je een afspraak maken bij de RDW om de auto in nederland goedgekeurd te krijgen, normaal gesproken zou dit idd geen probleem moeten zijn, omdat de auto in nederland een typegoedkeuring heeft, en deze in duitsland al goedgekeurd is geweest. Destijds konden we online gewoon een formulier invullen bij de belastingdienst en daar kwam de BPM uit rollen, maar zo te zien is dat veranderd.

Als de RDW deze dan goed keurt heb je een eendagskenteken nodig omdat de buitenlandse platen ingenomen worden. Deze dien je van te voren aan te vragen, maar mag je zelf maken met bijv. een A3, en een zwarte marker. Daarna kan je kentekenpasje en kentekens aanvragen. Even erop schroeven, eventueel de verzekering aanpassen. En geregeld.

De RDW heeft een vrij uitgebreid artikel hierover:
https://www.rdw.nl/Partic...uit%20EU-%20of%20EVA-land

Edit: Misschien het vermelden waard, maar ik weet niet of je als nederlander de auto in duitsland op je naam kan zetten, en hoe het ophalen in zijn werk gaat aan de duitse kant van de grens.

[ Voor 5% gewijzigd door Jurgen op 28-09-2016 14:49 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Je hebt te maken met registratiekosten (exportplaten DE, RDW keuring, registratie en platen NL). En natuurlijk het transport zelf, ook rijdend kost dat geld.

Je hebt dus een redelijk prijsverschil tussen de NL en DE auto nodig. En daarvoor heb je een aanzienlijk BPM bedrag met de nodige afschrijving nodig.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

DaWaN

'r you wicked ??

Misschien is het handig om even te vermelden om wat voor auto / bedrag het gaat.

Even kort door de bocht:
1. Bij een jonge auto (< 3 jaar) moet je nog relatief veel BPM afdragen waardoor het niet altijd even interessant is (maar zoals al gezegd is scheelt dat per auto / type, beste is om het even uit te rekenen)
2. Bij een te goedkope auto zijn de kosten van de de keuring e.d. vrij hoog en moet je je afvragen of het de moeite waard is.

Puntje 2 hangt voornamelijk af van hoeveel je zelf kunt doen.

Vergeet niet de volgende stappen:
1. Auto inspecteren: ik zou zelf nooit een auto ongezien kopen. Even bij een auto gaan kijken in DE is niet zo makkelijk. Zorg dus als je gaat kijken dat een lijst met auto's hebt in de buurt zodat je terug kunt vallen op alternatieven
2. Auto naar Nederland brengen
3. Auto van/naar keuring Nederland brengen
4. BPM formulieren invullen / opsturen

Mijn MX-5 is in 2013 geimporteerd en toen heeft de RDW de TüV keuring zo overgenomen. Als dat niet veranderd is dan hoef je met een Duitse auto dus geen APK keuring te ondergaan.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15

Bommes

Capo del formaggio

De apk keuring hoef je niet bij de rdw uit te laten voeren, dat mag ook na de import bij een ander erkend apk station/garage.
Zit er nog een geldige tuv keuring op nemen ze dit wel gewoon over.

Hoe ouder de auto/voertuig hoor meer korting je krijgt over de bpm die je nog moet betalen.
Let daarbij wel op dat het bpm bedrag wordt berekend over de originele aanschaf prijs van de auto inclusief alle fabrieks accessoires.
Een dik aangeklede auto leverde je dus automatisch een hogere rekening op bij de douane.
Het voordeel dat je dus denkt te hebben door de lagere 2de hands waarde in DE bij luxere auto's kan wel eens teniet gedaan worden de hogere bpm.

Oh en nog iets, je voert een auto/voertuig in in NL waarbij de rdw de papieren overzet op NL papieren, een schouwing uitvoert wat betreft de chassis nummers en hun overeenkomst met de papieren en eventueel een apk uitvoert.
De Douane is waar je de bpm afrekent, echter die je dat niet meer in het zelfde gebouw, je levert gewoon jou papieren inclusief jou bpm berekening in en je krijgt via de email een rekening toe gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 28-09-2016 17:58 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Alles staat of valt bij het BPM bedrag. Voor 10k kun je een heel jonge 208 met eco HDi motor kopen, of een Yaris Hybrid, maar die auto's zijn in NL ook relatief goedkoop sinds de BPM op CO2 uitstoot wordt berekend. Daarmee ga je de importkosten niet terugverdienen.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
Ik heb mijn E46 320D (2003) uit Duitsland geïmporteerd, relatief oude auto, maar scheelde toch zo'n €500-1000 euro met de NL tweedehands markt. Daarbij nog dat deze zo'n 60.000 minder had gelopen dan een gelijkwaardige auto in NL en dan ook nog met sport-onderstel, M-pakket etc. Die opties kon ik in NL niet vinden op de station variant (die ik graag wou), het aanbod is in DE ook groter zodat je net de auto kunt vinden die aan jou eisen voldoet :).

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 28-09-2016 19:28 ]

• Daffie
Bedankt voor de replies :)

Ik had me gericht op een VW Passat uit '06/'07 Diesel. RedHat heeft voor mij even de BPM berekening gemaakt, maar die is rond de ~ €875. Als ik daar dan nog alle andere kosten bij op tel en in het achterhoofd houd dat ik ongeveer €8000 wilde spenderen aan een auto, denk ik niet dat het rendabel is. Tenminste niet qua prijs.

Qua opties is het een beetje hetzelfde verhaal als Terrz; in Nederland heb je amper modellen die zo rijk uitgerust zijn.
Maar goed, ik ga dan toch eens wat verder speuren in Nederland!

Verwijderd

Ik heb enige tijd terug mijn Audi A8 ook in Duitsland gekocht omdat het uiteindelijk best veel scheelde t.o.v. de Nederlandse prijs en de auto veel beter uitgerust was. Het enigste waar ik in eerste instantie aan twijfelde is de toestand van de auto want ik wilde wel weten wat ik koop en dat het zeker goed zit, maar ook niet voor niks naar Duitsland gaan rijden. Dergelijke auto's zitten vol elektronica en dat soort grapjes zijn al snel heel kostbaar als deze niet in orde zijn. Je hoort de gekste verhalen over het terug draaien van de kilometers etc. Maar gelukkig is dit allemaal te regelen in Duitsland en je kunt de auto dus voor dat je ernaar toe gaat laten inspecteren om te weten wat met de auto is.

*knip spam*

Ze kijken ook of de kilometers kloppen en of er gerommeld is aan de auto en dat kun je terug lezen in een rapport van hun. Aankoopkeuring koste mij € 260 en was elke euro waard. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 21-01-2018 12:28 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Modbreak:We houden er niet van als je oude topics omhoog schopt en al helemaal niet als je dat doet om je eigen bedrijf te promoten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.