Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 07:40
Mijn PC geeft geen beeld meer en ik probeer de oorzaak te achterhalen. Ik kan horen dat de schijven draaien en inloggen in windows lukt ook nog (aan het geluid te horen) alleen krijg ik hier geen beeld bij. Monitor geeft "no signal" aan.
Voorheen (de afgelopen maanden) gaf het afspelen van films zo nu en dan al eens een wat storing in het beeld. Dat verdween meestal ook wel weer binnen een minuut. Lag vaak ook wel aan de mediaspeler die gebruikt werd of het veel of weinig was. Vandaar dat mijn vermoeden uit gaat naar de videokaart.
Ligt dit aan de videokaart? En zo ja hoe kan ik dit zeker weten (aleer ik een nieuwe kaart ga aanschaffen)?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn systeem is een Acer Aspire m5201 met:
AMD Athlon 2 CPU
6GB DDR2 RAM
Ati Radeon HD 4650 videokaart

Ik heb de monitor uitgesloten door deze te koppelen aan een laptop en die werkt prima. Laptop op zijn beurt ook aan de pc maar die geeft ook daar geen beeld.
Analyse programma's draaien om achter het probleem te komen kan niet aangezien ik op geen mogelijkheid beeld krijg.

Beste antwoord (via Pont Max op 30-09-2016 16:44)

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Hier is een lijstje met mogelijk interresante kaarten voor jou: https://tweakers.net/cate...WZpZAytzSxAxMGZgoxdbW1gIA

Ik heb alleen naar AMD kaarten gekeken omdat ik meer bekend ben met hun naamgeving.

Ik zou voor de HD 6450 gaan denk it. De R5 230 is een rebranded HD6450, dus in feite gewoon exact hetzelfde, alleen ietjes duurder. Maar veel verschil maakt het allemaal niet.

De goedkoopste is de HD5450, maar die heeft misschien een iets hoger verbruik, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zijn ze allemaal wel iets zuiniger dan wat je nu hebt (denk ik, ik ga geen groot onderzoek doen ;) ), met beter of hetzelfde performance.

De aansluiting is ook gewoon hetzelfde als je nu hebt, dus zou gewoon moeten werken

Alle reacties

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:28:
... Laptop op zijn beurt ook aan de pc maar die geeft ook daar geen beeld. ...
Dit zal niet werken. Laptop kan geen beeld weergeven van pc.

Je ziet het bios ook niet meer? Je zou misschien een videokaart kunnen lenen van iemand?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:22

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb de monitor uitgesloten door deze te koppelen aan een laptop en die werkt prima
Met dezelfde kabel op dezelfde poort? En je laptop aansluiten op de video uitgang heeft natuurlijk weinig nut. Je PC en laptop zullen waarschijnlijk geen video ingang hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Pont Max
Ik wilde die als tweede scherm koppelen (zou moeten kunnen).
Maar ik krijg geen enkel signaal van de pc meer, ook geen bios. Ken niemand die videokaarten over heeft verder.

• Pont Max
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:36:
[...]

Met dezelfde kabel op dezelfde poort? En je laptop aansluiten op de video uitgang heeft natuurlijk weinig nut. Je PC en laptop zullen waarschijnlijk geen video ingang hebben.
Nee andere kabel. Laptop heeft geen DVI dus moest ik VGA gebruiken. Ik kreeg in ieder geval gewoon goed beeld op de monitor.

Overigens krijg ik met diezelfde vga kabel gekoppeld aan de pc en monitor ook geen beeld. Dus een probleem met de kabel lijkt ook uitgesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door Pont Max op 28-09-2016 11:39 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Als je de videokaart er even uithaalt en er weer in doet? En bijvoorbeeld het BIOS-reset? Welk scherm is het, met welke aansluitingen? Andere aansluiting al eens geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 28-09-2016 11:39 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:37:
Ik wilde die als tweede scherm koppelen (zou moeten kunnen).
Nee dat kan niet.
Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:38:
[...]

