Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:12:
Lijkt behoorlijk zuinig maar die i7 verbruikt max 2x zoveel als jouw i3. De i7 zit rond de 30w en de i3 rond de 15w. Nu is 30w niet zoveel, maar toch. De i7 in de NUC6i7 verbruikt max ongeveer 45w. Met 30 - 45w zit je ook op een zuinige desktop i3T/i5T/i7T waaromheen je een systeem kunt maken met meer (upgrade)mogelijkheden en minimaal net zo snel is voor een lagere prijs.
Een TDP dat dubbel zo hoog is, betekent nog niet dat het verbruik zoveel hoger is. Bij langdurige belastingen kan dat wel zo zijn, maar in de praktijk is computergebruik vooral een race to idle en daarbij verbruiken de i7 en i3 waarvan sprake ongeveer evenveel. Verschil op de energiefactuur zal dus klein zijn als je gaat vergelijken tussen een Core i7 of Core i3 van dezelfde architectuur en klasse (in dit geval, zuinige ultrabook dualcores).
Daarnaast, ja een zelfbouw desktop is beter uitbreidbaar, maar zelfs een heel kleine miniITX behuizing is veel groter dan een NUC dus als grootte een factor is, is dat geen alternatief. Iets krachtigers zou ook niet nodig moeten zijn, de enige vraag die gesteld wordt is vlot browsen en remote desktops openen. Dat moet een ultrabook kunnen en een NUC dus ook.
Maar het is wel zo dat die Core i3 geen turbo heeft en dat die ultrazuinige processors afhankelijk zijn van turbo om vlot in gebruik te zijn, je zou eens bij kunnen houden welke kloksnelheid de processor meestal heeft en of die bij de belastingspieken snel genoeg kan volgen. Maar ik zou uitkijken naar iets met een Core i5 (die hebben wel turbo). Met het gebruikte scherm heeft dit weinig te maken denk ik, de GPU in een Core i5 of Core i7 is meestal dezelfde op een klein verschil in kloksnelheid na, tenzij het een Iris of Iris Pro variant is.
Ik had nog wel een bijkomende vraag, hoeveel geheugen heb je en is dat ongeveer evenveel en even snel als de laptop waarmee je vergelijkt? Ook voor die processor, dat is ook een ULV variant een geen Core i5 M ofzo?