Hallo Allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op de frontpage, maar op het forum meereageren heb ik tot nu toe niet gedaan.
Als ik wat foutjes maak met opmaak, komt dat daardoor.
Ik heb recentelijk een nieuwe laptop v/d zaak gekregen (ASUS n752vx-GB111T).
Core specs:
CPU-type: Intel i7-6700HQ, 2.6GHz (quadcore met hyperthreading technology)
Cpu-Family: Intel i7 (Skylake)
RAM type DDR4
RAM size 16GB
Display res 3840x2160 (UHD)
Display size 17,3"
Wifi t/m AC
Harddisk 256GB SSD + 2TB 5400 HDD
En dan de reden voor dit topic:
Videokaart: Intel i965 + Nvidia GLX 950M (optimus hybrid technology)
Volledige specs hier :Laptop pagina
Ik start dit topic met name omdat er nog geen ervaringen-topic zijn dat ik kon vinden op dit forum, als ik dat mis heb , linkjes welkom
Ik heb op deze laptop dual-boot windows 10 staan, samen met fedora core 24. Ik heb windows het minimum toegekend om mijn werk te kunnen doen. 40GB SSD + 100GB HDD.
Ik kan windows er niet afgooien (helaas) omdat ik het zakelijk nodig heb soms.
Fedora-24, doet het helaas niet helemaal zoals ik wil, en ik kom er maar niet uit.
Wat doet het:
Console met leesbare tekst, 80% van de tijd. Soms boot hij naar een zwart scherm. Dan is het even 5 minuten wachten, via ssh rebootten.
Xorg (niet automatisch). De resolutie staat op UHD-display en het meeste werkt van Xorg.
OpenGL : hit-en-mis. Sommige applicaties doen het supergoed (zoals glxgears, glxspheres) maar sommige ook helemaal niet (GDM, libvirtd-consoles.). Verder doet de screensaver/lockscreen het ook helemaal niet, wat lastig is voor mijn werk.
VDPAU , fullscreen videospelen is er niet bij. Het werkt niet.
De software configuratie stack :
Deze laptop biedt meerdere wegen naar Rome voor een werkende desktop-omgeving.
De keuzes zijn:
Zonder bumblebeed:
Nvidia-Prime ,
Nouveau-Prime ,
Met bumblebeed:
Nvidia-Optimus ,
Nouveau-Optimus,
Ik heb gekozen voor Bumblebeed WEL te gebruiken omdat ik geen kernel-linkje /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo heb. Bumblbee levert via acpi alsnog /proc/acpi/bbswitch aan voor rudimentaire support.
Blijft nog over de videokaart driver. Nouveau knalt de FAN op 100% en houdt hem daar, wat zeer slecht is voor het batterij-leven van mijn laptop. Ik heb daarom voor de closed-source nvidia gekozen.
Gekozen Config: Bumblebee + nvidia driver.
Wat ik graag nog werkend zou willen zien (tips welkom)
GDM .. De display inlog manager wil gewoon niet, als hij opstart schakelt de laptop kort naar X over en komt terug op de console met een foutmelding (EE) no screens found. De Xorg log in /var/log is niet veel beter qua zinnige meldingen.
Screensaver (zie gdm). Als ik een screensaver in een window opstart, doet hij het prima. maar volgens mij doet hij het niet omdat GDM niet draait, alleen via startx draait Xorg.
VDPAU support: VDPAU doet het op de nvidia kaart, maar die stuurt het beeldscherm niet aan, dat doet de intel-kaart. De intel-kaart doet alleen H.264 hardware decoderen en niets anders. Ik heb geen zin mijn media-bibliotheek helemaal te transcoden naar H264
vdpauinfo (intel kaart): Failed to create the vdpau device.
vdpau (nvidia) :
Voorlopig wel even voldoende. Later voeg ik wel meer ervaringen toe aan dit topic.
Ik lees al een tijdje mee op de frontpage, maar op het forum meereageren heb ik tot nu toe niet gedaan.
Als ik wat foutjes maak met opmaak, komt dat daardoor.
Ik heb recentelijk een nieuwe laptop v/d zaak gekregen (ASUS n752vx-GB111T).
