Mijn vraag
Ik wil PV, en ik twijfel tussen 'ongeveer ons verbruik' en 'wat extra'.
Relevante en hardware die ik gebruik
- verhuisd per 1 juni 2016, bouwjaar 1977, dus jaarverbruik niet bekend.
- electriciteitsverbruik vorige huis was 3750 kWh per jaar
- electriciteitsverbruik dit huis wordt hoger, want
- warmtepomp/CV-combi laten plaatsen, een Itho Daalderop Cool Cube. 2,5 kW warmtepomp en CV voor ondersteuning wp en voor sanitair water.
- we hebben een Ferraris meter in de meterkast
- geschat e-verbruik van de warmtepomp is mij niet bekend, ik heb 1500 kWh/jaar geschat...
- 1000 kWh krijgen we al via Winddelen, dus die hoeven we niet op te wekken.
Ik schat ons jaarverbruik op 5000 kWh, minus die 1000 kWh Winddelen dus 4000 kWh/jaar.
Zouden jullie nu ongeveer voor dat verbruik aan PV leggen (bijv. 14 panelen van 275 Wp) of, als we toch bezig zijn, er 4 of 6 bijleggen? of zelfs meer?
Ik weet dat de salderingsregeling waarschijnlijk op de schop gaat rond 2020 en dat dan dus overcapaciteit minder aantrekkelijk wordt. Misschien dat wij tegen die tijd een 2e hands electrische auto hebben, maar concrete plannen hebben we zeker nog niet.
Ik wil PV, en ik twijfel tussen 'ongeveer ons verbruik' en 'wat extra'.
Relevante en hardware die ik gebruik
- verhuisd per 1 juni 2016, bouwjaar 1977, dus jaarverbruik niet bekend.
- electriciteitsverbruik vorige huis was 3750 kWh per jaar
- electriciteitsverbruik dit huis wordt hoger, want
- warmtepomp/CV-combi laten plaatsen, een Itho Daalderop Cool Cube. 2,5 kW warmtepomp en CV voor ondersteuning wp en voor sanitair water.
- we hebben een Ferraris meter in de meterkast
- geschat e-verbruik van de warmtepomp is mij niet bekend, ik heb 1500 kWh/jaar geschat...
- 1000 kWh krijgen we al via Winddelen, dus die hoeven we niet op te wekken.
Ik schat ons jaarverbruik op 5000 kWh, minus die 1000 kWh Winddelen dus 4000 kWh/jaar.
Zouden jullie nu ongeveer voor dat verbruik aan PV leggen (bijv. 14 panelen van 275 Wp) of, als we toch bezig zijn, er 4 of 6 bijleggen? of zelfs meer?
Ik weet dat de salderingsregeling waarschijnlijk op de schop gaat rond 2020 en dat dan dus overcapaciteit minder aantrekkelijk wordt. Misschien dat wij tegen die tijd een 2e hands electrische auto hebben, maar concrete plannen hebben we zeker nog niet.