Nee andere kabel. Laptop heeft geen DVI dus moest ik VGA gebruiken. Ik kreeg in ieder geval gewoon goed beeld op de monitor.
Dat is natuurlijk geen uitsluiten, leuk dat de VGA poort werkt, maar voor het zelfde geld is de DVI poort kapot. :>

• Pont Max
MsG schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:38:
Als je de videokaart er even uithaalt en er weer in doet? En bijvoorbeeld het BIOS-reset? Welk scherm is het, met welke aansluitingen? Andere aansluiting al eens geprobeerd?
Alle aansluitingen geprobeerd.

Videokaart er uit halen wil ik best doen... maar dan een domme vraag.. hoe moet dat? Ben niet zo handig met die dingen. De kaart lijkt op drie plekken vast te zitten.
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:39:
Dat is natuurlijk geen uitsluiten, leuk dat de VGA poort werkt, maar voor het zelfde geld is de DVI poort kapot. :>
VGA poort van de pc doet ook niets. Zou het dan kunnen zijn dat zowel de VGA als de DVI poort op de videokaart kapot zijn maar diezelfde kaart werkt wel nog gewoon?

Wat ik hier alleen mee wilde zeggen is dat de monitor niet defect is... die doet het immers nog.
Verschillende kabels van de pc naar een monitor geven geen beeld...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:43:
Wat ik hier alleen mee wilde zeggen is dat de monitor niet defect is... die doet het immers nog.
Dat konden wij niet weten voordat je dat vertelde. ;)

Je monitor en kabel(s) zijn uitgesloten, dan kan je er van uit gaan dat de GPU inderdaad gaar is. De enige manier om dat uit te kunnen sluiten is het vervangen van de GPU.

De videokaart verwijderen stelt weinig voor, 1 of 2 schroefjes verwijderen en eventueel een lipje overhalen.

Afbeeldingslocatie: https://stuartconnections.com/products/Computers/Systems/Desktops/Dell/Inspiron_518/Documentation/Service_Manual/bristol8.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 28-09-2016 11:46 ]

• Pont Max
MsG schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:38: Welk scherm is het, met welke aansluitingen?
Iiyama E2208HDS Pro elite met DVI en VGA (bedoel je die?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:43:
[...]

Alle aansluitingen geprobeerd.

Videokaart er uit halen wil ik best doen... maar dan een domme vraag.. hoe moet dat? Ben niet zo handig met die dingen. De kaart lijkt op drie plekken vast te zitten.

[...]

VGA poort van de pc doet ook niets. Zou het dan kunnen zijn dat zowel de VGA als de DVI poort op de videokaart kapot zijn maar diezelfde kaart werkt wel nog gewoon?

Een beetje zelfredzaamheid mag wel. Dat je het niet kunt is helemaal prima, maar dat betekent niet dat je er niet naar kunt zoeken. Binnen 3 seconden kwam ik op: YouTube: Digital Storm How-To #1: Remove Graphics Card

Vaak is het eerst de schroefjes los, dan onderin een soort hendeltje drukken en dan gaat hij los. Vergeet ook niet om eerst alle videokabels er uit te halen, dat vergeet ik altijd :+ .

Haal sowieso eerst wel de stroomkabel uit de computer, en druk daarna (dus met de stekker er al uit) nog even op de powerknop, om alle restspanning uit het systeem weg te halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Pont Max
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:44:
[...]

Dat konden wij niet weten voordat je dat vertelde. ;)

Je monitor en kabel(s) zijn uitgesloten, dan kan je er van uit gaan dat de GPU inderdaad gaar is. De enige manier om dat uit te kunnen sluiten is het vervangen van de GPU.

De videokaart verwijderen stelt weinig voor, 1 of 2 schroefjes verwijderen en eventueel een lipje overhalen.

[afbeelding]
Ah my bad.

Kan ik de videokaart verwijderen en dat ik eerst nog iets kan testen vanuit het moederbord of valt dat niet onder de opties?

