Het wordt voor mij hoog tijd om een nieuw systeem aan te schaffen, maar ik ben de laatste jaren een beetje "uit" de ontwikkelingen geweest. Ik heb wel zo veel mogelijk onderzoek gedaan, reviews gelezen, topics hier gelezen; maar ik merk dat veel reviews en topics gericht zijn op gaming. Ik merk dat men hier wel altijd goeie feedback krijgt, dus ik hoop dat jullie me nog wat tips/feedback kunnen geven, voordat ik toch een vrij grote investering doe.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk videobewerking (Adobe Premiere, en wat AfterEffects voor titels, lower thirds, en een enkele composite) want dat is m'n dayjob. Ik krijg steeds vaker 4k-materiaal aangeleverd, en daar hapert mijn oude 3770k op. Daar ligt dus de prioriteit. Daarnaast wat foto-nabewerking (Lightroom+Photoshop) en af en toe een game (Cities Skylines, GTAV), maar qua specs richt ik me op video.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me op €2000 - €2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen heb ik al (2x Dell 2410), en ik heb een RAID0 2x WD 2TB waar ik de videobestanden op heb staan waaraan ik werk. Die wil ik nu nog meenemen, en later upgraden naar 2x ssd.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar ik kies wel liever kwaliteit boven budget. Mijn AsRock z77 heeft me 4 jaar lang problemen gegeven met de storagecontroller en usb, dus die laat ik dit keer links liggen. Kwaliteit en support staan voor mij bovenaan, aangezien mijn inkomen afhankelijk is van deze pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil één kanttekening zetten, omdat het weglaten van een m.2 niet helemaal logisch lijkt. Ik vind de markt daarin nog nét te jong. Ik denk dat het financieel zinvoller is om nu 1 grotere ssd te kopen, en ergens volgend jaar een 2e ssd te kopen die mijn nieuwe raid0 projectschijf wordt; om daarbij op dat moment een m.2 te kopen als OS en programmaschijf.
Ga je overklokken?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Bij een kleine oc op mijn 3770k merkte ik dat Premiere instabiel werd en rare errors gaf: audiochannel not found, etc. Ik wil wel proberen om er een paar procent extra uit te trekken, maar ik hoef niet tot de maximale grens te gaan.
Wat ik tot nu toe heb uitgezocht:
Wat verwacht je van ons?
Alle feedback is welkom, maar ik heb ook een paar specifiekere vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk videobewerking (Adobe Premiere, en wat AfterEffects voor titels, lower thirds, en een enkele composite) want dat is m'n dayjob. Ik krijg steeds vaker 4k-materiaal aangeleverd, en daar hapert mijn oude 3770k op. Daar ligt dus de prioriteit. Daarnaast wat foto-nabewerking (Lightroom+Photoshop) en af en toe een game (Cities Skylines, GTAV), maar qua specs richt ik me op video.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me op €2000 - €2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen heb ik al (2x Dell 2410), en ik heb een RAID0 2x WD 2TB waar ik de videobestanden op heb staan waaraan ik werk. Die wil ik nu nog meenemen, en later upgraden naar 2x ssd.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar ik kies wel liever kwaliteit boven budget. Mijn AsRock z77 heeft me 4 jaar lang problemen gegeven met de storagecontroller en usb, dus die laat ik dit keer links liggen. Kwaliteit en support staan voor mij bovenaan, aangezien mijn inkomen afhankelijk is van deze pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil één kanttekening zetten, omdat het weglaten van een m.2 niet helemaal logisch lijkt. Ik vind de markt daarin nog nét te jong. Ik denk dat het financieel zinvoller is om nu 1 grotere ssd te kopen, en ergens volgend jaar een 2e ssd te kopen die mijn nieuwe raid0 projectschijf wordt; om daarbij op dat moment een m.2 te kopen als OS en programmaschijf.
Ga je overklokken?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Bij een kleine oc op mijn 3770k merkte ik dat Premiere instabiel werd en rare errors gaf: audiochannel not found, etc. Ik wil wel proberen om er een paar procent extra uit te trekken, maar ik hoef niet tot de maximale grens te gaan.
Wat ik tot nu toe heb uitgezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6850K Boxed | € 645,95 | € 645,95 |
| 1 | Asus X99-A II | € 267,49 | € 267,49 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB | € 470,95 | € 470,95 |
| 1 | Cooler Master MasterCase Pro 5 | € 134,95 | € 134,95 |
| 1 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C15 | € 173,01 | € 173,01 |
| 1 | Corsair RM650x | € 104,35 | € 104,35 |
| 1 | Samsung 850 EVO 1TB | € 296,99 | € 296,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.169,64 | |
Wat verwacht je van ons?
Alle feedback is welkom, maar ik heb ook een paar specifiekere vragen:
- Koeling: Ik heb een AIO overwogen, maar ik heb begrepen dat dat eigenlijk vooral cosmetisch is. Klopt dat? Als het stiller is, beter koelt of zorgt voor een betere airflow vind ik het alsnog de moeite waard. Maar welke, heb ik dan ook weer geen idee van..
- Geheugen: Wederom, geen idee.. Ik heb maar iets van de QVL gekozen, en 32GB lijkt me voldoende voor nu. Gaat dit wel passen met de DarkRock Pro3?
- Voeding: Nog zo'n ding. Is 650W voldoende? Ik weet wel dat voedingen een beetje het ondergeschoven kindje zijn, en ik heb deze eigenlijk alleen maar gekozen omdat ik dat bij andere builds heb gezien.
- Verder: Zoals ik al zei, alle verdere tips/meningen/feedback/vragen over videokaart, behuizing, ssd, wat dan ook, zijn welkom. Het is een noodzakelijke investering, maar het kost een klauw duiten. Ik sta dus open voor alle suggesties en afwegingen