• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:47
Goedemorgen,
ik gebruik op dit moment de volgende combinatie als werksysteem:

pricewatch: Intel NUC NUC5i3RYH

met dit beeldscherm :

pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart

Ik merk dat ik regelmatig haperingen/vertragingen hebt m.b.t. de schermaansturing.

Zou deze nuc afdoende performance moeten leveren om dit scherm aan te kunnen sturen of heb ik een nuc nodig met een betere videokaart (i5/i7)?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zolang je hem via DisplayPort aansluit zou er niks aan de hand moeten zijn.

• pitchdown
johnkeates schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:38:
Zolang je hem via DisplayPort aansluit zou er niks aan de hand moeten zijn.
Ik heb h`m aangesloten via displayport.
Resolutie is ook haalbaar, echter heb ik regelmatig haperingen.

Verwijderd

Welke software wordt gebruikt. Een NUC i3 is niet erg snel.
Hoeveel ram zit erin. Hoe hoger de resolutie hoe meer de igpu van het ram gebruikt.

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:58:
Welke software wordt gebruikt. Een NUC i3 is niet erg snel.
Hoeveel ram zit erin. Hoe hoger de resolutie hoe meer de igpu van het ram gebruikt.
Ik draai windows 10 enterprise.
Geheugen : 8 GB (1 module)
Disk : 120 GB Samsung Evo 850 M2.

Verwijderd

Welke applicaties of software gebruik je onder Windows?

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:05:
Welke applicaties of software gebruik je onder Windows?
Helemaal geen zware zaken:
1) Remote Desktop connection manager
2) VMware vsphere client
3) meerdere browsers open

Zou het kunnen dat deze CPU toch de bottleneck is?
Zou een i5/i7 dit kunnen oplossen?

Gebruiken de i5/i7 meer stroom dan de i3? Ik heb nl voor een nuc met i3 gekozen i.v.m. het stroomverbruik (in het verleden).

Verwijderd

Je zou in taakbeheer/broncontrole kunnen kijken wat de belasting van de cpu is als je aan het werk bent.

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:11:
Je zou in taakbeheer/broncontrole kunnen kijken wat de belasting van de cpu is als je aan het werk bent.
Hier had ik inderdaad ook naar gekeken.
hier komen echter geen spannende dingen uit.

Is het overigens zo dat een i5 of i7 nuc zoals deze meer stroom gebruiken dan de i3?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/498357;431907/

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Hier een gebruiker van de 5i5RYH icm een QUHD scherm (3840x2160) van Samsung, dus met een hogere resolutie dan wat jij hebt. Via HDMI aangesloten ipv display port en nog nooit problemen gezien. Dus het kan zijn dat je met een i5 beter af bent maar het kan ook een probleem met drivers zijn natuurlijk. Heb je al geprobeerd aan te sluiten via HDMI?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:55:
Hier een gebruiker van de 5i5RYH icm een QUHD scherm (3840x2160) van Samsung, dus met een hogere resolutie dan wat jij hebt. Via HDMI aangesloten ipv display port en nog nooit problemen gezien. Dus het kan zijn dat je met een i5 beter af bent maar het kan ook een probleem met drivers zijn natuurlijk. Heb je al geprobeerd aan te sluiten via HDMI?
Volgens mij kan HDMI niet de betreffende resolutie aan (3440x1440).
Daarnaast zou Displayport sowieso een hogere resolutie/refreshrate moet kunnen leveren t.o.v. HDMI?

Verwijderd

HDMI kan tot 4k aan echter op max 30 Hz.

De 5i7 zal 2x zoveel en de 6i7 zal 3x zoveel verbruiken. Maar wat is erger, een wat hoger stroomverbruik of een haperend beeld.