En als de GPU inderdaad vervangen moet worden, enig idee met wat? Een andere GPU maar past zomaar elke en is die compatibel met mijn systeem of moet ik nog ergens op letten? (nog nooit zo'n kaart hoeven vervangen dus een tip is zeer welkom)
MsG schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:46:
Een beetje zelfredzaamheid mag wel. Dat je het niet kunt is helemaal prima, maar dat betekent niet dat je er niet naar kunt zoeken. Binnen 3 seconden kwam ik op: YouTube: Digital Storm How-To #1: Remove Graphics Card

Vaak is het eerst de schroefjes los, dan onderin een soort hendeltje drukken en dan gaat hij los. Vergeet ook niet om eerst alle videokabels er uit te halen, dat vergeet ik altijd :+ .

Haal sowieso eerst wel de stroomkabel uit de computer, en druk daarna (dus met de stekker er al uit) nog even op de powerknop, om alle restspanning uit het systeem weg te halen.
Bedankt voor de tip. Videokaart is nu verwijderd (al kon dat soepeler). Bij mij zitten er echter geen kabels aan. Alleen de lange chipreeks (of hoe je dat ook noemt) die ik er uit moest trekken. Clipje kon ik moeilijk bij met mn dikke vingers maar is uiteindelijk gelukt.
Nu heb ik hier dus een videokaart liggen...

Verwijderd

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:28:
Mijn PC geeft geen beeld meer en ik probeer de oorzaak te achterhalen. Ik kan horen dat de schijven draaien en inloggen in windows lukt ook nog (aan het geluid te horen) alleen krijg ik hier geen beeld bij. Monitor geeft "no signal" aan.
Voorheen (de afgelopen maanden) gaf het afspelen van films zo nu en dan al eens een wat storing in het beeld. Dat verdween meestal ook wel weer binnen een minuut. Lag vaak ook wel aan de mediaspeler die gebruikt werd of het veel of weinig was. Vandaar dat mijn vermoeden uit gaat naar de videokaart.
Ligt dit aan de videokaart? En zo ja hoe kan ik dit zeker weten (aleer ik een nieuwe kaart ga aanschaffen)?

AMD Athlon 2 CPU
6GB DDR2 RAM

Ik heb de monitor uitgesloten door deze te koppelen aan een laptop en die werkt prima. Laptop op zijn beurt ook aan de pc maar die geeft ook daar geen beeld.
Analyse programma's draaien om achter het probleem te komen kan niet aangezien ik op geen mogelijkheid beeld krijg.
De gemakkelijkste oplossing: leen een kaart van iemand anders. Dan heb je direct het antwoord.

• Pont Max
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:51:
De gemakkelijkste oplossing: leen een kaart van iemand anders. Dan heb je direct het antwoord.
zoals gezegd zou ik niemand weten waarvan ik een videokaart kan lenen

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wwn0xh.jpg

Ik ben er inmiddels achter dat mijn videokaart niet zo'n ingewikkelde is en gewoon rechtstreeks op het pci express slot aangesloten kan worden. Maar er zijn legio kaarten op de markt met elk een kwaliteit. Iemand een goede tip wat er bij dit systeem voldoende is?

[ Voor 30% gewijzigd door Pont Max op 28-09-2016 13:07 ]

Verwijderd

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:05:
[...]
zoals gezegd zou ik niemand weten waarvan ik een videokaart kan lenen
Helaas voor jou is het de enige manier om zeker te weten of dat het aan de grafische kaart ligt, het zou wel mijn gok zijn dat dat of de monitor (waarschijnlijk de kaart als een van die twee het is) de oorzaak is maar het is een gok en niemand kan er met zekerheid iets over zeggen.
Maar er zijn legio kaarten op de markt met elk een kwaliteit. Iemand een goede tip wat er bij dit systeem voldoende is?
...
AMD Athlon 2 CPU
6GB DDR2 RAM
Ik kan er niets zinnigs over zeggen, juist bij zulke oude hardware is het best wel moeilijk om te weten voor welke videokaarten ze bottlenecken. Misschien een tweedehands HD 7850 of GTX 750 Ti of zo? Typ eens op Youtube de naam van jouw CPU in en zie voor welke grafische kaarten ze die hebben getest, dan kom je er wel achter.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFez
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:09:
Ik kan er niets zinnigs over zeggen, juist bij zulke oude hardware is het best wel moeilijk om te weten voor welke videokaarten ze bottlenecken. Misschien een tweedehands HD 7850 of GTX 750 Ti of zo? Typ eens op Youtube de naam van jouw CPU in en zie voor welke grafische kaarten ze die hebben getest, dan kom je er wel achter.
Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. Hij komt van een HD4650, dus echt gamen zal die waarschijnelijk niet doen met deze kaart. Dus om dan een HD 7850 aan te gaan raden is erg overdreven, want die heeft dan weer een dual slot cooler en extra power connectors nodig.

