Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation voor video-editing, €2000-2500

Pagina: 1
Acties:

• marinobianco
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Het wordt voor mij hoog tijd om een nieuw systeem aan te schaffen, maar ik ben de laatste jaren een beetje "uit" de ontwikkelingen geweest. Ik heb wel zo veel mogelijk onderzoek gedaan, reviews gelezen, topics hier gelezen; maar ik merk dat veel reviews en topics gericht zijn op gaming. Ik merk dat men hier wel altijd goeie feedback krijgt, dus ik hoop dat jullie me nog wat tips/feedback kunnen geven, voordat ik toch een vrij grote investering doe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk videobewerking (Adobe Premiere, en wat AfterEffects voor titels, lower thirds, en een enkele composite) want dat is m'n dayjob. Ik krijg steeds vaker 4k-materiaal aangeleverd, en daar hapert mijn oude 3770k op. Daar ligt dus de prioriteit. Daarnaast wat foto-nabewerking (Lightroom+Photoshop) en af en toe een game (Cities Skylines, GTAV), maar qua specs richt ik me op video.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me op €2000 - €2500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen heb ik al (2x Dell 2410), en ik heb een RAID0 2x WD 2TB waar ik de videobestanden op heb staan waaraan ik werk. Die wil ik nu nog meenemen, en later upgraden naar 2x ssd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar ik kies wel liever kwaliteit boven budget. Mijn AsRock z77 heeft me 4 jaar lang problemen gegeven met de storagecontroller en usb, dus die laat ik dit keer links liggen. Kwaliteit en support staan voor mij bovenaan, aangezien mijn inkomen afhankelijk is van deze pc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil één kanttekening zetten, omdat het weglaten van een m.2 niet helemaal logisch lijkt. Ik vind de markt daarin nog nét te jong. Ik denk dat het financieel zinvoller is om nu 1 grotere ssd te kopen, en ergens volgend jaar een 2e ssd te kopen die mijn nieuwe raid0 projectschijf wordt; om daarbij op dat moment een m.2 te kopen als OS en programmaschijf.

Ga je overklokken?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Bij een kleine oc op mijn 3770k merkte ik dat Premiere instabiel werd en rare errors gaf: audiochannel not found, etc. Ik wil wel proberen om er een paar procent extra uit te trekken, maar ik hoef niet tot de maximale grens te gaan.

Wat ik tot nu toe heb uitgezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6850K Boxed€ 645,95€ 645,95
1Asus X99-A II€ 267,49€ 267,49
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 470,95€ 470,95
1Cooler Master MasterCase Pro 5€ 134,95€ 134,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C15€ 173,01€ 173,01
1Corsair RM650x€ 104,35€ 104,35
1Samsung 850 EVO 1TB€ 296,99€ 296,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.169,64

Wat verwacht je van ons?
Alle feedback is welkom, maar ik heb ook een paar specifiekere vragen:
  • Koeling: Ik heb een AIO overwogen, maar ik heb begrepen dat dat eigenlijk vooral cosmetisch is. Klopt dat? Als het stiller is, beter koelt of zorgt voor een betere airflow vind ik het alsnog de moeite waard. Maar welke, heb ik dan ook weer geen idee van..
  • Geheugen: Wederom, geen idee.. Ik heb maar iets van de QVL gekozen, en 32GB lijkt me voldoende voor nu. Gaat dit wel passen met de DarkRock Pro3?
  • Voeding: Nog zo'n ding. Is 650W voldoende? Ik weet wel dat voedingen een beetje het ondergeschoven kindje zijn, en ik heb deze eigenlijk alleen maar gekozen omdat ik dat bij andere builds heb gezien.
  • Verder: Zoals ik al zei, alle verdere tips/meningen/feedback/vragen over videokaart, behuizing, ssd, wat dan ook, zijn welkom. Het is een noodzakelijke investering, maar het kost een klauw duiten. Ik sta dus open voor alle suggesties en afwegingen :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Misschien een idee om te specificeren wat voor applicaties je gebruikt en welke handelingen je verricht? Dan is het beter te bepalen wat voor rekenkracht CPU/GPU je nodig hebt en hoe (core vs snelheid).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• marinobianco
Goed punt, ik heb het aangepast!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik weet niet hoe belangrijk uiterlijk is voor je pc maar als het niet heel belangrijk is zou je al best veel kunnen besparen door een goedkoper moederbord zoals de (die ik er trouwens ook niet verkeerd uit vind zien):
pricewatch: MSI X99A SLI Plus
en eventueel een dichte kast voor minder geluid zoals pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart.

ook is de voeding die je nu hebt best overkill de rm550x gaat ook al meer dan voldoende zijn.

en ik zou eerlijk gezegd omdat deze pc voor video edditen is juist een m.2 ssd indoen omdat de snelheden daar erg mee toenemen en het dus zeker waard gaat zijn.dus dan zou ik een 500gb m.2 en een 1tb ssd nemen.

ik weet niet of de programma's die je gebruikt de gpu gebruiken maar zoniet is is de 1060 al genoeg vooe af en toe een spelletje op FHD en 1440p voor een 4k monitor zou ik wel de 1070 in houden.