Wat is de load van de cpu dan als je aan het werk bent? Heb je een screenshot van de broncontrole?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 12:07 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ok, maar je zou eens kunnen proberen of met HDMI het probleem ook optreedt. Zo nee dan weet je in ieder geval waar je verder moet zoeken. Dan kan het nog steeds driver problemen zijn of niet voldoende power (wat ik betwijfel). Het kan ook de display port uitgang van je NUC of de ingang van je monitor zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:06:
Ok, maar je zou eens kunnen proberen of met HDMI het probleem ook optreedt. Zo nee dan weet je in ieder geval waar je verder moet zoeken. Dan kan het nog steeds driver problemen zijn of niet voldoende power (wat ik betwijfel). Het kan ook de display port uitgang van je NUC of de ingang van je monitor zijn.
Driver is de laatste versie.
Zojuist getest via HDMI --> zelfde issue.

Voorbeeld : Scrollen van deze pagina gaat schokkerig en loopt achter : http://www.digitaltrends....intel-nuc-core-i7-review/

Dat zou toch cpu/gpu combi moeten zijn?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:40:
[...]

Driver is de laatste versie.
Zojuist getest via HDMI --> zelfde issue.

Voorbeeld : Scrollen van deze pagina gaat schokkerig en loopt achter : http://www.digitaltrends....intel-nuc-core-i7-review/

Dat zou toch cpu/gpu combi moeten zijn?
Die pagina loopt bij mij ook niet soepel. Sommige sitebouwers kunnen gewoon ook geen sites maken. Andere sites heb je geen last?

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:41:
[...]

Die pagina loopt bij mij ook niet soepel. Sommige sitebouwers kunnen gewoon ook geen sites maken. Andere sites heb je geen last?
Ik merk ook een delay op mijn hoofdpagina van youtube.
Daar heb ik op mijn laptop (i5) geen last van.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op YouTube zie ik ook wel een beetje dat probleem maar als de pagina eenmaal geladen is zie ik geen problemen meer. Ik denk dat het geen specifiek probleem van je NUC of je scherm is. Ga er van uit dat hoe sneller je pc hoe minder last je hebt op dat soort pagina's. Op Tweakers.net zie ik bijvoorbeeld dat probleem in het geheel niet. Ik zal zo eens testen op mijn laptop met een i7

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:47:
Op YouTube zie ik ook wel een beetje dat probleem maar als de pagina eenmaal geladen is zie ik geen problemen meer. Ik denk dat het geen specifiek probleem van je NUC of je scherm is. Ga er van uit dat hoe sneller je pc hoe minder last je hebt op dat soort pagina's. Op Tweakers.net zie ik bijvoorbeeld dat probleem in het geheel niet. Ik zal zo eens testen op mijn laptop met een i7
Top, ben benieuwd.

• pitchdown
Is het overigens zo dat een i5/i7 nuc meer stroom verbruikt dan een i3?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende: Start een enkele sessie op van IE en open twee pagina's; deze en http://www.digitaltrends....intel-nuc-core-i7-review/

Ga vervolgens, met Task Manager open ernaast gesorteerd op CPU (aflopend) scrollen op die pagina.

Tijden scrollen op mijn laptop met i7 gaat IE 13% CPU gebruiken. Dat vond ik al veel maar vervolgens op mijn i5 gaat IE 20% CPU gebruiken als ik hetzelfde uitvoer. Jouw i3 verwacht ik meer dan 25%. Daarmee tonen we dan aan dat die site gewoon niet optimaal is.

En ja een i5 of een i7 kan meer verbruiken dan een i3. Kijk daarvoor even op de intel site en vergelijk de processoren.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
Kijkend naar de specs die je linkt, zie ik bij voeding staan dat de i3 en de i5 allebei met een adapter voor 65W worden geleverd, de i7 met een adapter voor 120W. Dat geeft denk ik wel een indicatie over maximaal gebruik.

Voor verdere details raad ik je de Intel ARK-site aan voor de betreffende processors. Daar zou je per processor alle informatie over maximaal verbruik moeten vinden onder het kopje TDP. Bij lage belasting zouden ze allemaal terug moeten klokken en stuk minder verbruiken dan hun max.

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:04:
Waar ik benieuwd naar ben is het volgende: Start een enkele sessie op van IE en open twee pagina's; deze en http://www.digitaltrends....intel-nuc-core-i7-review/

Ga vervolgens, met Task Manager open ernaast gesorteerd op CPU (aflopend) scrollen op die pagina.