Ik zou eerder kijken naar iets als deze: pricewatch: Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)

Lijkt bijna hetzelfde als wat die nu heeft, alleen nieuwer en een klein beetje beter. Is ook passief gekoeld, en dus helemaal stil

• Pont Max
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2v99a39.jpg

Hier zit wel een ventilator op dus weet niet of dat veel verschil maakt.
Er wordt inderdaad niet mee gegamed, deze pc moet nog even mee en wordt over een paar jaar vervangen voor een nieuwe.

De videokaarten die ik nu zelf zo kan vinden op basis van zoeken op CPU zijn veelal niet meer of zeer moeilijk leverbaar (oud). Zou de bovenstaande compatible zijn? Anders bestel ik die en kan ik weer vooruit.

[ Voor 32% gewijzigd door Pont Max op 28-09-2016 14:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• iFez
Hier is een lijstje met mogelijk interresante kaarten voor jou: https://tweakers.net/cate...WZpZAytzSxAxMGZgoxdbW1gIA

Ik heb alleen naar AMD kaarten gekeken omdat ik meer bekend ben met hun naamgeving.

Ik zou voor de HD 6450 gaan denk it. De R5 230 is een rebranded HD6450, dus in feite gewoon exact hetzelfde, alleen ietjes duurder. Maar veel verschil maakt het allemaal niet.

De goedkoopste is de HD5450, maar die heeft misschien een iets hoger verbruik, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zijn ze allemaal wel iets zuiniger dan wat je nu hebt (denk ik, ik ga geen groot onderzoek doen ;) ), met beter of hetzelfde performance.

De aansluiting is ook gewoon hetzelfde als je nu hebt, dus zou gewoon moeten werken

• Pont Max
Bedankt voor je tip. Ik vertrouw volledig op de deskundigheid alhier dus ik heb zojuist de 6450 besteld.
ik laat morgen weten of hij het doet en het probleem opgelost is. Alvast veel dank voor het meedenken met deze noob op dit gebied.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik mag hopen gewoon de goedkoopste?

• Pont Max
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:45:
Ik mag hopen gewoon de goedkoopste?
Haha, nou... het zou zomaar eens €5 kunnen schelen met de goedkoopste. Ik heb de AMD gepakt op advies van iFez, de 6450

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:49:
[...]

Haha, nou... het zou zomaar eens €5 kunnen schelen met de goedkoopste. Ik heb de AMD gepakt op advies van iFez, de 6450
Dat zijn er nogal wat, en uiteindelijk maakt het eigenlijk geen drol uit welke je haalt behalve de prijs. ;)

pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pont Max schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:00:
[afbeelding]

Hier zit wel een ventilator op dus weet niet of dat veel verschil maakt.
Er wordt inderdaad niet mee gegamed, deze pc moet nog even mee en wordt over een paar jaar vervangen voor een nieuwe.

De videokaarten die ik nu zelf zo kan vinden op basis van zoeken op CPU zijn veelal niet meer of zeer moeilijk leverbaar (oud). Zou de bovenstaande compatible zijn? Anders bestel ik die en kan ik weer vooruit.
Meerdere opties:

https://tweakers.net/pric...ire-hd-6450-2gb-ddr3.html

en hier een hele lijst:

https://tweakers.net/cate...LUmytjpKhBZKgkaGlEVC0thYA

• Pont Max
Oh zo, in dat geval. Ik heb deze gekocht omdat dat de goedkoopste was die ook morgen in huis is. Wil namelijk mijn pc weer zsm aan de gang hebben.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

2GB VRAM voegt behalve €15 aan de prijs niks toe qua performance, vandaar dat ik er ook naar vroeg. ;)

• Pont Max
Zo'n verschil ja? Dan moet ik die over het hoofd gezien hebben.
Was ook aan het kijken naar de aansluiting die ook niet overal hetzelfde was..