• nXXt
  • Laatst online: 26-11 18:51

nXXt

Carpe omnia

Misschien zie ik echt iets enorm over het hoofd, maar ik heb het idee dat de i7-6800K echt veel meer bang for the buck biedt dan de i7-6850K. Je betaalt fors meer voor een waarschijnlijk vrij gering verschil in prestaties.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
nXXt schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:40:
Misschien zie ik echt iets enorm over het hoofd, maar ik heb het idee dat de i7-6800K echt veel meer bang for the buck biedt dan de i7-6850K. Je betaalt fors meer voor een waarschijnlijk vrij gering verschil in prestaties.
dat is inderdaad een goede het enige verschil is de clocksnelheden wat 200 euro niet waard is en de extra pcie lanes. dus tenzij de ts 20 videokaarten (overdrijven hier :P) is de 6800 inderdaad een slimmere keuze.

• marinobianco
Die PCI-lanes heb ik ook m'n hoofd over gebroken.. Wat ik ervan begrijp (en waardoor ik de 6850k kies), is dat die lanes niet arbitrair verdeeld worden: zodra ik een M.2 gebruik, zal een tweede videokaart altijd naar x8 schakelen. Stel dat ik daarnaast in de toekomst nog een thunderbolt, usb3.1, of pci-ssd wil bijprikken, dan ben ik daar beperkt in. Behalve de iets hogere clock koop ik daar dus een stukje "futureproof". Althans, dat is wat ik er van begrijp, correct me if I'm wrong!

Dat moederbord ga ik eens naar kijken. Ik zie dat er geen USB type-C op zit, maar is dat makkelijk te doen met een plugje? Of is dat dat een andere standaard? Zo snel mogelijke aansluitmogelijkheden qua storage zijn voor mij wel belangrijk, ivm inladen van materiaal.

• wout123
  • Laatst online: 23-11 09:15
De 6800K heeft 28 lanes, alles daarboven 40. Een GPU draait prima op PCI-e 3.0 8x,
Daarbuiten zal bij 28 lanes altijd de 2e GPU terugschalen, de eerste gebruikt 16 lanes, de tweede 8 en dan je SSD 4. 40 lanes heeft dit probleem inderdaad niet. Toch zou ik dan investeren in de 6900k óf een Xeon als deze pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v4 Boxed
Ik moet zeggen dat ik niet precies weet of Adobe CS liever snelle threads heeft of meer, en in ieder geval waar de beste balans ligt.

• battler
  • Laatst online: 30-06 15:11
wout123 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:03:
Ik moet zeggen dat ik niet precies weet of Adobe CS liever snelle threads heeft of meer, en in ieder geval waar de beste balans ligt.
Voor Photoshop is het voornamelijk snelheid, ook voor parallelle berekeningen ligt de sweetspot voor aantal cores op 4. Wat dat betreft zou een i5 dus voldoende zijn.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Premier pro CCen AE CC schalen prima door boven de 6 cores (al vlakt het op een gegeven moment af), vooral met 4K materiaal. Coresnelheid is ook belangrijk, ook voor PS en Lr. Daarnaast is bijv. een 1070 niet meteen z'n geld waard, in veel echte timelines heeft de cpu het meeste werk te doen. De verhouding is dus wat scheef.

Ga voor een 8 core 6900K, die heeft ook nog, met turboboost 3.0, redelijk wat singlecore als het nodig is.

Voor het renderen van effecten is een brede vrambus leuk. Terwijl 8GB vaak overkill is, met 3GB kom je waarschijnlijk ook prima uit de voeten. Wat je ziet is dat vaak de xx60 gtx'en door hun beperkte bus niet zo rap zijn als oudere xx70 of xx80 gpu's. Een 2dehands 780 is betaalbaar en rap, of een gtx 970. Upgraden kan altijd nog, er zijn soms redenen om wel voor een high end gpu te gaan. (bijv; als je met high res RED footage werkt)

nvme ssd is alleen echt leuk/nodig bij bepaalde zware uncompressed formaten. Ligt er een beetje aan wat je doet. Ik zou minimaal toch wel voor het OS en apps een pci-e ssd nemen..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 28-09-2016 20:09 ]

specs

• marinobianco
Bedankt allemaal!