Tijden scrollen op mijn laptop met i7 gaat IE 13% CPU gebruiken. Dat vond ik al veel maar vervolgens op mijn i5 gaat IE 20% CPU gebruiken als ik hetzelfde uitvoer. Jouw i3 verwacht ik meer dan 25%. Daarmee tonen we dan aan dat die site gewoon niet optimaal is.

En ja een i5 of een i7 kan meer verbruiken dan een i3. Kijk daarvoor even op de intel site en vergelijk de processoren.
Heb dit gedaan, krijg IE niet boven de 11 %

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:08:
[...]

Heb dit gedaan, krijg IE niet boven de 11 %
Kijk even goed of je wel naar IE kijkt. Ik zat eerst ook even met verbazing te kijken dat deze pagina ook 20% gaf maar dat bleek een ander proces te zijn die bovenaan stond. IE stond er onder met 3-4% ;)

Verwijderd

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:01:
Is het overigens zo dat een i5/i7 nuc meer stroom verbruikt dan een i3?
Waarom een vraag nogmaals stellen als het antwoord een uur eerder al gegeven is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 13:12 ]

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:11:
[...]

Waarom een vraag nogmaals stellen als het antwoord een uur eerder al gegeven is.
Klopt, had ik even over het hoofd gezien.
Ik heb het gevoel dat een I3 voor mij net aan de lichte kant is.

Als ik een simpele vergelijking maak tussen de i3-NUC en mijn laptop (i5 van Lenovo), en ik start op beide de VMware vsphere-client op dan duurd dit op de NUC 2 keer zo lang dan op mijn laptop (terwijl de laptop zelfs draadloos werkt)

Dit soort verschillen zie ik op andere simpele taken terug (bv. een zoekactie vanuit het windows 10-startmenu van een applicatie).

• pitchdown
Twam schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:05:
Kijkend naar de specs die je linkt, zie ik bij voeding staan dat de i3 en de i5 allebei met een adapter voor 65W worden geleverd, de i7 met een adapter voor 120W. Dat geeft denk ik wel een indicatie over maximaal gebruik.

Voor verdere details raad ik je de Intel ARK-site aan voor de betreffende processors. Daar zou je per processor alle informatie over maximaal verbruik moeten vinden onder het kopje TDP. Bij lage belasting zouden ze allemaal terug moeten klokken en stuk minder verbruiken dan hun max.
Ik zie overigens dat deze I7 met een 65W voeding wordt geleverd : pricewatch: Intel NUC NUC5i7RYH

Deze lijkt dus wel behoorlijk zuinig.

Verwijderd

Lijkt behoorlijk zuinig maar die i7 verbruikt max 2x zoveel als jouw i3. De i7 zit rond de 30w en de i3 rond de 15w. Nu is 30w niet zoveel, maar toch. De i7 in de NUC6i7 verbruikt max ongeveer 45w. Met 30 - 45w zit je ook op een zuinige desktop i3T/i5T/i7T waaromheen je een systeem kunt maken met meer (upgrade)mogelijkheden en minimaal net zo snel is voor een lagere prijs.

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:12:
Lijkt behoorlijk zuinig maar die i7 verbruikt max 2x zoveel als jouw i3. De i7 zit rond de 30w en de i3 rond de 15w. Nu is 30w niet zoveel, maar toch. De i7 in de NUC6i7 verbruikt max ongeveer 45w. Met 30 - 45w zit je ook op een zuinige desktop i3T/i5T/i7T waaromheen je een systeem kunt maken met meer (upgrade)mogelijkheden en minimaal net zo snel is voor een lagere prijs.
Misschien zou dit wel de mooie middenweg zijn? pricewatch: Intel NUC NUC5i5RYH

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Die 5i5 heb ik. Prima apparaat maar heb zojuist een 5i7 gekocht bij een andere Tweaker om net wat meer power te hebben. Misschien ben jij voldoende af met een 5i5. Ik zag dat je hem intussen te koop hebt staan.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:12:
Een TDP dat dubbel zo hoog is, betekent nog niet dat het verbruik zoveel hoger is. Bij langdurige belastingen kan dat wel zo zijn, maar in de praktijk is computergebruik vooral een race to idle en daarbij verbruiken de i7 en i3 waarvan sprake ongeveer evenveel. Verschil op de energiefactuur zal dus klein zijn als je gaat vergelijken tussen een Core i7 of Core i3 van dezelfde architectuur en klasse (in dit geval, zuinige ultrabook dualcores).