Om welke kaart gaat het dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Pont Max op 28-09-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Mensen allemaal bedankt voor de hulp. Het probleem is helemaal opgelost. Het was inderdaad de GPU. Na de oude volledig gedeinstalleerd te hebben en de nieuwe geïnstalleerd is het weer zoals gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
Pont Max schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:44:
Mensen allemaal bedankt voor de hulp. Het probleem is helemaal opgelost. Het was inderdaad de GPU. Na de oude volledig gedeinstalleerd te hebben en de nieuwe geïnstalleerd is het weer zoals gewoonlijk.
Goed om te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iFez schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. Hij komt van een HD4650, dus echt gamen zal die waarschijnelijk niet doen met deze kaart. Dus om dan een HD 7850 aan te gaan raden is erg overdreven, want die heeft dan weer een dual slot cooler en extra power connectors nodig.

Ik zou eerder kijken naar iets als deze: pricewatch: Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)

Lijkt bijna hetzelfde als wat die nu heeft, alleen nieuwer en een klein beetje beter. Is ook passief gekoeld, en dus helemaal stil
Jij hebt gelijk, het was meer als uiterste bovengrens bedoeld, als zijn voeding dat aankan. Sommige prebuilt PC's hebben qua capaciteit een redelijke voeding waar je zo'n kaart nog wel op kan aansluiten terwijl de bak bijvoorbeeld met een GTX 220 gekocht werd.
Het is maar net wat hij ermee wil doen, een zware gamer zal hij niet zijn maar als hij wel eens casual wat spellen zou willen spelen of misschien video's wat wil verfraaien dan kan zo'n kaart wel leuk zijn.
Pont Max schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:44:
Mooi. Ervaringstip van mij: als je eens de grafische kaart vrijwillig vervangt (of een compleet nieuw systeem bouwt), houd dan altijd 1 goedkopere grafische kaart achter de hand voor als die weer eens stuk gaat. Met mijn huidige grafische kaart heb ik geluk, 3-4 jaar zonder problemen, maar ik heb ook anders meegemaakt, bijvoorbeeld een kapotte ventilator. Het is best vervelend als je dan ineens zonder grafische kaart zit. Ik denk dat ik mijn huidige kaart ga houden zo gauw ik die vervang, meer dan 50 euro zou ik er toch niet voor krijgen als ik het verkoop. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dat is zeker waar en die tip ga ik ook ter harte nemen.

Overigens werkt de videokaart weliswaar nu. Maar veel plezier heb ik er niet van. Na twee dagen kreeg ik weer de slechte beeldkwaliteit van de interne videokaart te zien. Kennelijk had windows op de een of andere manier de oude driver weer opnieuw gedownload. Vervolgens in het systeem zelf de oude driver opnieuw verwijderd, youruninstaller er overheen en wat ik ook doe, keer op keer installeert windows opnieuw de oude driver waardoor het systeem over de P gaat en ik dus blijf zitten met beeld van de kaart op het moederbord. Iemand een idee hoe ik het windows aan het verstand krijg dat ik die oude muk niet meer hoef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Slechte beeldkwaliteit? Hoe bedoel je? Pixels zijn pixels en resolutie is resolutie, je zou geen verschil mogen zien in beeldkwaliteit, kleur etc. (Hooguit ruis als je een veel te lange of storende VGA kabel gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Nee ik bedoel hiermee eigenlijk te zeggen dat de videokaart dan niet werkt. Dan schakelt hij over naar de onboard videokaart (die natuurlijk drie keer niets is). De nieuwe losse videokaart die ik er in gezet hebt werkt niet omdat hij twee drivers ziet staan.
Heeft die overigens wel twee dagen gedaan. Toen prima full HD beeld zoals ik gewend ben. Hoefde niets aan de resolutie aan te passen.

[ Voor 20% gewijzigd door Pont Max op 12-10-2016 15:15 ]

Pagina: 1