Core specs:
CPU-type: Intel i7-6700HQ, 2.6GHz (quadcore met hyperthreading technology)
Cpu-Family: Intel i7 (Skylake)
RAM type DDR4
RAM size 16GB
Display res 3840x2160 (UHD)
Display size 17,3"
Wifi t/m AC
Harddisk 256GB SSD + 2TB 5400 HDD
En dan de reden voor dit topic:
Videokaart: Intel i965 + Nvidia GLX 950M (optimus hybrid technology)
Volledige specs hier :Laptop pagina
Ik start dit topic met name omdat er nog geen ervaringen-topic zijn dat ik kon vinden op dit forum, als ik dat mis heb , linkjes welkom
Ik heb op deze laptop dual-boot windows 10 staan, samen met fedora core 24. Ik heb windows het minimum toegekend om mijn werk te kunnen doen. 40GB SSD + 100GB HDD.
Ik kan windows er niet afgooien (helaas) omdat ik het zakelijk nodig heb soms.
Fedora-24, doet het helaas niet helemaal zoals ik wil, en ik kom er maar niet uit.
Wat doet het:
Console met leesbare tekst, 80% van de tijd. Soms boot hij naar een zwart scherm. Dan is het even 5 minuten wachten, via ssh rebootten.
Xorg (niet automatisch). De resolutie staat op UHD-display en het meeste werkt van Xorg.
OpenGL : hit-en-mis. Sommige applicaties doen het supergoed (zoals glxgears, glxspheres) maar sommige ook helemaal niet (GDM, libvirtd-consoles.). Verder doet de screensaver/lockscreen het ook helemaal niet, wat lastig is voor mijn werk.
VDPAU , fullscreen videospelen is er niet bij. Het werkt niet.
De software configuratie stack :
Deze laptop biedt meerdere wegen naar Rome voor een werkende desktop-omgeving.
De keuzes zijn:
Zonder bumblebeed:
Nvidia-Prime ,
Nouveau-Prime ,
Met bumblebeed:
Nvidia-Optimus ,
Nouveau-Optimus,
Ik heb gekozen voor Bumblebeed WEL te gebruiken omdat ik geen kernel-linkje /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo heb. Bumblbee levert via acpi alsnog /proc/acpi/bbswitch aan voor rudimentaire support.
Blijft nog over de videokaart driver. Nouveau knalt de FAN op 100% en houdt hem daar, wat zeer slecht is voor het batterij-leven van mijn laptop. Ik heb daarom voor de closed-source nvidia gekozen.
Gekozen Config: Bumblebee + nvidia driver.
Wat ik graag nog werkend zou willen zien (tips welkom)
GDM .. De display inlog manager wil gewoon niet, als hij opstart schakelt de laptop kort naar X over en komt terug op de console met een foutmelding (EE) no screens found. De Xorg log in /var/log is niet veel beter qua zinnige meldingen.
Screensaver (zie gdm). Als ik een screensaver in een window opstart, doet hij het prima. maar volgens mij doet hij het niet omdat GDM niet draait, alleen via startx draait Xorg.
VDPAU support: VDPAU doet het op de nvidia kaart, maar die stuurt het beeldscherm niet aan, dat doet de intel-kaart. De intel-kaart doet alleen H.264 hardware decoderen en niets anders. Ik heb geen zin mijn media-bibliotheek helemaal te transcoden naar H264
vdpauinfo (intel kaart): Failed to create the vdpau device.
vdpau (nvidia) :
vdpauinfo|head -20\ > display: :8 screen: 0 API version: 1 Information string: NVIDIA VDPAU Driver Shared Library 367.44 Wed Aug 17 21:54:00 PDT 2016 Video surface: name width height types ------------------------------------------- 420 4096 4096 NV12 YV12 422 4096 4096 UYVY YUYV Decoder capabilities: name level macbs width height ---------------------------------------------------- MPEG1 0 65536 4080 4080 MPEG2_SIMPLE 3 65536 4080 4080 MPEG2_MAIN 3 65536 4080 4080 H264_BASELINE 41 65536 4096 4096 H264_MAIN 41 65536 4096 4096 ... ...
Voorlopig wel even voldoende. Later voeg ik wel meer ervaringen toe aan dit topic.