Daarnaast, ja een zelfbouw desktop is beter uitbreidbaar, maar zelfs een heel kleine miniITX behuizing is veel groter dan een NUC dus als grootte een factor is, is dat geen alternatief. Iets krachtigers zou ook niet nodig moeten zijn, de enige vraag die gesteld wordt is vlot browsen en remote desktops openen. Dat moet een ultrabook kunnen en een NUC dus ook.

Maar het is wel zo dat die Core i3 geen turbo heeft en dat die ultrazuinige processors afhankelijk zijn van turbo om vlot in gebruik te zijn, je zou eens bij kunnen houden welke kloksnelheid de processor meestal heeft en of die bij de belastingspieken snel genoeg kan volgen. Maar ik zou uitkijken naar iets met een Core i5 (die hebben wel turbo). Met het gebruikte scherm heeft dit weinig te maken denk ik, de GPU in een Core i5 of Core i7 is meestal dezelfde op een klein verschil in kloksnelheid na, tenzij het een Iris of Iris Pro variant is.

Ik had nog wel een bijkomende vraag, hoeveel geheugen heb je en is dat ongeveer evenveel en even snel als de laptop waarmee je vergelijkt? Ook voor die processor, dat is ook een ULV variant een geen Core i5 M ofzo?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

MacPoedel schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:35:
Ik had nog wel een bijkomende vraag, hoeveel geheugen heb je en is dat ongeveer evenveel en even snel als de laptop waarmee je vergelijkt? Ook voor die processor, dat is ook een ULV variant een geen Core i5 M ofzo?
Ik denk dat je dat laatste naar aanleiding van mijn test vraagt.

De i7 is een Dell XPS 15 laptop met 32GB en een i7-6700HQ CPU @2,6GHz en de i5 is een NUC 5i5RYH met 16GB en een i5-5250U @1,6GHz

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
Waarom wil je per se een nuc? zelfs die i7 nuc is trager dan de traagste desktop i3 processor. Verder is een nuc veel duurder en met een degelijke voeding verbruikt een i3 systeem idle minder dan 15W (totaal uit het stopcontact)

edit> misschien heb je een goede reden om voor een nuc te kiezen, dan heb ik daar overheen gelezen

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 28-09-2016 16:34 ]

• pitchdown
Rrob schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:32:
[...]

Waarom wil je per se een nuc? zelfs die i7 nuc is trager dan de traagste desktop i3 processor. Verder is een nuc veel duurder en met een degelijke voeding verbruikt een i3 systeem idle minder dan 15W (totaal uit het stopcontact)

edit> misschien heb je een goede reden om voor een nuc te kiezen, dan heb ik daar overheen gelezen
Stroomverbruik
Daar kan toch geen enkele desktop tegen op?

Verwijderd

Als dat het enige argument is! Een laag stroomverbruik is ook niet zaligmakend zoals je hebt gemerkt. Als je energie wil besparen kan je beter de verwarming een graadje lager zetten of per dag een minuut korter douchen. Maar goed, dat is er één van de Stichting Open Deur

• pitchdown
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:09:
Als dat het enige argument is! Een laag stroomverbruik is ook niet zaligmakend zoals je hebt gemerkt. Als je energie wil besparen kan je beter de verwarming een graadje lager zetten of per dag een minuut korter douchen. Maar goed, dat is er één van de Stichting Open Deur
Dat doen we hier al :-)
Het moet wat betreft de ideale combinatie zijn van :
1) Stroomverbruik
2) Werkbaar voor mijn werkzaamheden (zoals gezegd : Office-werkzaamheden, 10+ browsers open, wat simpele software snel en soepel kunnen draaien)
3) En het liefst een compact kastje (watvoor dit soort werkzaamheden natuurlijk mogelijk moet zijn).