De discussie over de cpu begrijp ik. De 6900k van maratropa zou ik eventueel nog overwegen, hoewel m'n budget dan wel meteen 4 á 500 euro naar boven gaat. Ik heb op de IBC met een rep van Adobe gepraat, en die gaf ook aan dat voor 1080p 4 cores de sweetspot is, maar bij 4K er beter gespreid wordt en doorschalen naar 6 tot 8 cores zeker de moeite is. Daarnaast is multicore wel een aandachtspunt voor ze, dus de komende jaren valt daar nog verdere verbetering in te verwachten. Enfin, de 6900k ga ik nog een nachtje over slapen ;)

Qua videokaart is de 1070 wellicht overkill, maar is ~100 euro duurder dan een 970 terwijl hij deze volledig overtroeft. En ondanks dat ik geen heftige gamer ben, wil het kind in mij af en toe wel even GTAV op max settings spelen.

Behuizing ga ik ook nog even voor verder kijken, ik dacht dat Phanteks een beetje een budgetmerk was maar die mcmlevi aanraadt heeft wel gewoon nette kabelbinders en dat soort dingen. Een window heeft ook niet mijn voorkeur, ik wil gewoon een ruime kast met voldoende airflow. BeQuiet heb ik even overwogen, maar omdat ik verwacht meer op temperatuur te moeten letten dan op geluid kwam ik uit bij die Coolermaster. Nog maar even opnieuw 500 cases doorscrollen...

• maratropa
  • Niet online
marinobianco schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:17:
Bedankt allemaal!

De discussie over de cpu begrijp ik. De 6900k van maratropa zou ik eventueel nog overwegen, hoewel m'n budget dan wel meteen 4 á 500 euro naar boven gaat. Ik heb op de IBC met een rep van Adobe gepraat, en die gaf ook aan dat voor 1080p 4 cores de sweetspot is, maar bij 4K er beter gespreid wordt en doorschalen naar 6 tot 8 cores zeker de moeite is. Daarnaast is multicore wel een aandachtspunt voor ze, dus de komende jaren valt daar nog verdere verbetering in te verwachten. Enfin, de 6900k ga ik nog een nachtje over slapen ;)

Qua videokaart is de 1070 wellicht overkill, maar is ~100 euro duurder dan een 970 terwijl hij deze volledig overtroeft. En ondanks dat ik geen heftige gamer ben, wil het kind in mij af en toe wel even GTAV op max settings spelen.

Behuizing ga ik ook nog even voor verder kijken, ik dacht dat Phanteks een beetje een budgetmerk was maar die mcmlevi aanraadt heeft wel gewoon nette kabelbinders en dat soort dingen. Een window heeft ook niet mijn voorkeur, ik wil gewoon een ruime kast met voldoende airflow. BeQuiet heb ik even overwogen, maar omdat ik verwacht meer op temperatuur te moeten letten dan op geluid kwam ik uit bij die Coolermaster. Nog maar even opnieuw 500 cases doorscrollen...
qua 780 of 970 bedoelde ik wel 2de hands he. Een 970 ga je niet meer nieuw kopen.

Wat zijn alle specs van je huidige machiene eigenlijk?

specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt eens kijken of de bewerkingen die jij doet, hardwarematig, zoals bijvoorbeeld met Quick Sync, nVenc of VCE kan laten uitvoeren. Als dat het geval is (en het levert een goede kwaliteit op), kun je wellicht op de CPU besparen. Echter weet ik niet in hoeverre support aanwezig is voor Quick Sync, nVenc en VCE, maar je zou eens kunnen kijken.

• maratropa
  • Niet online
CH40S schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:09:
Je kunt eens kijken of de bewerkingen die jij doet, hardwarematig, zoals bijvoorbeeld met Quick Sync, nVenc of VCE kan laten uitvoeren. Als dat het geval is (en het levert een goede kwaliteit op), kun je wellicht op de CPU besparen. Echter weet ik niet in hoeverre support aanwezig is voor Quick Sync, nVenc en VCE, maar je zou eens kunnen kijken.
quicksync zit niet in socket 2011 cpu's, en ook niet in Premiere. nVenc oid doet Pr pro ook niks mee etc. In princiepe, simpel gezegd, is in Pro Pro encoding/decoding puur cpu werk, met de gpu voor effecten en nog wat dingen. Codec support in gpu's boeit dus ook niet. (Er zijn natuurlijk wel wat versnelde plugins te krijgen.)

specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maratropa schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:14:
[...]

quicksync zit niet in socket 2011 cpu's, en ook niet in Premiere. nVenc oid doet Pr pro ook niks mee etc. In princiepe, simpel gezegd, is in Pro Pro encoding/decoding puur cpu werk, met de gpu voor effecten en nog wat dingen. Codec support in gpu's boeit dus ook niet. (Er zijn natuurlijk wel wat versnelde plugins te krijgen.)
Maar zit wel in de normale Skylake, die qua prijs gunstiger geprijst is. :) Maar goed, ik wist dan niet wat hoe de hardware encoding support is, anders had dat ook nog een optie geweest. Staat mij overigens ook iets bij, dat Adobe pakketten eigenlijk eerdere clockspeed lekkerder vind dan cores, maar kan hiervoor zo gauw even geen bron vinden, dus dit kan ook iets met klok en klepel zijn. ;)
Pagina: 1