De i3 draait niet onaardig, maar ik ervaar wel vertraging.
Ik heb goede hoop dat de I5 dat beter doet, anders is misschien de i7 een optie, echter dan zal misschien het stroomverbruik wel omhoog gaan.
Zoals een van de vorige posters echter aangaf is de vraag wat het daadwerkelijke stroomverbruik bij de I7 is met bovenstaande taken. Misschien zit er dan netto niet zo heel veel verschil tussen de I3/i5/i7.
Het daadwerkelijke verschil zal waarschijnlijk merkbaar zijn bij volledige load.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:30:
[...]

Dat doen we hier al :-)
Het moet wat betreft de ideale combinatie zijn van :
1) Stroomverbruik
2) Werkbaar voor mijn werkzaamheden (zoals gezegd : Office-werkzaamheden, 10+ browsers open, wat simpele software snel en soepel kunnen draaien)
3) En het liefst een compact kastje (watvoor dit soort werkzaamheden natuurlijk mogelijk moet zijn).

De i3 draait niet onaardig, maar ik ervaar wel vertraging.
Ik heb goede hoop dat de I5 dat beter doet, anders is misschien de i7 een optie, echter dan zal misschien het stroomverbruik wel omhoog gaan.
Zoals een van de vorige posters echter aangaf is de vraag wat het daadwerkelijke stroomverbruik bij de I7 is met bovenstaande taken. Misschien zit er dan netto niet zo heel veel verschil tussen de I3/i5/i7.
Het daadwerkelijke verschil zal waarschijnlijk merkbaar zijn bij volledige load.
Ik zal binnenkort weer eens meten wat het stroomverbruik is van mijn 5i5 en de net ontvangen 5i7. Kunnen we het verschil zien.

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:02:
[...]

Ik zal binnenkort weer eens meten wat het stroomverbruik is van mijn 5i5 en de net ontvangen 5i7. Kunnen we het verschil zien.
Die i7 heb je wel heel snel geregeld.
Ik ben benieuwd naar de resultaten

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:15:
[...]

Die i7 heb je wel heel snel geregeld.
Ik ben benieuwd naar de resultaten
Hahaha, dat had ik al in de pijplijn zitten. Ik ben niet de TS hoor ;)

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:19:
[...]

Hahaha, dat had ik al in de pijplijn zitten. Ik ben niet de TS hoor ;)
Als je relatief snel de resultaten bij gebruik zou kunnen posten zou dat mooi zijn.

• pitchdown
MacPoedel schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:35:
[...]

Een TDP dat dubbel zo hoog is, betekent nog niet dat het verbruik zoveel hoger is. Bij langdurige belastingen kan dat wel zo zijn, maar in de praktijk is computergebruik vooral een race to idle en daarbij verbruiken de i7 en i3 waarvan sprake ongeveer evenveel. Verschil op de energiefactuur zal dus klein zijn als je gaat vergelijken tussen een Core i7 of Core i3 van dezelfde architectuur en klasse (in dit geval, zuinige ultrabook dualcores).

Daarnaast, ja een zelfbouw desktop is beter uitbreidbaar, maar zelfs een heel kleine miniITX behuizing is veel groter dan een NUC dus als grootte een factor is, is dat geen alternatief. Iets krachtigers zou ook niet nodig moeten zijn, de enige vraag die gesteld wordt is vlot browsen en remote desktops openen. Dat moet een ultrabook kunnen en een NUC dus ook.

Maar het is wel zo dat die Core i3 geen turbo heeft en dat die ultrazuinige processors afhankelijk zijn van turbo om vlot in gebruik te zijn, je zou eens bij kunnen houden welke kloksnelheid de processor meestal heeft en of die bij de belastingspieken snel genoeg kan volgen. Maar ik zou uitkijken naar iets met een Core i5 (die hebben wel turbo). Met het gebruikte scherm heeft dit weinig te maken denk ik, de GPU in een Core i5 of Core i7 is meestal dezelfde op een klein verschil in kloksnelheid na, tenzij het een Iris of Iris Pro variant is.

In de NUC zit 8 GB geheugen.
In de laptop een I5 50xx-serie.

Ik hoop dat een I5-nuc uitkomst biedt om de juiste middenweg te vinden.

Verwijderd

Ik had het zelfde probleem op mijn NUC6i3SYH, full HD scherm en Debian GNU/Linux en toen moest ik de "TearFree" optie in de X.org driver voor Intel GPU's op "true" zetten. Misschien zit er in de Windows driver voor de Intel GPU ook ergens een optie ofzo…

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:34:
[...]

Stroomverbruik
Daar kan toch geen enkele desktop tegen op?
Geen idee, wat trekt die nuc die je nu hebt uit het stopcontact? Zoals ik zei trekt de desktop i3 (paar generaties terug dus niet super zuinig) van mijn moeder idle 14 tot 17W.
Daarnaast zegt een lage tdp ook niet alles, een trage cpu (met een lage tdp) zal voor dezelfde taak langer op full power moeten werken dan een sterkere cpu met een hogere tdp en het uiteindelijke verbruik voor die taak scheelt dan een stuk minder dan je denkt (omdat die snelle cpu veel eerder weer in idle zit).
Maar goed meten is weten.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:24:
[...]

Als je relatief snel de resultaten bij gebruik zou kunnen posten zou dat mooi zijn.
Helaas gaat even niet lukken. Mijn meter ben ik kwijtgeraakt in de verhuizing denk ik en van mijn Plugwise set ben ik de voeding kwijt. Dit zal dus even moeten wachten.

• pitchdown
Rrob schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:12:
[...]

Geen idee, wat trekt die nuc die je nu hebt uit het stopcontact? Zoals ik zei trekt de desktop i3 (paar generaties terug dus niet super zuinig) van mijn moeder idle 14 tot 17W.
Daarnaast zegt een lage tdp ook niet alles, een trage cpu (met een lage tdp) zal voor dezelfde taak langer op full power moeten werken dan een sterkere cpu met een hogere tdp en het uiteindelijke verbruik voor die taak scheelt dan een stuk minder dan je denkt (omdat die snelle cpu veel eerder weer in idle zit).
Maar goed meten is weten.
Die i3 gebruikt ca. 8-10 Watt.
Maar met de theorie dat een i7 een taak sneller doet zou je dus ook kunnen redeneren dat het stroomverbruik niet veel hoger zou moeten uitvallen?

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:49:
[...]

Helaas gaat even niet lukken. Mijn meter ben ik kwijtgeraakt in de verhuizing denk ik en van mijn Plugwise set ben ik de voeding kwijt. Dit zal dus even moeten wachten.
Kan je aangeven of de i7 een groot verschil is met de i5 wat betreft real life performance?

Verwijderd

Je zult vooral naar de singlecore prestaties moeten kijken. Dan is een i5 20% sneller dan een i3 en een i7 60% sneller. De i7 is singlecore ruim 30% sneller dan de i5.
Het verschil tussen een i3 en een i5 vind ik niet bijster groot. De i7 is singlecore net zo snel als een desktop Pentium G4400 waar je best een leuk systeempje omheen kunt maken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock DeskMini 110€ 145,65€ 145,65
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 40,78€ 40,78
1Intel 600p 256GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,33

• pitchdown
Gé Brander schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:49:
[...]

Hi ge
Hoe bevalt de i7 tov de i5?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:12:
[...]

Hi ge
Hoe bevalt de i7 tov de i5?
Nog even wachten, druk met werk ;) Komend weekend hoop ik meer te kunnen melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
Gé Brander schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:24:
[...]

Nog even wachten, druk met werk ;) Komend weekend hoop ik meer te kunnen melden.
Ik ben inmiddels zelf ook voorzien van een I7.
Wat opvalt is dat bij regulier windows verbruik dat de I7 amber meer gebruikt dan de i3 (8-10W).
Wanneer performance gevraagd wordt piekt deze wel een stuk hoger dan de I3 --> maar dat is wat mij betreft prima.
Ik denk dus dat de I7 voor mij een blijvertje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik gebruik de i7 nuc nu een aantal dagen.
Performance is wat beter t.o.v. i3/i5.

Ik vind de i7 wel erg luidruchtig.
Ik heb heb hier nog geen oplossing voor gevonden.

Iemand die hier iets voor weet?
Pagina: 1